Wat is een Canonical URL?

 

De canonical URL het correcte, originele adres van een artikel. Je kan het vergelijken met de naam van iemand in zijn paspoort. Alhoewel je op straat iemand bij zijn roepnaam kan aanspreken, of zelfs een scheldnaam of nickname kan gebruiken, kan deze persoon zichzelf alleen identificeren met zijn officiële naam!

Wanneer je een hypotheek gaat ondertekenen zul je ook niet je nickname gebruiken maar je officiële naam. De enige echte naam van deze persoon staat in het bevolkingsregisteren en dus ook in zijn paspoort! Iemand staat dus met deze naam geregistreert en kan aan de hand daarvan herkend en erkend worden.

Een Canonical URL doet eigenlijk niets anders. Ze vertelt aan de zoekmachines welke URL (adres van de pagina) de officiële is. Dit adres wordt aangegeven als het meest correcte adres. Ook wel een canon of canonieke genoemd.

 

Hoe laat je dit weten?

De canonical tag is te vinden in de HTML van de pagina. Je kunt deze dus niet zien op de pagina die je bezoekt. Je kunt hem echter wel in de broncode vinden van de pagina. Deze Canonical Tag ziet er als volgt uit:

<link rel="canonical" href="https://rankify.nl/woordenboek/wat-is-een-canonical-url/" />

Je kunt dus in de broncode weergeven dat je deze pagina wilt gebruiken als de officiële. En laat daar maar weten dat de zoekmachines die pagina wil gebruiken voor het indexeren en laten tonen in de zoekresultaten. Lees verder waarom dat heel belangrijk kan zijn.

 

Let op! Wanneer je een canonical instelt geef je dus aan dat de pagina in de canonical tag precies de pagina is die je zou willen laten zien in de zoekresultaten. Wanneer je hier een foutje maakt, kan het zijn dat niet de juiste pagina wordt geïndexeerd! Let dus goed op wat je daar invult. De combinatie WordPress met een SEO plugin zet automatisch een Canonical URL in elke pagina die je toevoegt!

 

De canonical tag is vooral handig voor webshops

 

Het gebruik van de canonical tag helpt dus vooral bij webshops waar je sommige producten met verschillende URL's kan benaderen. Of een product die verkrijgbaar is met meerdere kleuren of maten. In die gevallen komt het voor dat je URL een stukje text achter de URL ontvangt, zoiets: winkel.nl/schoen/?=kleur-rood. In dit geval kun je aangeven dat je 1 van de opties gebruikt als het "standaard" product om geïndexeerd te worden.

Waarom?

Wanneer je 1 jas hebt, die wordt geïndexeerd met elke combinatie van kleur en maat, is het voor zoekmachines soms onduidelijk welke van deze nu getoond moet worden bij een bepaalde zoekopdracht! In dat geval kun je beter 1 van die jassen (met algemene omschrijving) gebruiken als de canonieke. Een voordeel is dat je dan geen last hebt van teveel Duplicate content op je website. Je consolideert dus beide URL's in 1 sterkere URL zoals Google het mooi verwoord.

Een ander voorbeeld waar het vaak wordt toegepast is het pagineren van een categorie. Stel dat je een overzicht hebt van al je damesschoenen, met onderin pagina 1, pagina 2, pagina 3 etc. Dan is in veel gevallen de hele pagina hetzelfde behalve de schoenen die er op staan. In dat geval is het handiger om de eerste pagina te laten indexeren door Google, en op pagina 2 en pagina 3 een canonical tag toe te voegen met de URL van de eerste pagina.

Zo iets duidelijker?

 

Het voordeel voor je vindbaarheid

 

Een ander leuk voordeel van de Canonical Tag is dat Google de signalen van de verschillende URL's samenvoegt. Dit betekend dus dat wanneer je links ontvangt naar de ene pagina de signalen mee worden genomen naar de Canonical URL. Dit werkt een beetje hetzelfde als een 301 redirect, maar dan blijven de pagina's behouden en kun je ze gewoon bekijken! Super handig dus.

 

Cross domain canonicals

 

Maar bovenstaande is niet alleen handig voor op je website zelf, het kan namelijk ook gebruikt worden door de URL te gebruiken van een andere website!

De manier waarop dat gedaan wordt is dus de URL in te vullen van de website waar het originele artikel op geplaatst is. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel deelt op meerdere websites, dan zouden die websites eigenlijk de Canonical URL in moeten stellen op jouw website!

Google en canonicals

 

Alhoewel Google de canonicals bekijkt en probeert te accepteren, toch is dat nog geen garantie dat Google er ook daadwerkelijk gehoor aan geeft.

Waarom niet?

Misschien kun je je voorstellen dat sommige websites misbruik van willen maken. In dat geval zouden ze dus een hele slechte spam website kunnen opzetten en al hun pagina's doorverwijzen naar jouw website, met alle gevolgen van dien. En om eerlijk te zijn kan dit nog ook werken. Dus het geeft geen garantie dat Google ze daadwerkelijk ook accepteert.

Google heeft aangegeven dat ze ook de content vergelijkt tussen de pagina's. Stel dat je blog schrijft over rode laarzen, en een canonical hebt naar een wachmachine. In dat geval zal Google de canonical ook negeren.

Ik zou zeggen, test het eens uit, en bekijk of er veranderingen zijn in de zoekresultaten na het toepassen van zo een tab.

Succes!