Een Call to Action (CTA) is een marketingterm die een specifieke actie van de lezer probeert te stimuleren, zoals het klikken op een knop, invullen van een formulier of doen van een aankoop.
Bezoekers krijgen is 1, klanten krijgen is 2.
Om in contact te komen met jouw bezoekers, wil je dat ze een formulier invullen, of een e-mail adres achterlaten. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?
Waarom gebruik je een CTA op je website?
Het lijkt er op, en is volgens onderzoekers ook het geval, dat veel mensen een steeds kortere concentratie hebben als het gaat om het lezen van tekst op een website. Het gevolg hiervan is dat de lezer sneller de pagina weer verlaat. Wanneer je als eigenaa van de website graag zou willen dat de bezoeker een actie onderneemt moet je jezelf bedenken hoe je het beste deze lezer een hulpje of zetje kan geven.
Een Call-To-Action is een manier om een lezer uit te dagen een beslissing of actie te ondernemen op jouw website. Met welke reden dat is hangt van jouw website af.
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Een call to action button (knop, afbeelding of tekst gebruiken?
Pffff.
De voordelen van het gebruik van een knop is dat het natuurlijk beter opvalt.
Ik weet zeker dat je ogen even op de roze knop zijn gevallen toen je hier ging lezen.
In dit voorbeeld hierboven zie je een roze knop waar al snel je aandacht naartoe gaat. Indien dit dezelfde kleur als de rest van de knoppen was geweest, had je die niet zo snel gezien. Ook is de tekst op de knop uitdagend. Start gratis.
Wil je gebruik maken van alleen tekst, geef de tekst dan een ander opmaak dan de rest van de tekst. Ook kan de tekst beter uitdagend zijn.
Naast een goede tekst is het ook belangrijk te vertellen wat de persoon in kwestie voor krijgt. Vermeld de voordelen van de actie. Zoals: Bestel nu jouw rankify T-shirt set, en deel je foto`s met 10.000 andere Rankify fans.
Uhmm of zoiets.
Call to action voorbeelden
Coolblue
Uhmmmm… Waarom zou ik mijzelf inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Als dit puur en alleen jouw tekst is om mij in te laten schrijven voor iets, dan heb ik geen interesse, en ik ben waarschijnlijk niet alleen.
Wil je dat mensen zich inschrijven voor iets, probeer dan iets te geven. Bijvoorbeeld: Ontvang elke maand een gratis tip. Download nu een e-book met de lekkerste recepten van de maand.
Een slecht voorbeeld van Coolblue! Ik snap niet waarom iemand zich hier voor zal inschrijven!
Adidas: Vertel de voordelen!
Begin bij de lezer!
Wat zit er in voor de lezer? Wat is het voordeel van de abonnee? Wat krijgt de inschrijver er voor terug? Adidas heeft een leuk idee, veel beter dan Coolblue, en het nodigt uit om lid te worden, want je krijgt gelijk 20% korting? Dat prikkelt.
En dit is trouwens hun call to action op de pagina zelf! Een dubbele dus.
Zelf een call-to-action gaan gebruiken?
Probeer dan eerst deze vragen te beantwoorden:
- Wat wil je dat het resultaat is?
- Als je iets wilt delen zoals een nieuwsbrief of PDF download, wat zou je precies willen delen?
- Waar zou jouw potentiele klant blij van worden?
- Wat valt er beter op? Een knop, plaatje of tekst?
- Wil ik A/B testen? En hoe lang wil ik die tests uit laten voeren.