Welke dingen zijn er veranderd na de laatste Google update?

Als jij een SEO specialist bent, dan moet je toch weten wat er precies veranderd is na een Google update? 

Helaas, dat is niet wat Google bekend maakt. En in 99% van de gevallen kom je er ook niet achter! 

Toch kreeg ik deze reactie een korte tijd geleden aan de telefoon. 

De Google Core Algo Updates


Eens in de paar maanden rolt Google een grote update uit die de kern van de zoekmachine beïnvloed. Zo een grote update wordt SEO termen een Google Core Algorithm Update genoemd. Deze updates hebben vaak een groot effect op veel keywords en daardoor op veel websites. 

De Core Algoritme Updates krijgen meestal een naam. In de meeste gevallen krijgen ze een naam die iemand in de community gebruikt. Denk bijvoorbeeld maar aan de Medic, Maverick of de Fred Update. 

Maar Google geeft soms ook namen aan de grote updates, denk bijvoorbeeld aan BERT, Penguin en de Pigeon update. Deze worden dan weer overgenomen door de SEO community. Dit soort grote updates zijn er misschien 3 of 4 keer per jaar. 

Sinds 2019 gebruikt Google niet zozeer namen maar gebruiken ze simpelweg de naam van de maand en het jaar, dus de grote update van maart 2019 wordt dan de March 2019 update genoemd en die van januari 2020 de January 2020 Core Update

Een van onze klanten kreeg bijvoorbeeld een flinke boost na de januari update, welke het verkeer ongeveer verdubbelde. Van gemiddeld 400-500 bezoekers kreeg de website ineens 1000-1100 bezoekers. Zoveel zoekwoorden schoten naar boven dat het onmogelijk was om te zien waar het door kwam.

In de meeste gevallen brengt Google geen nieuws naar buiten over de update. Daarom is het voor een SEO ook niet bekend wat er verandert is. Een Core Algo update is in vaak zo groot dat het eigenlijk niet te meten valt. Er kunnen meerdere factoren meespelen, of in sommige gevallen multi-factoren, waar de ene factoor afhankelijk is van de andere. Dan valt het helemaal lastig te controleren. Op dit moment kunnen we wel een single-factor onderzoeken maar geen multi-factor, omdat je dan op een oneindig aantal combinaties uitkomt. 

Een voorbeeld waar Google wel de update aankondigt was in januari 2020. Zo meldden ze via Twitter dat de update aan het uitrollen was. 

Omdat er jaarlijks wel honderden kleine updates verschijnen en je er weinig of niets van merkt, zul je het ook niet echt kunnen meten. Ze zijn soms zo klein dat je het over enkele tienden van procenten hebt dat data gewoonweg te weinig correlatie vertoont. 

Aangekondigde updates waarvan je wel weet wat er veranderd is. 

In enkele gevallen laat Google wel gewoon weten wat er veranderd is. Denk bijvoorbeeld maar aan de Featured Snippet update van 22 januari 2020. Danny Sullivan meldde op Twitter dat bij deze update de webpagina van de Featured Snippet niet nogmaals als apart organisch zoekresultaat wordt vertoond. In dat geval kun je dit met je eigen ogen controleren en kun je het met zekerheid zeggen. 

AFBEELDING:https://rankify.nl/wp-content/uploads/featured-snippet-zonder-zoekresultaat.png

Bij dit soort updates is het inderdaad niet moeilijk om erachter te komen wat er veranderd is, maar dat is echter bij minder dan 1% van de updates. De rest van de dagelijkse updates zijn gewoon te klein om echt iets te merken of te meten.

Zijn er ook manieren waarop je de veranderingen in factoren toch kunt meten?


Er zijn inderdaad manieren om de veranderingen in de zoekresultaten te meten met software. Een bekende tool is Cora SEO. Cora SEO is correlatie software die honderden factoren meet en kijkt welke van deze factoren de meeste correlatie vertonen.

Dit doe je door in Cora SEO een zoekwoord op te geven. Vervolgens gaat de software kijken of er een correlatie bestaat tussen een bepaalde factor en de zoekresultaten.

1 van de factoren is bijvoorbeeld: aantal backlinks. Zo bekijkt de software of de zoekresultaten op pagina 1 meer backlinks hebben dan de zoekresultaten op pagina 2,3 etc. Als er een duidelijk verschil is tussen het aantal backlinks voor de zoekresultaten op pagina 1 en het aantal backlinks van de zoekresultaten op pagina 2 en verder zal dit een sterk signaal zijn. Het correleert met rankings. 

De software doet dit echter met honderden factoren. Dus ook met: heeft keyword in de titel, heeft keyword in de h1 koptekst etc. Hier komt een spreadsheet uitrollen die een elke factor een gewicht meegeeft. 


Hoe sterker het signaal is voor jouw zoekopdracht des te hoger de score die deze krijgt in de software. 

Hoe kun je dan weten welke factoren er zijn veranderd na een update?

In de toolbox van Cora SEO zit ook een programma dat Cora DIFF heet. Hiermee kun je de differences=verschillen bekijken tussen jouw spreadsheets. Stel dat je op 15 september een uitdraai hebt gemaakt en op 1 oktober is er een update waardoor de rankings voor jouw zoekwoord zijn veranderd. Dan kun je opnieuw een uitdraai maken met Cora SEO en Cora Diff gebruiken om te zien welke factoren nu een hogere waarde hebben gekregen. 

Met deze software werd bijvoorbeeld in 2018 duidelijk dat het hebben van een privacy policy opens duidelijk correleerde met rankings na een update. Dit was precies rond de tijd van de AVG. 

Dus het gebruik van software kan zeker wat ideeën geven over mogelijke veranderingen in het algoritme. En daar kun je jezelf op gaan richten. 

Vergeet echter niet dat het mogelijk is dat de veranderingen alleen in 1 bepaalde branche of in een bepaalde categorie zoekwoorden meetbaar zijn. Daarom is het nooit met volle zekerheid te zeggen of het een update is voor alle zoekresultaten of niet

Conclusie

Het is meestal heel lastig te achterhalen wat de update precies geweest is. Elke dag zijn er wel een aantal updates die uitrollen waardoor het onmogelijk is om ze allemaal te meten.  

Vandaar dat het onmogelijk voor een SEO specialist is om dit te weten! 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jullie website? 

Als je hulp nodig hebt bij het optimaliseren van je site

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.