Wat is Google Search Console?

Wat is Google Search Console? En wat heb jij er aan voor SEO?

Google Search Console is een gratis dienst van Google die je heel veel informatie geeft over de vindbaarheid van jouw website! Het is echt een gouden tool die je niet mag missen in je SEO arsenaal!

Gebruik je Google Search Console niet, dan mis je echt 99% van de belangrijkste data voor jouw website!

Google Webmaster Tools


Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Voorheen heette het Google Webmaster Tools, maar al sinds enkele jaren gaan ze verder onder de naam Google Search Console, en afgekort is dat GSC. Dus in dit artikel zal ik deze afkorting regelmatig gebruiken.

Webmasters zijn website beheerders, en tools betekent gereedschap. Dus het is een stukje gereedschap die je als website beheerder of ontwikkelaar niet mag missen.

Wat kun je er allemaal mee doen?


Allereerst is dit de enige manier dat Google communiceert met jou als website beheerder. Als er bijvoorbeeld iets ernstigs aan de hand is met je website zul je de melding dus hier terug kunnen vinden!

  1. Bekijken hoeveel keer je website wordt vertoond in de zoekresultaten
  2. Bekijken bij welke zoekwoorden jouw website in de zoekresultaten wordt vertoond
  3. Instellen in welk land je het liefst vertoond wil worden
  4. Of jouw website een handmatige Actie heeft gekregen (manual penalty)
  5. Vertellen wat Google wel en niet mag laten zien aan zoekers d.m.v. een sitemap of URL’s te laten verwijderen
  6. Controleren welke pagina’s er zichtbaar zijn in Google en de reden wanneer ze niet zichtbaar zijn.
  7. Op welke websites er naar jouw website wordt gelinkt met een backlink
  8. enz.

Hoe kan ik het gaan gebruiken?


  1. Ga naar https://search.google.com/search-console/about?hl=nl en login met je Gmail account.
  2. Volg de aanwijzingen in het dashboard om je website toe te voegen (dit is een artikel op zichzelf)

Let op! Pas vanaf het moment dat je website wordt gekoppeld met Search Console komt de data binnen. Historische data is dan nog niet beschikbaar. Je kan nu maximaal 16 maanden aan data terug bekijken mits jouw website al zo lang is aangemeld!

Waar kan ik de zoekwoorden vinden vanuit Google?


Die kun je allemaal terugvinden in de Prestaties. Oftewel Performance in het Engels. Het ligt er aan welke versie je gebruikt, maar als het Nederlands is, heet het Prestaties. Je ziet dan als eerst een grafiek zoals deze:

Daar zie je de blauwe en groene gegevens. Deze kun je aan en uit zetten. Daarnaast zie je ook de Gemiddelde CTR (Clickthrough rate) en de gemiddelde positie van de website!

Pro tip: als zoektermen binnen jouw branche ook in andere landen worden gebruikt, zet dan eerst een Land filter aan zodat je een beter beeld krijgt van de werkelijke data! Zie onderstaande video maar.

Mix de gegevens voor nog meer details


Als je bijvoorbeeld in de onderstaande kolom op Pagina klikt, zie je hoeveel keer de pagina is weergegeven in de zoekresultaten, maar ook hoeveel keer er op geklikt is, in welke positie deze staat en hoeveel CTR het heeft.

CTR is de percentage van het aantal klikken in verhouding met het aantal zoekopdrachten.

Stel dat er 100 keer wordt gezocht op autostoel, en er is maar 1 keer op jouw zoekresultaat geklikt, is de CTR 1%. Als er echter maar 10 keer op gezocht is, en er is 1 keer op geklikt, dan is het 10% CTR. Dus het percentage kliks ten opzichte van het aantal zoekopdrachten.

Selecteer je een pagina, om vervolgens weer terug te gaan naar zoekprachten, dan zie je precies de zoekopdrachten waar die pagina op gevonden wordt.  Heel handig dus! En daarbij zie je ook op welke positie deze gemiddeld in de zoekresultaten stond en hoeveel CTR hij heeft.

.

Vergelijk datums om vooruitgang of achteruitgang te ontdekken


Het mooie aan de nieuwe Search Console is met 100% zekerheid te zeggen de 16 maanden historie die je nu kunt gebruiken. In de vorige versie (voor 28 maart 2019) kon je maar 90 dagen terugkijken. Heel erg jammer! Maar het voordeel is dat je nu bijvoorbeeld afgelopen maand kunt vergelijken met 1 jaar eerder! Super duper handig! Echt ontzettend top! Zoveel belangrijke gegevens kun je hiermee terugvinden!
Maar hoe doe je dat? Bekijk het volgende filmpje.

Bekijk jouw backlinks


Een andere mooie tool binnen Search Console is wel het onderdeel Links. Hier zie je een groot aantal links van website die naar jouw website verwijzen, deze worden backlinks genoemd. Om af en toe hier te kijken of er geen mooie of juist slechte websites tussen staan is geen slecht idee!

Welke overzichten zie je voor Externe Links:

  • Pagina’s waarnaar het vaakst wordt gelinkt
  • Sites met de meeste links naar jouw site
  • Tekst met de meeste links naar jouw pagina

En voor Interne Links:

  • Pagina’s met de meeste interne links

In een notendop: Waarom heb jij Google Search Console nodig?


  1. Zonder Search Console kom je er niet achter of jouw website een handmatige actie heeft ontvangen. Dit kan ontstaan zijn door een spammer, maar ook door een beveiligingslek.
  2. Daarnaast kun je precies jouw posities in Google zien en op welke woorden je nog meer gevonden kan worden.
  3. Je kunt zien of er problemen zijn met keyword kannibalisatie
  4. Kijken vanaf welke websites je backlinks hebt ontvangen.
  5. Je kunt ze koppelen met Google Data Studio voor rapportage

Al met al, genoeg redenen om nu nog je Search Console te activeren!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.