wat is EAT in SEO?

Wat is E E A T?

E-E-A-T SEO staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness (E-E-A-T) en SEO staat voor Search Engine Optimization. E A T heeft dus te maken met de expertise, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid van een website. 

Hoe E-A-T precies wordt toegepast bij het ranken van website is niet helemaal duidelijk, maar we kunnen wel wat leren uit de Search Quality Evaluation Guidelines die Google gebruikt om websites te ‘waarderen’.. 

Wat zegt Google over de Quality Rater Guidelines?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat Google zelf geen mensen in dienst heeft die websites controleren voor E A T. Ze huren derde partijen in om Google’s zoekresultaten te beoordelen aan de hand van deze evaluatie. 

Onthoud dat goed!

Dit is wat Google zelf zegt over deze testen:

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Ze zeggen eigenlijk dat de uitkomst van deze evaluatie worden gebruikt om hun aanpassingen in Google Search te controleren. In andere woorden: Deze evaluatie methode is een belangrijke basis van het begrijpen van het Google Algoritme. 

Waar kun je de Search Quality Raters guidelines vinden?

Tot enkele jaren geleden werden deze documenten een beetje ‘geheim’ gehouden. Toch kwamen ze via via in handen van SEOs buiten de kring van deze evalueerders, en werden verspreid met een beetje geheimzinnigheid. Logisch.

Vanaf 2015 geeft Google publiekelijk toegang tot deze documenten, of beter gezegd, 1 ontzettend lang document. Het document bestaat namelijk uit ongeveer 170 pagina’s. 

Aan de hand van dit document beoordelen ze dus of de zoekresultaten wel goed zijn.

DOWNLOAD HET DOCUMENT HIER knop toevoegen, en tracken. 

Voordat we verder gaan geef ik even in het kort de betekenis van enkele afkortingen

MC: Main content = primaire content
PQ: Page Quality = kwaliteit van de pagina
SC: supplementary content = aanvullende content
NM: Needs Met = de zoekopdracht is goed beantwoord op de pagina
YMYL: Your Money or Your Life = jouw geld of jouw gezondheid/leven

Wat zijn de belangrijke elementen waar een beoordelaar op moet letten

In het document wordt een rijtje genoemd met de belangrijkste factoren om te beslissen over de kwaliteit van een Pagina. (PQ). 

  • Het doel van de pagina
  • Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid: dit is een belangrijk kwaliteitskenmerk. Gebruik je onderzoek op de onderstaande aanvullende factoren om uw beoordeling te bepalen.
  • Kwaliteit en hoeveelheid primaire inhoud (MC): de beoordeling moet zijn gebaseerd op de bestemmingspagina van de taak-URL.
  • Website-informatie / informatie over wie verantwoordelijk is voor de inhoud (MC): vindt informatie over de website evenals de schrijver van de primaire inhoud (MC).
  • Reputatie van de website of wie verantwoordelijk is voor de primair inhoud (MC):

Maar wat zijn dan webpagina’s met een Lage E A T Score?

Een lage E-A-T scoren kunnen een gevolg zijn van ondermeer: 

  • Voldoen niet aan het doel van de zoekopdracht:
    • Te weinig primaire content
    • De content mist diepgang, oftewel expertise over het onderwerp
  • Er is te weinig primaire content (MC) voor het doel van de pagina (low quality pages)
  • De titel van de pagina is overdreven of schokkend (click-bait)
  • Aanwezige advertenties of SC leiden af van de primaire content (MC). (teveel advertenties is niet goed)
  • Er is te weinig informatie over de schrijver te vinden van de content (MC) voor het doel van de pagina (geen goede reden voor anonimiteit).
  • Een licht negatieve reputatie voor een website of maker van het MC, gebaseerd op uitgebreid reputatieonderzoek. (reviews bijvoorbeeld ?)

Zijn er ook nog pagina’s met een lagere score dan laag? 

Ja. De laagste score gaat naar pagina’s die: 

  • Niet geschreven (of gebouwd) zijn om bezoekers te helpen
  • Haat verspreiden
  • Schade kunnen toebrengen aan anderen
  • Bezoekers expres verkeerd informeren of oplichten
  • Automatisch gegenereerde teksten bevatten
  • Onleesbare inhoud
  • De primaire inhoud proberen te blokkeren door middel van redirects of popups
  • Niet voldoende informatie verschaffen over de website of de persoon die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website (about pagina)
  • Gehackt zijn
  • Vol met spam zitten

Deze websites kunnen niet alleen lager in de zoekresultaten komen, maar ook zelfs resulteren in een handmatige actie van Google. Dit soort website kunnen ook een onderdeel zijn van bepaalde Black Hat SEO technieken.

Wat zijn webpagina’s met een Hoge E A T Score?

In principe komt het hierop neer. 

De hoogste kwaliteit pagina’s beantwoorden de vragen van de bezoeker op zeer goede wijze. Het verschil tussen hoge en hoogste E A T score is gebaseerd op de kwaliteit van de content, maar ook de reputatie en E A T. “Reputatie is bijvoorbeeld gebaseerd op het behalen van prestigieuze prijzen of aanbevelingen van bekende experts of verenigingen over het onderwerp van de pagina. Wikipedia en andere informatiebronnen kunnen een goed uitgangspunt zijn voor reputatieonderzoek.”  

Het komt er dus op neer dat Google wil dat je goede content schrijft die de bezoeker’s vraag beantwoord op een mooie website. Met daarbij backlinks en ‘mentions/vermeldingen’ op andere websites, zoals bijvoorbeeld Wikipedia.

Verder zeggen ze nog

We will consider the MC of the page to be very high or highest quality when it is created with a high degree of time and effort, and in particular, expertise, talent, and skill—this may provide evidence for the E-A- T of the page.

Conclusie E E A T

Expertise is moeilijk door een algoritme te ‘meten’. Autoriteit en Betrouwbaarheid kunnen redelijk eenvoudig te meten zijn met backlinks en vermeldingen op andere websites. 

Ik sluit het verhaal af met een RANT. 

Google wil allemaal dingen van jou, maar ze beloven natuurlijk niets. Zoekresultaten worden vaak meer beïnvloed door backlinks dan de kwaliteit van de inhoud. Daarom zijn SEO Tekstschrijvers zo een vervelend iets. Want dan lijkt het net alsof je met mooie teksten hoog kan scoren in Google. 

Veel goede en behulpzame informatie wordt gelezen maar niet naartoe gelinkt. Dit soort informatie wordt niet vaak gedeeld door gewone bezoekers, waardoor toch weer de pagina bovenaan staat met de beste backlinks, in plaats van met de beste inhoud. Zoek maar eens op Top 10 X, of ‘De beste X”. Vul bij X maar een product in.  

Veelgestelde vragen over E-A-T

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter