Waarom is een hoog bouncepercentage (on)belangrijk?

waarom is een hoge bounce niet slecht?

De bounce percentage is veel te hoog voor deze pagina! Of, wat is jouw bouncepercentage? Of, wat is een goede bounce percentage? Of, waarom is de gemiddelde bounce percentage lager bij die website?

Allemaal onzinnige vragen zonder context.

Bouncepercentage kan belangrijk zijn, maar alleen als je het vergelijkt met iets...

Als eerst, wat is bouncepercentage?


Google Analytics is software die allerlei statistieken meet op jouw website. Ze meet bijvoorbeeld het aantal bezoekers op de website, op welke pagina ze kijken, hoe lang ze er blijven, en hoeveel mensen vertrekken zonder een actie te ondernemen. Analytics is dus een tool die je niet mag missen als je serieus bezig wilt zijn met SEO en je zoekresultaten wilt verbeteren in Google.

Zodra een actie wordt ondernomen op de website wordt de bouncepercentage 0. Een bounce is een bezoeker die slechts 1 pagina bekijkt en weer weg gaat.

Hoe de bounce percentage wordt berekend volgens Google: 

Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.” bron:

https://support.google.com/analytics/answer/1009409?hl=nl

Waarom hoeft een hoge bounce rate dan niet slecht te zijn?


Stel dat je op zoek bent naar informatie. Je gebruikt een zoekmachine zoals Google of Bing om het antwoord te vinden. De zoekmachines laten zoekresultaten zien die jouw vraag of zoekopdracht mogelijk kunnen beantwoorden. Zodra jij op één van de pagina’s het antwoord hebt gelezen zul je de pagina weer verlaten. Voor die pagina wordt dus nu wel een bounce gerekend.  

Als alle bezoekers van die pagina het antwoord hebben gekregen en de pagina weer verlaten heeft deze een bouncepercentage van 100%. 

Is het dus slecht om een hoog bounce percentage te hebben? Niet altijd! 

De kwaliteit van de bezochte pagina is dus niet af te lezen aan de bounce rate! (bounce rate= bouncepercentage). 

Wanneer kan het kijken naar de bounce juist wel nuttig zijn?


De bounce rate kan nuttig zijn als je het kan vergelijken met bijvoorbeeld een ijkpunt. Een bouncepercentage an-sich hoeft niet zo veel over de pagina te zeggen, maar je kan wel kijken naar veranderingen en verschillen om problemen op te sporen. Bekijk bijvoorbeeld de volgende statistieken om mogelijke problemen te ontdekken: 

    • Welke apparaten hebben een hogere bounce rate? Desktop vs mobiel?
    • Is de bounce rate gewijzigd voor een bepaald type apparaat 
    • Is er een verschil te zien tussen verschillende mediums/bronnen? 
    • Zijn er verschillen te zien tussen verschillende internet browsers
    • Kun je grote uitschieters ontdekken in het pagina overzicht?

Om problemen op te lossen is het een handige statistiek. Het kan zijn dat je website niet goed werkt op een mobiele telefoon of met een bepaalde browser. Het is ook mogelijk dat deze pagina veel te vol staat met foto’s en daardoor gewoon ontzettend langzaam werkt. Dit zou je terug kunnen zien in de bounce rates. 

Wil je toch meten of mensen wel je content bekijken en niet binnen 3 seconden weggaan?


In beide gevallen wordt de sessie als bounce aangemerkt. Waar de een geen interesse had in de pagina en gelijk weer vertrok, had de andere misschien heel veel interesse en de pagina misschien 3 keer gelezen van boven naar beneden. 

Je kunt dan een Goal (Doel) aanmaken in Analytics. 

    1. Ga naar Beheer en kies Doelen

    2. Maak een nieuw doel aan
    3. kies bij 1 Doelconfiguratie niet voor Template, maar voor: Aangepast en klik op Doorgaan
    4. Vul bij Doelomschrijving iets in, bijvoorbeeld: langer dan 1 minuut, kies het Type: Duur en klik op Doorgaan
    5. Bij Doeldetails kies je voor: Groter Dan en vul bij Uren: 0, Minuten: 1 en bij Seconden: 0 en klik op OPSLAAN. Je kan natuurlijk kiezen voor 30 seconden als de pagina helemaal niet lang is.

Nu heb je dus een doel aangemaakt voor in Analytics die elke 1 minuut even controleert of de bezoeker nog op de pagina aanwezig is. Ook al verlaat de bezoeker de pagina zonder iets te doen, kun jij dit toch zien in je conversie overzicht.

In Analytics ga je in het linkerscherm naar Conversies -- Doelen -- Overzicht.
Daar kun je dus zien hoeveel bezoekers er langer dan 1 minuut op een pagina zijn geweest.

Hoe kun je de bounce verlagen?


De bounce rate verlagen hoeft geen aparte opdracht te zijn in jouw SEO strategie. Want waarom is dat belangrijk? Je kan misschien beter concentreren om het aantal conversies te verhogen op de pagina met een hoge bounce rate. Toch geef ik een aantal tips die zeker kunnen helpen om jouw bounce rate te verlagen, vooral als het een resultaat is van een probleem. 

    1. Maak gebruik van een klikbare inhoudsopgave bovenaan een lange pagina, wanneer een bezoeker op een ankertekst klikt, is de bounce 0.
    2. Optimaliseer de snelheid voor jouw pagina.  Met een caching plugin versnel je eenvoudig je WordPress site om het bounce percentage te verlagen.
    3. Gebruik video’s om de bezoeker langer op de site te houden
    4. Voeg meer interne links toe, zodat de bezoeker sneller naar een andere pagina kan gaan
    5. Voeg knoppen en call-to-actions toe. 
    6. Gebruik heatmap software om te kijken waar mensen naar kijken, en voeg aan de hand daarvan de knoppen of call-to-actions toe
    7. Maak gebruik van een Chatbot of een Chat venster
    8. Gebruik een pop-up om mensen te verleiden er op te klikken

Misschien is het wel handig om hier eens dieper op in te gaan in een andere blog. 

Heb je hulp nodig bij het uitpluizen van de statistieken in Google Analytics? Neem even contact op. Laat je gegevens hieronder maar achter. 

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.