8 redenen waarom het zoekvolume niet het belangrijkste meetinstrument is voor zoekwoorden onderzoek!

Probeer met jouw zoekwoorden onderzoek niet alleen te focussen op zoekvolume! Er zijn teveel redenen waarom! 

In dit blog ga ik proberen uit te leggen waarom zoekvolume een steeds lastiger meetinstrument is. 

Een SEO aanpak begint (niet) met een zoekwoorden onderzoek


Laat ik je gelijk maar even uit de brand helpen. Een SEO traject begint nooit met een zoekwoorden onderzoek. Ook als je met je eigen website aan de slag gaat zou ik aanbevelen hier NIET mee te beginnen, maar met het oplossen van technische problemen,zoals indexatie- en crawling problemen. 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Zodra je de website drijvend hebt gekregen, en de gaten hebt gedicht, kun je gaan kijken naar de content van de site. Dan ga je pas, als het goed is, een zoekwoorden onderzoek doen. 

Een van de belangrijkste data die je dan gaat zien in keyword research tools is de zoekvolume. Of je nu de gratis Ubersuggest, Google Ads Keyword planner, of MOZ gebruikt, allemaal laten ze zoekvolume zien.  

Wat is nu precies zoekvolume?


Zoekvolume is het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand. Google Ads gebruikt standaard een periode van 12 maanden en neemt daar het gemiddelde aantal zoekopdrachten van.  

Hetzelfde geld voor de meeste andere tools. Ze pakken een langere periode en halen daar het gemiddelde uit. Zoekwoorden met een laag zoekvolume zullen dan een heel laag gemiddelde hebben, ook al kennen ze wat pieken en dalen gedurende het jaar. 

En daar zit vaak de cru

Denk maar eens aan seizoensgebonden producten of diensten. In veel gevallen zullen keyword tools hier niet zo goed mee omgaan. Maar dit gebeurt ook met trends. 

Als proef op de som heb ik een zoekwoord gekozen met een heel laag zoekvolume. Winterwielen kopen. Ik heb expres niet gekozen voor winterbanden of wintervelgen kopen, omdat die veel meer zoekvolume hebben. We kijken even naar 3 bekende tools. 

Google Keyword Planner

In de Google Ads Keyword Planner kun je zien dat het zoekvolume 10 is.


Als je met de muis over het kleine blauwe grafiekje gaat zie je dat er dalen en pieken zijn. Natuurlijk zal in de wintermaanden veel meer gezocht worden op winterwielen kopen dan in de zomermaanden. Gelukkig kun je dit wel terugzien in de keyword planner. 

Een andere manier om een goed beeld te krijgen is om de periode aan te passen bovenin beeld. Daar staat automatisch de periode van afgelopen 12 maanden geselecteerd. Verander die eens naar de aankomende 3 maanden een jaar eerder. 

Ubersuggest

Een andere, veelgebruikte tool voor zoekwoorden onderzoek is Ubersuggest. Deze tool gebruikt, volgens mijn weten, ook data uit Google Ads. 

In deze grafiek zie je helaas niet dat er pieken zijn in de wintermaanden. Ook al zullen het geen schokkende verschillen zijn, je kunt hier wel op het verkeerde been gezet worden. In de meeste gevallen bekijk je niet alle zoekwoorden apart! 

Zoekwoorden onderzoek gaat vaak in bulk! Je pakt een rits zoekwoorden, en de tools spuugt een overzicht met het gemiddelde zoekvolume per maand, berekend over het hele jaar! 

MOZ

Moz geeft een zoekvolume aan van 0-10. 

Aan de hand van deze informatie lijkt ons zoekwoord helemaal niet interessant. Zo zou je al gauw geneigd zijn om verder te kijken, terwijl het wel een leuk zoekwoord kan zijn om voor te optimaliseren.  

Dit laat maar weer zien dat de meeste keyword research tools niet allemaal dezelfde data gebruiken, en waarom Zoekvolume niet altijd handig is om naar te kijken. 

7 belangrijke redenen waarom zoekvolumes an sich niet het belangrijkst kunnen zijn!


Naast de seizoensgebonden verschillen zijn er nog veel meer redenen te noemen waarom je niet puur en alleen op zoekvolume moet afgaan. 

– Krijgt de zoekopdracht wel voldoende organische klikken?

De eenvoudigste manier om meer te weten te komen is door de zoekopdracht in Google te typen. Doe dat maar eens voor Winterwielen kopen

Wat zie je het? 4 advertenties boven de organische zoekresultaten, en shopping advertenties aan de zijkant (op desktop).

Deze zoekopdracht zal dus veel kliks kunnen verliezen aan de advertenties! Moz heeft daar een meetinstrument voor verzonnen, namelijk Organic CTR. Voor deze zoekopdracht zie je dat deze maar 58% is. Dit komt door de vele advertentie blokken. Hoe hoger de CTR score is, des te meer kans je maakt op een klik. 

De Organic CTR score in Moz is daarom ook een handige manier om te kijken of het zin heeft om voor te gaan. 

– Het zoekwoord heeft een Featured Snippet dat alle CTR opslurpt

Google maar eens op Hoe oud is Donald Trump. Je ziet dan gelijk het antwoord als Featured Snippet. Maar in realiteit heeft het een zoekvolume van 201.000. Het lijkt dus dat het een super leuk zoekwoord is, met weinig concurrentie, maar de CTR naar de organische zoekresultaten is bar laag, omdat ze het antwoord al hebben ontvangen. Verder hoeven ze niet te kijken. 

– Het zoekwoord laat zoekresultaten van een andere,vergelijkbare zoekopdracht zien. 

Bekijk de gegevens nog maar eens. De top organische zoekresultaten voor ons zoekwoord is niet Winterwielen kopen, maar Winterbanden kopen. Het heeft dus niet veel nut om voor ons zoekwoord te gaan, omdat de zoekresultaten een ander keyword laat zien. 

– Google Combineert getallen in Google Ads Keyword Planner

In het overzicht van de Google zoekwoordplanner combineert ze data van verschillende zoekwoorden. Sommige zoekwoorden hebben een lagere zoekvolume, maar laten toch de gegevens zien van een vergelijkbaar zoekwoord. 

Dit is vaak het geval bij synoniemen of enkelvoudige en meervoudige werkwoorden. Toch kunnen deze woorden een andere zoek intentie hebben en andere zoekresultaten. Dus puur en alleen afgaan op het zoekvolume is ook in dit geval niet de beste manier. 

– Google filtert zoekwoorden zodat ze geen zoekvolume tonen

In sommige branches worden geen zoekvolumes getoond, zoals bijvoorbeeld ongezonde/onethische branches zoals 90rno en sigaretten. Zodra je de onderzoek gaat doen komen er geen goede zoekresultaten naar voren. 

– Huren 

Op het moment van schrijven is er een probleem in Google Keyword Planner met betrekking tot het Nederlandse woord Huren. Wat je ook invult in combinatie met huren, krijg je geen zoekvolume te zien. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de Duitse betekenis van het woord. Super slecht van Google dat ze dat niet even kunnen filteren.. Duits en Nederlands. Moet niet te moeilijk zijn toch?

– Meerdere klikken voor 1 zoekwoord

Dat een zoekvolume van 1000 niet betekent dat er ook 1000 keer wordt geklikt is waarschijnlijk wel duidelijk aan de hand van het volgende voorbeeld: als jij op zoek bent naar een kortingscode voor een bepaald product, hoeveel websites bezoek jij in de zoekresultaten? 

In deze situatie klik je misschien wel veel meer zoekresultaten aan, dan bij een normale zoekopdracht. Het eerder gedeelde zoekwoord over Trump en een zoekwoord voor een kortingscode laat duidelijk zien dat zoekvolume wel of juist geen klikken oplevert.

Tot slot


Hopelijk heb je nu gezien dat Zoekvolume an sich helemaal nog niet zoveel zegt over het aantal mogelijke bezoekers die je kunt krijgen als je goed scoort. 

Je kunt nog steeds zoekwoorden onderzoek doen op auto-pilot, maar vergeet dan niet ook meerdere statistieken mee te nemen. Dingen zoals de Organic CTR in Moz is een belangrijke, maar ook even met je eigen ogen controleren of een zoekwoord wel handig is om voor te optimaliseren. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jullie of jouw website? 

Neem contact op of laat je gegevens achter!

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter