SEO voor een Crossfit website (fitness) case study

WODprep ontving 694% meer bezoekers via Google alleen!

Na 4 maanden voorbereiding was het tijd voor de de belangrijkste tijd in de Crossfit wereld, de Crossfit Open 2019. Tijdens dit evenement stijgt de zoekvolume explosief en wil je goed gevonden worden. En het resultaat mag er zijn!

wodprep

Can you help us with our SEO?

Ook al had WODprep een grote groep volgers via Facebook, YouTube en Instagram, ze wisten dat hun aanwezigheid in Google nog verbeterd kon worden. Maar ze hadden geen idee hoeveel verschil het zou uitmaken.

En dat ingrediënt was SEO.

Introductie

SEO als cruciaal onderdeel van hun marketing strategie

WODprep is een online Crossfit training platform die Crossfitters over de hele wereld helpt om hun techniek en hun persoonlijke PR's te verbeteren Met meer dan 200 video's op YouTube en meerdere gratis trainingsgidsen hebben ze intussen meer dan 200.000 volgers op YouTube, Facebook en Instagram.

Wat ze alleen nog mistten was de grote groep potentiële bezoekers (klanten) die via Google binnen konden komen.

En daarom waren ze op zoek naar een SEO specialist.

De gebruikte SEO tools op een rijtje

  • Screaming Frog: Een onmisbare tool voor een SEO analyse. De belangrijkste tool om de problemen te localiseren.
  • Website Auditor: Een soortgelijke tool, maar iets minder 'diepgaand' en iets meer visueel.
  • Serpstat: Nog een analytische tool, en daarbij ook te gebruiken voor backlink onderzoek, keyword onderzoek. Een soort all-in-one SEO tool.
  • Ahrefs: All-in-one SEO tool, maar werd vooral gebruikt voor keyword onderzoek.
  • Google Analytics: Overzichtelijk zien waar de bezoekers naar toe gaan, welke pagina's er geen bezoekers krijgen etc.
  • Google Ads Keyword Planner
  • Google Search Console: Onmisbaar in elk SEO traject! De plaats om low-hanging fruit te vinden. Maar ook de plaats om keyword kannibalisatie te ontdekken en daarmee uit te roeien.
  • Moz: All-in-one SEO tool, maar vooral gebruikt om de moeilijkheidsgraad te zien van een bepaald zoekwoord. De gegevens in Ahrefs vind ik minder correct.
  • SurferSEO: On-page software met super handige functies!
  • PageOptimizer.pro: De meest effectieve en tegelijk ook meest betaalbare on-page SEO tool die er bestaat!
  • Cora SEO: De echte on-page SEO nerd software.

4 fases voor het klaarstomen voor de Open 2019

Fase 1 - SEO analyse en problemen oplossen op website niveau

Je kan duizenden euro's uitgeven aan een nieuwe, mooie website,  en alles teksten laten schrijven door tekstschrijvers, toch is dat geen garantie voor goede posities in Google. Een belangrijk probleem is dat je website te langzaam is, of gewoon niet optimaal voor Google is ingesteld. Website designers snappen vaak niets van SEO (en dat is in ongeveer 90% van de gevallen) waardoor je vindbaarheid in de zoekmachines achter blijft.

WODprep had van veel van deze dingen geen last, want ze hadden al een redelijk vlotte website, maar ze mistten nog wel de basics om goed in Google gevonden te worden. Tijdens de eerste fase is gekeken naar de website als geheel, door middel van een diepgaande website SEO analyse. Hierbij keken we naar 180 verschillende onderdelen binnen de website, maar ook in Google analytics en Google search console.

Met het oplossen van deze problemen zeiden we als het ware tegen Google... vertrouw ons maar!

Fase 2 - problemen oplossen op pagina niveau

De website had al tientallen blogs met veel content, en daar konden we in deze fase al snel wat low-hanging fruit pakken. De blogs varieerden van 1000-5000 woorden en gebruikten de kopjes en subkopjes op deze pagina's nog niet optimaal. Door dit snel te optimaliseren konden we al wat beweging krijgen.

Een veel terugkerend probleem bij SEO trajecten voor nieuwe partijen is keyword kannibalistie. Deze site had daar ook last van, en dit heeft nog steeds onze aandacht omdat we nog niet alle blogs hebben aangepakt. Met het oplossen van keyword kannibalisatie geven we Google precies de pagina's die ze zou moeten ranken!

Fase 3 - on-page SEO (optimaliseren content)

De website had al veel lange artikelen, maar de meesten waren nog niet vindbaar op de 1e pagina. Door zeer goede en fijne samenwerking met de tekstschrijvers hebben we een aantal goede sprongen kunnen maken. Niet alle artikelen zijn nog aangepast, dus valt nog veel meer te winnen.

De On-Page ronde was het meest tijdrovende gedeelte van de optimalisatie omdat we bij elke pagina moesten kijken of er geen last was van keyword kannibalisatie en daarnaast kwam een diepgaand zoekwoorden onderzoek om de juiste zoektermen te vinden. Tijdens de samenwerking bleek al snel dat hier de specialisme in de Crossfit industrie van de tekstschrijver van cruciaal belang was. Een lezer die zich met deze tak van sport bezig houdt kan in 2 zinnen het verschil zien tussen een crossfit blogger en een gemiddelde tekstschrijver.

De samenwerking tussen Rankify en WODprep was mede daardoor zo succesvol omdat beide partijen over de juiste specialismen beschikten!

Fase 4 - Belangrijkste Optimalisatie voor de periode met 694% stijging

694% meer bezoekers kwamen alleen als vanuit Google. Bing en Yahoo stegen ook met 500% maar in vergelijking met Google was dat maar 5-10% van het aantal bezoekers.

Het zoekwoorden onderzoek bleek hier een van de allerbelangrijkste instrumenten van de hele strategie te zijn. Oude data in Google Search Console werd geraadpleegd, met daarbij gegevens in Ahrefs, Serpstat en uit de Google Ads zoekwoordplanner. Maar dit was allemaal niet mogelijk geweest als we geen ervaren content schrijver hadden die zelf ook Crossfitter is.

We hadden besloten één pagina te weiden aan het hele event, en wekelijks 1 pagina te schrijven over de workouts voor die week. De nieuwe workouts voor de week werden elke donderdagavond door de Crossfit organisatie bekendgemaakt waardoor de zoekvolume door het dak schoot op donderdag. Vandaar de grote pieken en dalen in de grafieken.

Na de eerste week moesten we al snel de strategie bijschroeven want we hadden gemerkt dat Google door de explosieve groei in zoekvolume, de zoekresultaten door een ander algoritme liet ranken. Opeens kwamen er Top Story's en Video carrousels tevoorschijn. Dus we moesten gaan anticiperen welke zoekwoorden het meest gebruikt werden bij de aankondiging, wat de concurrentie deed, maar ook of hun YouTube video's werden vertoond in de zoekresultaten, dit was namelijk een ander belangrijk onderdeel van de hele strategie. De video's bij elkaar hebben ook meer dan 200.000 views opgeleverd.

Zo leerden we ook dat door de grote toestroom van nieuwe pagina's rond het wekelijks terugkerende onderwerp de zoekresultaten werden gedomineerd door nieuwe resultaten (nieuws gerelateerd). Dus pagina's die enkele dagen eerder nog op pagina 1 stonden verdwenen al snel naar de 2e of 3e pagina.

Daarom moesten we uitzoeken wat het juiste moment was om de nieuwe artikelen te posten, en welke woorden je ging gebruiken. Je kon niet de normale gang van SEO doen, om je pagina te optimaliseren tegen concurrenten, want die waren er nog niet!

Daarnaast bleek dat de volgorde (in zoekvolume) van de zoekwoorden elke week beetje bij beetje veranderde! Het was mogelijk dat de zoekers steeds luier werden en de zoekopdrachten korter gingen schrijven. Zelf bijna tot ze cryptisch werden. Als we niet wekelijks, en soms zelfs dagelijks, de data hadden bekeken zouden we voortgegaan zijn op ons eerste zoekwoordenonderzoek, en waarschijnlijk de pieken gemist hebben!

Onze strategie hebben we bijna elke week gefinetuned om de juiste pieken en dalen op te vangen met de juiste zoekwoorden. En zoals je kan zien hadden we tijdens de 3e week de eerste piek gemist maar gelukkig door een andere strategie de 2e dag meer bezoekers gekregen. De data in Google Search Console heeft ons hier het meest geholpen tot de resultaten die behaald zijn.  Volgend jaar kunnen we nog verder groeien omdat we nu beter weten hoe Google reageert op bepaalde patronen!

  De resultaten in Google:

Na de Open 2019 hebben we de gegevens van vorig jaar ernaast gelegd, zie hieronder de resultaten vanuit Google:

gsc-vertoningen

673%

meer vertoningen

gsc-klikken-1

694%

meer klikken

Overige resultaten uit deze 5 weken periode:

- Nieuwe e-mail inschrijvingen: 10.000
- Nieuwe Facebook volgers: 2.700
- Nieuwe Instagram volgers: 4.500
- Nieuwe YouTube abonnees: 7.600
- Nieuwe backlinks: 100+
- Totaal aantal website pagina weergaven: 1,05 miljoen

Hierboven zie je het overzicht alleen uit Google, terwijl Bing, Yahoo en andere zoekmachines ook met 500%+ groeiden. Het verschil met Google was echter dat de overige zoekmachines maar ongeveer 10% van het organisch verkeer binnen bracht door hun kleinere marktaandeel.

Het verkeer kwam natuurlijk niet alleen organisch binnen, want ook via andere kanalen zoals andere blogs, sociale media en YouTube. En dat kun je ook zien aan het aantal nieuwe abonnees. Alles bij elkaar was het aantal pagina weergaven in de periode van 5 weken 1,05 miljoen. SEO was zeker niet het enige instrument, maar wel duidelijk de grootste bron van bezoekers.

foto van seo specialist

Marco Logmans

Eigenaar Rankify

Als SEO specialist help ik Nederlandse en buitenlandse bedrijven hun vindbaarheid in Google te verbeteren! Wil jij ook meer bezoekers en klanten via je website krijgen? Neem dan nu contact op! 

Wat zijn de key takeaways?

Wat zijn nu eigenlijk de key takeaways die jij hier uit kan meenemen?

  • Start elk SEO traject met een grondige website analyse
  • Missende onderdelen op de website houden je rankings tegen
  • On-page SEO en technisch SEO zijn de 2 pilaren voor deze groei
  • Zoekwoorden onderzoek is essentieel maar moet meegroeien!
  • SEO is onmisbaar voor een succesvolle marketing strategie!
  • Gespecialiseerde content writer en SEO specialist samen laten werken is een super tactiek
  • Tijdens hot topics is domein autoriteit 1 van de sterkere signalen
  • Zonder SEO had WODprep deze groei niet meegemaakt

Wil jij ook groeien? 

Laat hier je gegevens achter!

Invalid Email
we-gaan-je-helpen