Wat is een URL?

Zonder in al teveel technische details te geraken kan een URL omschreven worden als een "verwijzing naar een bepaalde webpagina".

De URL van deze pagina is bijvoorbeeld: https://rankify.nl/woordenboek/url/

De URL is dus het "adres" van een pagina die je bovenin een webbrowser kan vinden in de adresbalk. Te vergelijken met het adres van een huis. een adresbalk

De URL structuur

Een goede URL structuur helpt de gebruiker te zien waar de huidige webpagina zicht bevindt. Google heeft hier zelf al meer over uitgelegd op hun support pagina.

Het is aan te raden gebruik te maken van een overzichtelijke structuur in de URL, vooral voor de bezoekers van de webpagina. Terwijl het voor crawlers van zoekmachines ook handig is. Zo kun je eenvoudig zien waar de pagina bij hoort, en daardoor kun je ook eenvoudiger begrijpen hoe de website is opgebouwd.

Categorieën

Een goed hulpmiddel bij het maken van een goed URL structuur is het gebruikmaken van categorieën/mappen. Stel dat je een electronica winkel hebt met verschillende producten, dan is het voor bezoekers eenvoudiger te navigeren om bij een bepaald product uit te komen. Bijvoorbeeld: electronicawinkelnaam/witgoed/wasmachines/siemens-Q112 

Het is daarom aan te raden duidelijke categorieën te gebruiken voor de bezoekers. Zie bijvoorbeeld een duidelijke structuur bij randstad.

URl structuur Randstad

Een veelvoorkomend probleem is dat software roet in het eten gooit. Zo kom je regelmatig URL`s tegen zoals deze: winkelnaam/category-2/products/id=1234

Aan deze naam kan niemand zien over welk product het gaat en onder welke categorie het valt.

Teveel categorieën?

Een duidelijk probleem kan echter wel weer parten spelen wanneer je teveel categorieën gebruikt in de structuur. Een voorbeeld met een te lange (en overbodige) structuur is deze webwinkel met schoenen. De URL is: schoenenwinkel/product-categorie/schoenen/dames/meisjes/winterschoenen/hogeboots-1234-zwart

De naam van de pagina

De omschrijving van de pagina is net zo belangrijk als een huisnummer.....althans.

Omschrijf de naam van de pagina in de URL ook zo dat een gebruiker al kan zien waar de pagina ove gaat. Bijvoorbeeld: bedrijfsnaam/diensten/coaching zo kun je heel eenvoudig zien waar de pagina over gaat, coaching! Een voorbeeld van KPN, waar je informatie kan vinden over het verbinden met Wi-Fi.

adresbalk van kpn

Te gek voor woorden

Jazeker.

ID=12486ffybtdi
Toch zie je dit nog regelmatig. In sommige gevallen valt hier weinig aan te doen, maar vooral bij kleinere websites is dit niet goed te praten naar mijn mening.

ToysRus heeft daar een handje van. Wat voor product is dit? Uhmmm
In hun geval zal een aanpassing veel gevolgen hebben omdat ze deze structuur al heel lang gebruiken, en (tien)duizenden artikelen hebben, maar of dit verstandig is? Ik denk van niet!

adresbalk id toysrus

Streepje of liggend streepje in de URL?

Oftewel, wanneer een naam van een categorie/map of een pagina uit meerdere woorden bestaat, wat is dan de beste manier om de naam te omschrijven?

Google geeft de voorkeur aan een minteken/streepje (-) in plaats van (g)een spatie tussen de woorden. Dit kun je lezen in de link aan het begin van dit artikel.

Dus dit is niet goed: /kleding/statueoflibertyshirt
Dit is ook niet goed: /kleding/statue_of_liberty_shirt
Dit is beter: kleding/statue-of-liberty-shirt

Als SEO-er ben je natuurlijk ook bezig met het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website, dus alle kleine dingen worden meegenomen, zo ook de streepjes. Je zult met het toevoegen van een streepje niet ineens naar de eerste positie vliegen....

URL met kleine of grote letters?

Kun je een URL schrijven met hoofdletters? Ja!
Is dat verstandig? Nee, in de meeste gevallen niet.

De beste manier om met URLs om te gaan is het gebruiken van alleen kleine letters. Dit maakt het eenvoudigweg veel makkelijker om te linken. Want mijnwinkel/FoTo is niet dezelfde pagina als mijnwinkel/foto. En om fouten te voorkomen kun je dus het beste alleen kleine letters gebruiken.

Sommige website kunnen echter "fouten" met hoofdletters zelf wijzigen, maar dat gaat niet altijd goed.

Bekijk hieronder een voorbeeld met een mogelijk probleempje bij wikipedia met hoofd- en kleine letters. Zoals je in de afbeelding kunt zien is de paginanaam MSX geschreven met hoofdletters.

wikipedia hoofdletter probleem

Wanneer je echter de URL verandert naar /msx dan maakt Wikipedia de eerste letter automatisch een hoofdletter, maar de 2e en 3e letters niet. Dus dit zijn 2 verschillende URL`s. En Wikipedia laat niet de juiste pagina zien.

Dus het voordeel van het gebruik van alleen kleine letters is ook dat wanneer mensen een URL intypen of een link maken naar de pagina de foutmarge kleiner wordt. wikipedia hoofdletter probleempje

In het geval van wikipedia is het waarschijnlijk een vereiste om met miljoenen woorden alles te differentiëren met hoofd- en kleine letter, maar voor een website met tientallen of honderden pagina`s, is het beter om alleen kleine letters te gebruiken.

Ook maakt wikipedia gebruik van liggende streepjes ;--)

 

Wat is het voordeel van een korte URL / korte domeinnaam?

Een lange domeinnaam heeft als nadeel dat hij onoverzichtelijk wordt bij het gebruiken van adverteren en marketing. www.jouwbestevriendinhetbedrijf.nl is best lang. Daarom is het overzichtelijker als je een korte naam kan gebruiken.

Wat is een Canonical URL?

Zoals je hierboven kunt lezen is de URL het correcte, orginele adres van een pagina. Wanneer je meerdere deuren hebt om een huis binnen te gaan, wordt je vaak doorverwezen naar de Hoofdingang. Een Canonical URL doet eigenlijk hetzelfde. Ze vertelt welke URL (adres van de pagina) het hoofdadres is. Het is een adres dat aangegeven is als het juiste en meest correcte adres. Ook wel een canon of canonieke genoemd.

Webshops

Vooral bij webshops is dit een veelgebruikte optie. Wanneer je een product hebt met verschillende uitvoeringen zoals een broek of een jas, is het soms eenvoudiger om 1 van al die jassen als "standaard" te gebruiken voor het indexeren.

Wanneer je 1 jas hebt, die wordt geïndexeerd met elke combinatie van kleur en maat, is het voor zoekmachines soms onduidelijk welke van deze nu getoond moet worden bij een bepaalde zoekopdracht. In dat geval kun je 1 van die jassen (met algemene omschrijving) gebruiken als de canonieke. Een voordeel is dat je dan geen last hebt van teveel Duplicate content op je website.

Canonical URL's voor adverteerders

Het geld niet alleen voor webshops maar ook voor informatieve websites. Denk bijvoorbeeld aan een website met verschillende landingspagina's voor advertenties, die allemaal bijna hetzelfde zijn, alleen de naam van de regio verschilt. In dat geval kun je er voor kiezen om 1 van deze advertentie landingspagina's te gebruiken als de canonieke, dus als de belangrijkste.

← Terug naar het SEO woordenboek