Waarom staat iemand bovenaan in google die daar helemaal niet hoort volgens jou?

Hoe controleer je Schema markup

Je ziet iemand bovenaan in Google staan, en denkt bij jezelf: waarom staat iemand bovenaan in Google, die daar helemaal niet past? 

Dus waarom?

Neem geen momentopname


Je bent de concurrentie aan het bekijken en ziet dat ze bovenaan in Google staan met een paar zoekwoorden die jij ook graag zou willen hebben. Als je de pagina bekijkt snap je er niet zo veel meer van. Die pagina hoort daar helemaal niet te staan volgens jou. Het is het niet waard om daar te staan.

Toch staan ze er vaak niet voor niets.

Als je mijn eerdere blog hebt gelezen over Rank Transition, zul je het niet ontgaan zijn dat Google testen uitvoert om de beste zoekresultaten te tonen. Elke zoekresultaat krijgt een soort waarde, onder andere van de inhoud, maar ook van andere signalen zoals backlinks.

Het kan dus heel goed mogelijk zijn dat juist die pagina bovenaan staat omdat ze relevante backlinks heeft.

Maar wat nog belangrijk is om te doen, de zoekresultaten volgen voor langere tijd. Je kunt geen momentopname maken en dan zeggen dat dit of dat de reden is.

Waar moet je op letten om er achter te komen waarom ze op nummer 1 staan?

Volg de zoekresultaten voor langere tijd. 

Allereerst moet je zoekresultaten voor langere tijd volgen. Je kunt dus niet op 1 moment kijken, en dan concluderen waarom ze zo hoog staat.

Maak daarom gebruik van een rank tracker om zelf de posities bij te houden, en welke pagina’s er allemaal worden getoond. Misschien staat deze zoekresultaat 1 dag op nummer 1, en daarna niet meer. Het kan zijn dat juist de concurrentie is weggevallen. Zodra je de posities controleert kun je meer zien waarom de pagina zo hoog scoort in Google. Een pagina kan makkelijk weer zakken als er voldoende ‘slechte signalen’ binnen komen zoals een hoge bouncerate. Maar je moet dus iets verder kijken dan je neus lang is.

Bekijk het zoekvolume.

Google Ads Keyword Planner is een aardige tool hiervoor. Ze laat zien hoeveel keer per maand er gemiddeld op dat zoekwoord wordt gezocht. 

Het is heel waarschijnlijk dat het zoekwoord waarvoor de concurrent op de eerste positie staat, geen of laag zoekvolume heeft. 

Bekijk de (back)links 

Dit komt nog veel vaker voor. Er staan backlinks van relevante websites naar de concurrent op nummer 1. 

Goede backlinks helpen om hoger in Google te komen!

De context van de backlink en de ankertekst van de backlink geven een indicatie van de gelinkte pagina. Hoe meer overeenstemmende signalen Google ontvangt voor een pagina, des te ‘duidelijker’ ze weet waar het over gaat, en de pagina voor kan ranken. Als er 10 backlinks staan met de ankertekst: SEO, dan kunnen ze er redelijk zeker van zijn dat de pagina gaat over SEO. 

Maar hetzelfde geld voor interne links. Een link is een link. Gebruik daarom zelf ook altijd omschrijvende ankerteksten. De concurrent kan dus makkelijk heel veel interne links hebben staan naar de betreffende pagina met een goede en duidelijke omschrijving. Waarschijnlijk zelfs het zoekwoord waar jij naar zocht. 

Onderzoek daarom of de pagina backlinks heeft en waar ze precies staan. Gebruik Screaming Frog om de interne links te controleren, en bijvoorbeeld backlinkwatch.com voor backlinks. Als je Ahrefs, Moz, Semrush of een andere tool gebruikt hiervoor is dat natuurlijk ook prima.  

Bekijk dan de volgende dingen: 

  • Titel van de pagina waar er vandaan wordt gelinkt
  • De context rondom de link
  • De ankertekst. 

Het komt ook regelmatig voor dat de tools niet kunnen zien of er links aanwezig zijn. De backlinks worden dan ‘verborgen’. Dit gebeurt heel vaak als je werkt met PBN’s en domeinen van SEO bureaus. 

De website blokkeert namelijk de bots van ahrefs, moz in de robots.txt. Wikipedia blokkeert bijvoorbeeld bepaalde bots, maar je kunt hier ook de bots tussen zetten van de bekende backlink tools.

Link Cloaking

Er zijn veel websites die uitgaande links cloaken. Dit betekent dat ze een redirect gebruiken om te verwijzen naar een pagina. Je kunt hier Bitly voor gebruiken, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. In plaats van deze link https://rankify.nl/blog/misverstanden-seo-google/ krijg je dan http://bit.ly/392yavM . Als je zou zoeken naar backlinks zul je niet zien dat de link van deze pagina komt. Op deze manier verbergen sommige dus hun backlinks.

Naast het verbergen van de backlink kun je de link ook gebruiken om de data te analyseren. Elke keer als een link wordt aangeklikt wordt deze in de software weergegeven. Maar dat even terzijde. 

Nog een andere manier zou kunnen dat ze de tekst onzichtbaar maken. Dit gebeurt nog steeds en kan ook werken. Maar als ze hier achter komen ben je de pineut.

Conclusie: 

Het is mogelijk dat een pagina bovenaan staat door de (back)links die ze heeft ontvangen, maar het kan ook doordat het grotendeel van de zoekers tevreden waren met de pagina en daardoor ‘positieve signalen’ kreeg. Je moet daarom even verder kijken dan alleen naar de inhoud van de pagina.

Hulp nodig?

Laat je gegevens achter zodat wij je verder helpen.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.