Waarom klopt mijn Meta Omschrijving niet in Google?

Waarom staat mijn meta omschrijving niet goed in Google?

Heb jij daar ook last van? Dat je kijkt naar de zoekresultaten en ziet dat Google niet de juiste Meta Omschrijving laat zien? Zou dat kunnen komen omdat jij iets vergeten bent? Of dat je iets niet goed hebt ingevuld? 

Er kunnen meerdere redenen voor zijn!

Meta Description in WordPress

Standaard plukt Google de meta omschrijving uit jouw pagina. Maar met behulp van WordPress plugins kun je zelf je meta omschrijving invullen. Meestal worden dit SEO plugins genoemd waarvan Yoast de meest bekende is. 

Er zijn nog veel meer SEO plugins die nog uitgebreider zijn dan Yoast. Zelf gebruik ik SEOpress PRO, simpelweg omdat die veel uitgebreider is en de PRO versie op een onbeperkt aantal websites geïnstalleerd kan worden, zonder extra kosten. Het is dus een veel goedkoper alternatief voor Yoast SEO.

Meta Omschrijving invullen met Yoast

Aangezien Yoast nog steeds de meest gebruikte SEO plugin is zal ik me daarop concentreren. Onder elke pagina en blog op je website, verschijnt een scherm waarin je de titel, meta omschrijving en eventueel een Focus keyword kan invullen. Zoals ik heb uitgelegd in een vorige blog hoef je niet naar de kleurtjes in Yoast SEO te kijken. Als je die niet hebt gelezen, zeker even doen.

Waar je wel naar moet kijken zijn de velden Titel en Meta Omschrijving. Dit zijn namelijk precies de 2 dingen die Google laat zien in de zoekresultaten. En daar gaat het fout jij jou. 

Een goede Meta Omschrijving is belangrijk omdat je daarmee bezoekers naar je site kan trekken. Want zoekers in Google klikken liever op een interessante titel en meta omschrijving dan eentje die door Google uit jouw pagina heeft getrokken.

1- Controleer of de Meta Omschrijving is ingevuld

Controleer eerst de Meta Omschrijving van de betreffende pagina. Is die echt ingevuld?


Controleer het in de broncode

Als je Meta Omschrijving gewoon goed ingevuld is kun je nog naar de broncode van de pagina kijken. Hier moet dezelfde meta omschrijving terug komen. Als dat niet het geval is, is er iets anders aan de hand. 
Zo bekijk je de broncode: 

  1. Ga naar de betreffende pagina toe op je site (dus niet in het WordPress dashboard)
  2. Gebruik dan de toetscombinatie: Ctrl+U of klik met de rechtermuisknop op de pagina en kies voor Paginabron Weergeven

Vervolgens kun je in de broncode zoeken naar description. (Gebruik daarvoor de windows toetscombinatie voor: Ctrl+F) Nu zou je precies dezelfde tekst moeten zien die jij hebt ingetypt in het Meta Description veld. Het komt maar zelden voor dat de tekst die is opgeslagen in het Meta Description veld niet in de paginabron te zien is.

Wat er nog meer fout kan gaan

De meest voorkomende problemen als het gaat om een verkeerde meta omschrijving in Google zijn de volgende: 

1-Google is nog niet langsgeweest

Veel mensen die niet veel met SEO bezig zijn weten niet dat je zelf Google langs kan laten komen op jouw site. Je kunt in de Google Search Console (met de URL inspectie tool) aangeven dat de pagina gewijzigd is, zodat Google de pagina nogmaals gaat bekijken en de nieuwe gegeven laten zien in de zoekresultaten. 

Als Google nog niet is langsgeweest nadat je de wijziging hebt doorgevoerd, kan het dus ook nooit getoond worden in Google. Google pakt alleen gegevens uit hun eigen bibliotheek (cache) en niet live van jouw site! Dit is ontzettend belangrijk om te onthouden. Zodra jij een pagina hebt geoptimaliseerd of geupdate, moet je dus even aan Google vragen om even langs te komen door de URL Inspectie tool! 

url inspectie tool in Google

2-Jouw website cache laat (nog steeds) de oude gegevens zien

Om jouw website sneller te laten laden gebruik je waarschijnlijk een caching plugin. Als je dat niet doet, moet dat maar gelijk gaan doen, want dat maakt een groot verschil uit voor je snelheid. Als je dus gebruik maakt van zo een plugin, dan kan het voorkomen dat Google nog steeds de oude informatie leest vanuit jouw cache. 

TIP: Leeg eerst de cache voor je de URL inspectie tool gaat gebruiken. Anders zou Google nog steeds je oude versie zien.

Een caching plugin maakt als het ware een soort foto van jouw pagina en laat deze aan de bezoekers zien. Deze pagina is dan puur opgebouwd uit HTML en hoeft niet de gegevens uit de database te laden. Hierdoor laadt de pagina veel sneller voor bezoekers.

3-Vergeten de wijzigingen op te slaan

Kan iedereen overkomen, toch? Net zoals het vergeten te legen van jouw cache. In principe kom je hier nagenoeg gelijk achter als je de broncode bekijkt. De broncode zou dan namelijk nog de oude informatie laten zien. Wordt het niet opgeslagen, dan staat het ook niet in de broncode!.

4-Het kan zijn dat je per ongeluk een dubbele meta omschrijving hebt

Dit komt weinig voor, maar toch ben ik het tegengekomen. Een dubbele meta omschrijving op de pagina. Dit wontstond door het toevoegen van Schema. (Geen idee wat Schema is? Bekijk even mijn blog) Tijdens het toevoegen van schema werd ook de Titel en Meta Description toegevoegd aan de Schema, waardoor Google de verkeerde Meta Omschrijving pakte. Zoals ik zei komt dit weinig voor, maar dit kan wel een optie zijn als je er maar niet achter komt waarom Google toch een andere omschrijving laat zien. Ook dit kun je dus terugzien in de broncode.

5-Je zoekt met het verkeerde zoekwoord in Google.  

Hier heb je misschien nog niet bij stilgestaan, maar Google neemt regelmatig zelf een stuk tekst van jouw pagina die volgens hen relevanter is. Zie dit gelijk als een soort waarschuwing of een gratis tip.

Als jouw pagina niet goed geoptimaliseerd is voor dat ene zoekwoord, zal Google misschien een hele andere meta omschrijving invullen.

Hier kun je 2 dingen controleren. 

Ga naar de pagina toe, en klik dan in de adresbalk voor je URL. Vul daar in: site: 

De URL in je adresbalk komt er dan zo uit te zien: site:https://rankify.nl/blog/waarom-klopt-mijn-meta-omschrijving-niet-in-google

Vervolgens klik je op enter.

Als het goed is, zal Google nu wel jouw eigen ingevulde Meta Omschrijving laten zien!

Probeer anders ook eens een ander zoekwoord te gebruiken om te zoeken. Google zou dan weer een andere meta omschrijving kunnen laat zien. Probeer bijvoorbeeld de Google zoekopdracht eens langer te maken.

De oplossing: dé tip!

De oplossing voor dit laatste probleem is de meta omschrijving aan te passen. Als de Meta Omschrijving goed is ingevuld maar niet juist wordt vertoond betekent dit dat je niet goed jouw meta omschrijving hebt ingevuld. Bekijk daarom welke woorden de zoekmachine dik drukt in jouw Meta omschrijving in de zoekresultaten. Voeg deze toe in je Meta Omschrijving. Eigenlijk moet je sowieso altijd je target-keyword terug laten komen in je Meta omschrijving om dit probleem tegen te gaan. 

Doe je dit niet, dan kan Google zelf telkens een meta omschrijving pakken, en zelfs jouw pagina 1 positie hoger of lager laten tonen in de zoekresultaten. Dat is zonde omdat je op het ene moment dus lager rankt dan op het andere moment.

Lukt het niet? Of heb je hulp nodig met jullie SEO?

Lukt het niet om het probleem op te sporen? Staat de titel overigens ook niet correct in Google? Dan kan er iets serieus mis zijn. Schroom niet en neem contact op. Of laat je gegevens achter. Wij nemen dan z.s.m. contact met jullie op.

Nog even in het kort:

  • Wat is een meta omschrijving?

    De meta omschrijving is een korte uitleg van een pagina. In de zoekresultaten is dit het grootste tekst gedeelte dat je kunt zien.

  • Kan het zijn dat mijn meta omschrijving niet zichtbaar is in Google?

    Jazeker. In dit blog leggen we uit waarom het mogelijk is dat Google jouw meta omschrijving niet laat zien. Dit kan door Google komen, maar ook door jezelf.

  • Hoe kan ik controleren welke meta omschrijving er gezien wordt door Google?

    Dit kun je door een paar stappen te ondernemen. Bekijk het in de SEO plugin instellingen, in de broncode en in de zoekresultaten. Lees alles in deze blog

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo