Waarom SEO?

Waarom SEO?

Ondernemers zullen het beamen: Online zichtbaarheid is ontzettend belangrijk voor het bedrijf.. maar waarom?

Het internet wordt dagelijks groter en groter. En hetzelfde geldt voor de concurrentie. Dus de vraag komt dan vanzelf: Hoe kun jij met jouw website een prominentere plek innemen in de zoekresultaten? Met andere woorden, waarom is dan SEO zo belangrijk?

Lees de 9 redenen waarom SEO zo belangrijk is, ook voor jouw onderneming

Waarom is SEO belangrijk?

Omdat organische zoekresultaten vaak de meeste bezoekers binnenbrengen 

Het wordt nu echt tijd dat ondernemers dit eens gaan begrijpen: met een mooie website kom je er niet. Een nieuwe website laten bouwen kost heel veel geld (en je mag er gepast trots op zijn), maar een mooie website betekent nog niet dat je goed zichtbaar bent in Google en andere zoekmachines.  

Eigenlijk is het redelijk simpel. Een nieuwe website bouwen zonder online marketing, is een gemiste kans! Want, wat heb je er aan als niemand jouw website bezoekt? Als niemand jullie website kan vinden?

Voor veel bedrijven zijn organische zoekresultaten de grootste bron van bezoekers. Hoe groter de website is, hoe meer content er bestaat, en hoe beter deze content is geoptimaliseerd des te meer kans maak je op hoge posities. Want het is redelijk simpel om uit te leggen: Hoe meer goed geoptimaliseerde content je hebt, voor hoe meer zoekopdrachten je getoond kan worden.

Dan heb ik het met name over Google, want dat is nog steeds de grootste speler in Nederland als het om zoekmachines gaat. Daarna komen Bing, DuckGo en de rest pas. Daarom moet de grootste focus op Google zijn als het gaat om SEO, omdat daar de meeste mensen zoeken, en daarom de grootste bezoekersstroom zijn.

Omdat lokale zoekresultaten worden overheerst geoptimaliseerde websites

Zoek eens op bijvoorbeeld boekhouder, fysiotherapeut of sales training. Dan zie je als het goed is allerlei lokale zoekresultaten. Sta jij daar met jouw onderneming niet tussen, dan mis je ook de mogelijkheid voor de meeste potentiële klanten uit de buurt.

Bedrijven die afhankelijk zijn van lokale klanten of cliënten, hebben daarom het meeste baat van lokale SEO (local SEO). Je hoeft als kapper in Rotterdam namelijk niet gevonden te worden in Utrecht.

Daarnaast groeit het aantal zoekopdrachten met lokale resultaten met de week. Google begrijpt steeds meer (althans, dat denken ze) wanneer een lokaal resultaat getoond moet worden. Daarom raden we elke onderneming aan om de website zo in te richten dat men zoveel mogelijk lokaal gevonden kan worden. Tenminste, als dat natuurlijk een voordeel heeft. Dat geldt voor zowel alle dienstverleningen die men biedt, en niet alleen het type onderneming.

En het allerbelangrijkste voordeel van lokale zoekresultaten is de lage concurrentie.

Is jouw SEO niet op orde, dan mis je helaas heel veel kansen. Elk MKB en Midden groot bedrijf zou SEO moeten gebruiken, ook lokaal!

Omdat jongeren de toekomst zijn: Hoe jonger, hoe digitaler

Ja, zul je zeggen. Maar ik heb gewoon mijn vaste klanten, en die lopen echt niet weg… Oké, maar denk je wel eens aan de toekomst? Is jou afgelopen periode (de coronaperiode) niet duidelijk geworden dat jij de toekomst niet in handen hebt?

Laten we niet vergeten dat vooral jonge mensen meer en meer hun zaken digitaal doen. En wie zegt dat je op den duur jouw vaste klanten niet kwijtraakt aan een concurrent? Een concurrent die veel bezig is met online marketing bijvoorbeeld.

Startende ondernemers (die vaak jonger zijn) zetten vaak al gelijk goed in met online marketing. Zij weten als geen ander dat hun online voetafdruk belangrijk is voor hun imago en hun bekendheid.  

Oh, en dan heb ik het natuurlijk niet over jouw bedrijfsnaam.. als men daar op zoekt, dan kennen ze je al. Dat is een doordenkertje.  

Wil je nieuwe klanten krijgen in de toekomst, dan wil je natuurlijk future-proof zijn, en kun je echt niet om SEO heen. 

Omdat SEO jouw geloofwaardigheid helpt en vertrouwen versterkt

Vermeldingen in kranten, op televisie en in sociale media helpen mensen een ‘beeld’ te creëren van een onderneming. Hoe vaker men een merknaam ziet, hoe meer ze in het bedrijf gaan ‘geloven’. Hoe vaker ze jouw bedrijfsnaam/merk tegenkomen, hoe dieper het zal inzinken bij hen. Denk maar aan de miljoenen mensen die geloven dat de nieuwsberichten van CNN waarheid zijn, terwijl ze vaak flink naast de waarheid zitten met hun politieke agenda. Ook al hebben ze de nieuwsberichten ingetrokken vanwege onwaarheden, toch blijven de mensen geloven dat bepaalde zaken waarheid waren. Dit komt puur door de herhaling en overtuiging in de boodschap. En datzelfde geld voor online marketing.

Hoe vaker mensen jouw website tegenkomen in de zoekresultaten des te ‘hoger’ ze jouw onderneming schatten. En hoe vaker ze jullie zien, des te groter het vertrouwen zal worden.

Een bekende uitspraak die hier goed van pas is: uit het oog, uit het hart

Want als het goed is, ga je nu niet meer naar de supermarkt om Smurfen kauwgom… die worden niet meer gemaakt, en daarom komt die gedachte niet meer bij jou op.

Dat klopt net zo goed in de digitale wereld. SEO helpt dus jouw geloofwaardigheid te verhogen door veel gezien te worden in de zoekresultaten en door artikelen op bekende websites te plaatsen in jouw branche.

Omdat SEO altijd in beweging is: blijf bij de tijd!

Heb jij wel eens de boot gemist?

Dat kan omdat je te laat was, maar het kan ook komen omdat de vertrektijden zijn aangepast. Allebei eigen schuld, of niet?

Google (en andere zoekmachines) veranderen regelmatig. Elke paar maanden rollen er updates uit, en komen er nieuwe functionaliteiten bij. Dus wanneer jij geen SEO doet, en jouw concurrenten wel, dan zul je altijd een beetje achteraan dobberen. Of om bij spreekwoorden te houden: val je tussen wal en schip. Want je mist daardoor de boot (kansen die de concurrenten wel grijpen). Beetje zonde dus.

Dan denk ik in de afgelopen jaren aan bijvoorbeeld de veranderingen binnen de Featured Snippets, het ontstaan en de vele veranderingen van Google Mijn Bedrijf, de Knowledge Panels, meer lokale zoekresultaten, het tonen van video’s, enzovoorts. . 

Doe je niet aan SEO, dan loop je achter de feiten aan, en achter de concurrenten.

Omdat het een beter inzicht geeft in jouw doelgroep. 

Met data uit Google Analytics en Google Search Console leer je jouw doelgroep beter kennen. Je kunt de zoekwoorden analyseren die de zoekers intypen, maar ook zien hoe oud de bezoekers zijn, wat hun interesses zijn, en dergelijke. Al deze data kun je gratis van Google krijgen. En waarom zou dat nu belangrijk zijn?

Die vraag mag je aan jezelf stellen.

Omdat dit heel veel tijd in beslag neemt kun je dit het beste maandelijks met een SEO rapportage even doorlopen. Dat is sneller, en zo houdt je ook gelijk de website prestaties bij.

Hier zijn enkele dingen die jou kunnen helpen door jouw doelgroep beter te leren kennen.

  • Welke vragen leven er bij potentiële klanten (dit kun je zien aan de vragen in Google Search Console en in Google zelf)
  • Welke woorden gebruiken ze precies (kan meervoud zijn, enkelvoud, of zelfs straattaal)  
  • Waar wonen ze (land, regio)
  • In welke leeftijdscategorie zitten ze (zichtbaar in Google Analytics indien ingesteld)
  • Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen (ook in Analytics te zien)
  • Wat zijn hun interesses. 

Omdat SEO zorgt voor een langdurige impact. 

Wanneer je bovenaan in Google staat hoef je minder geld uit te geven aan advertenties. Maar je hoeft ook minder geld uit te geven aan het optimaliseren van deze pagina die nu goed scoort.

Een belangrijk voordeel van een nummer 1 positie in Google is dat je vaak voor langere tijd in de top blijft te zien, ook al zou je stoppen met het inhuren van een SEO specialist of SEO bureau. 

Dus zodra je goed zichtbaar bent in Google (door het inzetten van White hat SEO), dan heb je veel kans om daar nog langere tijd vruchten van te plukken. Je kunt ook hoog komen te staan door Black Hat SEO, maar dat is niet aan te bevelen, omdat het vaak maar voor korte duur is.

Daarom is het niet onbelangrijk om een SEO training te volgen zodat je beter voorbereid bent op de toekomst. Het eenmalig optimaliseren van de website en het vervolgens overdragen aan een aantal medewerkers kan een grote impact hebben voor de toekomst. 

Een goed voorbeeld hiervan is een oud klant van Rankify: WODprep, die middels SEO ongeveer 1000% is gegroeid in 8 maanden door het toepassen van SEO en daarna het trainen van hun team. Lees de SEO Case Study van WODprep hier

seo case study 984% meer bezoekers

Omdat SEO enorm helpt bij het sturen van mensen in jullie salesfunnel

Bij een salesfunnel moet je denken aan de stappen die een klant maakt van realisatie tot aankoop. Stel dat je een onderneming runt die gaming keyboards verkoopt. Dan kun je verschillende pagina’s op je website gebruiken voor de verschillende fasen in de sales funnel. 

Bepaalde pagina’s kun je gebruiken voor het informeren over de verschillende toetsenborden die er bestaan. Je kan een pagina wijden aan de beste manieren om een gaming keyboard te gebruiken. En je kunt een pagina maken voor de beste gaming keyboards van het jaar. En natuurlijk als laatste de product pagina’s met de gaming keyboards. 

Zo kun je voor iedere stap in het proces sturing geven aan de bezoekers. Je kunt ze van de ene pagina doorverwijzen naar de andere pagina, zodat ze op den duur bij het product uitkomen die ze willen hebben en tot aankoop overgaan. 

Daarom is ook SEO zo enorm belangrijk voor webwinkels.

Omdat zonder SEO jouw concurrenten jouw (potentiële) klanten wegkapen

Als je een bedrijf bent die afhankelijk is van online zichtbaarheid, maar niet goed gevonden wordt in de zoekmachines, dan kun je zeker van zijn dat een concurrent dat wel is. 

Als je alleen maar adverteert, en niet bezig bent met de organische zoekresultaten, dan geef je letterlijk en figuurlijk jouw potentiele klaten weg aan de concurrent.  

Wil je niet dat concurrenten van jouw onbekendheid gaan snoepen, huur dan snel iemand in die jou op de juiste weg helpt. Het is echt jammer om klanten weg te geven, door jouw eigen onkunde. En hoe langer jij wacht met het optimaliseren van je website, des te verder de concurentn boven jouw uitsteken. En des te moeilijker het gaat worden om ze nog in te halen.

Conclusie: Waarom is SEO belangrijk? Omdat je niet zonder kunt!

Bekijk onze SEO diensten, of neem even contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op, of laat je gegevens achter. 

Veelgestelde vragen:

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Emerce logo
Marketingfacts logo

Rankify recommends

Met een gratis account!

Close