Wat is Google E A T? E-A-T SEO in notendop

E-A-T SEO staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (E-A-T) en SEO staat voor Search Engine Optimization. Dus het heeft te maken met expertise, gezaghebbend en betrouwbaarheid. 

Hoe E-A-T precies in zijn werk gaat is niet helemaal duidelijk, maar we kunnen wel wat leren uit de Search Quality Evaluation Guidelines van Google. 

Wat zegt Google over de Quality Rater Guidelines?


Allereerst is het belangrijk om te weten dat Google niet zelf mensen in dienst heeft die dit werkt verrichten. Ze huren derde partijen in om hun zoekresultaten te beoordelen. 

In een document van Google zeggen ze bijvoorbeeld dat er dat jaar 654.680 experimenten zijn uitgevoerd in 2018, en daarvan 3234 verbeteringen in Google zoeken hebben geleid. 

Onthou dat even goed!

Dit is wat Google zelf zegt over deze testen: 

Ze zeggen dus dat de uitkomst van deze testen worden gebruikt om hun aanpassingen in Google Zoeken te controleren. In andere woorden gezegd. Het document is een belangrijke basis van het begrijpen van het Google Algoritme. 

Waar kun je de Search Quality Raters guidelines vinden?


Tot enkele jaren geleden werden deze documenten een beetje ‘geheim’. Meerdere malen kwamen ze via via toch in handen van mensen buiten deze kring van testers, en werden ze verspreid met een beetje geheimzinnigheid. Logisch

Maar vanaf 2015 heeft Google publiekelijk toegang gegeven tot deze documenten, of beter gezegd, 1 ontzettend lang document. Het bestaat namelijk uit ongeveer 170 pagina’s. 

Het document is een manier voor beoordelaars om bepaalde pagina’s te beoordelen op kwaliteit. 

DOWNLOAD HET DOCUMENT HIER knop toevoegen, en tracken. 

Voordat we verder gaan geef ik even in het kort de betekenis van enkele afkortingen

MC: Main content = primaire content
PQ: Page Quality = kwaliteit van de pagina
SC: supplementary content = aanvullende content
NM: Needs Met = de zoekopdracht is goed beantwoord op de pagina
YMYL: Your Money or Your Life = jouw geld of jouw gezondheid/leven

Wat zijn de belangrijke elementen waar een beoordelaar op moet letten


In het document wordt een rijtje genoemd met de belangrijkste factoren om te beslissen over de kwaliteit van een Pagina. (PQ). 

  • Het doel van de pagina
  • Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid: dit is een belangrijk kwaliteitskenmerk. Gebruik je onderzoek op de onderstaande aanvullende factoren om uw beoordeling te bepalen.
  • Kwaliteit en hoeveelheid primaire inhoud (MC): de beoordeling moet zijn gebaseerd op de bestemmingspagina van de taak-URL.
  • Website-informatie / informatie over wie verantwoordelijk is voor de inhoud (MC): vindt informatie over de website evenals de schrijver van de primaire inhoud (MC).
  • Reputatie van de website of wie verantwoordelijk is voor de primair inhoud (MC):

Maar wat zijn dan webpagina’s met een Lage E A T Score?


Een lage E-A-T scoren kunnen een gevolg zijn van ondermeer: 

  • Voldoen niet aan het doel van de zoekopdracht: 
    • Te weinig primaire content
    • De content mist diepgang, oftewel expertise
  • Er is te weinig primaire content (MC) voor het doel van de pagina (low quality pages)
  • De titel van de pagina is overdreven of schokkend (click-bait)
  • Aanwezige advertenties of SC leiden af van de primaire content (MC). (teveel advertenties is niet goed)
  • Er is te weinig informatie over de schrijver te vinden van de MC voor het doel van de pagina (geen goede reden voor anonimiteit).
  • Een licht negatieve reputatie voor een website of maker van het MC, gebaseerd op uitgebreid reputatieonderzoek. (reviews misschien ?)

Zijn er ook nog pagina’s met een lagere score dan laag? 

Ja. 

De laagste score gaat naar pagina’s die: 

  • Niet geschreven (of gebouwd) zijn om bezoekers te helpen
  • Haat verspreiden
  • Schade toebrengen
  • Bezoekers expres verkeerd informeren of bedriegen
  • Automatisch gegenereerde teksten bevatten
  • Onleesbare inhoud
  • De primaire inhoud proberen te blokkeren
  • Niet voldoende informatie verschaffen over de website of de persoon die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website
  • gehackt zijn
  • vol met spam zitten

Deze websites kunnen niet alleen lager in de zoekresultaten komen, maar ook zelfs resulteren in een handmatige actie van Google. Dit soort website kunnen ook een onderdeel zijn van bepaalde Black Hat SEO technieken.

Wat zijn webpagina’s met een Hoge E A T Score?


In principe komt het hierop neer. 

De hoogste kwaliteit pagina’s beantwoorden de vragen van de bezoeker op zeer goede wijze. Het verschil tussen hoge en hoogste E A T score is gebaseerd op de kwaliteit van de content, maar ook de reputatie en E A T. “Reputatie is bijvoorbeeld gebaseerd op het behalen van prestigieuze prijzen of aanbevelingen van bekende experts of verenigingen over het onderwerp van de pagina. Wikipedia en andere informatiebronnen kunnen een goed uitgangspunt zijn voor reputatieonderzoek.”  

Het komt er dus op neer dat Google wil dat je goede content schrijft die de bezoekers vraag beantwoord op een mooie website. Met daarbij backlinks en ‘mentions/vermeldingen’ op andere websites, zoals bijvoorbeeld Wikipedia.

Verder zeggen ze nog

We will consider the MC of the page to be very high or highest quality when it is created with a high degree of time and effort, and in particular, expertise, talent, and skill—this may provide evidence for the E-A- T of the page.

Conclusie E A T


Expertise is moeilijk door een algoritme te ‘meten’. Autoriteit en Betrouwbaarheid kunnen redelijk eenvoudig te meten zijn met backlinks en vermeldingen op andere websites. 

Ik sluit het verhaal af met een RANT. 

Google wil allemaal dingen van jou, maar ze beloven natuurlijk niets. Zoekresultaten worden vaak meer beïnvloed door backlinks dan de kwaliteit van de inhoud. Daarom zijn SEO Tekstschrijvers zo een vervelend iets. Want het lijkt dat je met mooite teksten kan ranken. 

Veel goede en behulpzame informatie wordt gelezen en niet naartoe gelinkt. Dit soort informatie wordt niet vaak gedeeld door gewone bezoekers, waardoor toch weer de pagina bovenaan staat met de beste backlinks. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top