Wat is black hat SEO? En wat zijn de gevolgen?

Misschien is dit de eerste keer dat je hier van hoort, maar Black hat SEO is een manier van SEO die tegen de regels van zoekmachines ingaat. Google heeft namelijk een aantal ‘spelregels’ of ‘voorwaarden’ opgesteld die website eigenaren moeten volgen om deel te mogen nemen in hun ‘wereldje’. 

De term Black-Hat komt oorspronkelijk uit wild-west films waar slechteriken een zwarte hoed droegen, en de helden een witte hoed.

Wat houdt dat precies in?


Je kunt Google, en in mindere mate Bing, toch wel een beetje zien als machthebbers. Ze kunnen jouw website, en daarmee dus je bedrijf, maken en breken! Alhoewel het gelukkig niet zoveel voor komt, gebeurt het toch wel eens dat een website van hun zoekmachine verdwijnt omdat ze denken dat ze een regel hebt overtreden. 

Zo hebben ze een aantal regels opgesteld waarvan ze willen dat elke website eigenaar zich aan houdt. 

Ze willen bijvoorbeeld dat je een website maakt voor gebruikers en niet voor zoekmachines. Daarnaast willen ze dat je een website niet gebruikt om gebruikers te misleiden. 

Ook willen ze niet dat je met allerlei trucjes de posities in de zoekresultaten gaat proberen te verbeteren. En dat is nu net het probleem. 

Hier zijn de specifieke regels die Google in hun richtlijnen hebben staan: 

Automatisch gegenereerde content

Dat is content die door programma’s is gegenereerd. Het is meestal bedoeld om zoekposities te manipuleren en niet om gebruikers te helpen. Hier zijn enkele voorbeelden: 

  • Content die geen echte betekenis heeft voor lezers, maar die puur en alleen gemaakt is om keywords in te proppen.
  • Content die door een tool is vertaald, zonder handmatige beoordeling of aanpassing.
  • Tekst die is gegenereerd door geautomatiseerde processen, zoals Markov-ketens
  • Website content die wordt gegenereerd door bijvoorbeeld alleen maar RSS-feeds van andere sites.
  • Het aan elkaar plakken of combineren van content van verschillende websites zonder iets toe te voegen aan het verhaal.

Deelnemen aan linkruil

Eigenlijk elke linkbuilder in Nederland doet dit. Als je zoekt naar backlink services in Nederland, dan kun je met grote zekerheid alle grote jongens aanwijzen, want ze doen dit allemaal. 

Links zijn namelijk een ontzettend belangrijk ranking signaal voor Google. De PageRank van een pagina wordt beïnvloed door het aantal links die naar de pagina verwijzen. Het grappige is dat echt elke backlink provider hier aan mee doet. 

Google heeft er een lijstje van gemaakt:

  • Links met een hoge PageRank kopen of verkopen. 
  • Betalen van berichten waar links aan toegevoerd zijn. 
  • Inwisselen van goederen of services voor links, bijvoorbeeld bij het ‘gratis’ toesturen van producten voor reviews. 
  • Linkpartners. Doe maar eens een Google zoekopdracht naar het woordje Linkpartner. Dan zul je schrikken van het aantal websites die dan naar voren komt. Deze websites hebben vaak een aparte pagina op hun website staan (die SEO specialisten hebben toegevoegd) waar ze linken naar allerlei (ongerelateerde) websites.  
  • Grootschalige backlinking campagnes met Gues posts (gast bloggen) met ankerteksten die het zoekwoord bevatten. Het grappige is wel dat google het woordje Grootschalig gebruikt. Dus blijkbaar is ‘kleinschalig’ wel toegestaan?
  • Daarnaast kan het toevoegen van links die niet redactioneel zijn geplaatst, bijvoorbeeld in blog comments, worden beschouwd als een schending van hun richtlijnen. 

Hier volgen een paar algemene voorbeelden van onnatuurlijke links die hun richtlijnen kunnen schenden:

  • Tekstadvertenties die PageRank (oftewel link juice) doorgeven
  • Advertenties waarbij een betaling wordt ontvangen voor artikelen die links bevatten die PageRank doorgeven
  • Links met geoptimaliseerde ankertekst in artikelen of persberichten die worden gedistribueerd op andere sites..
  • Directory- of bladwijzer sitelinks van lage kwaliteit. Denk hierbij dus aan ALLE startpagina’s
  • Op grote schaal gedistribueerde links in de voetteksten of templates van verschillende sites. Dit zijn dus de web bureaus (website makers) die hun website link in de footer van de website zetten. Dit mag dus niet. 
  • Reacties op forums met geoptimaliseerde links in het bericht of in de handtekening.

Hier volgen nog een paar regeltjes van Google zelf: 

  • Pagina’s met weinig of geen originele content 
  • Cloaking (dus een redirect in een URL verstoppen)
  • Verborgen omleidingen (dus ook redirect)
  • Verborgen tekst of links op een pagina, bijvoorbeeld door ze onzichtbaar te maken.
  • Doorway-pagina’s, dit zijn vaak losse website met 1 of weinig pagina’s, die puur en alleen bestaan om een linkje op te zetten. 
  • Pagina’s vullen met irrelevante zoekwoorden
  • Pagina’s maken die schadelijk gedrag uitvoeren, zoals phishing of het installeren van virussen, Trojaanse paarden of andere troep.
  • Misbruik maken van rich snippets-markeringen
  • Verzending van automatische zoekopdrachten naar Google

Wat gebeurt er als je toch hun regels overtreed?


In principe kan Google jouw website uit de zoekresultaten halen. Als je een Google Search Console account hebt, zul je een mail ontvangen wanneer ze een handmatige actie hebben ondernomen.

Je krijgt dan zo een email:

Wat kun je uit al deze regels precies leren?


Aan de ene kant lees je dat ze een heleboel strenge regels hebben ten opzichte van hun zoekmachine gebruik. Maar wanneer je tussen de regels doorleest lijkt het er op dat ze eigenlijk helemaal niet zo heel moeilijk doen over een paar linkjes. 

Zo lijkt. Want lees bijvoorbeeld nogmaals eens de uitleg over Grootschalige Backlink campagnes. 

Het gebruik van PBN’s, startpagina’s en linkruil zijn in Nederland meer regel dan uitzondering. Ga maar eens op zoek naar een bedrijf dat wil helpen met linkbuilding, dan kom je er achter dat er weinig echte White Hat SEO linkbuilding is. En dat is niet verwonderlijk met het aantal regels dat Google heeft opgesteld.

Alle grote jongens die pretenderen alleen White Hat SEO te doen, zijn toch echt allemaal bezig met een vorm van Black hat SEO. Want iedereen wil hoger scoren in de zoekmachines. En dat is nu net heel vaak tegen de regels van Google in.

Maar of deze het grootschalig genoeg doen om op hun vingers getikt te worden? 

Ik betwijfel het. 

Nederland heeft te weinig prioriteit. Sommige noemen niet-Engelse SEO ook wel eens het wilde westen. Precies waar het woordje Black Hat vandaan kwam. 

Doe jij aan Black Hat SEO?


In principe is elke vorm van het beïnvloeden van de zoekresultaten een vorm van Black Hat SEO. Pure White Hat SEO bestaat eigenlijk niet. 

Toch is het verstandig om je niet teveel bezig te houden met PBN’s, Linkruil, Startpagina’s en dergelijke. 

Ze kunnen namelijk niet alleen geen waarde doorgeven, maar ze kunnen ook jouw klanten of jouw bedrijf negatief bevinvloeden door geindexeerd te worden. 

Wees daarom alert, en spreidt de risico’s. 

Don’t put all your eggs into 1 basket. 

Hulp nodig bij je SEO?


Neem even contact op door te mailen naar info@rankify.nl of laat je gegevens hieronder achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top