Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in de zoekbalk van een zoekmachine zoals Google of Bing. De zoekmachine laat dan de meest relevante zoekersulaten zien die aansluiten op het zoekwoord.
De juiste zoekwoorden helpen jou beter vindbaar te worden
Een zoekwoord (of zoekwoorden) zijn woorden die je gebruikt om een onderwerp te omschrijven. Een zoekwoord kan daardoor ook uit een kort zin van enkele woorden bestaan. In Google spreekt men ook van zoekopdrachten.
Waarom zijn ze dan zo belangrijk?
Wanneer jij zoekt in Google of Bing naar iets, dan gebruik je sleutelwoorden om snel en effectief de juiste zoekresultaten te krijgen.
Jouw pagina’s moeten dus gaan over de onderwerpen waar mensen naar zoeken. Dat brengt het zoekwoord gelijk heel dichtbij huis. Want met SEO (of internet marketing in het algemeen) is het jouw taak om beter vindbaar te worden en meer bezoekers te krijgen. En dat kun je alleen doen als je goed gebruik maakt van de juiste woorden.
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
En net zo belangrijk is om ook de juiste doelgroep te bedienen met je content! Daarom moet je ook je zoekwoorden nog eens extra onder het licht houden.
Onderzoek je zoekwoorden om de juiste bezoekers te krijgen
Wat zijn zoekwoorden die jij juist moet gebruiken?
Aan de hand van een zoekwoorden onderzoek, kun je zien welke zoekwoorden jij moet gebruiken op je pagina om relevant te zijn. Je kunt echter nog een stap verder gaan en de intentie van een zoekwoord onderzoeken. Lees ook de manier waarop jij zoekwoorden onderzoek kan doen in de gelinkte pagina.
Zodra jij enkele zoekwoorden hebt gekozen waarvan je denkt dat ze wel eens goed kunnen zijn als onderwerp, moet je altijd nog 1 ding doen. Even de zoekmachine gebruiken om te zien wat voor soort resultaten te zien zijn voor jouw zoekwoorden.
Ik zie regelmatig een interessant zoekwoord, waarvan ik denk dat ze wel eens heel goed gebruikt kan worden voor een nieuwe pagina, maar dat Google helemaal niet het soort zoekresultaten toont waar ik aan dacht. De intentie voor dat zoekwoord is volgens Google dus heel anders! Sla deze stap nooit over.
Wat zijn de beste woorden?
Waar gaat jouw pagina over? Wat is je doel? Wil je iets verkopen, of wil je dat de pagina juist links oplevert. Dat maakt nogal een verschil.
Een how-to of een stappenplan zijn vaak interessant om backlinks te ontvangen. Maar als jij een product verkoopt is het misschien verstandiger om een “Top 10 product X” pagina te maken dan een pagina met “handleiding product X. De laatste groep mensen zal namelijk het product al hebben!
Biedt je een dienst aan, zoals een ATEX specialist, dan kun je beter focussen op de omschrijving van je dienst.
Ook hier is de intentie van de zoekwoorden die je kiest juist zo belangrijk.
Ga aan de slag, en vergeet niet bij alle zoekwoorden die je wilt gaan gebruiken even te controleren wat Google nu precies laat zien.