Google Trends is een gratis tool van Google waarmee gebruikers de populariteit van zoektermen kunnen analyseren. Daarnaast kun je zevergelijken over verschillende periodes en locaties.
Google Trends kan prima gebruikt worden voor SEO, marktonderzoek, en contentstrategieën.
Je kunt pas gaan optimaliseren voor conversies als je genoeg bezoekers krijgt. En wat moet je doen als je niet voldoende bezoekers krijgt? Adverteren of SEO?
Google trends is een zoekfunctie in Google om te zien hoe vaak een zoekterm in Google wordt gezocht in relatie tot de voorgaande periode. Het wordt niet weergegeven met aantallen, maar met procenten over een genoemde periode. Als een zoekwoord het meest gezocht wordt in februari, dan staat die op 100, en de rest van de grafiek wordt dan berekend in procenten in vergelijking met het aantal in februari.
Deze tool kun je dus uitstekend gebruiken bij jouw zoekwoorden onderzoek.
Wat laat de homepage allemaal zien?
Op de homepage van Google Trends wordt je verwelkomt met een zoekbalk, net zoals je in Google gewend bent. Onder de zoekbalk worden een aantal voorbeelden gegeven van een aantal onderwerpen. Dit zijn zeg maar de gegevens die jij zou kunnen gebruiken. Zie als voorbeeld de volgende afbeelding:
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Je ziet hier bijvoorbeeld dat tussen 2004 en heden de meeste mensen in Amerika geïnteresseerd zijn in American Footbal, en de landen waar Fortnite het vaakst wordt opgezocht. Als laatste geeft het nog een overzicht van het meest populair noodle gerecht, met als grote winnaar Ramen noodles.
Dit zijn alleen nog maar voorbeelden om te laten zien waarvoor je Google Trends zou kunnen gebruiken.
Daaronder heb je de optie Nieuwste Artikelen en Insights voor de afgelopen jaren.
Daar kun je bijvoorbeeld zien welke zoekopdrachten het populairst waren in een land in vergelijking met een jaar eerder, Deze zijn onderverdeeld in categorieen, zoals algemene zoekopdrachten, etc.
Je moet dus in de gaten houden dat dit niet de meest gebruikte zoekopdrachten waren, maar ze zijn gebaseerd op de zoektermen met de grootste verkeerstoename in vergelijking met een jaar daarvoor.
Daaronder heb je ook nog een overzicht met Trending topics op dit moment. Dit is puur een momentopname. Een dag later zullen deze topics al verandert zijn. Onderstaand overzicht geeft de huidige Trending Topics aan van vandaag. Klik maar op de pijltjes naar links en rechts.
Wat kun je er zelf mee doen?
Met Google Trends kun je trends vinden binnen jouw branche en zien of trends terugkerend zijn.
De zoekfunctie gebruikt standaard de trendlijn van de afgelopen 12 maanden. Ik zou aanbevelen om niet alleen de afgelopen 12 maanden te bekijken, maar ook de trendlijn van de afgelopen 5 jaar. En niet te vergeten van de afgelopen 30 dagen.
Bekijk hier maar eens het voorbeeld van de zoekopdracht Recept.
Allereerst zou ik dit doen om meer informatie in te zien, en te bekijken of de trend seizoensgebonden is.
Ten tweede kun je de trends van de afgelopen jaren gebruiken om te zien of er misschien wel een terugval is in de interesse in het product. Het kan namelijk zijn dat er nog steeds een kleine interesse is in een product of dienst, terwijl het de afgelopen 5 jaar alleen maar bergafwaarts is gegaan.
Onderaan de pagina zie je nog gerelateerde onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten. Hier kun je zien of er in de geselecteerde periode trends zijn waar te nemen. Ook hier is het super belangrijk om de juiste periode te selecteren. Kijk maar eens naar de grootste stijgers in de afgelopen periodes: 5 jaar, 1 90 dagen, 30 dagen en 7 dagen.
Aan de hand van al deze gegevens kun jij ideeën krijgen, en beslissingen maken voor jouw SEO of SEA.
Hoe we de informatie kunnen gebruiken voor SEO, dat gaan we bespreken in de volgende blog. Tips om Google Trends te gebruiken voor jouw SEO campagne.