Wincher review: Goedkope rank checker

Wincher keyword rank tracker review | Goedkope SEO tool (met korting)

Okay, je hebt je pagina’s geoptimaliseerd, en dan wat? Je wilt vast weten hoe goed de pagina in Google scoort, toch? 

Om jouw posities bij te houden kun je er voor kiezen om dit handmatig te controleren, maar dan ben je onnodig veel tijd kwijt. Dat is echt zonde van je tijd. Voor ongeveer 10 euro per maand voor 1 website kun je het allemaal laten doen, want Wincher is een redelijk goedkope SEO tool

Het is een rank tracking tool die helpt om jouw rankings in de gaten te houden, maar ook notificaties stuurt om jou op de hoogte te houden. Wil je de rankings bijhouden voor een klant? Geen probleem, want Wincher kan het rapport naar meerdere email adressen sturen inclusief jouw eigen logo! 

En wat ook niet onbelangrijk is, de tool wordt in Europa (Zweden) gemaakt, dus je mag verwachten dat je data niet wordt misbruikt en je data veilig is. Ik heb met Julia 30 minuten gesproken over de tool alvorens deze review af te maken.

Wat kun je allemaal met deze SEO tool doen? De voordelen! 

Het bijhouden van jouw rankings is niet het enige wat hij doet. Er zijn genoeg andere tools die dat ook doen, en met succes. Het verschil tussen deze en andere tool is de specialisatie. 


Ze (Wincher) proberen geen alles-in-één SEO tool te zijn, maar focussen op 1 ding, en dat is het bijhouden van jouw keyword rankings. En daarnaast hebben ze nog aantal leuke snufjes.

  1. Eenvoudig wizard om te starten met het opzetten van je account
  2. Eenvoudig overzicht zonder te veel icoontjes, en knopjes etc.
  3. Notificaties sturen bij veranderingen van zoekresultaten (naast de normale rapportages)
  4. Automatische rapportage die je dagelijks, wekelijks of maandelijks laten versturen
  5. Groeperen van zoekwoorden zodat je individuele ‘campagnes’ kan bijhouden met meerdere pagina’s of zoekwoorden per pagina
  6. Annotaties toevoegen per dag!
  7. Overzicht kun je filteren naar de Top 3, 5, 10 of 30 etc. Handig om goed overzicht te houden
  8. Eenvoudig exporteren van keywords, maar ook alle posities over de geselecteerde periode!
  9. Overzicht bekijken op pagina niveau, zodat je data voor de pagina ziet met meerdere zoekwoorden
  10. Overzicht zoekresultaten wordt weergegeven (dus alle 100 zoekresultaten met alle titels, meta etc!)
  11. Eenvoudig upgraden en downgraden, voor maar 3 euro per website/100 zoekwoorden
  12. Kan projecten aanmaken waar meerdere websites onder vallen (handig om overzicht te behouden)

Opzetten van je account in 2 minuten aan de hand van een wizard. 

Knap jij daar ook zo op af? Tools met 100 icoontjes en dropdown menu’s? 

Ik wel. 

Gelukkig heb je daar geen problemen mee met Wincher. Zodra je een account aanmaakt krijg je een simpele wizard te zien. Er lijkt veel aandacht aan de usability besteed te zijn. Alles is eenvoudig te vinden, zonder dat je 10 minuten hoeft te zoeken in verborgen menu’s etc. Zie hier de voortgang van het opzetten van mijn eerste project.

Bij sommige tools merk ik echt een grote frustratie zodra ik die voor het eerst gebruik. Ik moest gelijk aan een SEO tool denken die Topvisor heet. Een simpele tool, maar oh zo overzichtelijk en al helemaal niet gebruiksvriendelijk. 

Binnen een 2tal minuten heb je je eerst website gepakt, en kun je zoekwoorden toevoegen. Er staat automatisch een vinkje bij de optie om Wincher zelf 20 zoekwoorden te laten pakken waar jij op rankt. Erg handig vond ik zelf. 

Eenmaal in het dashboard aangekomen krijg je een mooi en duidelijk overzicht van de zoekwoorden. Wat ik ook handig vond is de sterren om bepaalde zoekwoorden te markeren als ‘belangrijk’. Later kun je die eenvoudig filteren en zo de belangrijkste zoekwoorden bekijken. 

Rapportage

Niet geheel onbelangrijk is je maandelijkse rapportage. De rapportage kun je zo instellen dat je bepaalde dingen laat zien of er juist uit laat. Dit zijn dingen zoals de grafiek, zoekvolume etc. Zelf zou ik aanbevelen, als je een rapportage stuurt naar een klant, dat niet elke dag, of elke week te doen, maar maandelijks. 

Je kan ook instellen op welke dag van de week hij wordt verstuurd, en welke periode je precies wilt laten zien. Ook hier zou ik er voor kiezen om een langere periode te selecteren. Als je dit niet doet, kun je er op wachten dat je wekelijks aan de telefoon hangt om vragen te beantwoorden over bepaalde zoekwoorden. 

Wat ik ook handig vond is het toevoegen van je eigen logo bovenaan het rapport. Dan lijkt het meer op een white-label rapport. Onderaan het rapport zie je nog wel de tekst staan: Powered by Wincher.com

Enkele dingen die je kan doen of selecteren: 

  1. Frequentie van het verzenden (dagelijks, wekelijks, maandelijks)
  2. Op welke dag je het rapport laat versturen
  3. Meerdere email adressen per rapport
  4. Je kan de periode kiezen die de rapportage laat zien (vanaf dag 1 tot 5 jaar)
  5. De sortering kun je aanpassen: volgorde van zoekvolume, positie, positie verschil, moeilijkheid, verwachte bezoekaantallen, pagina, belangrijkheid etc. 

Een voorbeeld Ranking Rapportage van Wincher is hier te zien. 

Screen Recording 2020-11-09 at 03.27.23.62 PM.gif

Notificaties

Naast deze normale rapportage kun je ook gebruik maken van notificaties. Denk hier aan winnende zoekwoorden en verliezers. Helaas kun je die niet zelf instellen en komen de notificaties vanzelf. Zo ziet een notificatie er uit

Zoekwoorden onderzoek

Binnen de tool heb je nog een tabblad met de naam Keyword Research. Je denkt misschien dat je hiermee allerlei zoekwoorden kan vinden, maar dat is niet helemaal waar. De tool laat namelijk alleen zoekwoorden zien die relevant zijn voor jouw huidige website. 

Het overzicht komt waarschijnlijk uit hun eigen database. In principe wel heel handig, maar het is ook erg beperkt. Bij een project met ongeveer 20 zoekwoorden kreeg ik maar 500 zoekwoord ideeën te zien. Dat is nu niet echt voldoende om een gedegen zoekwoorden onderzoek te doen. 

Dus verwacht hier niet teveel van. 

Betrouwbaarheid?

Van de 13 zoekwoorden die ik gecontroleerd heb in de top 10 kwamen er 12 overeen met mijn handmatige controle. Hierbij heb ik de Google Ad Preview Tool gebruikt. Deze laat alleen de 1e pagina van Google zien, waardoor ik de andere rankings niet kon controleren. Deze tool werkt beter dan je browser in incognito te zetten!

Wat ik graag zou willen zien

  • Mobiel en Desktop apart worden berekend als 2 websites nu, dat gebeurt bij veel tools, maar vind ik persoonlijk onhandig, vooral als er 2 keer een website wordt gerekend, en je misschien maar 50 zoekwoorden per device gebruikt.
  • Er is (nog) geen mogelijkheid om te zien of er keyword kannibalisatie is (dit is een feature waar ze naar gaan kijken)
  • De concurrentie is gebaseerd op CPC (kost per klik) van de advertenties. Ik zou die liever weglaten.
  • Je kan (nog) niet kiezen voor lokale rankings (deze wordt binnenkort wel verwacht)
  • Projecten liefst in 1 overzicht zodat je rapport van alles kan zien (je moet ze nu echt 1 voor 1 bekijken)
  • Zoekwoorden onderzoek is beperkt, en het zou handig zijn dit verder uit te breiden.
  • Geen mogelijkheid om Bing of andere zoekmachines te selecteren (volgens Wincher zelf is hier tot nu toe gewoon te weinig vraag naar)

De meeste van bovenstaande feature requests heb ik persoonlijk besproken met Julia van Wincher. Sommigen zijn al in de loop, en anderen worden besproken met het team.

Abonnement / Prijzen 

De prijs is natuurlijk ook belangrijk. En het is 1 van de goedkopere keyword tracking tools op de markt. Ik geloof niet dat het de goedkoopste is, wat zij wel willen zeggen, maar het komt er wel in de buurt. Vooral als je kijkt naar de tool zelf. Er is echt nagedacht over de opzet en de werking van de tool. Goedkopere tools doen het vaak veel minder qua layout en gebruiksvriendelijkheid. 

Hoe worden de kosten berekend?

Het goedkoopste abonnement begint bij 10 euro, en daar krijg je 100 zoekwoorden voor en 1 zoekmachine/website. Elke extra zoekmachine/website is 3 euro met daarbij 100 zoekwoorden. (wil je geen zoekmachine/website toevoegen, maar alleen meer zoekwoorden krijgen, dan betaal je dus gewoon die 3 euro per 100 zoekwoorden).

Als je bijvoorbeeld 1 website hebt, maar desktop en mobiel wil controleren, dan betaal je 10 euro voor de eerste en 3 euro +100 extra zoekwoorden voor de 2e. Deze 200 zoekwoorden kun je wel verdelen over deze 2 sites/zoekmachines. Bijvoorbeeld 50 voor de ene, en 150 voor de andere.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF