Wat is keyword kannibalisatie? Een vloek of een zegen?

Wat is keyword kannibalisatie?

Je snapt het echt niet. Je hele website heb je geoptimaliseerd en je posities in Google worden er niet beter op. Sterker nog, de posities die je hebt worden alleen maar slechter. Bekend verhaal? Misschien heb je last van Keyword Kannibalisatie.

Dit is ongeveer het doorsnee verhaal van mensen die zelf hun website optimaliseren. Ze hebben ergens gelezen dat je zoekwoorden in je titel en in je kopjes moet zetten, en gaan dan de hele website vol zetten met het belangrijkste zoekwoord. Dit resulteert meestal in zeer slechte vindbaarheid.

Wat is zoekwoord kannibalisatie? / zoekwoord kannibalisatie


Keyword kannibalisatie gebeurt wanneer meerdere pagina’s op een website focussen op 1 keyword. De zoekmachine weet dan soms niet precies welke van deze 2 moet getoond worden in de zoekresultaten. Wat er dan kan gebeuren is dat beide pagina’s niet goed ranken en met elkaar concurreren.

Zodra je een website gaat uitbreiden met nieuwe pagina’s, is het niet raar dat je het vaker over hetzelfde zoekwoord hebt. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits je maar 1 pagina kiest die jij graag wilt ranken voor het zoekwoord. Hieronder geven we aan hoe je dit kan doen. 

Hoe kom je er achter dat dit gebeurt? En waar kun je dit zien?


Als je zelf je Google posities controleert met een rank checker, zie je soms dat bij een zoekwoord de hoogst rankende pagina verandert. De ene keer is het pagina 1, de andere keer is het pagina 2. 

Een andere manier is om gewoon een paar zoekopdrachten uit te voeren in Google, in en incognito venster of met isearchfrom.com. Zo kun je zien welke pagina er het hoogst scoort. 

Een derde manier is om Google Search Console te gebruiken. Ga naar jouw Google Search Console omgeving: https://search.google.com/search-console?

Ga vervolgens naar Prestaties, Rapport Openen

Selecteer trouwens alleen de gegevens voor Vertoningen, niet van kliks, ctr en gemiddelde positie. Het gaat namelijk eerst om de vertoningen in de zoekresultaten. Daarna kun je kijken naar de gemiddelde positie!

 

Vervolgens klik je op een zoekwoord die je wilt controleren. Je ziet nu nog maar 1 zoekwoord staan in de table. Klik vervolgens op het tabblad Pagina’s

 

In bovenstaand voorbeeld zie je dat er 2 verschillende pagina’s voor hetzelfde zoekwoord ranken. Dit is dus een perfect voorbeeld van mogelijke keyword kannibalisatie. Doe dit met meerdere zoekwoorden die je wilt controleren.

Zelf gebruiken we bij Rankify intern een Google Data Studio sheet die automatisch overzichten maakt van mogelijke kanibalisatie.

Als laatste manier kun je Ahrefs of een andere SEO tool gebruiken. Lees de blog van Ahrefs :Keyword cannibalization, om hun tool hiervoor te gebruiken. 

Ga niet verder: Woord van waarschuwing!!!!!!


Ga nu niet als een gek, de titels en teksten aanpassen. Als je deze stap overslaat loop je misschien bezoekers mis. Als je een (long-tail) zoekwoord hebt gevonden die waarschijnlijk getroffen is door keyword kannibalisatie, moet je echt even handmatig kijken hoe de zoekresultaten er uitzien voor dat zoekwoord!

Het kan namelijk zijn dat jouw pagina’s op positie #2 en #3 staan. Als je vervolgens de pagina’s aan gaat passen heb je veel kans dat 1 van de 2 minder goed gevonden wordt, en je daardoor minder bezoekers krijgt. 

Andere redenen waardoor kannibalisatie kan ontstaan


  • Hoe ouder de website is, hoe meer mogelijkheid er bestaat dat er interne links met dezelfde anker tekst naar een bepaalde pagina staan.
    Om hierachter te komen kun je een spider tool gebruiken zoals Screaming Frog, Sitebulb of Deep Crawl. Die kunnen precies weergeven welke ankerteksten jij gebruikt op je website, en naar welke pagina’s de links verwijzen! 
  • Net zoals ankerteksten binnen je website kunnen ook de (ankerteksten van) backlinks van andere sites de reden zijn dat een pagina voor een bepaald zoekwoord wordt gevonden! Backlinks worden door de zoekmachines gezien als een indicatie voor het zoekwoord voor die pagina. 

Hoe voorkom je keyword kannibalisatie?


Als je een nieuw artikel gaat schrijven voor een bepaald keyword, moet je eerst nagaan of je datzelfde zoekwoord al niet gebruikt voor een andere pagina. Maak daarom altijd gebruik van Keyword Mapping. Dan kun je eenvoudig zien of je datzelfde zoekwoord al ergens anders wordt gebruikt. Gelukkig hoeft het dan nog geen probleem te zijn als de zoekopdracht een long-tail zoekwoord betreft, of een zoekwoord dat meer als secundair zoekwoord geldt voor een pagina. 

Ik bedoel daarmee te zeggen dat de intentie van de zoekopdracht anders is. Dit kun je alleen controleren in de zoekmachines van Google en Bing zelf. 

Als je keyword kannibalisatie wilt oplossen voor bestaande paginas kun je als volgt aan de slag: 

  1. Beslis welke pagina het belangrijkst is voor het zoekwoord (denk aan zichtbaarheid, conversies)
  2. Optimaliseer de titel, meta description, kopjes en tekst met een On-Page SEO tool. 
  3. De-optimaliseer de titel, meta omschrijven, kopjes en tekst van de pagina die je NIET wilt laten ranken voor dat keyword. (Je kan deze wel weer optimaliseren voor een ander zoekwoord, aanbevolen!)
  4. Je kunt eventueel ook de minder belangrijke pagina redirecten naar de beste pagina, of zelf de URL aanpassen zodat daar het zoekwoord ook niet meer voorkomt, en dan de oude URL naar de nieuwe URL doorverwijzen. 
  5. Vervolgens optimaliseer je de interne links zodat ze naar de juiste pagina verwijzen voor dat zoekwoord
  6. Als laatst controleer je of er backlinks naar de verkeerde pagina staan, en los je dit op

 

Tot slot: kannibalisatie als zegen ervaren


Keyword kannibalisatie hoeft geen probleem te zijn als de pagina’s die met elkaar concurreren en beiden hoog op pagina 1 staan. Dit kan namelijk meer kliks opleveren dan 1 pagina die 1 positie hoger staat. Bekijk dus altijd de CTR en posities in Google voor je maar ook 1 aanpassing gaat maken.

Als allerlaatst is het soms handig om keyword kannibalisatie te hebben, als het bijvoorbeeld om 2 producten gaat in een webshop, zodra het hoogst rankende product uitverkocht is, kun je deze een 410 geven (of een 301 redirect), zodat de zoekmachine automatisch het volgende product pakt. 

Ben jij bang dat je last hebt van keyword kannibalisatie? En weet je nog steeds niet hoe je dat aan moet pakken? Neem even contact op voor een op-maat-gemaakte SEO trategie! Laat je gegevens hieronder achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top