Wat is een backlink?

inkomende link

 

Het woord 'Backlink' is een Engelse term die omschreven kan worden in het Nederlands met

"inkomende link". Dus een (hyper)link die op website A staat en verwijst naar website B.

Wanneer je op de koppeling klikt op website A wordt je automatisch doorgestuurd naar website B.

 


Vroeger ging alles via connecties

Wat heb je aan een website als niemand je kan vinden?

In de tijd voor het internet, en zelfs voor telefoonboeken, wist je alleen dat iemand aardappelen verkocht omdat iemand dat aan jou vertelde, of omdat jij het bordje had gelezen bij zijn boerderij.

Nu, stel je even een internet wereld voor zonder Google. Even zonder grapje! Hoe zou jij jouw website bekend kunnen maken? Door Bing zou je zeggen. En laten we die ook even vergeten, en duckduckgo, Yahoo, altavista, dogpile enz enz. Een wereld zonder internet zoekmachines!

 


Hoe zouden jouw connecties er uit zien op het internet?

Precies, door verwijzingen van andere plaatsen op het internet. In de 90's maakten veel mensen gebruik van startpagina's. Daar stonden dan bijvoorbeeld alle bedrijven op in een specifieke branche op. Soms zelfs per provincie of woonplaats. Op die manier wist je dat er een winkel of bedrijf in die en die plek zat.
Als jij kon linken naar jouw website vanaf zo een pagina, dan was je beter vindbaar. Maar wie gebruikt er tegenwoordig nog startpagina's? Lees verder waarom je hiervoor moet oppassen!

Echte website, echte backlink.
Naast zo een directory of startpagina zou het veel beter zijn om een vermelding te krijgen op een druk bezochte, echte website. Want stel je voor dat jij de hovenier bent aan het koninklijk paleis, en opeens wordt jouw naam genoemd door onze koning op zijn website. Dan zul je waarschijnlijk veel naamsbekendheid krijgen, en meer bezoekers. (Eigenlijk is het nog beter op een website te komen in je eigen branche) Bekijk hieronder een illustratie van een back-link.

inkomende link


Externe koppelingen

Al deze links van andere websites worden backlinks genoemd. Maar waarom zijn ze belangrijk (voor zoekmachines)?

  1.  Voor zoekmachines is het een indicatie dat jij belangrijk bent. Dus hoe meer mensen er over jou praten met een link op het internet des te meer waarde ze aan jou hechten.
  2. Om meer bezoekers te krijgen.
    1. Hoe meer jouw website wordt vermeld op de rest van het internet hoe meer kans je maakt op bezoekers.
    2. Hoe meer bezoekers de website krijgt waar jij op vermeld staat des te meer kans dat jij hebt dat je meer bezoekers krijgt, snap je het nog? ;--)
  3. Zonder verwijzingen naar jouw website weten minder mensen van jou af en heb je ook minder kans om gevonden te worden en klanten te krijgen..
  4. Ze geven waarde door. Dit is ook wel PageRank genoemd. Zie hier een goede uitleg hoe het een beetje werkt. Het is een hele oude video, maar nog steeds goed om bij stil te staan. Hoe meer kwalitatieve links een pagina krijgt, hoe meer waarde hij krijgt. En hoe meer waarde de pagina krijgt, des te meer waarde een Backlink krijgt die OP die pagina staat!!!!!

 

Het grote gevaar van het getal!

Google komt er achter.
Vanaf de tijd dat website beheerders begrepen dat hoe meer links je hebt hoe hoger je in Google komt, deed men er alles aan om zoveel mogelijk zelf links te creëren. En dat werkte nog ook. TOT Google hier een stokje voor stak. Deze grote wijziging werd de Google Penguin algoritme genoemd. Dit heeft heel veel invloed gehad op de vindbaarheid van websites. Het ging sindsdien niet meer om het aantal Backlinks je had. WANT dit waren links die JIJ of het bedrijf die dat voor je deed, maakte. Dit is dus geen "goede backlink" die door iemand anders is gemaakt.

Dus puur en alleen het 'aantal backlinks' is onbelangrijk in die zin dat Google je net zo goed kan deindexeren en niet meer in Google kan laten zien. Dit wordt in het Engels een Penalty genoemd. Pure Spam.

 


De 'kwaliteit' van een inkomende link.

Wat zijn slechte backlinks in 2018?

  • Waarom startpagina's nog werken, in Nederland?
    Geen idee. Onbegrijpelijk. Ik weet niet waarom ze nog werken, maar als je gaat onderzoeken waarom bepaalde websites bovenaan staan, is het soms bedroevend om te achterhalen dat het linkprofiel met startpagina's waarschijnlijk hier de reden voor is.
    Dit gaat een keer veranderen, dat ze niet meer worden gewaardeerd door Google en Bing. Het kan niet anders, omdat niemand ze meer gebruikt. (Dit is gelijk een tip).
  • Linkpartners op websites
    Zoals ik al zei, vroeger was alles anders. Toch zie je het nog veel, dat bedrijven soms een aparte pagina hebben op hun website met Linkpartners. Dit is nu sterk af te raden. De naam alleen al!
  • Links zonder verkeer
    Links op een website die geen verkeer opleveren hebben weinig waarde. Je krijgt er namelijk niet meer bezoekers door. Punt. Komma, eigenlijk kan een link nog steeds waardevol zijn zonder veel verkeer als hij op een zeer bekende website staat.
  • Betaalde links
    Belangrijke website laten soms toe om een bericht of artikel te plaatsen tegen betaling. Denk hier bijvoorbeeld in de Engelse wereld over Huffington Post etc. Voor honderden dollars kun je daar een stukje tekst op krijgen. Veelal door het gebruik van een auteur die regelmatig voor de website schrijft.  Het probleem hier is dat Google dit ook weet! Ze zal daarom simpel weg al zulke websites in 1 keer kunnen negeren, terwijl dat je denkt daar juist een boost van te krijgen. En Google doet dat ook. De Linkjuice, zoals dat wordt genoemd, houdt dan opeens op.
  • Zelf gemaakte links
    Hoe je het ook wendt of keert, je wilt toch proberen ergens een link te krijgen. Laat het in ieder geval duidelijk zien dat het een kwalitatieve link is, en niet zomaar een linkje zonder toegevoegde waarde! Een backlink volgens Google is een link die Anderen hebben geplaatst uit goodwill.

 


Wat zijn goede backlinks?

Ik heb het hier over backlinks die jij zou willen.

  • Verkeer
    Voor ik het ga hebben over Follow (of do-follow) en No-follow links, ga ik het eerst hebben over kwaliteit.
    Waarom heb je een website? Bezoekers moeten er toch iets mee?
    Dus mijn eerste punt is dat een Goede Backlink verkeer oplevert. Ik ga deze zin nog 1 keer herhalen. Een goede backlink levert verkeer op. Bezoekers, zoekers, klanten, kopers, geïnteresseerden.
  • Relevantie
    Verkeer naar je website wordt NOG belangrijker als het verkeer is die jij op je website wil! Wil jij je schoenen verkopen, dan wil je dat schoenen kopers op je website komen. Dus een link vanaf een schilder op de hoek op zijn website in schilderbedrijfA.nl/linkpartner heeft dus geen enkele relevantie, en zal je niet alleen, geen bezoekers brengen, het wordt ook nog eens NIET relevant gezien door zoekmachines. Hoe relevanter hoe beter! Ook voor zoekmachines.
  • Belangrijke bronnen
    Zie bovenstaande video van Matt Cutts als die uitlegt over de werking van PageRank. Dit is nog steeds een belangrijke factor om te zien hoeveel kwaliteit jouw website is. Als je een link krijgt van een zeer bekende persoon in jouw branche dan zal de link meer waarde gegeven worden, dan wanneer je een link krijgt van de buurman.
  • Niets op te merken als SPAM of zelf gemaakt
    Een goede link zou een link zijn die door het Google Spam Team niet zou kunnen worden gezien als Spam of als een zelf geplaatste link. Hier vallen dus de linkpartners al buiten de boot. En waarschijnlijk ook startpagina's. De link moet ook ZICHTBAAR zijn. Dus de koppeling moet opvallen, bijvoorbeeld door een andere tekstkleur of een onderliggende streep. Hij mag niet verborgen zijn.
  • TIP van de dag! "een goede backlink is een link die je ook graag zou willen hebben zonder dat er zoekmachines zouden bestaan!"

Woord ter waarschuwing:

Google is continu bezig met het verbeteren van zijn algoritmes. Ook al werken bepaalde manieren van backlinks vandaag de dag nog steeds, het belangrijkste is wel dat ze futureproof moeten zijn! Als je gaat gastbloggen om een link te krijgen wil Google eigenlijk dat je de links NO FOLLOW maakt. (lees hieronder wat dat betekend). Ook het gebruik van startpagina's etc werkt nog steeds, maar ze kunnen morgen als pure spam worden gezien en daardoor worden genegeerd. Want hoe je het hondje ook noemt, het blijft een eigen gemaakte, lage kwaliteitslink. Wanneer je een SEO bureau inhuurt, vraag dan waarom ze een bepaalde link ergens plaatsen. Dus niet op partner link pagina's die helemaal niets met jouw branche te maken hebben.

 


Hoe maak je ze?

Niemand bij Google zal zeggen dat een zelfgemaakte koppeling buiten je eigen website een goede backlink is.

Door ze te verdienen.
Je krijgt ze vanzelf als je kwalitatief goede content schrijft, waar mensen wat aan hebben en 'willen' naartoe linken. Dit betekend dat je misschien langere content moet schrijven, meer weg wil geven, dieper in de materie gaan, handen vies maken, over je grens gaan. Of je koopt ze ;--)
Er zijn heel veel manieren om goede backlinks te krijgen. Maar dat wordt een heel apart hoofdstuk.

 


Hoe kan ik zien welke websites er naar mijn website verwijzen?

Er zijn een aantal backlinktools die je laten zien waar er links staan naar jouw website. Hieronder geef ik er enkele op:

  1. Moz
  2. Backlinkwatch
  3. nl.majestic
  4. Ahrefs
  5. SEMrush

Wat is het verschil tussen follow en no-follow?

Er zijn in principe 2 soorten links. Een link die waarde doorgeeft, en een link die geen waarde doorgeeft. Zie de video boven.
Elke website, of beter gezegd, een pagina op een website, krijgt een bepaalde waarde door de zoekmachines. Deze waarde wordt op verschillende manieren berekend. Maar 1 daarvan is het aantal kwalitatieve links de webpagina krijgt.

  • Follow link (ook wel do-follow genoemd)
    De waarde die een pagina heeft geeft hij ook weer door aan de links die er op staan. Stel dat er 100 links naar pagina A op website A staan. Dan krijgt hij even kort gezegd 100 punten, en geeft hij X punten waarde door aan de link die op die pagina weer uitlinkt naar een andere pagina.
  • No follow link
    Wanneer je praat over een link die geen waarde doorgeeft, dan praat je over een No-Follow link. De waarde van de pagina volgt dus niet door naar die link. Deze No-follow links worden gebruikt wanneer je over een website praat waar je liever niet mee geassocieerd wil worden, of waar je geen waarde aan door wil geven. Nofollow links zijn standaard in User Generated Content op een website. Bijvoorbeeld in de Berichten box onderin een blog post.

Alhoewel No-Follow links geen waarde doorgeven om een betere positie te krijgen in de zoekmachines kunnen ze nog steeds zeer nuttig zijn als er Verkeer door komt!!!

Uitgaande links vanaf jouw website moeten dus ook goed ingesteld zijn, dat ze geen waarde doorgeven aan websites waar jij zelf geen waarde aan door wil geven!
Als jij op je homepage linkt naar een concurrent, dan krijgt hij waarde doorgespeeld van jouw pagina, en dat wil je niet.

Wat heeft een backlink met SEO te maken?

Pffffff.
Begin nog maar eens vanaf boven te lezen :--)
We moeten het onderscheid maken tussen 2 verschillende onderdelen binnen SEO, en dat zijn On-page en Off-page SEO. On-page betekend de dingen die op jouw website staan. Off-page zijn dingen die invloed hebben op jouw website buiten jouw website, waar backlinks dus onder vallen. Als je een SEO Abonnement wil afsluiten, neem dan wel even de tijd om te kijken of dit is opgenomen in het contract of overeenkomst.

Op welke manieren kun je linken?

Text, foto's en knoppen.

  • De beste link zijn nog steeds de links in tekst, en NIET in het menu.
    Je hoort het soms nog als tegenargument, "Maar ik heb al een link naar die pagina staan in mijn menu". Ja, dus? Dat neemt toch niet weg dat je juist in je tekst moet linken!
    Links die in de Footer, Header of Sidebar staan (dus normaal gesproken op ELKE pagina) worden eigenlijk genegeerd of zo aan kwaliteit verlaagd, dat ze bijna Waardeloos zijn.
  • Tekst in knoppen worden ook minder gewaardeerd. Dit heeft denk ik te maken met dat knoppen normaal gesproken "te gemaakt" zijn. Denk nogmaals aan het voorgaande, dat Google wil dat ANDEREN over jou praten. En als ze over jou praten is het veelal in de tekst en niet in een knop!
  • Afbeeldingen kunnen ook worden gebruikt, maar met dezelfde reden als een knop krijgen die hoe dan ook iets minder waarde. Maar het blijft een vorm van linken!

Probeer jouw website zo goed te maken, dat je automatisch links krijgt.
Dit kost tijd, maar is het zeker waard! 

←Terug naar het SEO woordenboek