9 redenen Waarom SEO belangrijk is voor jouw onderneming!

De meeste ondernemers zullen het eens zijn dat online aanwezigheid belangrijk is voor het bedrijf. Online goed zichtbaar en vindbaar zijn is zeker belangrijk. We gaan je helpen te ontdekken waarom SEO zo belangrijk is voor jouw onderneming

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. SEO heeft alles te maken met het organisch vindbaar zijn in de zoekmachines. Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten in zoekmachines, uitgezonderd de advertenties. 

Hier volgen 9 redenen waarom SEO belangrijk is voor jouw onderneming. 

#1 Organische zoekresultaten brengen de meeste bezoekers binnen. 


Met een mooie website kom je er niet. Het wordt tijd dat ondernemers dit eens gaan begrijpen. Het kost heel veel geld, en je kunt er trots op zijn, maar aan puur en alleen een mooie website heb je niets. 

Als je een website bouwt zonder online marketing in gedachten, mis je eigenlijk het doel van een website.. Een website staat online, en wat heb je er aan als niemand jouw website bezoekt behalve een paar vaste klanten? 

Voor de meeste bedrijven zullen organische zoekresultaten de grootste bron van bezoekers zijn. Hoe beter de website in elkaar steekt en de vragen van bezoekers goed beantwoord, des te groter het bereik wordt. Een goed geoptimaliseerde pagina wordt namelijk voor meer en meer zoekopdrachten getoond!

Met name Google zal hier een belangrijke rol in spelen. Zoekopdrachten in Nederland worden het vaakst gedaan vanuit Google. Bing komt op een lage 2e plek en de overige volgen op afstand. DuckDuck Go is trouwens ook het vermelden waard omdat die vanwege de privacy steeds populairder wordt! 

#2 Lokale zoekresultaten worden overheerst door lokale, geoptimaliseerde websites


Bedrijven die voornamelijk afhankelijk zijn van lokale klanten of cliënten, merken dit het meest. Steeds meer zoekopdrachten krijgen namelijk ook lokale zoekresultaten. Zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan een dienstverlening krijgen steeds vaker zoekresultaten met lokale bedrijven.

Zoek maar eens op bijvoorbeeld boekhouder, fysiotherapeut of bouwbedrijf. Sta je daar met jouw onderneming niet tussen, mis je ook de mogelijkheid voor de meeste potentiële klanten. 

En het voordeel van lokale zoekresultaten is de lage concurrentie. Heb je jouw SEO niet op orde, dan mis je veel kansen. 

#3 Hoe jonger, hoe digitaler: SEO is your future


Sommige bedrijfseigenaren krijgen hun meeste opdrachten van vaste klanten. In dat geval hoor ik nog wel eens het argument dat een website niet zo belangrijk is. En dat kan zeker zo zijn, maar laten we niet vergeten dat vooral de boomers en millennials het meeste digitaal doen. En wie zegt dat je op d’n duur jouw vaste klanten niet kwijtraakt aan een concurrent? 

Startende bedrijven zetten vaak vanaf het begin al goed online in. Zij weten als geen ander dat hun online voetafdruk belangrijk is voor hun imago en bekendheid.  

SEO is daarom belangrijk om digitaal goed vindbaar te zijn. Zeker niet alleen voor hun naam, maar vooral voor hun producten of diensten. 

Als je nieuwe klanten wilt krijgen en future-proof wilt zijn, kun je niet om SEO heen. 

via GIPHY

#4 Alle facetten van SEO helpen aan jouw geloofwaardigheid en vertrouwen


Vermeldingen in kranten, op televisie en in sociale media helpen mensen een ‘beeld’ te creëren van een onderneming.Mensen gaan het geloven. En hoe vaker ze jouw tegenkomen, hoe dieper jouw merk en  Denk maar eens aan de miljoenen mensen die geloven dat de nieuwsberichten van CNN werkelijkheid zijn, terwijl ze meerdere keren flink naast de waarheid zaten. Ook al hebben ze de nieuwsberichten ingetrokken vanwege onwaarheden, toch blijven de mensen geloven dat bepaalde zaken waarheid waren. Dit komt puur door de herhaling en overtuiging in de boodschap. 

Hoe vaker mensen jouw bedrijf zien vermeld in de zoekresultaten en in online publicatie des te ‘hoger’ ze jouw onderneming schatten en des te groter de geloofwaardigheid is van jouw product of dienst. 

Een bekende Nederlandse uitspraak is: uit het oog, uit het hart

Dat klopt ook in de digitale wereld. SEO helpt dus jouw geloofwaardigheid te verbeteren door veel gezien te worden in de zoekresultaten en door artikelen op bekende website in jouw branche. 

#5 SEO is continu in beweging


Het missen van de boot kan komen omdat je gewoonweg te laat bent, maar het kan ook komen omdat de vertrektijden zijn aangepast. 

Google en andere zoekmachines zijn continu in beweging. Elke paar weken of maanden komen er nieuwe functionaliteiten en functies de kop op steken. Doe je niet aan SEO en jouw concurrentie wel, dan kun je door het achterblijven in de SEO strijd, simpele kansen missen. 

Denk maar eens aan de veranderingen van de Featured Snippets in januari 2020, het ontstaan van Google Mijn Bedrijf, de knowledge Panels enzovoorts. Sommige functies zijn makkelijk toepasbaar en kunnen je net dat aantal nieuwe bezoekers geven. 

Doe je niet aan SEO, dan weet je dat je steeds verder achter gaat lopen. 

#6 Het begrijpen van SEO geeft je beter inzicht de jouw doelgroep. 


Data in Google Analytics, en gegevens in Google Search console geven een goed beeld van jouw doelgroep. Door bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek en gegevens in Google Search Console te bestuderen kun je veel leren van het gedrag van bezoekers, en wie ze precies zijn.

  • Welke vraagstukken leven er bij klanten (dit kun je zien aan de zoekwoorden die ze gebruiken)
  • Welke woorden gebruiken ze (welke zoekwoorden/keywords). 
  • Waar komen ze vandaan (land, regio)
  • In welke leeftijdscategorie zitten ze. 
  • Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen
  • Wat zijn hun interesses. 

#7 SEO zorgt voor een langdurige impact. 


Wanneer je bovenaan Google staat voor een bepaald zoekwoord hoef je minder geld uit te geven aan het optimaliseren van dit zoekresultaat. Een ander voordeel is dat een nummer 1 positie in Google vaak langere tijd in de top te zien blijft, ook al zou je stoppen met het inhuren van een SEO specialist of SEO bureau. 

Als je eenmaal goed zichtbaar bent door het inzetten van White hat SEO, dan heb je veel kans om daar nog lange tijd de vruchten van te plukken. Je kunt ook hoog komen te staan door Black Hat SEO, maar dat effect kan tijdelijk zijn. 

Mocht er een SEO training gevolgd worden door enkele medewerkers, dan ben je ook beter voorbereid op de toekomst. Het eenmalig optimaliseren van de website en het vervolgens overdragen aan een aantal medewerkers kunnen grote veranderingen teweeg brengen. 

Een goed voorbeeld hiervan is WODprep, die middels SEO ongeveer 1000% is gegroeid in 8 maanden door het toepassen van SEO en daarna het trainen van hun team. Lees de SEO Case Study van WODprep hier

seo case study 984% meer bezoekers

#8 SEO helpt bij het sturen van mensen in een salesfunnel


Bij een salesfunnel moet je denken aan de stappen die een klant maakt van realisatie tot aankoop. Stel dat je een onderneming runt die gaming keyboards verkoopt. Dan kun je verschillende pagina’s op je website gebruiken voor de verschillende fasen in de sales funnel. 

Bepaalde pagina’s kun je gebruiken voor het informeren over de verschillende toetsenborden die er bestaan. Je kunt een pagina wijden aan de beste manieren om een gaming keyboard te gebruiken En je kunt een pagina wijden aan de beste gaming keyboards van het jaar. En natuurlijk als laatste de product pagina’s met de gaming keyboards. 

Zo kun je voor iedere stap in het proces sturing geven aan de bezoekers. Je kunt ze van de ene pagina doorverwijzen naar de andere pagina, zodat ze op d’n duur bij het product uitkomen die ze willen hebben en tot aankoop overgaan. 

#9 Als je niet aan SEO doet, stelen jouw concurrenten jouw (potentiële) klanten


Als je een bedrijf bent die afhankelijk is van online zichtbaarheid, maar niet goed gevonden wordt in de zoekmachines, dan kun je zeker van zijn dat een concurrent dat wel is. 

Als je puur en alleen met advertenties bezig bent en op jouw eigen social media kanalen, geef je werk weg aan je collega ondernemers. 

Wil je niet dat concurrenten van jouw onbekendheid met SEO gaan snoepen, maak dan dat je snel iemand inhuurt die jou op de juiste weg helpt. Het is zonde om low-hanging fruit weg te geven aan jouw concurrentie. 

Snap je nu het nut van SEO? En wil je ook aan de slag?


Neem contact op, of laat je gegevens achter. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top