Wat is content pruning? 1 manier om snel oude websites te verbeteren voor Google

Wat is content pruning

Bestaat jouw website al een paar jaar? En staan er veel oude blogs of pagina’s op je website? Dan heb je hele grote kans dat jouw website een opfrisbeurt nodig heeft. Een simpele manier is om niet presterende pagina’s even te verwijderen, door te verwijzen of te vernieuwen. Straks komen we terug op de 3 V’s.

Dit wordt bedoeld met content pruning of website pruning. Letterlijk betekent het: snoeien van je website. Net zoals je een boom moet snoeien die te veel takken heeft.

Content pruning is een onderdeel van het website optimalisatie proces.


Zoekmachine optimalisatie begint niet met zoekwoorden onderzoek! Een flinke statement, want dat lees je normaal gesproken bij bureaus die er niet veel kaas van hebben gegeten. Zoekmachine optimalisatie begint altijd met een SEO analyse

Je kan geen nieuwe content schrijven voor een website die lijkt op een boot met gaten als een zeef. Content pruning is een (mogelijk) onderdeel van een gedegen SEO strategie. Mogelijk, omdat het niet bij iedere website nodig is.  

Google kijkt namelijk niet niet alleen naar de inhoud van de pagina die je in de zoekmachines zou willen laten zien, maar het kijkt ook naar de website in zijn geheel. En vaak staan er ook dingen in de zoekresultaten die daar helemaal niet hoeven te staan. De website staat soms ook lekker vol met oude meuk dat niet meer wordt geupdate, dan heb je kans dat Google jouw website niet zo serieus neemt. 

Dit kan zelfs resulteren in het slecht vindbaar worden van wel goede pagina’s.

Een handige tool die jou hierbij kan helpen is Screaming Frog. Als je minder dan 500 URI’s hebt, dan kun je de gratis versie gebruiken. Het enige nadeel is dat je niets kan exporteren. De betaalde versie is ongeveer 180 euro voor 1 jaar. Als je echt SEO wilt gaan doen is deze tool een must. (Auditor, Deep Crawl en SiteBulb zijn ook mogelijk). Je kan ook even contact opnemen met ons om een uitdraai voor jullie website te maken

De oplossing voor klanten die geen oude pagina’s willen verwijderen


Klanten vinden het soms niet leuk om oude pagina’s te verwijderen. Dit kan een probleem zijn voor de vindbaarheid. Als SEO kom je het regelmatig voor, tientallen webpagina’s die gewoon geen nut hebben om in de zoekresultaten getoond te worden. Meestal komt dit doordat ze geen idee hebben van zoekmachine optimalisatie. 

De oplossing hiervoor : 3V's 

overzicht content pruning

3 V’s Vernieuw (Update), Verwijs (Redirect), Verwijderen (Delete)


Een eenvoudig manier is om een spreadsheet te maken met alle belangrijke gegevens. (Hier komt Screaming Frog erg goed van pas). In de spreadsheet laat je alle URL’s zien met gegevens zoals het aantal backlinks, vertoningen, kliks en sessies. Aan de hand van deze gegevens kun je beslissen wat je er mee doet. 

Voeg een nieuwe kolom toe met de 3 opties: Redirect, Update, Verwijderen


De hele lijst met URL’s moet je nu handmatig doorspitten op zoek naar onderpresterende pagina’s. Dit kun je het beste doen door de URL’s te sorteren op bepaalde data punten. Dit kunnen het aantal sessies zijn vanuit Google Analytics, of het aantal vertoningen uit Google Search Console. 

Sinds Screaming Frog gekoppeld kan worden aan Analytics en Search Console scheelt dit enorm veel tijd.

TIP: gebruik de optie Conditionele Opmaak in Google Spreadsheet om zelf een grens aan te geven wat voldoende of onvoldoende is. Zie het voorbeeld hierboven. Alle pagina’s zonder links worden bijvoorbeeld rood. Op deze manier kun je sneller zien welke pagina’s extra aandacht nodig hebben. 

  1. Selecteer bij elke URL een van de opties: Redirect, Update of Verwijderen. (Vernieuw, Verwijs, Verwijder).
  2. En voeg nog een kolom toe voor de URL waar die naartoe geredirect mag worden (je kan hier ook kiezen voor een keyword bijvoorbeeld ipv een URL)

Wanneer zou je kunnen kiezen voor doorverwijzen (redirecten):

  • In principe kun je een pagina redirecten die backlinks heeft, of bezoeken krijgt vanaf referrals (verwijzingen van andere websites) maar eigenlijk al niet meer zo belangrijk is voor jouw website of bedrijf. 
  • Wanneer de URL een oude datum bevat.
  • Wanneer het aantal conversies flink is gedaald
  • Wanneer er een nieuwer product/pagina/blog is die beter aansluit bij de intentie van de zoekopdracht
  • Wanneer de content te kort is

Wanneer zou je kunnen kiezen voor vernieuwen (updaten):

  • Update de content wanneer de kwaliteit goed is, maar het aantal bezoeken weinig.
  • Wanneer de content verouderd is door het gebruik van oude datums, technology etc.
  • Wanneer de intentie van het zoekwoord is verandert
  • Wanneer de pagina te weinig bezoekers krijgt of te weinig conversies
  • Wanneer de pagina veel potentie heeft en het aantal vertoningen hoog is, maar te weinig klikken
  • Wanneer de pagina veel te groot of te langzaam is
  • Wanneer de inhoud veel te kort of te lang is

Wanneer zou je kunnen kiezen voor verwijderen

  • De pagina oude informatie bevat
  • De pagina over een product gaat dat inmiddels uit productie is 
  • Wanneer de pagina geen klikken krijgt, geen bezoeken en veel te weinig impressies
  • Wanneer de pagina ook geen backlinks heeft
  • Wanneer de pagina geen conversies heeft
  • Wanneer de pagina te weinig inhoud heeft

Hoe beslis je wat onderpresterende pagina’s zijn?


Dat ligt er aan. Het ligt namelijk aan het soort pagina’s en het type website. Als je een lokale website hebt met weinig zoekopdrachten dan kun je een lager quotum vaststellen. Je moet zelf beslissen waar de ondergrens ligt. De gegevens die belangrijk zijn om naar te kijken en zelf te beslissen waar de grens ligt zijn:

 

  • Het aantal vertoningen in Google 
  • Het aantal klikken vanuit Google
  • Het aantal sessies vanuit Analytics
  • Het aantal backlinks
  • Het aantal conversies
  • Het bounce percentage 
  • Gemiddelde sessieduur
  • Snelheid van de pagina
  • Grootte van de pagina (in combinatie met afbeeldingen, video bestanden etc)

 

En wat moet je doen als je klaar bent met content pruning?


Omdat content pruning waarschijnlijk in het begin van de SEO strategie valt, kun je nu verder gaan met de keyword mapping. Het zou zonde van je tijd zijn om zoekwoorden onderzoek te doen voor pagina’s die niet meer bestaan. Maar aan de andere kant zou je dit synchroon aan elkaar kunnen laten lopen, zodat je nog beter kan beslissen of je een pagina zou willen behouden of niet. 

Heb je geen software of niet voldoende verstand van deze materie, neem dan even contact op. Wij helpen je verder.

Laat je gegevens achter en wij nemen z.s.m. contact op

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top