Wanneer is het tijd voor een nieuwe website? Redesign en SEO.

Een oude websites of slecht presterende website, wat moet je er mee? Soms zijn websites zo gaar dat je beter overnieuw kunt beginnen, gewoon met een schone lei. Al is dit soms wel vergezocht, voor de lange termijn kan dit toch de beste oplossing zijn. Je moet overigens niet vergeten dat het niet alleen aan de prestaties hoeft te liggen, maar ook aan het design en optimalisatie mogelijkheden. 

Wanneer je een website niet goed kan optimaliseren

Het is tijd voor een nieuwe website als jouw huidige CMS (content management system) niet voldoende mogelijkheden biedt voor optimalisatie. Het kan dat het CMS verouderd is, niet up to date is, of gewoon weinig mogelijkheden biedt voor SEO. 

Website Builders van bekende hosting partijen zijn super slecht voor SEO

Veel webhosting partijen zoals Strato bieden een gratis Website Builder aan. Dit soort website builders zijn speciaal bedoeld voor mensen die goedkoop een website in elkaar willen zetten. Geen verkeerde gedachte, maar oh zo slecht voor bedrijven die hun website serieus nemen en willen groeien. 

Mijn advies over zo een gratis website bouwer van een hosting partij liegt er niet om: NOOIT DOEN! 

Al deze ‘zelfgemaakte’ website builders zijn flink onderontwikkeld. In de meeste gevallen zijn ze ontwikkeld zonder SEO in het achterhoofd. En misschien nog erger, zonder ooit aan SEO te denken. Helaas proberen de helpdeskmedewerkers jou toch te overtuigen dat hun systeem prima is voor SEO, zoals ik zelf heb meegemaakt met klanten. 

Niets is minder waar. 

Zo kom je veel dingen tegen die je nodig hebt voor SEO maar niet kan aanpassen of toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan een 404 errors zoeken en oplossen, 301 redirects instellen, structured data toevoegen zoals Schema, afbeeldingen optimaliseren, iets in de header zetten, footer aanpassen enz. 

Daarnaast heb je een groot probleem als je de website wilt verhuizen naar een andere hostingpartij. Dan kun je de website niet kopiëren omdat hij is gekoppeld aan de website builder. In het beste geval heb je wel gekozen voor een eigen domeinnaam, zodat je daar nog wel controle over hebt. Maar er zijn ook voldoende website eigenaren die geen eigen domeinnaam hebben gekozen en er voor gevallen zijn de ‘gratis’ route te nemen en te kiezen voor een subdomein zoals mijnwebsite.wordpress.com of mijnwebsite.wix.com. 

In dat geval zit er niets anders op dan helemaal opnieuw te beginnen.

Begin gewoon opnieuw en neem je (kleine) verlies – en ga voor de lange termijn

In bovenstaande gevallen is het veel slimmer om helemaal opnieuw te beginnen. Kies dan een CMS systeem zoals WordPress (gratis) en kies een snelle hosting provider in Nederland. Vooral voor partijen die zeker willen groeien. WordPress heeft inmiddels een aandeel van 48% van alle CMS systemen op het internet en ongeveer 36% van de top 1 miljoen websites draait op WordPress. Het voordeel van dit CMS systeem is dat het gratis is en je heel makkelijk de website kunt verhuizen naar een andere hostingpartij. En daarnaast zijn honderden bedrijven gespecialiseerd in WordPress zodat je die eenvoudig kan updaten en optimaliseren.

Wellicht kun je niet je oude website naar je nieuwe website redirecten, maar dat is dan jammer. In het ergste geval kun je op de oude website wel een verwijzing maken met een knop of tekst naar de nieuwe website. In de loop der tijd zal de oude website minder zichtbaar worden in de zoekmachines of zelfs helemaal verdwijnen.  

Helemaal opnieuw beginnen heeft een veel positiever effect op de lange termijn dan maar blijven tobben met een slecht CMS systeem, aka Website Bouwer van je hosting partij. Binnen een  jaar zul je veel hoger in de zoekresultaten kunnen staan dan mogelijk was met je oude systeem. En een onderneming gaat als het goed is altijd voor de lange termijn, nietwaar?

Oppassen voor dure webbureaus die hun eigen CMS systeem gebruiken

Grotere bedrijven, of bedrijven die mee willen doen met de groten, laten vaak hun website ‘custom made’ bouwen door grote webbureaus. Sommige van deze webbureaus gebruiken hun eigen CMS systeem. Dit is te vergelijken met een Website Builder van de bekende hosting partijen. Natuurlijk zijn deze websites veel mooier, uitgebreider, hebben ze veel betere technieken maar zijn ze niet te vergeten ook veel duurder. Het probleem is echter dat dit soort systemen ook niet verhuisd kunnen worden omdat je dan ook vast zit aan hun systeem. En daar heb ik al meerdere ‘verhalen’ over gehoord. Optimalisatie door SEO bureau’s worden dan niet geaccepteerd omdat de webbureaus het ‘zelf doen’. 

Wanneer de website te langzaam is 

Als jouw website is gebouwd met een CMS systeem zoals WordPress is het redelijk eenvoudig de website te updaten met een nieuw uiterlijk. Afhankelijk natuurlijk welk thema en welke page builder er is gebruikt. Helaas komt het voor dat de website zo slecht is opgebouwd en zoveel fouten bevat en zo langzaam is dat je beter helemaal overnieuw kunt beginnen met een nieuw thema.

Zo kom ik regelmatig websites tegen die gebouwd zijn met Divi of gehost worden bij een hostingpartij zoals Strato in Duitsland. Het kan dus zijn dat je website dan opeens 2 minuten moet laden op een mobiele telefoon. Sommige bedrijven noemen dat redesign en zijn zogenaamd gespecialiseerd in online marketing. Een laadtijd langer dan een koala nodig heeft een boom in te klimmen. Ik noem het …. iets anders…

Ook dan is het beter overnieuw te beginnen. Niet met de website in zijn geheel, maar wel met een redesign, thema en webhosting. Een van de beste WordPress thema’s voor SEO is het WP Astra thema. Een lichtgewicht thema die websites snel laadt en voldoende mogelijkheden biedt om samen met een Page Builder goed te optimaliseren. Ook kan het zijn dat jouw thema gewoon flink verouderd is. Begin dan gewoon opnieuw, wel met dezelfde inhoud, dezelfde titels, dezelfde redirects etc. 

Als je website een slecht verleden heeft of een penalty heeft gekregen. 

Sommige websites worden gekocht en hergebruikt voor een nieuwe site. Het kan voorkomen dat dit domein een penalty heeft gekregen in het verleden, of de backlinks die er naartoe staan niet relevant zijn, of zelfs genegeerd. Dan kan het zijn dat de website nooit echt goed gaat ranken. In dat geval is het beter om opnieuw te beginnen, met een nieuwe domeinnaam. 

Wanneer je website niet mobiel vriendelijk is

Als laatste wil ik het nog even hebben over de toekomst. Al sinds een tijdje gebruikt Google een mobile client om websites te bezoeken, indexeren en ranken. Maar vanaf september 2020 zal Google alle website met een mobiele browser bezoeken. Dan is het nog veel belangrijker dan altijd om een website te hebben die goed werkt op mobiele apparaten. Als je niet weet of jouw website goed werkt op een mobiel apparaat kun je 2 dingen doen. 

  1. Gebruik de mobile testing tool van Google: https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=nl
  2. Gebruik je mobiele telefoon en bekijk het zelf

Als je opnieuw begint, met website of redesign doe dan ook dit. Maak alles SEO proof.

Als je toch opnieuw begint met de website of begint met een redesign, kijk dan ook naar de rest van je website. Dit is hét moment om je website futureproof en SEO proof te maken. 

  • Noteer de datums van wijzigingen (bijvoorbeeld in Google Analytics)
  • Is de huidige content nog up to date. 
  • Zijn er pagina’s die weg mogen
  • Zijn er bepaalde pagina’s die herschreven moeten worden.
  • Moeten bepaalde pagina’s een redirect krijgen 
  • Werken de (oude) redirects nog
  • Werken de http-www-https redirects goed
  • Zijn de canonical tags nog hetzelfde
  • Zijn er backlinks naar 404 pagina’s
  • Zijn de titels nog goed
  • Kloppen de meta omschrijvingen
  • Moet de 404 pagina opnieuw gebouwd worden
  • Wat zijn de huidige posities in Google
  • Is de nieuwe site goed crawlbaar voor Google
  • Wat zijn de oude en nieuwe laadtijden
  • Zijn de interne links nog hetzelfde
  • Werkt het goed op mobiel
  • Krijgt de nieuwe site dezelfde Schema markup

En als laatste moet je de data goed volgen. Daar kun je zien wat het effect heeft op de vernieuwing en mogelijk hier en daar wat bijsturen. 

Voldoende redenen om je website te vernieuwen of helemaal opnieuw te beginnen. 

Hulp nodig bij het vernieuwen van een SEO specialist?

Neem contact op of laat je gegevens achter. We nemen z.s.m op.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo