Wat is een landingspagina? Niemand weet het!

Je bent de term tegengekomen en je denkt bij jezelf: Wat is een landingspagina eigenlijk? En dat is geen rare vraag, want de term is een beetje apart in mijn optiek. Of misschien kan ik beter zeggen: waarom zou je een landingspagina willen hebben?

Wat een landingspagina is:


Als je even rondkijkt op het internet zul je allerlei beschrijvingen van een landingspagina tegengekomen. Als je praat over een landingspagina in combinatie met een advertentie is de term nog begrijpelijk. Als je de term gaat gebruiken in combinatie met SEO vind ik het maar een rare benaming. Of een rare manier van SEO!

Wat andere zeggen: 

  • De plek waar mensen als eerste op landen
  • Vaak de homepage of campagnepagina
  • Pagina waarop je probeert een zoekwoord uit te leggen
  • Pagina waar je bezoekers een specifieke actie wilt laten uitvoeren
  • Pagina die je 100% kunt optimaliseren voor een specifiek zoekwoord
  • Deze niet zomaar te vinden in de navigatie van je website
  • Landingspagina’s vormen in Google een succesvolle bijkomende pagina
  • Pagina’s waarmee je snel en gericht wordt teruggevonden in Google
  • Pagina die jouw website hoog in Google moet doen scoren
  • Losse webpagina waar je via advertenties, mailing etc mensen naartoe stuurt
  • Een goede landingspagina is van belang als je er conversie uit wilt halen

Als je het hebt over bestemmingspagina’s in combinatie met advertenties is het redelijk duidelijk. 

Je maakt een pagina aan die naadloos aansluit op de advertentie. Deze pagina’s kunnen op no-index gezet worden, zodat ze niet via Google worden gevonden. Het voordeel van dit soort pagina’s is dat je de pagina volledig kunt optimaliseren voor conversie en je niet druk hoeft te maken over SEO!!! Dit is namelijk heel arbeidsintensief. Plus, deze landingspagina’s hoeven dan niet via het menu of in ieder geval niet via de normale navigatie gevonden te worden. 

Duidelijk toch? 

Gelukkig. 

Maar lees nogmaals de verschillende manieren van uitleg hierboven. Die staan toch een beetje haaks op elkaar. 

Het verhaal over een pagina optimaliseren voor goede vindbaarheid, prima. De pagina optimaliseren voor conversie, prima. De pagina niet via de normale navigatie bereikbaar maken, raar! En is het nu een pagina die uitleg geeft over een zoekwoord, of een pagina waar je actie moet ondernemen? Wil je een pagina nu wel of niet gebruiken om jouw zoekresultaten te verbeteren in Google?

Waarom zou je ooit een belangrijke pagina niet via linkjes toegankelijk willen maken. Dat is toch super raar? Interne links zijn juist heel belangrijk om de pagerank/link juice/link equity door te spelen naar andere pagina’s. Dan is het eigenlijk een orphan page.

En waarom zegt men bij de een dat het een homepagina kan zijn, en bij de ander een succesvolle bijkomende pagina. 

Al met al.. een typisch voorbeeld van vakjargon binnen de online marketing wereld. Er is geen autoriteit die deze termen voor eens en voor altijd vastlegt. 

Wat het nog lastiger maakt


Google Analytics geeft je verschillende rapporten om te zien wat bezoekers allemaal doen op je website. Je kunt zien waar ze vandaan komen, hoe lang ze op de site verblijven en welke pagina’s ze bezoeken. 

In de Engelse versie van Google Analytics heeft men een speciaal onderdeel toegeweid aan Landing Pages. Je zult dan misschien wel denken: Hé, dat zijn dus landingspagina’s. 

Fout. 

In het Nederlands heet dit onderdeel namelijk bestemmingspagina’s. Bestemmingspagina’s zijn pagina’s waar een bezoeker als eerst op komt tijdens een bezoek aan de website. Dit kan vanuit advertenties, maar ook direct of via de zoekmachine. 

Soms worden Landing Pages en landingspagina’s door elkaar gehaald. En dat maakt het woordje Landingspagina zo apart. 

Hoe kun je een Landingspagina beter noemen?


Persoonlijk spreek ik nooit over landingspagina’s. Misschien omdat ik voornamelijk mijn informatie uit Engelse bronnen heb, waardoor het woord landingspagina een beetje raar overkomt. In Nederland lijkt men er ook nog niet over uit. De uitleg verschilt namelijk van partij tot partij. 

Ik spreek gewoon over een Target page als het een belangrijke pagina is, een Supporting Page die de Target Page ondersteund of een Child Target page als het een belangrijke pagina is, maar onderdeel is van een silo voor de Target Page. 

Ik gebruik geen andere woorden, behalve misschien nog een Homepage.

Heb jij een betere benaming? Laat in de comments weten wat jij denkt.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.