Wat is een zoekmachine?

wat is een zoekmachine

Internet is niet meer weg te denken zonder zoekmachines. Maar wat is een zoekmachine? Wat doet die precies, en misschien nog belangrijker, wat doet die niet.

Wikipedia zegt het volgende: 

Een zoekmachine is een computerprogramma waarmee informatie kan worden gezocht in een bepaalde collectie; dit kan een bibliotheek, het internet, of een persoonlijke verzameling zijn. Zonder nadere aanduiding wordt meestal een webdienst bedoeld waarmee met behulp van vrije trefwoorden volledige tekst (full text) kan worden gezocht in het gehele wereldwijde web. In tegenstelling tot startpagina’s of webgidsen is er geen of zeer weinig menselijke tussenkomst nodig; het bezoeken van de webpagina’s en het sorteren van de rangschikkingen gebeurt met behulp van een algoritme.”

Zoals je ziet kan een zoekmachine alleen webpagina’s laten zien die ze in hun bibliotheek heeft staan. In zoekmachine termen wordt dat een ‘index’ genoemd. Deze index bevat miljarden webpagina’s van het internet. De eerste vraag die dan rijst is deze: 

Hoe komt een zoekmachine aan al die internetpagina’s?

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!


Er zijn meerdere manieren om achter jouw website te komen. 

1 van de manieren om dit te doen is om het simpelweg zelf aan de zoekmachine te vertellen. Dit doe je in bijvoorbeeld Google Search Console of Bing webmaster tools. Je laat dan aan deze zoekmachines weten welke pagina’s er allemaal op jouw website bestaan. Dit doe je door middel van een sitemap.
Een sitemap is een overzicht van de pagina’s die op jouw website bestaan en staan in een .xml bestandsformaat.

Als je WordPress gebruikt kun je een SEO plugin zoals Yoast downloaden die zo een bestand voor jouw aanmaakt. Je hoeft alleen nog maar aan Google of Bing te laten weten waar dit bestand te vinden is, en de zoekmachines bekijken deze sitemap dan eens in de zoveel dagen of weken om te zien of er iets nieuws te zien is. 

Wat de zoekmachine dan doet, is de website ‘crawlen’ om te zien wat er allemaal op staat. Ze slaat deze informatie op in de bibliotheek zodat ze razendsnel kan beslissen welke pagina’s er getoond moeten worden. Je kunt dus begrijpen dat ze geen websites kopiëren, maar alleen de belangrijkste gegevens onthouden die snel inzichtelijk kunnen worden.  

Een andere manier is om een interne link of backlink naar de pagina te maken. (Lees meer over backlinks in ons woordenboek). Zodra de crawler (ook wel een spider genoemd) het internet afzoekt naar nieuwe informatie of websites, dan zal een hyperlink naar de nieuwe pagina gevonden worden. De crawler vindt op deze manier de nieuwe pagina en slaat deze op in zijn bibliotheek met behulp van steekwoorden. 

Bekende zoekmachines zijn: Google, Bing, Yahoo!, Duckduckgo, Yandex en Baidu.

De zoekmachine laat een zoeker relevante pagina’s zien in de zoekresultaten.


Alle informatie van de websites die de crawler heeft gevonden worden dus in een soort bibliotheek opgeslagen. (database) Zodra iemand de zoekmachine gebruikt om een bepaald onderwerp te zoeken gaat de zoekmachine razendsnel in zijn bibliotheek kijken welke pagina’s (documenten/video’s) er over dit onderwerp gaan. Zodra deze gevonden zijn laat de zoekmachine relevante zoekresultaten zien in de zoekresultaten. 

Een goede vraag die je dan eigenlijk moet stellen: 

Hoe beslist de zoekmachine (Google of Bing) welke pagina’s bovenaan komen te staan?


Dat is een goeie vraag. De zoekmachines beslissen aan de hand van een algoritme in welke volgorde de zoekresultaten getoond gaan worden. Staat jouw website bovenaan of die van de concurrent. Alhoewel je niet de details kan weten van dit algoritme is het in principe eenvoudig te omschrijven met 3B’s: 

Bezoeker, Boodschap en Betrouwbaarheid. 

  • Zijn de bezoekers tevreden, en komen die graag naar jouw website?
  • Komt jouw boodschap overeen met de zoekopdracht? Denk dus ook aan de inhoud van de boodschap zoals de zoekwoorden etc. 
  • Is jouw website betrouwbaar genoeg? Dit heeft te maken met de kwaliteit van de backlinks die je ontvangt, en de inhoud van je website. 

Alle 3 zijn ze meer of minder te beïnvloeden, alhoewel de 1e B van Bezoekers alleen goed genoeg is als je website aan de vraag van de zoeker voldoet!

Wat kun je allemaal met zoekmachines doen?


In de breedste zin van het woord kun je er zoekopdrachten mee uitvoeren, maar je kunt zoekmachines ook gebruiken voor adverteren (ads). Deze advertenties komen in verschillen vormen en maten.

De bekendste ads zijn de tekst advertenties bovenaan en onderaan de pagina. Maar je kunt ook producten tonen!

Zoekmachines laten ook vaak video’s zien, en uitgelichte vragen. Daarnaast zie je bovenaan een zoekmachine ook vaak nog een uitgelicht antwoord als je een vraag stelt. Dit wordt ook wel een featured snippet genoemd.

Bij het zoeken naar een bedrijfsnaam zie je uitgelichte informatie met de naam, contact gegevens en bijvoorbeeld openingstijden.

Wanneer je zoekt op een bekend persoon, dan zie je een afbeelding, en belangrijke gegevens over deze persoon.

De bekendste en grootste zoekmachines:


Wil je ook beter gevonden worden in de zoekmachines? Neem dan contact op zodat wij jou verder helpen! Wat is de beste zoekmachine?

Ik denk dat Google zeker 1 van de meest geavanceerde zoekmachines is voor Nederlandse zoekoprachten. Daarna komt Bing/Yahoo. Er zijn nog genoeg andere zoekmachines zoals dogpile, duckgo, Yandex en Baidu. Wat is een nadeel van zoekmachines voor bedrijven?

Wanneer je met jouw bedrijf afhankelijk bent van de zoekmachine, hebben zij jouw lot in handen. Het kan zijn dat jouw website op een gegeven moment niet meer goed gevonden wordt. En dat heeft vergaande gevolgen.  Zijn er ook zoekmachines die gericht zijn op privacy?

Jazeker, Duckgo is 1 van de weinig zoekmachines die zegt voornamelijk op privacy is gericht, terwijl Google juist jouw gegevens wilt hebben en die gebruikt voor big data. 

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.