Wat doet een SEO specialist?

Bij elk netwerkevent krijg ik wel de vraag: wat doe jij? En dan moet ik altijd proberen in te schatten wie ik voor me heb. Mijn antwoord is vaak afhankelijk van het werk wat zij doen. Doen ze iets met websites, marketing, online of social media, dan kan ik rustig zeggen dat ik zoekmachine optimalisatie (SEO) doe. 

Als ik inschat dat iemand niet weet wat zoekmachine optimalisatie is, zeg ik meestal dat ik bedrijven help te groeien door ze beter in Google vindbaar te maken. 

Ook al hebben veel mensen wel een beetje een idee wat SEO is, toch zit bijna iedereen er naast. Vandaar dat ik graag uitleg wat een SEO specialist eigenlijk doet, want het is een ontzettend gave job! 

Als je zelf een SEO specialist wilt worden, lees dan ook dit blog: Hoe word je SEO specialist in 7 stappen

Wat SEO specialisten niet doen! 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!


In de afgelopen jaren heb ik veel reacties gekregen op het werk dat ik doe. En het is interessant om te horen wat mensen denken aan een SEO specialist. 

Ze zijn niet bezig met advertenties

De meest voorkomende reacties gaan meestal over adverteren in Google, SEA. Ze denken dat ik als SEO specialist bedrijven bovenaan zet door het gebruik van advertenties. Dat is niet het werk van een SEO specialist! Dat noem je een SEA specialist, dus iemand die zich voornamelijk bezighoud met adverteren in de zoekmachines. 

De meeste SEO specialisten zullen wel de basiskennis hebben van Google Ads, maar dat is niet hun core business. SEO is een onderdeel van online marketing, niet andersom! 

Wat ze wel doen:


Ik spreek voornamelijk voor mezelf, maar in principe heb je een overvloed aan werkzaamheden die te maken hebben met zoekmachine optimalisatie. 

1- Een SEO specialist begint met het analyseren van de website en problemen oplossen

Wat ik belangrijk vind om als eerst te doen voor ik aan een SEO traject ga beginnen is het controleren van de staat van de huidige website. Hoe ouder de website is, des te meer kans je maakt dat er problemen te vinden zijn. 

Sommige problemen zijn voldoende om de vindbaarheid van jouw website met meer dan 30% te laten zakken. Bekijk als voorbeeld een blog die ik eerder had geschreven over het Yoast SEO Probleem. Maar in veel gevallen zijn er nog veel meer problemen aan de hand die niet alleen de zoekmachines in de war brengen maar ook de bezoekers. Wat denk je van lege pagina’s, verwijderde pagina’s of pagina’s die niet meer te vinden zijn via het navigeren op de website? 

Het oplossen van dit soort problemen kunnen al snel effect hebben op de vindbaarheid van de website in de zoekmachines. 

Ik heb een template ontwikkeld in de loop der jaren met meer dan 150 onderdelen die ik handmatig controleer aan een website. Sommige hebben te maken met de betrouwbaarheid van de website, sommigen met het mogelijk maken van het indexeren van de site en sommige met de posities in Google. 

Software die ik hierbij gebruik zijn de volgende: 

  • Screaming Frog
  • Website Auditor
  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • Webpage Speedtest
  • Google Mobile friendly tester
  • Structured data testing tool
  • etc.

2- Het optimaliseren van bestaande inhoud

Het bouwen van een website kost tijd. En dat niet alleen, want als de website klaar is wil je natuurlijk dat hij goed gevonden gaat worden. En hoe ouder een website bestaat, des te beter Google kan inschatten hoe hoog een bepaalde pagina moet staan in de zoekresultaten. De ‘leeftijd’ van een pagina heeft invloed op de zoekresultaten! Dit wijst ook een onderzoek van 2 miljoen willekeurige zoekwoorden, die Ahrefs enkele jaren heeft gedaan, waarbij de gemiddelde leeftijd van de top 10 zoekresultaten 2 jaar is. 

Het optimaliseren van bestaande inhoud gaat dus veel sneller dan bij het toevoegen van nieuwe content. Bij nieuwe content moet Google eerst kijken waar ze in de zoekresultaten moeten komen te staan en daar gaat een langere periode overheen. 

Het optimaliseren doen we aan de hand van verschillende On-Page SEO tools zoals PageOptimizer Pro, Cora SEO en Surfer SEO.

Een goed voorbeeld van de kracht van deze aanpak is deze klant. Ze zijn in januari 2020 begonnen met een diepgaand onderzoek en gelijk de problemen oplossen en het optimaliseren van bestaande inhoud. Dit soort werk gaat niet met 4 uurtjes per maand! Aan mijn zijde was het al 8 uur werk, en nog veel meer uren voor de content schrijver. 

AFBEELDING: optimalisatie-bestaande-content

3- Inschakelen, instellen van software en rapportages

Dit gedeelte hoeft niet zozeer als 3e onderdeel in het optimalisatie proces gedaan te worden, maar is veelal het 2e onderdeel. Maar meestal duurt dit niet zo lang zodat het optimaliseren van de inhoud side-by-side gedaan kunnen worden. 

Wat ik hiermee bedoel zijn bijvoorbeeld de volgende onderdelen. 

  1. Instellen Google Analytics
    1. Toevoegen van meerdere views
    2. Koppelen met Google Ads en Search Console indien nodig
    3. Instellen van filters
    4. Instellen van gebeurtenissen en doelen etc. 
  2. Instellen Google Search Console
    1. Sitemaps toevoegen
    2. Controleren op problemen
  3. Instellen SEO plugins voor WordPress
    1. Sitemaps laten genereren
    2. Instellen redirects waar nodig
    3. 404 error controle starten
  4. Instellen Bing Webmaster Tools
    1. Hetzelfde als bij Google Search Console
  5. Instellen Google Tag Manager
    1. Gebeurtenissen instellen
    2. Eventuele scripts inladen zoals FaceBook etc.
  6. Instellen SEO rapportage
    1. Google Data Studio
    2. Rank tracker

Het is namelijk superduper belangrijk dat je alles kan meten! Als je niets meet weet je ook niet wat er verbeterd of verslechtert is. De SEO rapportage en Rank Track rapporten stuur ik aan het begin van de maand aan de klant. Als ze willen hebben ze ook toegang tot Live rapporten, die je dagelijks in kan zien. Het probleem is echter dat dit niet voldoende beeld weergeeft van de vorderingen. Wil je meer weten, lees dan ons blog over SEO Rapportage. 

seo rapportage

4- Nieuwe content toevoegen aan websites

Er komt heel wat werk bij kijken om nieuwe content toe te voegen. Het is niet zomaar even wat teksten voor een leuke blog schrijven. 

In principe zijn er 3 onderdelen. 

Onderzoek, Schrijven, Controleren. 

Als SEO specialist begin je met een zoekwoorden onderzoek. Je kunt hier allerlei tools voor gebruiken. Als je daar meer over wilt weten, lees dan ons blog hoe je zoekwoorden onderzoek kan doen met gratis tools. 

Met de uitkomst van het zoekwoorden onderzoek kun je aan de slag gaan met het opstellen van een pagina. Op dit moment moet je nog beter naar de concurrentie gaan kijken. Welke zoekwoorden gebruiken ze, waar ze staan, en hoe de pagina wordt opgebouwd. 

5- Linkbuilding

Als SEO specialist kun je kiezen om je linkbuilding uit te besteden of het zelf te gaan doen. Linkbuilding is heel erg tijdrovend. De makkelijkste manier om je eerste links te maken zijn je social media profielen. 

Met het bouwen en ontvangen van links kun je echte klappen maken. Soms zijn backlinks niet echt nodig, maar hoe competitiever je keyword, des te meer je ze nodig hebt. 

Ik zet linkbuilding expres aan het eind van dit lijstje omdat je wel een goede website nodig hebt en interessante content waar naartoe gelinkt kan worden. Als je geen linkbare content hebt wordt het veel lastiger om backlinks te krijgen. Met linkbare bedoel ik interessante content waar mensen graag een linkje voor over hebben. Dit zijn meestal geen 300 woorden teksten of product afbeeldingen. 

6- Conversie Optimalisatie

Zodra je bezoekers krijgt naar je website wil je natuurlijk dat ze er iets doen. Of het nu om een aankoop is, of het contact opnemen. Beiden kunnen een meetbare conversie zijn. Een conversie is eigenlijk niets meer dan een actie ondernemen op de site. Dit wordt dan als ‘meetbaar doel’ weergegeven in Google Analytics. Conversies zijn dus een van de belangrijkste redenen waarom je een website hebt. 

Een SEO specialist is echter geen CRO specialist, dat wil ik even voorop stellen. Maar in de meeste gevallen is het budget van klanten zo gering dat het inhuren van een CRO specialist niet te betalen is. Het zou handig zijn een SEO specialist en CRO specialist samen te laten werken zodat je het meeste uit je website kan halen. 

Als je toch voldoende budget hebt, huur dan ook een tekstschrijver, Ads specialist en een coach in. En vergeet dan ook niet alvast een taart te bestellen, want SEO specialisten lusten vooral taart! 

Feestje vieren

Ben jij op zoek naar een SEO specialist?

Neem contact op!

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.

Laat een reactie achter