Waarom is mijn website nog niet zichtbaar in Google als ik zoek op mijn naam?

waarom staat mijn website nog niet bovenaan in google

Iedereen wil graag goed gevonden worden in Google, of je nu een landelijke schoenenverkoper bent, of een lokale avondwinkel hier op de hoek. Bovenaan staat betekent niet alleen dat je de meeste bezoekers kan ontvangen, het helpt ook voor jouw imago. Want het is toch erg als jouw concurrent bovenaan staat, terwijl jij zoekt naar jouw bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam, Merk of Website/domeinnaam?

Bovenaan in Google komen is soms heel erg simpel, maar vaak ook helemaal niet. Het is afhankelijk van zoveel verschillende dingen. En soms krijg ik dus de vraag: waarom staat mijn website nog niet bovenaan in Google?

Wanneer je met deze vraag naar mij toekomt, dan is mijn eerste vraag: wat is je domeinnaam? Als je zo slim bent om jouw domein: bestematras.nl te noemen (wat sowieso niet als merk kan worden vastgelegd), dan kun je er vanuit gaan dat je niet bovenaan komt te staan, om de simpele reden dat jouw ‘naam’ ook een algemene betekenis heeft. 

Toch kom ik deze vraag nog wel eens tegen, en dan heeft men een ‘omschrijvende website naam’ gekozen zodat ze denken daar snel bovenaan mee te komen. (men praat dan over exact match domain name, of partial match domain name).

In veel gevallen zijn de namen van de website niet hetzelfde als de bedrijfsnaam. Zo kun je als bedrijf net zoveel websites maken als je zelf wilt, met net zoveel namen als je zelf wilt. Er bestaan hier geen regels voor. Je kunt er 2 hebben, maar ook 2000. Dat betekent echter niet dat jij met jouw ‘algemene’ website naam ook bovenaan komt. 

Hier even een voorbeeld. 

Stel dat je in de matrassen business wilt gaan stappen, en je het domein bestematras..nl heb weten te bemachtigen, dan kan ik je al verklappen dat je niet de enige bent met die naam in het domein. Hieronder staan enkele alternatieven, die voor precies hetzelfde woord zullen gaan, of een variatie daarvan. 

Er zijn namelijk zoveel domeinextensies, dat je altijd wel een extensie kan vinden die nog niet gebruikt is voor een algemene term. Denk jij dan nog steeds dat JIJ bovenaan moet komen te staan?

Waarom zo?

Dan wil ik je ook nog eens verklappen dat beste-matras niet eens in het domein gedeelte hoef te staant, dus beste-matras.nl maar ook in de rest van de URL, zoals boxspringwinkelindebuurt.nl/beste-matras/. Hoe algemener de domeinnaam, des te meer concurrentie je zult hebben! 

De voordelen van een merknaam:

Soms is het beter om voor een Merk te kiezen of gewoon jouw Bedrijfsnaam ipv een algemene term. Een merk kun je ook nog eens vast laten leggen, zodat je meer macht hebt als iemand jouw merk gaat ‘gebruiken’ in hun domein, of een naam gaan verzinnen die heel erg veel op jouw merk lijkt. Het vast laten leggen van een merknaam geeft je dus meer zekerheid. 

In het verleden heb ik het meegemaakt dat we een super handig domein hadden vast weten te leggen, maar dat bij het claimen van de merknaam, wij op de vingers werden getikt door Facebook, het merk had namelijk insta in zich. En omdat Instagram een merk van Facebook is, konden we daar niet mee door, behalve als je een flinke buidel had misschien, en een paar goede advocaten.

Mijn bedrijfsnaam staat niet bovenaan?

Ok, dan heb ik nog 1 ding. Heb je een achternaam gebruikt? In elk land zijn er bedrijven te vinden die hun familienaam als bedrijfsnaam gebruiken. Zoek maar eens in het handelsregister van het KVK op een bekende Nederlandse achternaam. 

Ik heb het al even voor je gedaan: Smit 

Er zijn dan 7322 bedrijven bekend die het woordje Smit in hun handelsnaam hebben gebruikt. 

Dus een bedrijfsnaam, of beter gezegd, handelsnaam, heeft dus ook geen reden te zijn om bovenaan in Google te komen als je op jouw naam zoekt. Hoe unieker de naam, des te eenvoudiger het is om bovenaan te komen. 

Nee, dat bedoel ik ook niet, dat is niet het probleem

Ok, dus je bedoelt dat je precies op jouw naam zoekt in Google en er geen websites zijn die die naam gebruiken? Is dat het?

Dan is mijn volgende vraag: hoe oud is de website? 

Als de website nog nieuw is, dan kan het inderdaad wel een maand of 2 duren voor hij bovenaan staat. Het kan zelfs langer duren als je niet actief bent met social media, link building of gewoon in de lokale online krant hebt gestaan.  Hoe sneller Google signalen oppakt van het web, des te sneller zal jouw website gewoon op #1 komen voor jouw ‘niet-algemene’ naam. 

Backlinks geven een heel sterk signaal aan Google, waardoor deze uitstekend kunnen gebruikt worden om jouw website meer waarde te geven. Daarmee kan een website sneller bovenaan komen te staan, niet alleen voor jouw domeinnaam, maar ook voor zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.

Mijn website is al maanden oud, maar wordt nog steeds niet goed gevonden

Als je website echt al maanden oud is, en je nog steeds niet goed gevonden wordt op jouw unieke naam, dan is er vast iets flink mis met de website. Of je website is helemaal gaar, of je houdt bijvoorbeeld alle bots buiten de deur inclusief Google. Weet je zeker dat je website niet is gezakt in Google? Zodra Google Bot (een computer die alle website bezoekt om ze te indexeren) wordt weerhouden om de website te bezoeken, kun je er vanuit gaan dat je niet gevonden gaat worden. Dit zijn dan duidelijk indexatie problemen. 

Dit kan aan de robots.txt liggen, maar ook aan een No-Index meta-tag. 

Begin met Google Search Console. Heb je daar je sitemaps al aan gegeven? Heb je daar al de URL inspectie tool gebruikt? Heb je daar het Dekkings Rapport al bekeken? Welke manier van rank tracking gebruik je? Heb je de zoekresultaten wel goed gecontroleerd in Google?
Daar kun je de informatie vinden waarom jouw site (nog) niet (goed) gevonden wordt in Google. 

Alleen bij de algemenere zoektermen zul je te maken krijgen met concurrentie. Als het puur en alleen om jouw de zoekopdracht van jouw bedrijfsnaam is, dan is er pas iets echt mis.

Heb je hulp nodig bij het uitzoeken waarom jouw website niet te zien is in Google?

Neem contact op, of laat je gegevens achter. 

Wij helpen je met SEO training, maar ook gewoon door al het SEO werk uit handen te nemen. Op naar de top!

Veelgestelde vragen

  • Hoe ouder het zoekwoord is, en des te nieuwer de domeinnaam, des te lastiger het is om hoog te scoren.Is het mogelijk dat je niet gevonden wordt in Google op je eigen naam?

    Het ligt eraan waar je het over hebt. Heb je een unieke merknaam? Dan is het inderdaad frapant dat je niet gevonden wordt. Is het een algemene domeinnaam, zoals aziatischkoken.eu dan wordt het een ander verhaal. Lees verder..

  • Wat is het verschil tussen een domeinnaam en merk?

    Een merk is uniek en als die geregistreerd is heeft het ook bescherming. Een domeinnaam kan zo algemeen zijn als je wilt, en daardoor geen garantie om gevonden te worden.

  • Is het mogelijk om hoog te komen met een goede domainnaam?

    Hoe ouder het zoekwoord is, en des te nieuwer de domeinnaam, des te lastiger het is om hoog te scoren.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.