Verwijder een nepbedrijf op jouw adres uit Google Maps in 5 stappen

Tot je verschrikking zie je opeens een onbekende bedrijfsnaam bij jouw op het adres staan. De naam zegt je niets, en het komt ook helemaal niet bekend voor. Er staat dus een bedrijf in de Google Maps die daar helemaal niet hoort. Kun je daar iets mee doen?

Jazeker, in 2018 verwijderde Google zelf al meer dan 3 miljoen nepbedrijven uit Google Maps. Omdat het er zoveel zijn, kan het dus ook makkelijk op jouw adres komen te staan. Ik ga hier niet uitleggen hoe ze dat kunnen doen, maar ik kan wel laten zien hoe je zo een nepbedrijf uit de Google Maps kan laten verwijderen.

Wat is Google Maps

Google toont vaak een landkaartje in de zoekresultaten als je op een bepaald adres zoekt. Zo een kaartje met allerlei straatnamen en bedrijfsnamen wordt dus eigenlijk Google Maps genoemd. Wanneer je een bedrijf/onderneming/vereniging hebt, kan het in je voordeel werken om een bedrijfsaccount via Google te openen. Zo een account wordt een Google Mijn Bedrijf account genoemd. Heb je die nog niet, dan zou ik die maar gelijk instellen en activeren. Maar er bestaan dus ook mensen die een bedrijf zomaar op een andere plek zetten.

Google maps was voorheen voornamelijk ook bekend als Google Earth. Zodra je op het kaartje klikt wordt je doorgestuurd naar de grote landskaart van de buurt met verschillende bedrijfsnamen etc. Deze kaart wordt ook gebruikt in het navigatie systeem van Google, namelijk Google Maps.

Kan het gevaarlijk zijn om een nepbedrijf op jouw adres te hebben?

In 9 van de 10 gevallen zal het geen problemen opleveren voor jou. Het kan echter zijn dat iemand op deze manier probeert de identiteit te verbergen door een bedrijf zomaar ergens op de kaart te zetten. Hierbij kun je denken aan webshops die doen alsof ze op een locatie begeven, maar daar dus helemaal niet zitten. In de meeste gevallen zal Google deze adressen zelf oppakken en verwijderen, maar je kan het natuurlijk beter zelf doen, voordat er iets aan de hand kan zijn.

Verwijder een bedrijf op jouw locatie in 5 stappen

Een bedrijf daadwerkelijk laten verdwijnen wordt uiteindelijk door Google zelf gedaan. Door de volgende stappen te volgen kun jij Google te kennen geven dat er iets niet pluis is. Er is geen andere manier om dit te doen, omdat Google altijd het laatste woord heeft. Gelukkig zijn ze hier redelijk snel in, en vooral in Nederland (ik weet niet hoe snel het in het buitenland gebeurt) kun je binnen 24 uur een reactie verwachten.

Het enige dat je nodig hebt is een Gmail account om de aanpassing door te geven. Heb je die nog niet, dan kun je ook iemand anders vragen die al een Gmail account heeft. En om nog meer kracht bij te zetten kun je zelfs een Google Local Guide vragen (dus iemand die al veel reviews heeft geschreven voor bedrijven in Google Maps).

Stap 1: Selecteer het bedrijf

Ga naar maps.google.com toe en selecteer het nepbedrijf. Dit doe je door op het ballonetje te klikken op de kaart, waardoor er aan de linkerzijde van het scherm de bedrijfsgegevens komen te staan. In de meeste gevallen mist er veel informatie, omdat die niet is ingevuld. Vaak wordt dit op schaal gedaan, waardoor ze niet de moeite nemen alles in te vullen om nog meer op een echt bedrijf te lijken.

Stap 2: Klik op Bewerking Voorstellen

Wanneer je het bedrijf hebt geselecteerd zie je aan de linkerkant een knop staan met een potloodje ervoor, met de naam: Bewerking Voorstellen.

Stap 3: Kies voor Sluiten of Verwijderen

Omdat je zelf niet de bevoegdheid hebt om een locatie daadwerkelijk te sluiten, wordt jouw aanpassing alleen ‘bekeken’ en ‘onderzocht’. Want zodra je op de knop Bewerking Voorstellen hebt geklikt komt er een volgend scherm naar voren. Bij dit scherm kies je voor de 2e optie: Sluiten of verwijderen: Markeren als gesloten, bestaat niet of dubbel

Stap 4: Selecteer de optie: Deze plaats bestaat niet

Nadat je de selectie hebt gemaakt om te sluiten of verwijderen, komt er opnieuw een meerkeuze scherm. Kies hier voor de optie: Deze plaats bestaat niet. Hiermee geef je de medewerkers van Google de mogelijkheid te controleren of het bedrijf echt niet bestaat. Omdat ze dit handmatig doen, en waarschijnlijk een gedeelte automatisch, duurt het wel even voor dit wordt verwerkt.

Stap 5: Bevestig en stuur eventueel bewijsmateriaal mee

Om de medewerkers van Google de juiste beslissing te laten maken wordt er nog gevraagd of je foto’s kan toevoegen. Hiermee zou je dus kunnen laten zien dat er op dat adres helemaal geen bedrijf aanwezig is. Natuurlijk is dat niet altijd even duidelijk, maar mocht er bijvoorbeeld een supermarkt of autogarage op jouw adres gevestigd staan, dan kun je eenvoudig de voorkant van het huis laten zien om aan te tonen dat dit onmogelijk is.

Ook al heb je geen foto’s dan kies je bij deze optie alsnog voor Verzenden

Klaar is kees

Zodra je op de knop Verzenden hebt gedrukt zie je nog eenmaal een bevestiging van jouw aanbeveling. Je hoeft alleen nog maar even op Klaar te klikken om helemaal af te ronden.

Vervolgens krijg je op jouw Gmail account nog een email met de bevestiging. Hierin staat nog even aangegeven dat het tot 24 uur kan duren voordat de wijzigingen in Google zichtbaar zijn.

Nu is het dus eigenlijk aan Google om de gegevens te controleren en te maken dat het bedrijf uiteindelijk wordt verwijdert. In mijn geval was het nepbedrijf inderdaad binnen 24 uur verwijdert.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo