Wat is een Keyword?

Wat zijn keywords?


Een keyword kun je omschrijven als een kernwoord, zoekwoord, trefwoord of zoekterm. Het kan dus om 1 woord gaan, maar ook om een set woorden of zelfs een hele vraag. Deze woorden zijn dus de kern van de zoekopdracht van de zoeker, of de kern van de boodschap op de pagina.

Waarom zijn keywords dan zo belangrijk?


Zoals je wellicht zult begrijpen zal een zoekmachine de pagina's tonen die het meest gerelateerd zijn aan de opgegeven zoekterm. Dus om jouw website te laten zien is het belangrijk de juiste trefwoorden te gebruiken op de pagina zodat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat, en die laten zien.

Je zult er dus aan moeten denken wat de zoeker precies intypt! Gebruik de juiste bewoordingen die zoekers gebruiken en in veel gevallen helpt het om ook synoniemen en gerelateerde woorden te gebruiken om beter vindbaar te worden, dit zijn dus de best trefwoorden om voor te gaan.

 

De Long-tail keywords


Een keyword kan zowel bestaan uit 1 woord of een reeks woorden. Wanneer het om meerdere woorden gaat spreken we van long-tail keywords.

Hoe langer de zoekopdracht wordt, des te makkelijker het is om dan op de eerste pagina te komen. Ook is het dan veel duidelijker waar de webpagina over moet gaan. Stel dat je alleen "Computer" intypt, terwijl je een nieuwe computer wilt kopen. Dan zal het zeer waarschijnlijk zijn dat je Niet direct kan vinden wat je zoekt. Dus hoe specifieker de zoekopdracht wordt, des te eenvoudiger voor een zoekmachine het ook is om de juiste pagina te tonen.

Een voorbeeld van een long-tail keyword is een zin of vraag zoals: Wat zijn de beste printers van 2018?
Als het goed is zul je dan webpagina's vinden die praten over de beste printers van 2018. De tweede tip is dus om specifiek te zijn in het gebruiken van de keywords op je pagina.

Er zullen dus ook veel minder websites naar voren komen als je een langere zin schrijft dan een enkel woord. 

 

 

Hoe moet je Keywords toepassen op je website?


Voordat ik er dieper in ga wil ik je alvast 1 belangrijke tip geven,  en dat is deze:

Gebruik 1 zoekwoord of zoekterm per pagina!

Ik kan het niet sterk genoeg benadrukken, en zal er hieronder nog dieper op ingaan, dat je niet meerdere pagina's moet hebben die eigenlijk 1 en hetzelfde proberen te zeggen.

Nu ga ik je in het kort uitleggen waar je op moet letten bij het kiezen van keywords.

De eerste stap:

Probeer jezelf de volgende vragen te stellen als je een idee hebt waar je op gevonden wil worden:

  1. Wat laat Google (of een andere zoekmachine) nu zien als ik dit zoekwoord intyp?
    (Als je ziet dat de resultaten een hele andere richting opgaan dat jij op je webpagina zou willen laten zien, moet je je afvragen of je dat wil Denk bijvoorbeeld maar aan de zoekterm Autogarage, terwijl jij garages (autostallingen) wilt gaan verhuren voor auto's, en de eerste paar pagina's vol staan met auto garages die auto's repareren.)
  2. Wat voor soort resultaten staan er.
    (Google kan heel goed bijhouden welke resultaten worden gewaardeerd door bezoekers en welke niet. Zo kan de zoekmachine dus heel goed weten welke resultaten er moeten worden laten zien)
  3. Op welke positie sta jij op dit moment.
  4. Kan een zoekmachine begrijpen dat mijn pagina met dat zoekwoord weergegeven moet worden?

De tweede stap:

  1. Kies een pagina op je website die je graag voor dit zoekwoord zou willen laten zien. Als je nog geen pagina hebt kun je het beste de bovenstaande vragen eerst doornemen om te kijken welke woorden je kan gebruiken.
  2. Doe zoekwoord onderzoek om te zien hoeveel mensen er gemiddeld zoeken naar dit woord of zin. Gebruik hier bijvoorbeeld Google Ads keyword planner, Google Trends, Google zoekmachine zelf, en eventueel 3rd party tools zoals Ahrefs, Kwfinder, SEMrush etc.
  3. Bekijk de concurrentie op de eerste pagina om te zien waarom zij worden gewaardeerd en probeer dit beter te doen.

De derde stap: (snel)

  1. Zonder dat ik al te diep er op in ga, wil je de keywords op de belangrijkste plaatsen op je pagina hebben staan.
    1. Titel
    2. URL
    3. H1
    4. Body content

De vierde stap: (uitgebreid)

  1. Pas de keywords toe op de juiste plaatsen op de pagina die invloed hebben op de zoekresultaten.
  2. Gebruik hiervoor POP (page optimizer pro) als je weet waar je voor wilt gaan, en wie je concurrentie is.
the page optimizer logo

Keyword stuffing 

De beste rode broeken, en rode korte broeken koop je bij de korte rode broeken winkel. De rode broeken zitten heel lekker. Rode broeken zitten betere dan andere broeken, omdat rode broeken rood zijn.

Wie wil dit lezen? Pas niet alleen op met zulke teksten te schrijven, maar let ook eens op je titels, en kopjes op je pagina. Gebruik ook hier weer POP voor, om te zien hoe je deze verschillende keywords per onderdeel het beste kan toepassen.

Seed keywords

Je zal dit woord regelmatig voorbij zien komen als je Engelstalige websites en videos bekijkt over SEO. Het betekent eigenlijk niet meer dan het kortste kern zoekwoord. Dus de kortste vorm van de zoekopdrachten waar jij op gevonden wil worden. Andere bewoordingen voor de seed keywords zijn in het Engels: main keywords, of head keywords. Dus het hoofdonderwerp van de pagina.

Pas OP: (keyword kannibalisatie / keyword cannibalization)

Dit gebeurt heel vaak als mensen zelf SEO gaan toepassen, en/of technieken toe gaan passen uit 2012.

Het komt overeen met duplicate content. Het resulteert er in dat meerdere pagina's tegen elkaar opboksen voor eenzelfde zoekterm. Wanneer je dit goed oplost is het geen onvanzelfsprekendheid dat juist 1 van deze 2 pagina's een goede boost kan krijgen en hoger in Google kan komen. Oplossen van dit probleem kun je op meerdere manieren doen, waarvan ik er een paar uitlicht. Er zullen meerdere manieren zijn, maar hier enkele die helpen.

  1. Gebruik een Canonical voor de hoogstscorende pagina, zet dus een canonical op de 2e pagina die naar de Canonical versie verwijst.
  2. 301 de 2e pagina naar de eerste pagina.
  3. Verander de keywords van de 2e pagina.

TIP: Vergeet niet EERST Google Search Console data te bekijken om te zien op welke woorden beide pagina's ranken, en dan pas kiezen welke optie het beste is. Want je kunt een van de pagina's aanpassen naar andere zoekwoorden, terwijl die ene JUIST goed werd gevonden op een zoekwoord die jij niet wist!

<- Terug naar het SEO woordenboek