Wat is een backlink?

Een ‘Backlink’ is een Engelse term die je kunt omschrijven met inkomende link. Oftewel een (hyper)link die op een website staat en verwijst naar jouw website.

Vroeger ging alles via connecties

Wat heb je aan een website als niemand je kan vinden?

In de tijd voor het internet, en zelfs voor telefoonboeken, wist je alleen dat iemand aardappelen verkocht wanneer iemand dat had verteld, of als je het bordje had bezien bij die ene boerderij.

Nu, stel je even een internet wereld voor zonder Google. Even zonder grapje! Hoe zou jij jouw website bekend kunnen maken? Door Bing zou je zeggen. En laten we die ook even vergeten, en duckduckgo, Yahoo, altavista, dogpile enz. Een wereld zonder internet zoekmachines!

Luister!

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Hoe zouden jouw connecties er dan uitzien op het internet?

Precies, door verwijzingen van andere plaatsen op het internet. In de 90’s maakten veel mensen gebruik van startpagina’s. Daar stonden dan allerlei bedrijven op binnen een specifieke branche. Soms werden ze zelfs gegroepeerd per provincie of stad/woonplaats. Op deze manier kon je er op internet achter komen welke bedrijven er actief waren in zo een branche.
Als jij dus een backlink kon krijgen van zo een soort startpagina naar jouw website was je al beter vindbaar.

Maar wie gebruikt er tegenwoordig nog startpagina’s?

Echte website, echte backlink.
Naast zo een directory of startpagina zou het veel beter zijn om een vermelding te krijgen op een druk bezochte website. Want stel je voor dat jij de hovenier bent aan het koninklijk paleis, en opeens wordt jouw naam genoemd door onze koning op zijn website. Dan zal je waarschijnlijk veel meer naamsbekendheid krijgen, en meer bezoekers, dan van een link op een startpagina. (Eigenlijk is het nog beter op een website te komen in je eigen branche).

Hieronder even een voorbeeld:

inkomende link

Externe koppelingen en verwijzingen

Al deze verwijzingen tussen websites worden backlinks genoemd. Maar waarom zijn ze belangrijk (voor zoekmachines)?

  1. Voor zoekmachines is het een indicatie dat jij belangrijk bent. Dus hoe meer mensen er over jou praten met een link op het internet des te meer waarde ze aan jou hechten.
  2. Om meer bezoekers te krijgen.
    1. Hoe meer jouw website wordt vermeld op de rest van het internet hoe meer kans je maakt op bezoekers.
    2. Hoe meer bezoekers de website krijgt waar jij op vermeld staat des te meer kans dat jij hebt dat je meer bezoekers krijgt, snap je het nog? ;–)
  3. Zonder verwijzingen naar jouw website weten minder mensen van jou af en heb je ook minder kans om gevonden te worden..
  4. Ze geven waarde door. Dit werd ook wel PageRank genoemd. Zie hieronder een uitleg van Matt Cutts (ex Googler) hoe dat werkt. Het is een hele oude video, maar het geeft een duidelijk beeld hoe het werk. Hoe meer kwalitatieve links een pagina krijgt, hoe meer waarde hij krijgt. En hoe meer waarde de pagina krijgt, des te meer waarde een backlink krijgt die weer op die pagina staat!

Google komt er achter.
Vanaf de tijd dat website beheerders begrepen dat hoe meer links je hebt hoe hoger je in Google komt, deed men er alles aan om zoveel mogelijk zelf links te creëren. En dat werkte nog ook. Totdat Google hier een stokje voor stak. Deze grote wijziging in het algoritme van Google werd de Google Penguin update genoemd. Deze heeft heel veel invloed gehad op de vindbaarheid van websites in Google. En ook vandaag de dag worden dit soort Google spam updates nog regelmatig uitgerold.

Het gaat sindsdien niet meer om het aantal Backlinks die je hebt, want dit waren links die jijzelf (of het bedrijf die dat voor je deed) maakte. Dit is dus geen “goede backlink” die door een derde persoon is gemaakt.

Het grote gevaar van kwantiteit.

Dus puur en alleen het ‘aantal backlinks’ is onbelangrijk in die zin dat Google je net zo goed kan deindexeren en dus niet meer in de zoekresultaten laat zien. Dit wordt in het Engels een Penalty genoemd. Pure Spam.
  • Waarom startpagina’s nog werken, in Nederland?
    Geen idee. Onbegrijpelijk. Ik weet niet waarom ze nog werken, maar als je gaat onderzoeken waarom bepaalde websites bovenaan staan voor bepaalde zoekopdrachten, is het bedroevend om te zien dat het linkprofiel met tientallen/honderden startpagina’s waarschijnlijk hier de reden voor zou kunnen zijn.
    Dit gaat een keer veranderen, (maar dat roep ik al enkele jaren) dat ze niet meer worden gewaardeerd door Google en Bing. Het kan niet anders, omdat niemand ze eigenlijk meer gebruikt, behalve dan voor backlinks. (Dit is gelijk een tip).
  • Linkpartners op websites
    Zoals ik al zei, vroeger was alles anders. Toch zie je het nog veel, dat bedrijven soms een aparte pagina hebben op hun website die bijvoorbeeld Linkpartners heet. Dit is nu sterk af te raden. De naam alleen al!
  • Links zonder verkeer
    Links op een website die geen verkeer opleveren hebben weinig waarde. Je krijgt er namelijk niet meer bezoekers door. Punt. Komma, eigenlijk kan een link nog steeds waardevol zijn zonder veel verkeer als hij op een zeer bekende website staat.
  • Betaalde links
    Belangrijke website laten soms toe om een bericht of artikel te plaatsen tegen betaling. Denk hier bijvoorbeeld in de Engelse wereld over Huffington Post etc. Voor honderden dollars kun je daar een stukje tekst op krijgen. Veelal door het gebruik van een auteur die regelmatig voor de website schrijft.  Het probleem hier is dat Google dit ook weet! Ze zal daarom simpel weg al zulke websites in 1 keer kunnen negeren, terwijl dat je denkt daar juist een boost van te krijgen. En Google doet dat ook. De Linkjuice, zoals dat wordt genoemd, houdt dan opeens op.
  • Zelf gemaakte links
    Hoe je het ook wendt of keert, je wilt toch ergens een backlink vandaan krijgen. Laat het in ieder geval duidelijk zien dat het een kwalitatieve link is, en niet zomaar een linkje zonder toegevoegde waarde! Een backlink volgens Google is een link die Anderen hebben geplaatst uit goodwill.

Ik heb het hier over backlinks die jij graag zou willen:

  • Voor verkeer
    Voor ik het ga hebben over Follow (of do-follow) en No-follow links, ga ik het eerst hebben over de kwaliteit van een link.
    Waarvoor heb je een website? Bezoekers moeten er toch iets mee kunnen doen? Dus mijn eerste punt is dat een Goede Backlink verkeer oplevert. Ik ga deze zin nog 1 keer herhalen. Een goede backlink levert verkeer op. Bezoekers, zoekers, klanten, kopers, geïnteresseerden.
  • Relevantie
    Verkeer naar je website wordt NOG belangrijker als het verkeer is die jij op je website wil! Wil jij je schoenen verkopen, dan wil je dat schoenen kopers op je website komen. Dus een backlink vanaf een schilder z’n website (www.schilderbedrijf.nl/linkpartners) heeft dus geen enkele relevantie, en zal je niet alleen, geen bezoekers brengen, het wordt ook nog eens NIET relevant gezien door zoekmachines. Hoe relevanter hoe beter! Ook voor zoekmachines!
  • Belangrijke bronnen
    Bekijk bovenstaande video van Matt Cutts die er in uitlegt over de werking van PageRank. Dit is nog steeds een belangrijke factor om te zien hoe kwalitatief goed jouw website is. Als je een link krijgt van een zeer bekende persoon in jouw branche dan zal de link meer waarde gegeven worden, dan wanneer je een link krijgt van de buurman die in een hele andere branche werkt.
  • Niets op te merken als SPAM of zelf gemaakt
    Een goede link zou een link zijn die door het Google Spam Team niet kan worden gezien als Spam of als een zelf geplaatste link. Hier vallen dus de linkpartners al buiten de boot. En in mijn ogen ook alle startpagina’s. De link moet ook nog eens ZICHTBAAR zijn voor lezers.
    Dus de koppeling moet opvallen, bijvoorbeeld door een andere tekstkleur of een onderliggende streep. Hij mag niet verborgen zijn.
  • TIP van de dag! “een goede backlink is een link die je ook graag zou willen hebben zonder dat er zoekmachines zouden bestaan!

Een woord ter waarschuwing:

Google is continu bezig met het verbeteren van zijn algoritmes. Ook al werken bepaalde manieren van backlinks vandaag de dag nog steeds, het is erg belangrijk als ze ook future proof zijn. Als je gaat gastbloggen om een link te krijgen wil Google eigenlijk dat je de links NO FOLLOW maakt. (lees hieronder wat dat betekent).
Ook het gebruik van startpagina’s etc werkt nog steeds, maar ze kunnen morgen als pure spam worden gezien en daardoor worden genegeerd. Want hoe je het hondje ook noemt, het blijft een eigen gemaakte, lage kwaliteitslink. Wanneer je een SEO bureau inhuurt voor linkbuilding, vraag dan waarom ze een bepaalde link ergens plaatsen. Dus niet op partner link pagina’s die helemaal niets met jouw branche te maken hebben.

Wil je meer weten over backlinks, lees dan ook het blog met een paar goede linkbuilding tips.

Niemand bij Google zal zeggen dat een zelfgemaakte verwijzing naar je eigen site een goede backlink is.

Door ze te verdienen.
Je krijgt ze vanzelf als je kwalitatief goede content schrijft, waar mensen wat aan hebben en ‘willen’ naartoe linken. Dit betekent dat je misschien langere content moet schrijven, meer weg wil geven, dieper in de materie gaan, handen vies maken, over je grens gaan. Of je koopt ze ;–)
Er zijn heel veel manieren om goede backlinks te krijgen. Maar dat wordt een heel apart hoofdstuk. En niet alleen het schrijven over de manieren, de manieren zelf kosten ook veel tijd.

Hoe kan ik zien welke websites er naar mijn website verwijzen?

Er zijn een aantal backlinktools die je laten zien waar er links staan naar jouw website. Hieronder geef ik er enkele op:

  1. Moz
  2. Backlinkwatch
  3. nl.majestic
  4. Ahrefs 
  5. SEMrush

Wat is het verschil tussen follow en no-follow link?

Er zijn in principe maar 2 soorten backlinks. Een link die waarde doorgeeft, en die geen waarde doorgeeft. Zie de video boven. Elke website, of beter gezegd, elke pagina op een website, krijgt een waarde toebedeeld van de zoekmachines. Deze waarde wordt op verschillende manieren berekend, maar 1 daarvan is het aantal kwalitatieve links de webpagina heeft ontvangen.

  • Follow link (ook wel do-follow genoemd)
    De waarde die een pagina heeft geeft hij ook weer door aan de links die er op staan. Stel dat er 100 links naar pagina A op website A staan. Dan krijgt hij even kort gezegd 100 punten, en geeft hij X punten waarde door aan de link die op die pagina weer uitlinkt naar een andere pagina.
  • No follow link
    Wanneer je praat over een link die geen waarde doorgeeft, dan praat je over een No-Follow link. De waarde van de pagina volgt dus niet door naar die link. Deze No-follow links worden gebruikt wanneer je over een website praat waar je liever niet mee geassocieerd wil worden, of waar je geen waarde aan door wil geven. Nofollow links zijn standaard in User Generated Content op een website. Bijvoorbeeld in de Berichten box onderin een blog post.

Alhoewel No-Follow links geen waarde doorgeven om een betere positie te krijgen in de zoekmachines kunnen ze nog steeds zeer nuttig zijn als er Verkeer door komt!!!

Uitgaande links vanaf jouw website moeten dus ook goed ingesteld zijn, dat ze geen waarde doorgeven aan websites waar jij zelf geen waarde aan door wil geven! Als jij op je homepage linkt naar een concurrent, dan ontvangt hij waarde van jouw pagina, en dat wil je niet.

Pffffff.
Begin nog maar eens vanaf bovenaan :–)
We moeten het onderscheid maken tussen 2 verschillende onderdelen binnen SEO, en dat zijn On-page SEO en Off-page SEO. On-page betekent de dingen die op jouw website staan. Off-page zijn dingen die invloed hebben op jouw website buiten jouw website, waar backlinks dus onder vallen.

Op welke manieren kun je linken?

Text, foto’s en knoppen.

  • De beste link zijn nog steeds de links in tekst, en NIET in het menu.
    Je hoort het soms nog als tegenargument, “Maar ik heb al een link naar die pagina staan in mijn menu”. Ja, dus? Dat neemt toch niet weg dat je juist in je tekst moet linken!
    Links die in de Footer, Header of Sidebar staan (dus normaal gesproken op ELKE pagina) worden eigenlijk een beetje genegeerd of zo aan kwaliteit verlaagd, dat ze veel minder waard zijn.
  • Tekst in knoppen worden ook minder gewaardeerd. Dit heeft denk ik te maken met dat knoppen normaal gesproken “te gemaakt” zijn. Denk nogmaals aan het voorgaande, dat Google wil dat ANDEREN over jou praten. En als ze over jou praten is het veelal in de tekst en niet in een knop!
  • Afbeeldingen kunnen ook worden gebruikt, maar met dezelfde reden als een knop krijgen die hoe dan ook iets minder waarde. Maar het blijft een vorm van linken!

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.