Waarom duurt SEO optimalisatie van websites zo lang? 

waarom-duurt-seo-zo-lang

SEO is hetzelfde als trainen voor een wedstrijd

Elke dag bekijk je de bezoekersstatistieken in Analytics, en elke dag ben je teleurgesteld.

3 maanden geleden heb je jouw website helemaal laten vernieuwen, en dat kostte 3000 euro. Voor 3000 euro moet je toch wel een goede website hebben en goed gevonden worden in Google toch?

Helaas blijkt het niet zo te gaan volgens een SEO specialist.

Als je onze blog hebt gelezen: er kan er maar 1 de winnaar zijn | nummer 1 in Google, dan zie je dat het een wedstrijd is om 1e te worden. Want ook de concurrent wil dat graag. Om eerste te worden bij je lokale sportclub is misschien nog wel te doen. Om 1e te worden in jouw regio wordt al iets moeilijker, en dan hebben het we het nog niet eens over de provinciale kampioenschappen of landelijke kampioenschappen.

Een goede voorbereiding is het halve werk.

Voor je begint met het optimaliseren van een website zal een echte SEO specialist een onderzoek verrichten in de vorm van een analyse. Zo een analyse kan problemen ontdekken op de website (zelfs bij een nieuwe website), en kijken waar er dingen missen of verbetert kunnen worden. Tijdens dit voortraject wordt tijdens de analyse naar ongeveer 150 onderdelen gekeken. Sommige minder belangrijk, sommige veel meer. Je kunt wel begrijpen dat wanneer je bij elk onderdeel even wilt stilstaan je al gauw enkele uren bezig bent.

Voordat je gaat meedoen met een motorrace wil je wel dat je motor tip top in orde is. En hoe kun je dat beter weten dan door de onderdelen allemaal langs te lopen en te controleren. Zo kun je wellicht problemen ontdekken die de race kunnen beinvloeden. Doe je dit niet, dan zul je in de toekomst tegen e muur kunnen lopen.

Een paar voorbeelden uit de praktijk?

  • Snelheid van de website.
    • Een van de onderdelen die we controleren is de snelheid van de website. Hier gebruiken we Google Lighthouse, Webpagetest, Pingdom Tools en GtMetrix voor. Zo kun je precies zien hoe lang een pagina laad, en welke onderdelen er snel/langzaam zijn. Soms bestaat dit lijstje wel uit 50 verschillende onderdelen die allemaal invloed hebben op de snelheid. Dit alleen al kan al makkelijk 10-30 minuten duren. Wil je hoger in Google komen, dan is een snelle website noodzakelijk!
  • Is Google analytics goed ingesteld met filters en goals?
    • Dit onderzoek kan 2 minuten in beslag nemen, maar ook 1 uur, afhankelijk van de grootte en complexiteit.
  • Komen er geen fouten voor op de website?
  • Wat is er in Google Search Console te zien.
    • Denk hier aan html errors, http foutcodes, problemen met indexatie. En als die aanwezig zijn, hoe kan de specialist die oplossen. Zo een onderzoek kan binnen 5 minuten klaar zijn, maar het kan ook 2 uur duren.
  • Welke pagina's worden er getoond in Google
    • Worden er onnodige pagina`s geïndexeerd of juist geblokkeerd die invloed hebben op de zoekresultaten? Welke kunnen we het beste verwijderen en hoe gaan we dat doen?
  • Zit de website zelf goed en duidelijk in elkaar?
    • Is de website goed gestructureerd, worden de URL's goed opgemaakt, en werkt die goed voor zowel mobiel als desktop. Een SEO specialist gebruikt hier verschillende tools voor, en bekijkt of alle onderdelen aanwezig zijn en op de juiste plaats staan.
  • Is de gehele inhoud van de website eenvoudig te bereiken.
    • Zo niet, hoe kunnen we de structuur aanpassen dat de belangrijkste pagina's goed gevonden worden.
  • Missen er bepaalde belangrijke pagina`s?
    • Of kunnen we meer pagina's toevoegen voor relevantie. Wordt de inhoud wel duidelijk genoeg weergegeven?
  • Foto en video's optimaal?
    • Worden er foto`s en videobestanden gebruikt op de website, en zijn die optimaal? Zijn ze niet te groot, waar staan ze, hoe zijn ze genaamd etc. Grote afbeeldingen duren langer om te laden, en dit uitzoeken is heel belangrijk. Het toepassen van de optimalisatie kan uren in beslag nemen!
  • Staan de titels, kopteksten en Meta Description goed?
    • Missen er titels of tekstkoppen op de website, of staan ze soms dubbel. Hoe kunnen we die aanpassen, welke zijn het belangrijkst, is voor elke pagina keyword research voor nodig? Een overzicht maken en beslissen welke je aan wilt passen gaat zeker wat tijd kosten, maar het optimaliseren van al die onderdelen kan heel lang duren.
  • Concurreren er pagina's onderling?
    • Zijn er pagina`s die heel veel op elkaar lijken? Kunnen we die niet beter combineren, hoe gaat de pagina er dan uit zien, welke gevolgen zullen dit kunnen hebben op de zoekresultaten en de internet linking en eventuele errors. Hoe meer pagina's er zijn hoe langer het duurt om hier een overzicht van te maken en te beslissen hoe je dit aan gaat pakken. Dit doe je niet in 5 minuten.
  • Wie zijn de concurrenten?
    • Welke concurrenten staan er voor dat zoekwoord op de 1e pagina, hoe ziet hun SEO er uit, waar worden zij op gevonden, en waarom staan ze op die en die positie? Hoe ziet hun website er uit, en hoe is hun site gestructureerd, en hoeveel content hebben ze. We kunnen de analyse ook uitvoeren op de website van de concurrentie om te zien hoe zij alles geregeld hebben. Dan ben je ook weer een paar uur verder.
  • Welke soort backlinks hebben de concurrenten?
    • Kunnen wij kans maken op dat soort links, hoe gaan we te werk, en is er eventueel samenwerking nodig met andere partijen zoals een reclamebureau om eventuele reclameuitingen op tv/radio/krant te maken.
  • Google richtlijnen gehandhaafd?
    • De hele analyse vooraf is o.a. het controlren van de Google richtlijnen. Belangrijk om dit tijden het hele optimalisatie proces in het oog te houden.

En Google dan? De VIP club op de 1e pagina.

Hierboven hebben we het alleen nog maar gehad over de tijd die een SEO specialist nodig heeft om dingen te onderzoeken en toe te passen, maar Google zelf heeft ook zijn eigen algoritmes.

Als je mee wilt doen met de racewedstrijd van Google, moet je wel de regels weten en heel hard trainen. Google zal je extra in de gaten houden als je nieuw bent om te kijken of je wel te vertrouwen bent. Het kan maanden duren voor Google voldoende signalen heeft om jou serieus te nemen. En zolang je niet het volle vertrouwen van Google hebt gewonnen zul je niet tot de VIP club worden toegelaten.

Dat er al websites te vinden zijn op de 1e pagina in Google betekent ook dat je er alles aan moet doen om te laten zien dat jij het 'waardig' bent daar ook tussen te staan. Hoe meer je traint, en hoe meer mensen praten over jouw, des te sneller Google je zal vertrouwen en je toegang zal geven tot de VIP club op de 1e pagina.

Begrijp je dat SEO maanden kan duren, maar begrijp je ook dat het dubbel en dwars waard is voor jouw bedrijf?

Neem dan contact op, want Rankify weet als geen ander welke ranking factoren nu eigenlijk er toe doen!

Laat je gegevens achter zodat we z.s.m. contact met je opnemen.

Invalid Email

Lees de Privacy Policy hier.

Marco

Auteur: Marco Logmans

SEO Specialist
Vanaf 2015 bevangen met SEO, en sinds 2017 eigenaar van SEO Bureau Rankify. Het bureau dat sterk gefocust is op data-gedreven SEO.