Wat is on-page SEO?

Wil jij ook hoger scoren in Google? Dan krijg je automatisch met SEO te maken, oftewel Search Engine Optimization. Je wilt daarom een website verbeteren zodat Google die kan vinden, begrijpen, waarderen en hoog kan ranken

Dan krijg je eigenlijk met 2 soorten SEO te maken: On-Page SEO en Off-Page SEO. Vandaag ga ik je meenemen in het verhaal van On-page optimalisatie.

On-page SEO gebeurt eigenlijk op de website zelf, terwijl Off-page SEO dingen zijn die jouw rankings beïnvloeden van buiten je website vandaan zoals backlinks.

Het belang van On-Page SEO


Als je een website bouwt of optimaliseert voor de zoekmachines, dan wil je zoveel mogelijk controle hebben over de website. Ik kom regelmatig bedrijven tegen (veelal kleinere partijen) die een website ‘huren’ van een leverancier bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld voor bepaalde e-commerce producten. Ik denk hier bijvoorbeeld aan schoonheidsproducten. 

Dan zie je dat ze soms maar beperkte toegang hebben tot hun website, waardoor je als SEO snel gewezen bent op Off-page SEO.

En dat is niet wat je wilt. 

Bij Rankify begin ik altijd met een diepgaande analyse (SEO Audit) en dan kom je al gauw achter meerdere problemen met on-page.

Met On-Page SEO optimaliseer je jouw website net zoveel en zolang tot je verbeteringen in de zoekresultaten ziet. Dit begint met volledige controle over de website en toegang tot de server waar de website op draait. 

Een van de belangrijkste voordelen van On-Page SEO is dat je sneller resultaten kan zien en meten dan met off-page SEO. 

Wat zijn de onderdelen van onpage SEO?


Dit begint altijd bij het technische gedeelte van je website. Als die goed in elkaar zit kun je beginnen met het optimaliseren van je content. 

Om elk onderdeel van een website weer te geven gaat een beetje te lang duren. Maar hier enkele zeer belangrijke onderdelen voor SEO:

– Mobielvriendelijk

Het is geen 1999 meer. Ongeveer ¾ van alle zoekopdrachten in Google gebeurt op een mobiel apparaat. Als je een website wilt hebben die perfect scoort, kun je hier niet meer omheen. De eenvoudigste manier om een mobiel vriendelijke website te hebben is om gebruik te maken van een responsive website. 

– Snel

Sinds 2018 is de snelheid voor websites aan ranking factor. Stel dat je 2 identieke websites zou hebben met dezelfde inhoud, dan zou de snellere website voorrang krijgen. Een van de redenen is de mobiele wereld waar we in leven. De gemiddelde mobiele telefoon en mobiele dataverbinding is een stuk langzamer dan een gemiddelde pc. 

– Geen gatenkaas in je interne linking

Als je websites gaat optimaliseren kom je echt van alles tegen. Afbeeldingen als links, klik-hier links, links die naar een pagina gaan die niet meer bestaat enzovoorts. En soms kom je helemaal geen links tegen. Bij een website van 50+ pagina’s kun je hier al snel voordeel halen. 

Vaak worden blog artikelen niet goed onderling gelinkt, waardoor je geen waarde doorgeeft, en dat is zonde. 

– Geen indexatie problemen

Indexatie problemen ontstaan als eerst bij het onjuiste gebruik van sitemaps. In WordPress heb je allerlei SEO plugins (zoals Yoast, SEOpress, RankMath, die automatisch een sitemap uitspugen. Het ergste is vaak dat de website eigenaar helemaal geen idee heeft welke sitemaps dit allemaal zijn. Lees meer in ons andere blog over indexatie problemen

Bij indexatie problemen moet je denken aan het indexeren van onbelangrijke pagina’s en het niet indexeren van belangrijke pagina’s.

– SSL certificaat en https redirects 

Het hebben van een SSL certificaat is een ranking factor. Het hebben van een SSL certificaat is gewoon een must. Heb je die niet, dan kun je jezelf echt niet serieus meer nemen. Ze zijn gratis, en je kunt ze binnen no-time op je website zetten. Als je een webshop hebt zonder SSL certificaat mis je klanten, 100% zeker weten. 

Toch is er nog een andere probleem dat ik tegenkom bij het optimaliseren van websites. En dat zijn de redirects. In 9 van de 10 gevallen (ik zeg hier expres geen 99 van de 100) kom ik problemen tegen met de redirects van http naar https inclusief de juiste versie: https://www of gewoon https:// 

– URL structuur

Het opbouwen van een website verdient extra aandacht. Als je wilt weten hoe jouw URL structuur er uit moet komen te zien, moet je eerst zoekwoorden onderzoek doen (met of zonder gratis tools). 

Het is van belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt voor de categorie URL’s als de pagina URL’s. 

– De basics

De basics bestaan bijvoorbeeld uit het hebben van een contactpagina, about pagina, logo, kopteksten, 404 pagina, contact gegevens, titels, meta omschrijvingen enzovoorts. 

Dus wat is on-page SEO nog even in het kort?

On-page SEO is het optimaliseren van je website en webpagina’s om hoger te scoren in de zoekmachines. On-page verwijst naar zowel de inhoud als de HTML-broncode van een pagina die kan worden geoptimaliseerd, in tegenstelling tot off-page SEO die verwijst naar links en andere externe signalen.

Je kunt een pagina on-page optimaliseren door bijvoorbeeld de juiste verhouding tussen zoekwoorden en relevante zoekwoorden 

Welke tools heb je nodig voor On-Page SEO?


Als je een webpagina wilt optimaliseren voor de zoekmachines (en bezoekers uiteraard) moet je zoekwoorden onderzoeken doen, maar ook concurrentie onderzoek. Je moet kijken hoe de pagina’s van de concurrentie zijn opgebouwd. Welke kopteksten ze gebruiken, waar de keywords in de pagina staan, hoeveel afbeeldingen en hoeveel content ze hebben. 

In principe kun je goed uit de voeten met de volgende tools: 

Als je echt diep in on-page SEO wilt duiken, moet je een proces- of stappenplan (tutorial) volgen die je kan leren tijdens een SEO training. 

Wij bieden daarom SEO Training aan voor beginners en gevorderden. 

Wil je meer weten over SEO, dan mag je deze blogs zeker niet missen: 

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website?


Schroom niet, neem contact op via info@rankify.nl of laat je gegevens hieronder achter. 

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.