Ubersuggest is niet langer gratis meer!

Iedereen in de SEO wereld kent Neil Patel wel. De man achter Crazy Egg, Neilpatel.com, Kissmetrics, Quicksprout en ook Ubersuggest. Een man die zich een aparte positie heeft verworven in de online marketing wereld, wereldwijd. En dat niet zozeer met SEO, maar vooral online marketing. Een slimme man dus.

En het laatste nieuws uit deze hoek van de online marketing wereld: Ubersuggest is niet langer gratis! Het is vanaf nu grotendeels een betaalde tool. 

Ubersuggest was waarschijnlijk een van de meest populaire tools voor zoekwoorden onderzoek omdat het (voornamelijk) gratis was.

Het is nog wel (een beetje) gratis, maar vanaf nu is het aantal resultaten dat je krijgt in de gratis versie flink afgenomen. Eigenlijk tot het punt dat het niet beter of slechter is dan de grote jongens zoals SEMrush en MOZ die ook de mogelijkheid hebben om een beperkt aantal gratis zoekopdrachten uit te voeren. 

Maar hoe heeft het zo ver kunnen komen?


Het begon allemaal in 2014 met een website die ubersuggest.io heette. Veel mensen houden van het gebruik van gratis software om hun SEO te doen, en daardoor was Ubersuggest gegroeid tot het punt dat Neil Patel de website kocht in 2017 voor $120.000. 

Op dat moment had de website 38.700 backlinks van 8490 domeinen. 

Het is onduidelijk hoeveel backlinks de tool nu heeft, omdat het onderdeel is geworden van het domein Neilpatel.com en de tool te vinden is via verschillende URL’s. In elke taal is de tool namelijk te vinden onder een andere URL. In Nederland is het https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/ en in het engels https://neilpatel.com/ubersuggest/ 

Maar hier zijn de gegevens voor het domein neilpatel.com 

SEMRUSH:

SERPSTAT:

LINKMINER:

De website heeft dus zoveel backlinks ontvangen, mede doordat de tool gratis was, en veel mensen er gebruik van maakten. 

Dit is natuurlijk alleen mogelijk als je voldoende cash hebt, en dat heeft Neil Patel. Want in 2017 kocht hij ook nog eens KISSmetrics voor $500.000. Dan weet je dat je genoeg geld hebt om dit soort dingen gratis te houden. En het leuke is, hij heeft Kissmetrics.com ook doorgestuurt naar neilpatel.com met een 301! Dus ook al die backlinks (die niet in de tools te zien zijn) geven de website nog eens een flinke push. En hij heeft nog meer domeinnamen met een redirect naar zijn website, dus die heeft zo een grote autoriteit, dat bijna elke nieuwe blog of artikel direct goed vindbaar is.

En beetje bij beetje begon het te veranderen in een betaalde tool. Want waarom zou iemand iets echt volledig gratis houden? Eigenlijk doet niemand dat, puur en alleen om mensen te helpen. Ook Google gebruikt onze gegevens voor big data, waardoor wij hun product zijn! 

Sommige mensen hadden dit al voorspelt. 

Met alle kennis in je achterhoofd dat Neil een online marketeer is tot het bot, had je deze stap al van verre aan zien komen.  

Even terugblikken op een paar interessante posts van onder andere Reddit en Blackhatworld. 

Reddit

Wat deze persoon eigenlijk zegt: 

  1. Hij gaat vragen dat je met Google gaat inloggen na enkele gratis zoekopdrachten
  2. Hij gaat naar je website URL vragen
  3. Backlink data krijgen van duizende website
  4. Begint met het aanbieden van webinars and veel andere dingen om jouw in de ‘val te laten lopen’. 

In principe is dat zeker zoals het gelopen is, alleen niet in enkele dagen maar in 2 jaar tijd. Van gratis tool tot betaalde tool. 

Blackhatworld

Je ziet dat meerdere mensen dezelfde gedachten hadden. Het zal waarschijnlijk een betaalde tool worden. En daar hadden ze 2 jaar geleden al gelijk in. 

Hoe heeft hij dat gedaan?


Allereerst heeft hij een gratis tool voor aardig wat geld gekocht, 120.000 dollar. Een bedrag dat je niet zo maar investeert om mensen te helpen zonder er zelf iets aan over te houden, toch? Of is dat naïef? 

In meerdere video’s verteld hij dat je niet hoeft te betalen voor dure SEO tools, en dat je het gewoon met gratis tools kan doen, waaronder dus zijn eigen Ubersuggest. 

Door zoveel bekendheid te maken heeft hij duizenden backlinks ontvangen. En daardoor is de tool ook zo populair geworden

Daarna volgde, zoals de gast op Reddit al voorspelde, de inlog met een Google account. En wat wilde hij daarmee bereiken? Jouw hulpje zijn? Nee natuurlijk niet. Hij wil je data hebben. 

Kijk naar naar deze vraag die er wordt gesteld als je gaat inloggen met een Gmail account: 

Met deze data heeft hij toegang tot duizenden website en ook backlink data! Met de juiste software kan hij daar zo ontzettend veel data uit halen, en nog eens gratis ook. Althans, bijna gratis, want zo een tool onderhouden, uitbreiden en optimaliseren kost ook geld. Natuurlijk. 

En dan is het nu zo ver om de tool betaald te maken voor een klein bedrag van $10 per maand. Heel slim, want hij heeft nu zo een groot aantal volgers die zeker wel $10 per maand over hebben voor deze informatie. En op hetzelfde moment harkt hij nog veel meer data binnen uit jouw Google Search Console data. 

En dat is voor hem zeker wel een aantal dollars waard. 

Ga jij $10 per maand betalen voor Ubersuggest?

Ik niet. Niet omdat ik niet al mijn websites en data van een van mijn Gmail accounts wil weg gaan geven, maar omdat ik logischerwijze al betaal voor andere tools. En er zijn zoveel tools dat het onverstandig is om overal maar een abonnement op te nemen. 

Als je nieuw bent tot SEO en je niet veel budget hebt, dan is $10 per maand zeker wel te doen. 

Oh, als je het toch gaat doen en je niet wilt dat hij al jouw data gaat gebruiken, gebruik dan een Gmail adres dat niet gekoppeld is aan websites in Google Search Console, of maak gewoon een nieuw Gmail adres aan. 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jullie website?

Neem contact op, of laat je gegevens hieronder achter. 

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.