Wat is een Canonical URL?

Een canonical URL, ook wel canonieke URL genoemd, is de URL die door iemand is gekozen als de hoofd URL van een bepaalde pagina.

Het komt regelmatig voor dat dezelfde pagina te zien is met verschillende URL’s. Dit komt vooral heel vaak voor bij webwinkels met producten die in verschillende categorieën te vinden zijn. Dit maakt het moeilijker voor zoekmachines om te beslissen welke URL ze moet indexeren, en te tonen in de zoekresultaten. En daarvoor is een Canonical URL bedacht.

De canonical URL is een aanwijzing welke URL jij precies wilt gebruiken voor een bepaalde pagina (of productpagina). Je zou het kunnen vergelijken met een ‘officieel adres’. Op deze manier vertel je eigenlijk aan zoekmachines dat ze de pagina alleen indexeren met de Canonical URL die jij hebt opgegeven. En dat alle andere URLs die dezelfde inhoud tonen mogen worden genegeerd.

Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een Canonical URL voor een pagina, dan zou het mogelijk zijn dat dezelfde inhoud met 3 verschillende URLs getoond wordt, en dat Google ze alle 3 gaat indexeren. Er bestaan dan opeens 3 URLs die niet uniek zijn.

Daarnaast is een Canonical URL ook belangrijk voor wanneer er problemen ontstaan met filters en slashes. Het kan namelijk zijn dat een pagina te vinden is met een / aan het eind, en zonder slash. Dan zou Google beide pagina’s kunnen gaan indexeren. En het komt ook vaak voor dat een URL een filter toont, zoals mijnwebwinkel.nl/groene-schoen?maat=44&hogezool&korteveters.

En als laatste: wanneer iemand jouw pagina kopieert en op een andere website toont MET een canonical URL, kan het zijn dat Google jouw website niet toont, maar juist die gekopieerd heeft. Het wordt dus ook gebruikt om te spammen.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Hoe laat je weten aan een zoekmachine welke URL de Canonical is?

De canonical tag is te vinden in de HTML van je pagina, en is dus onzichtbaar voor de website bezoeker. Om hem te kunnen zien, moet je even naar de broncode kijken (Ctrl+U op Desktop). Vergeet niet dat de Canonical URL ook andere benamingen heeft, zoals ‘rel canonical’, ‘canonieke url’ of gewoonweg een ‘canonical tag’, maar allemaal dezelfde code hebben in de HTML

Het stukje tekst ziet er als volgt uit:

<link rel=”canonical” href=”https://rankify.nl/blog/wat-is-een-canonical-url/” />

Canonical tag in de html van de webpagina

Alle zoekmachines kijken eerst naar de broncode van de pagina, voordat ze naar de inhoud kijken. Het missen van een duidelijke canonical tag kan dus negatieve gevolgen hebben voor de pagina, en een foute canonical URL al helemaal. Daarom is het heel belangrijk om te weten wat het is, en hoe het zou moeten staan.

Let op! Wanneer je een canonical instelt, geef je dus aan dat de pagina in de canonical tag precies de pagina is die je zou willen laten zien in de zoekresultaten. Wanneer je hier een foutje maakt, kan het zijn dat niet de juiste pagina wordt geïndexeerd! Let goed op wat je daar invult. Elke WordPress SEO plug-in doet dit automatisch al voor je, maar je moet wel even controleren of ze de juiste pakken.

Daarom is het ook zo gevaarlijk om zomaar lukraak een plugin te installeren die de URLs kunnen aanpassen, waaronder ook de canonical URL.

De canonical tag is extra belangrijk voor webshops

Bij webshops is het uitermate belangrijk om aan te geven welke URL’s er gebruikt moeten worden voor producten. Het kan namelijk zijn dat je meerdere opties hebt voor hetzelfde product. Denk aan een maat of een kleur etc. In de meeste gevallen zal er dan door de website software iets achter de URL geplakt worden, zoals: winkel.nl/schoen/?=kleur-rood. Wanneer er geen canonical staat ingesteld, zou elke kleur (en maat) geïndexeerd kunnen worden. En Google is daar niet bepaald een voorstander van, om 10 pagina’s te indexeren met dezelfde inhoud.

Waarom?

Wanneer je 1 jas hebt, die wordt geïndexeerd met elke combinatie van kleur en maat, is het voor zoekmachines soms onduidelijk welke van deze nu getoond moet worden bij een bepaalde zoekopdracht! In dat geval kun je beter 1 van die jassen (met duidelijke, geoptimaliseerde omschrijving) gebruiken als de canonieke. Een voordeel is dat je dan geen last hebt van teveel Duplicate content op je website. Je consolideert dus beide URL’s in 1 sterkere URL zoals Google het mooi verwoord.

WordPress Categorieën

Een ander voorbeeld waar het vaak wordt toegepast is het pagineren van categorieën. Stel dat je een overzicht hebt van al je damesschoenen, met onderin pagina 1, pagina 2, pagina 3 etc.

Dan is in de meeste gevallen de pagina hetzelfde qua inhoud, behalve de schoenen die er op staan. In dat geval is het handiger om de eerste pagina te laten indexeren door Google, en op pagina 2 en pagina 3 een canonical tag toe te voegen met de URL van de eerste pagina.

Zo iets duidelijker?

Beter voor je vindbaarheid

Een ander leuk voordeel van de Canonical Tag is dat Google de waardes van de verschillende URL’s samenvoegt. Stel dat elke verwijzing van een andere website naar die van jou 1 punt oplevert. En dat je 3 verschillende URL’s hebt van 1 product, waarvan 1 canonical is, en de andere 2 hun eigen URL hebben. Dan zou de canonical URL maar 1 punt krijgen, omdat er maar 1 backlink naar verwijst. Maar omdat je op de andere 2 pagina’s een canonical URL hebt ingevuld, stuur je die waarde dus door naar de correcte URL, en verdien je ineens 3 punten, inplaats van 1.

Dit werkt een beetje hetzelfde als een 301 redirect, maar blijven de pagina’s zichtbaar! Super handig dus.

Cross domain canonicals

Wellicht is dit minder belangrijk voor de meeste mensen. Maar een canonical URL is niet alleen handig voor je eigen website, het kan namelijk ook gebruikt worden door de URL te gebruiken van een andere website!

De manier waarop dat gedaan wordt is dus de URL in te vullen van de website waar het originele artikel op geplaatst is. Stel dat je bijvoorbeeld een artikel deelt op meerdere websites, dan zouden die websites eigenlijk de Canonical URL in moeten stellen met de URL van jouw website!

Google en canonicals

Google helpt, maar zeker niet altijd. Alhoewel Google de canonicals kan zien in de broncode, en zal (proberen te) accepteren, is het nog geen garantie dat ze er ook daadwerkelijk gehoor aan geeft.

Waarom niet?

Je kunt je misschien wel voorstellen dat bepaalde websites hier misbruik van willen maken. In dat geval zouden ze dus een spam website kunnen opzetten en al hun pagina’s doorverwijzen naar jouw website, met alle gevolgen van dien. En om eerlijk te zijn kan dit nog werken ook. Dus het geeft geen garantie dat Google ze daadwerkelijk ook accepteert.

Een van mijn klanten had een pagina die was 1 op 1 gekopieerd door een spam website, met hun eigen canonical. Google indexeerde onze pagina niet, omdat ze zei dat de spamwebsite was geselecteerd als de canonical. Erg apart.

Google heeft aangegeven dat ze de content vergelijkt tussen de pagina’s. Stel dat je blog schrijft over rode laarzen, en een canonical hebt naar een wasmachine. In dat geval zal Google de canonical waarschijnlijk gewoon negeren.

Ik zou zeggen, test het eens uit, en bekijk of er veranderingen zijn in de zoekresultaten na het toepassen van deze Canonical tag.

Succes!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.