Wat zijn zero-click searches

Je ziet het fenomeen van zero-click searches alleen maar groeien. De macht van Google wordt hiermee steeds groter, en het percentage bezoekers dat naar de organische zoekresultaten gebruikt worden steeds minder. Maar waar heb ik het precies over? Zero-click searches!

Wat zijn deze No-Click Searches dan precies? 


In onze vorige blog: Waarom zoekvolume niet belangrijk is, hebben we hier al even bij stilgestaan. Zero click searches zijn zoekopdrachten waar het antwoord gegeven wordt door Google. En als iemand het antwoord al krijgt, dan hoef je ook niet meer naar een website toe te gaan. 

Handig toch?

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Ja, maar niet voor de website eigenaren!

In Nederland komen deze ook steeds vaker tevoorschijn. Zoek maar eens met een “Wie is” vraag, of een “Waar ligt” vraag. Op dit moment zijn de meeste Zero-Click searches nog te vinden in de Engelstalige zoekmachines van Google. Maar de verandering is in volle gang. Steeds meer zoekopdrachten worden beantwoord door Google zelf.

Welke types zijn er?


In het Engels hebben ze veel meer geavanceerde zoekresultaten met antwoorden. Hieronder zie je een lijstje met Engelse en Nederlandse antwoorden die Google geeft waardoor mensen niet naar een website meer doorklikken.

  • Vragen waar maar 1 antwoord op is (hoe oud, waar woont, wanneer was, wie is, het weer in Rotterdam, etc.)
  • Rekenmachine (1kg to pounds, 1km to miles, 10 times 10)
  • Woordenboek (define: name, what is a…, wat is een…)
  • Navigatie (hoe lang duurt het van amsterdam naar Rotterdam met de auto,trein,fiets, waar ligt …)

Wat is het probleem met deze nul-klik zoekopdrachten?


Laten we een voorbeeld nemen, merriam webster. Merriam Webster is een website die dient als online woordenboek. Je kunt er niet alleen de betekenis vinden, maar ook de uitspraak horen via een geluidsfragment en de synoniemen zien. Het aantal mensen dat nu nog naar een woordenboeken website gaat zal steeds minder worden. Dit komt dus door die nul-kliks zoekopdrachten. 

En aangezien Google nog steeds de grootste zoekmachine ter wereld is, kun je wel begrijpen dat dit sommige bedrijven in zwaar weer kan brengen. Minder bezoekers is ook minder inkomsten. Dit soort websites leven vaak van de inkomsten uit advertenties. Belangrijk om dit in de gaten te houden!

Help jij mensen om bepaalde problemen of vragen op te lossen, dan kan het zijn dat jouw website de volgende keer de pineut is. Het aantal zero-click zoekopdrachten groeit met de dag. 

En wat dacht je van Voice Search? Een zoekopdracht via voice search is ook een zero-click zoekopdracht. Google geeft namelijk het antwoord, al is het van een website. Maar de website ontvangt hier niets voor. Geen bezoeker en geen inkomsten.

Is het verstandig om te optimaliseren voor de Zero click searches?


Als je puur en alleen kijkt naar het soort zoekopdrachten voor deze zero-click searches, heeft het in mijn ogen geen zin om hiervoor te optimaliseren. Google geeft zelf het antwoord. 

Google neemt steeds meer en meer bezoekers weg van websites, dus het belangrijkste wat ik je kan meegeven in het geval van zero-click searches: blijf bij de tijd. Hou je ogen open voor andere kansen. Hou jouw branche in de gaten, en probeer nieuwe manieren te vinden om klanten en bezoekers te krijgen. Wellicht door het bouwen van een app of een handige tool. 

Maar wat kun je dan wel doen?

Ik denk dat het dan vooral voor het verstrekken van diepgaande informatie waar een bezoeker echt iets aan heeft. Dus niet de vragen waar maar 1 antwoord, of een kort antwoord op te geven is. Als je gaat beginnen met het toevoegen van nieuwe, diepgaande content, begin dan met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek.

Hulp nodig bij het bekijken van de mogelijkheden?


Neem contact op, of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter