Wat is People Also Ask? En waarom moet je dit benutten?

In de organische zoekresultaten zie je bij veel Engelstalige zoekopdrachten enkele vragen uitgelicht die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht. Boven het schermpje staat een kopje: People Also Ask. Dit is een soort featured snippet.

Dit zijn vragen die de zoekmachine probeert te beantwoorden in enkele zinnen, in plaats van jou naar een website toe te sturen. 

Het kan jou dus meer verkeer opleveren om hier uitgelicht te worden.

Hoe ziet het er eigenlijk uit?

In het Nederlands zie je ze soms tevoorschijn komen: “Mensen vragen ook”. Maar dit zijn vaak alleen met anderstalige zoekopdrachten. 

In deze blogpost concentreren we even op de zoekopdracht ‘best vacuum cleaner’. Als je met Nederlandstalige instellingen gaat zoeken, verschijnt er een blokje met als titel:“Mensen vragen ook”:

Als je de zoekinstellingen echter wijzigt naar Engels en de locatie naar Verenigde staten zie je het zo: 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Het zijn dus dezelfde vragen! 

Zodra je een vraag aanklikt komt er een verkort antwoord tevoorschijn. Dit antwoord wordt van een website overgenomen. Het werkt dus eigenlijk hetzelfde als een Featured Snippet. 

Op het moment dat je op een vraag klikt verschijnen er onderaan het lijstje weer 2 nieuwe vragen. Dit blijft doorgaan waardoor je meerdere ideeën kunt opdoen. Een PRO tip: als je de betreffende vraag gebruikt als een zoekopdracht zie je nog meer gerelateerde zoekopdrachten. Als je voor die vraag in aanmerking wilt komen met een uitgelicht antwoord kun je dus nog verder optimaliseren met gerelateerde vragen en antwoorden



Het grote voordeel van People Also Ask ten opzichte van de Featured Snippet is dat jouw pagina helemaal niet in de top 10 hoeft te staan van de originele zoekopdracht! 

De vragen zijn als het ware Long Tail Keywords. Hierdoor is het dus makkelijker om in aanmerking te komen voor de zoekopdracht. Soms is het zelfs zo makkelijk om gewoon even de vraag als koptekst aan je pagina toe te voegen en het antwoord als gewone paragraaf tekst.

Het probleem met “People also ask”

Een felbegeerde Featured Snippet kan lastig zijn om over te nemen van een concurrent, en hetzelfde geldt eigenlijk voor de People Also Ask, maar waar weinig mensen nog bij stilstaan is dat het weer een gedeelte van de organische zoekresultaten wegneemt. 

Zie bijvoorbeeld onderstaande screenshot. 


De zoekopdracht geeft eerst een rijtje met advertenties, dan de featured snippet, daarna de People Also Ask en vervolgens de organische zoekresultaten. 

Zie je nu ook dat Google gewoon meer en meer hun zoekmachine willen laten domineren in de resultaten? 

Het overnemen van een People Also Ask (PAA) antwoord is daarom een onderdeel van onze handleiding: Hoger komen in Google

Het is soms lastig om een hogere positie te bemachtigen in de organische zoekresultaten, waardoor het soms nuttiger is om je tijd te besteden aan het optimaliseren voor de People Also Ask vragen en Featured Snippet. 

Omdat deze zoekopdrachten vaak long-tail zijn, hoef je geen uitgebreide tekst van 6000 woorden te gebruiken en veel backlinks. Eenvoudig optimaliseren voor vraag en antwoord kan al leiden tot meer zichtbaarheid in de Mensen Vragen Ook snippets. 

Hoe optimaliseer je voor de People Also Ask antwoorden?

Begin bij het bestuderen van de concurrentie. 

Als zij een uitgelicht antwoord hebben, bezoek dan de pagina waar het antwoord van uitgelicht wordt. Is het antwoord een lijstje met bullet points, maak die dan ook. Is het een opsomming of een simpele tekst, maak dan een antwoord dat vergelijkbaar is. 

Enkele tips: 

  • Bekijk of de Mensen Vragen Ook vragen boven of onder de organische zoekresultaten staan. Als ze onderaan de pagina staan kun je beter op iets anders richten.
  • Gebruik een opmaak met een duidelijke vraag en antwoord structuur. Dus een vraag die direct boven het antwoord staat.
  • Gebruik relevante woorden die nu worden dikgedrukt in de het antwoord. De vetgedrukte woorden zijn belangrijk voor de zoekmachine. Maak er daarom gebruik van.
  • Niet helemaal nodig, maar dit kan zeker helpen: gebruik Q+A schema. 

Hulp nodig bij het optimaliseren?

Neem contact op via info@rankify.nl of laat je gegevens hieronder achter.

Veelgestelde vragen over People Also Ask

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter