Zoekwoorden onderzoek anno 2019 | met 5 gratis tools

Goede online vindbaarheid begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden!

Maar welke zoekwoorden moet je gebruiken?

In deze handleiding helpen we jou een hele goede manier om zoekwoorden onderzoek te doen! Je leert niet alleen wat je kan doen, maar ook hoe.

free-keyword-research

Eerst moet je onderzoeken, dan pas optimaliseren!

Voordat je gaat beginnen met je zoekwoorden onderzoek moet je onthouden dat dit alleen het onderzoeken is van mogelijke zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dus niet andersom.

In het onderzoek moet je belangrijke zaken in de gaten blijven houden:

  1. Welke soort zoekresultaten zijn er nu op pagina 1 voor dat zoekwoord?
  2. Wie zijn je concurrenten?
  3. Past jouw pagina goed tussen die zoekresultaten op pagina 1?
  4. Is het wel nuttig om jouw content op pagina 1 te krijgen?
  5. Hoe moeilijk is het om hoger te komen?
  6. Weet je voldoende over het onderwerp?
  7. Heb je nog voldoende tijd om een artikel te schrijven?

Je moet eerst met een idee komen.  Begin met wat woorden op te schrijven door te brainstormen en naar de concurrenten te kijken. Maar er zijn ook genoeg tools die jou bij dit onderzoek kunnen helpen. Doe hier vooral je voordeel mee. Als schrijven niet je dagelijkse bezigheid is kun je prima volstaan met een paar gratis tools. Zo bespreken we deze verder.

Stel jezelf de vraag: Waarom?

 

Stel jezelf deze vraag eerlijk. Waarom wil je voor een bepaald zoekwoord vindbaar zijn? Wees eerlijk. Is het alleen om wat informatie te delen? Een passie? Is het een onderdeel van jouw Sales Funnel om meer klanten te krijgen? Is het om jouw eigen kennis up-to-date te houden?

Dat kunnen prima redenen zijn om zelf vindbaar te worden voor dat zoekwoord, toch?

Nog een andere reden kan zijn dat jouw concurrent daar ook vindbaar op is. Dat is ook een hele goede reden. Er zijn voldoende redenen waarom je voor een bepaald zoekwoord gevonden zou willen worden.

Vergeet dan dit niet.

Een nieuw artikel schrijven kost tijd. Als je het laat schrijven, kost het juist geld.  Dus stel jezelf deze vraag:

Met welk doel schrijf je het artikel?

De volgende vraag is misschien nog wel belangrijker: wat is de intentie van het zoekwoord precies? Dit betekent: wat is de 'reden' dat mensen hier naar zoeken. Ik geef even een voorbeeld.

Stel dat je een webshop hebt met schoenen. Dan is het waarschijnlijk goed om op "grote maat heren schoenen" gevonden te worden als je die verkoopt. Deze zoekopdracht is veel gerichter dan een standaard zoekopdracht: "heren schoenen". De laatste zal je veel geld gaan kosten om bovenaan te komen, en met het gevolg dat je waarschijnlijk niet eens jouw 'grote maten' kan verkopen.

Pro TIP: probeer je meer te concentreren op specifieke zoekopdrachten in plaats van algemene zoekopdrachten. Ten eerste is dat veel makkelijker en ten tweede heb je meer kans op conversies.

Verderop komen we nog wel even terug op deze vraag.

1- Begin met brainstormen

 

Gebruik die grijze massa tussen je oren eerst!

Open je favoriet spreadsheet zoals microsoft excel of google spreadsheets. Een ouderwets kladblok is ook goed. Begin nu met wat woorden of zinnen op te schrijven ove je onderwerp. Als je vast loopt ga je gebruik maken van software en tools.

Probeer eerst een idee te hebben wat het hoofd onderwerp moet zijn. Om ideeën te krijgen kun je ook hier kijken:

  1. De websites van jouw concurrentie
  2. Wikipedia: zoek naar een onderwerp en lees de tekst
  3. Bekijk een paar online forums die over het onderwerp gaan
  4. Vergeet niet om Facebook groepen te bekijken die vol zitten met mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp
  5. Bekijk de vragen die gesteld zijn op Quora over het onderwerp
  6. Gebruik een website zoals synoniemen.net voor een lijst met synoniemen en misschien nieuwe invalshoeken.

 

Waarom beginnen met een handmatig onderzoek?

Het bovenstaande lijst houdt jezelf alleen maar bezig. Handmatig onderzoeken heeft ook nog een bijkomend voordeel waar weinig mensen over spreken. In forums spreekt men vaak over de laatste nieuwtjes die keyword tools nog niet in zich hebben. Dit is een echte Pro TIP

Tijdens dit handmatige onderzoek vindt je altijd wel iets interessants om over te schrijven. Zeker als je daar de tijd voor neemt.

Daarom is handmatig onderzoeken zo belangrijk.
Nu je weet wat ongeveer het onderwerp is ga je even spieken. Kijk gewoon even over schutting. Lees de tekst van de concurrentie eens even helemaal door. Alle 10 zoekresultaten op pagina 1. Je kan er versteld van staan waar de concurrentie over schrijft.

Extra: op deze manier krijg je ook een idee hoe jouw concurrentie het doet qua SEO. Niet onbelangrijk om te weten.

2- Zet nu pas de gratis tools in

 

Heb je het eerste stuk echt gelezen?
Je hoef niet alles handmatig te doen, maar zoals ik al zei is het ontzettend handig. Je kunt er veel van leren. Als je leest wat de concurrentie doet kan het jouw kennis ook vergroten. Niemand is te oud om te leren.

Zoekwoorden software halen veel giswerk uit jouw zoekwoorden onderzoek weg. Want ze gebruiken hun data om keuzes te maken. Ze geven je de zoekvolume (aantal keer dat er per maand op dat zoekwoord wordt gezocht) en ook de moeilijkheidsgraad. Het moet niet te moeilijk worden.

 Met de volgende tools kun je in korte tijd heel veel zoekwoord ideeën krijgen.

4 Gratis tools voor jouw zoekwoorden onderzoek:

  1. Google Ads zoekwoordplanner (gratis)
  2. Google Search Console (gratis)
  3. Ubersuggest (gratis)
  4. Yoast suggest (gratis)
  5. Bing Webmaster Tools Keyword Research (gratis)

Google zoekwoordplanner

Hoe gebruik je de keywordplanner?

Je hebt hiervoor een Gmail account nodig.
met een Gmail account kun je jezelf aanmelden voor Google Ads. Google Ads zijn de advertenties die je meestal bovenin in de zoekresultaten ziet.  Deze Google Ads heeft ook een ingebouwde tool die je kunt gebruiken om ideeën te krijgen. Veelal gebruikt om te kijken waar je op kunt adverteren. Daar gebruiken we het nu niet voor.

De data kunnen we gebruiken om ideeën te krijgen voor onze zoekwoorden onderzoek. Google laat bijvoorbeeld zien hoeveel keer op dat zoekwoord wordt gezocht, en het geeft ook woorden die verband hebben met het zoekwoord. Er is ook een nadeel. Je krijgt namelijk geen volledige data te zien met complete getallen. Ze laat namelijk afgeronde getallen zien als je geen lopende advertenties hebt. In plaats van een zoekvolume van 580 laat ze nu 100-1000 zien. Dus ergens tussen 100 en 1000. Niet heel duidelijk dus. Wil je de specifieke getallen zien, dan heb je een actieve Advertentie campagne nodig van een paar euro per dag. Dan zie je wel alle getallen.

Let op: Nog een nadeel van deze tool is dat het alleen zoektermen laat zien waarop je kan adverteren. Google wil ook geld verdienen. Ze laten dus alleen zoekwoorden zien waar zij geld aan kunnen verdienen.  Dit is dus een super groot nadeel! Zo mis je allerlei lange vragen of zinnen die Google Ads Keywordplanner niet laat zien.

Ga naar https://ads.google.com/ en login.

Ga vervolgens naar Tools-Zoekwoordplanner.

Let op: Je moet eerst wel alle gegevens invullen zoals je betalingsgegevens etc. ook al maak je er nog geen gebruik van).

google-zoekwoordplanner

Vervolgens klik je op Nieuwe zoekwoorden vinden. Als voorbeeld neem ik hier even online marketing. Een bekend zoekwoord wanneer je je bezig houdt met SEO! Want zeg nu zelf, de reden dat je zoekwoorden nodig hebt is toch om online beter vindbaar te worden, vandaar dat ons keyword 'online marketing' is.

nieuwe-zoekwoorden-vinden
vul-in

Vervolgens kun je de zoektermen ook op zoekvolume sorteren om je zoekwoorden onderzoek extra overzichtelijk te houden. Dit betekent dat de meest gezochte woorden bovenaan komen, en waarschijnlijk ook het meest interessants voor je zijn.  Vervolgens kun je deze hele lijst ook nog eens downloaden om in de spreadsheet te openen.

Screen%20Recording%202019-03-26%20at%2004.58.18.25%20PM.gif

PRO TIP:
De kolom met CPC (cost per click) geeft een soort indicatie van de waarde van een woord. Want de woorden met een hogere CPC zijn hoogstwaarschijnlijk ook de woorden die het meest opbrengen voor de adverteerders! Ze kosten niet voor niets zoveel omdat adverteerders ook bereid zijn voor zo een klik te betalen! Dit betekent NIET dat het ook altijd moeilijker is om hoger in de zoekresultaten te ranken! Al is die correlatie er zeker wel.

Google Search Console als goudmijn

Als je website al langere tijd bestaat en je al aardig wat content op je website hebt staan is het ook een super tool om ideeën te krijgen. Het is een ware goudmijn voor SEO. Het kan namelijk voorkomen dat er ergens een woord of zin in de tekst staat die Google heeft opgepikt en die in de zoekresultaten heeft laten zien. Deze kun je dus gebruiken voor nieuwe ideeën, of optimaliseren van de huidige content.

Ga als volgt aan de slag:

1. ga naar https://search.google.com/search-console?

2. Ga naar Prestaties, klik op Filter, en vul een zoekopdracht in. De lijst met zoekoprachten zal dan alle termen en zinnen laten zien waarop jouw website ooit getoond is.. Vergeet overigens niet de DATUM even op 6 maanden of 12 maanden te zetten om NOG meer ideeen te krijgen.

filter-woorden

Deze lijst kun je vervolgens weer bij je eerdere lijst toevoegen aan je spreadsheet. Met deze lijst kom je een heel eind.

Ubersuggest

Hoe gebruik je Ubersuggest?

Een beter alternatief voor de Zoekwoordplanner van Google!

Dit is naar mijn idee nog een betere optie dan de adwords keyword planner (zoekwoordplanner) die hierboven staat. Dat komt omdat je voor Ubersuggest geen enkel account nodig hebt, je ook niet eerst in hoeft te loggen om naar de juiste tool te gaan. En als laatst werkt het ook nog eens beter omdat je ipv afgeronde getallen (die je krijgt bij een account zonder lopend campagnes) specifieke getallen krijgt, dus geen zoekvolume van 10-100 of 100-1000, maar simpelweg van 510 of 1480!

En het mooiste is nog, dat Ubersuggest gewoon de keyword planner gebruikt voor zijn data! Dus daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap.

Dit is hoe je ubersuggest kan gebruiken:

  1. Ga naar https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/
  2. Vul een zoekwoord in
  3. Kies het juiste land
  4. Klik op zoeken

De tool gaat even zoeken en laat dan een simpel overzicht zien voor dat zoekwoord. Zie onderstaande afbeelding. Hier zie je snel wat de gemiddelde maandelijkse zoek volume is, en daarbij zie je ook het zoekvolume per maand. Dit is super handig om je dan ook snel kan zien of het woord de ene maand niet vaker wordt gezocht dat een ander maand. Stel dat je Kerst cadeaus verkoopt, dan zal het gemiddelde zoekvolume VEEL lager liggen dan de daadwerkelijke zoekvolume in november en december. Dit is gelijk een pro tip.

ubersuggest-keyword-overzicht

Aan de linker zijde heb je nog meer opties, en wanneer je kiest voor zoekwoord ideeën, krijg je een uitermate handig overzicht met allerlei termen die gerelateerd zijn aan jouw zoekterm. In de meeste gevallen zijn dit termen die direct verband hebben met jouw onderwerp. Straks komen we even terug op een ander soort woorden, namelijk LSI (wat eigenlijk niet de juiste benaming is) of gerelateerde termen die naar voren komen als je over een bepaald onderwerp spreekt.

Lees daar verderop over..

Het handige van keyword ideeën is dat je ook hier weer eenvoudig de lijst kunt downloaden en toevoegen aan je spreadsheet voor je zoekwoorden onderzoek!

ubersuggest-keyword-idee

Kom er achter waar jouw concurrent op gevonden wordt

Er is nog 1 tool beschikbaar binnen Ubersuggest die helemaal top is!

Je kan namelijk een domeinnaam invullen van een concurrent en een hele lijst aan zoekwoorden vinden waar jouw concurrent op dit moment op gevonden wordt! Normaal gesproken zit deze mogelijkheid alleen in betaalbare tools zoals Ahrefs, Semrush, SkypFu, Moz etc! Deze tools kosten al gauw 100 euro per maand of meer. En ubersuggest biedt deze functie nu helemaal gratis aan! Daarom is dit 1 van de beste gratis tools in de SEO wereld op dit moment!

Verkeersanalyse - Keywords

De tool waar we het over hebben heet simpelweg keywords. De Engelse benaming van zoekwoorden/zoektermen. Zie de onderstaande afbeelding waar je ze kan vinden. Zodra je deze lijst hebt kun je ook die weer downloaden en aan je Spreadsheet toevoegen! Als de lijst duizenden zoekwoorden heeft kun je misschien een beetje lang zijn, dan kun je ze altijd nog even filteren op zoekvolume!

ubersuggest-keywords

Yoast Suggest

Nu eens een Nederlandse tool voor nog meer ideeën!

Dacht je dat je eindelijk alle tools wel gehad had, komt er toch nog 1 Nederlandse tool om de hoek kijken voor je zoekwoorden onderzoek. Jawel, er bestaan echt SEO tools van Nederlandse bodem.

Yoast Suggest werkt eigenlijk een beetje zoals Ubersuggest. Allebei suggesten ze zoekwoorden. Yoast kijkt ipv naar de zoekwoorden uit de zoekwoordplanner naar de zoekwoorden in de automatische aanvulling van Google zelf, zoals in deze afbeelding. De woorden die dan naar voren komen zijn vaak longtail keywords, waarover we eerder geschreven hebben.

 

Zowel woorden die Na het zoekwoord komen, als zoekwoorden die Voor het zoekwoord verschijnen, worden opgenomen in Yoast Suggest. Je kan Yoast Suggest hier gebruiken. Er zijn ook andere varianten, maar die zijn meestal Engelstalig zoals keyword.io en keywordtool.io

De lijst die je dan krijgt kan ook ontzettende lang zijn, en het handige van Yoast Suggest (eigenlijk net zoals elke andere tool hier genoemd) kun je exporteren! Na het exporteren kun je hem vervolgens in de spreadsheet toevoegen om ze door te spitten. Helaas zijn er verder geen gegevens beschikbaar zoals zoekvolume of moeilijkheid om in de zoekresultaten te scoren!

  1. Vul je zoekwoord in
  2. Selecteer de juiste taal
  3. Zet een vinkje bij Output a CSV als je de lijst wilt downloaden!
  4. Klik op Submit
yoast-suggest

Bing Keyword Research

Keyword research met Bing webmaster tools

Dit is 1 van de minst bekende bronnen voor je zoekwoorden, maar zeker geen verkeerde om ook mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek. Bing is toch nog steeds een belangrijke maar kleine speler in de zoekmachine wereld, en je kunt er daarom maar beter gebruik van maken. Want, het is gratis! Alhoewel ze nog lang niet zo groot en omvangrijk is als Google kan ze nog steeds prima als gratis zoekwoorden onderzoek tool gebruikt worden en als onderdeel van je SEO arsenaal gebruikt worden.

Eigenlijk moet je jezelf naar mijn idee zowiezo altijd voor Bing Webmaster aanmelden als je serieus met SEO bezig wil zijn, of online marketing in het algemeen. Want nog steeds wordt gemiddeld 10% van alle zoekopdrachten gedaan via Bing. En waarom zou je 10% van je bezoekers links laten liggen als ze gratis binnen kunnen komen? Kleine moeite door jezelf even aan te melden en je website te koppelen aan Bing Webmasters. Daarna even je Sitemaps doorgeven en klaar is kees.

Meer ideeën krijgen met Bing Keyword Tool

Log in op je Bing Webmasters account: https://www.bing.com/toolbox/webmaster

  1. Ga aan de linkerzijde naar Diagnostic & Tools, en kies Keyword Research
  2. Typ het zoekwoord waar je meer zoekwoord ideeen van zou willen ontvangen
  3. Vergeet niet om het land in te stellen
  4. Stel ook de taal in om de juiste zoekwoorden te vinden, dit is vooral belangrijk voor woorden die ze ook in het buitenlands gebruiken
  5. Selecteer 6 maanden om nog meer data te ontvangen
  6. En klik vervolgens op SEARCH
bing-webmaster-keywords

Nu je de hele lijst met zoekwoorden ziet kun je ze ook even op zoekvolume sorteren. Dit doe je door boven de kolommen op het woordje: Appeared in Search te klikken. Zodra je daar op klikt zal de lijst zich op volgorde van grote zoekvolume naar lage zoekvolume sorteren.

Vergeet niet deze lijst ook weer te exporteren (downloaden) om ze vervolgens ook weer in je spreadsheet toe te voegen. Op dit moment moet je echt een hele waslijst aan zoekwoorden moeten hebben in je lijst.


3- Even volhouden, we zijn bijna klaar met het zoekwoorden onderzoek. Nu nog de zoekvolumes!

Zodra je de lijsten in je excel sheet hebt staan, kun je gaan beginnen met strepen en highlighten. Wat ik zelf altijd aanraad om de hele lijst met mogelijke zoekwoorden nogmaals door Google Ads zoekwoordplanner te halen om te zien wat het maandelijkse zoekvolume is!

  1. Ga naar ads.google.com
  2. Ga naar Zoekwoordplanner
zoekvolume

Selecteer vervolgens Zoekvolume en Prognose bekijken, zoals je in bovenstaand afbeelding kan zien. Voeg daarna al je zoekwoorden die interessant zijn toe. Je kan hier ook eventueel een hele lijst uploaden vanuit een bestand! Het enige probleem is dat je dat in een bepaald formaat moet doen, en even de lijst kopiëren en plakken gaat meestal sneller!

zoekvolume-lijst

Zodra ze geladen worden kun je kiezen voor Historische data, en de hele lijst weer downloaden en openen in een spreadsheet. Nu heb je ook de data die je hebt uit de andere tools in hetzelfde overzicht! Nu kun je gaan kiemen en uitkiezen welke de beste zoekwoorden zijn voor jou!

historische-statistieken

 

4- Nog 1 allerlaatste dingetje dan: vergeet je LSI keywords niet! 

Maak in je spreadsheet nog 1 nieuw tabblad voor de LSI keywords. (Latent semantic indexing).
Officieel gezien zijn het geen echte "LSI keywords", maar dit is nu eenmaal een term die er in de SEO wereld een beetje ingeslepen is, dus vandaar dat ik hem maar even gebruik. Deze woorden zijn een essentieel onderdeel geworden binnen zoekmachine optimalisatie en daardoor voor zoekwoorden onderzoek.

LSI keywords zijn termen die naar automatisch naar voren kunnen komen als je het over een bepaald onderwerp hebt. Het zijn woorden die je vaak binnen een bepaalde context hoort. Als je bijvoorbeeld een gesprek hebt over een Keuken, dan zijn er woorden die je waarschijnlijk zou noemen zoals: koelkast, aanrecht, wasbak, afzuigkap, magnetron etc. Dit zijn dus de relevante en contextuele woorden die we hiermee bedoelen. We bedoelen dus geen synoniemen.

Wanneer je veel over een bepaald onderwerp weet zul je automatisch deze woorden toevoegen in de tekst! Daarom is het verstandig iemand over een onderwerp te laten schrijven die er ook veel verstand van heeft, dan komen die gerelateerde termen er automatisch in! Mensen zoals mij, die niet zo goed zijn in teksten schrijven en niet heel creatief zijn maar meer met data bezighouden zijn er gelukkig tools die je hierbij helpen. Om simpelweg wat woorden te vinden die relevant zijn voor je tekst kun je bijvoorbeeld LSIgraph.com gebruiken of https://lsikeywords.com. Helaas zijn beiden niet super goed in het aanbrengen van nieuwe woorden, maar je kan er wel weer 1 of 2 tussenuit pikken! Daarnaast vind ik http://semantic-link.com/ wel een goede tool, die echt aparte woorden laat zien die zeker met het onderwerp te maken hebben! Het enige nadeel is echter dat deze alleen in het Engels is.

Zelf gebruik ik PageOptimizerPro en Cora om aan de LSi woorden te komen. Beide tools zijn helaas niet gratis. Cora kijkt naar de top 100 posities voor een bepaald zoekwoord, en bekijkt welke woorden er telkens terugkomen op de pagina's in de top zoekresultaten. POP (page optimizer pro) bekijkt de pagina's van je concurrenten die je zelf hebt opgegeven om te zien welke woorden het vaakst op al die pagina's voorkomen, en laat deze in een overzichtje zien.


5- Ok, nu mag je bijna gaan beginnen met het schrijven van je pagina!

Goed gedaan, je hebt nu dus alles op een rijtje voor je zoekwoorden onderzoek. Maar wat zijn nu de beste woorden die je kunt gaan gebruiken. Voordat we gaan kijken naar de 'moeilijkheidsgraad' om hoog in Google te scoren wil ik eerst even je aandacht voor iets anders. De intentie van het zoekwoorde.

Wat is de intentie achter de zoekopdracht?

Hartstikke mooi dat je bovenaan staat voor "zelf je ruitenwissers vervangen', maar wat heb je er aan als je een autodealer bent?

Alhoewel er wel iets te zeggen valt voor het aantal rankings in de zoekresultaten moet je bij het kiezen van een zoekwoord even nagaan wat een zoeker precies zou willen vinden.

De eenvoudigste en daarbij gelijk ook de beste manier is om gewoon even het woord te googlen. Zodra je de zoekresultaten voor je hebt kun je al een beetje zien wat Google denkt belangrijk te vinden. Google is behoorlijk slim in dat respect dat ze zoekresultaten probeert te laten zien die zoekers handig vinden. Die dus antwoord op hun vraag of probleem geven.

Google daarom het woord en bekijk de Titels en Meta omschrijvingen van de zoekresultaten. Je zoekwoorden onderzoek blijft dus niet puur en alleen bij de woorden, maar ook de betekenis er van, of de intentie achter de zoekopdracht. Als je zeker weet dat de zoekresultaten overeenkomen wat jij graag zou willen bereiken met dat zoekwoord, dan kun je het zoekwoord even markeren in je spreadsheet!

Welk zoekwoord moet ik nu kiezen?

Wat ik nu aanraad is degene eens te controleren op moeilijkheid. Gebruik hier bijvoorbeeld KWfinder Serpsta of Moz Keyword Explorer voor! Al deze tools hebben een gratis versie en een betaalde versie. De gratis versie laten je vaak maar een klein aantal zoekwoorden zien met een moeilijkheidsgetal zien. Daarmee kun je inschatten hoe moeilijk het is om voor te ranken. Moze keyword explorer geeft je maandelijks 10 zoekopdrachten om te zien hoe moeilijk een zoekwoord is. Ga hier dus voorzichtig mee om, want 10 woorden is niet heel veel.

De overige tools laten gewoon een korter lijstje zien met zoekwoorden. Wat wel weer handig is aan Serpstat is dat je bijvoorbeeld een filter toe kan voegen of sorteren op een ander segment zodat je toch nog wat andere zoekwoorden kan zien.

Helaas gebruiken al deze tools een andere moeilijkheidsgetal. Maar waar ik zelf vaak mee reken is de MOZ moeilijkheidsgraad. Als deze beneden de 30 is, kun je verwachten dat je daar ongeveer 2-3 maanden voor nodig hebt om op de 2e pagina te komen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de autoriteit van je website alsmede het aantal backlinks en media coverage je in de tussentijd zal krijgen.

Andere manieren om te controleren hoe lastig het is, om een zoekopdracht in google uit te voeren met speciale Google Search Operators zoals "zoekwoord" (tussen aanhalingstekens) of intitle:zoekwoord (waardoor alleen pagina's worden gevonden die het zoekwoord in de Titel hebben staan. Als je meer wilt weten over deze Search Operators kun je voor nu even deze handleiding van Ahrefs volgen.

Hier even een stappenplan die je kan volgen om te zien wat de intentie is, en hoe moeilijk het is.

  1. Zoek op het zoekwoord in Google of Bing
  2. Bekijk wie de concurrenten zijn (bezoek ook hun websites)
  3. Bekijk hoeveel content ze hebben. (Hoeveel woorden) Gebruik hier bijvoorbeeld SurferSEO of PageOptimizerPRO voor. (lees de reviews hoe ze werken)
  4. Schat in hoe lang het duurt om op de 2e of 1e pagina te komen door het zoekwoord in Moz, Serpstat, Ubersuggest of een andere tool te zoeken.
  5. Controleer hoeveel backlinks de pagina's hebben, die nu in de top 10 staan.

Kies dan een zoekwoord die het beste bij de intentie van de zoekopdracht past, niet een al te hoge moeilijkheidsgraad heeft, en voldoende zoekvolume heeft. Dit is niet altijd makkelijk en kan wat tijd kosten.

En begin met het schrijven!

Vergeet niet de LSI en synoniemen toe te voegen in je tekst!

Succes!

ps. Lees ook de andere blogs over Hoger in Google komen, en de WordPress SEO blog om nog meer informatie te krijgen.

Of laat je zoekwoorden onderzoek uitbesteden aan Rankify, neem dan contact op of bel 0187-820187

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top