Wat is een Do-Follow backlink?

wat is een dofollow backlink

Een van de sterkste signalen die Google gebruikt om te beslissen welke webpagina hoog in de zoekresultaten getoond mag worden zijn backlinks. Backlinks zijn verwijzingen van de ene website naar de andere. Maar niet elke backlink is even waardevol, en niet elke backlink is hetzelfde. 
Ik hoop dat je ons artikel hebt gelezen over: Wat is een backlink? Zo niet, doe dat dan eerst en vraag jezelf dan pas de volgende vraag af:

En wat is dan een do-follow backlink?

Dofollow links zijn ‘gewone,onbewerkte’ links.

Eigenlijk zijn dofollow links de gewone manier van een hyperlink maken naar een andere website. De term do-follow bestaat eigenlijk niet als HTML code. Terwijl nofollow wel bestaat. Dofollow is eigenlijk een gewone manier van verwijzen naar andere sites, terwijl een nofollow link een speciale manier is. Als voorbeeld neem ik even WordPress. Veel mensen gebruiken de standaard editor om blogs te schrijven in WordPress, welke op dit moment Gutenberg Editor is. Zodra je met deze Editor een hyperlink aanmaakt is het een do-follow link. Je hoeft er dus helemaal niets speciaals voor te doen.

Er zijn echter ook andere links zoals de sponsored backlink, rel=’sponsored’ en de nofollow link rel=’nofollow’. Om deze te maken moet je nog een stapje verder gaan, en dat is dus onnodig voor een dofollow link. 

Hoe maak je een backlink met de Gutenberg Editor?

Dit zijn de stappen om een link te maken met de Gutenberg Editor.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

  1. Selecteer een woordje in je tekst. 
  2. Klik op het icoontje die lijkt op een soort paperclip
  3. Vul de URL in waar je naartoe wilt linken. 

Zodra je de URL heb ingevuld ziet de tekst er zo uit: 

Hoe ziet een dofollow backlink er uit in HTML?

Om het verschil te zien tussen andere soorten links moet je naar de broncode kijken, oftewel de HTML van de tekst. In de HTML code kun je namelijk zien wat voor soort link het is en of het gaat om een nofollow of do-follow link. 

Dit zijn de stappen om de HTML code te bekijken van de link in Gutenberg Editor

  1. Ga in de tekstvak staan met je muis en klik op de 3 puntjes in de menubalk
  2. Klik op ‘Als HTML bewerken’

De HTML code van de link zie je in het rood onderstreepte gedeelte. Het begint met de code en eindigt dat met de

Om te weten te komen of andere website naar jouw website linken met een dofollow of nofollow link heb je geen speciale SEO software nodig. Je kunt ook gewoon de broncode bekijken. Dit doe je in de volgende 4 stappen. Het voorbeeld geldt voor de Chrome browser, maar werkt ook met andere browsers. Allereerst moet je de broncode gaan bekijken. 

  1. Klik met de rechtermuisknop ergens in de tekst op de pagina die naar jouw linkt
  2. Kies voor Paginabron weergeven. Je kan ook simpelweg de toetsencombinatie gebruiken: Ctrl+U

Vervolgens opent de broncode van de website in HTML. In deze HTML moet je zoeken naar de verwijzing naar jouw website. Doe dit door gebruik te maken van de interne zoekfunctie: Ctrl+F. En vul de ankertekst in die je zag op de website. Vervolgens zie je de code en daaruit kun je concluderen of het een normale, dofollow, backlink is of een andere. In dit geval is het een normale link. 

Helaas werkt dit niet altijd waardoor je echt gebruik moet maken van software. Sommige websites maken namelijk gebruik van een X robot tag in de code die alle uitgaande links blokkeert. In de HTML code zie je dan niet dat de uitgaande link op nofollow staat. Google Chrome heeft enkele handige extensies die je hiervoor kunt gebruiken. Mijn favoriete Chrome Extensies voor SEO lees je hier. Mijn favoriets is de SEO Minion plugin. Deze laat precies zien welke links er nofollow zijn en welke normaal (dofollow) zijn. Al deze informatie heb je nodig om data gedreven SEO te doen.

Wat is het voordeel van een dofollow link ten opzichte van andere backlinks?

Zoals ik hierboven al heb gezegd zijn dofollow links ‘gewone’ backlinks. Je hoeft er helemaal geen extra code bij te plakken. 

De reden dat we deze ‘dofollow’ noemen is simpelweg om het feit dat we een verschil maken tussen backlinks die wel waarde doorgeven en met backlinks die geen waarde doorgeven (nofollow). Nofollow betekent eigenlijk: deze link mag je niet volgen. Je zegt hiermee tegen de spiders/bots die jouw website bezoeken dat ze de verwijzing niet moeten volgen naar de webpagina in jouw link.

Als Google jouw website bezoekt met de google bot, dan bekijkt hij of er een speciale attributie wordt gebruikt voor nofollow. Als die attributie niet wordt gebruikt gaat deze bot vervolgens ook naar de webpagina waar de link naartoe verwijst. 

Elke keer als een website een backlink ontvangt krijgt die website een waarde toebedeeld. Deze waarde kun jij weer doorsturen naar pagina’s waar jij naartoe verwijst. Op die manier stuur jij waarde door naar de pagina’s waar jij naartoe verwijst. Je kunt dit doen naar pagina’s op je eigen site, maar ook naar pagina’s op andere website. Als je die waarde niet door wilt geven moet je een nofollow link gebruiken. 

In de volgende blog ga ik het hebben over nofollow links. Daar kun je ook zien hoe je geen waarde door kunt geven aan websites waar je naartoe verwijst. Denk hier bijvoorbeeld aan websites waar je niets mee te maken wilt hebben, maar mensen bijvoorbeeld wel voor wilt waarschuwen. Google vraagt je ook om nofollow links te gebruiken om Spam tegen te gaan. Maar daar praten we later over. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website met backlinks?

Neem contact op of laat je gegevens achter.

Veelgestelde vagen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.