Stoppen met SEO?

Ondernemers die de SEO diensten van een SEO bureau stoppen zullen vast een valide reden hebben. Wellicht zit jij er ook aan te denken om te stoppen met SEO. Jij zal er ook wel een grondige reden voor hebben. Maar wat gebeurt er precies als je stopt? Gaat dan alles verloren? Heb je jezelf dan tekort gedaan? 

SEO gaat gewoon door ook al stop jij met betalen

Dit klinkt een beetje tegenstrijdig maar dit is hoe de zoekmachines werken. Als je vandaag een nieuwe pagina maakt, dan zal die niet morgen op nummer 1 staan.

Vooral niet als er meerdere concurrenten zijn voor dat zoekwoord. Het duurt namelijk even voor een pagina hoog in de zoekresultaten komt en nog langer om op nummer 1 in Google te komen. Dus ook al stop je vandaag met het optimaliseren van die ene pagina, dan nog kan die pagina hoger in Google komen in de komende maanden. Dit is de normale gang van zaken als het gaat om het verhogen van zoekposities in Google.

Je hebt meer kans dat een pagina die 2 maanden geleden geoptimaliseerd is nu hoog gaat scoren dan een nieuwe pagina die gisteren is toegevoegd. Dus het effect van SEO gaat pas echt zichtbaar worden na enkele weken of maanden. 

Als voorbeeld geef ik een lokale klant van Rankify. Rond de zomer zijn we met het traject gestart en in december is het traject gestopt op verzoek van de klant. 3 maanden later wordt de website nog steeds goed gevonden. De klant staat inmiddels op veel top 3 posities en wordt alleen maar meer bezocht dan toen we begonnen. Hij rankt zelfs beter dan toen we stopten, precies zoals ik had voorspeld. Dit is vooral heel duidelijk in branches waar de concurrentie niet zo sterk is. 

Dit is de grafiek sinds aanvang van het SEO traject
Dit zijn de resultaten 3 maanden na stoppen SEO traject

Waarom wordt het pas interessant als je hoog scoort op bepaalde zoektermen?

Jouw belangrijkste pagina’s staan hoog in de zoekresultaten voor de juiste zoekwoorden, en dan?. Op dat moment gaat het pas echt interessant worden. Vooral als jouw content nog iets meer ‘linkwaardig’ is dan die van de concurrent. Want hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt, hoe meer bezoekers je kunt verwachten. En hoe meer bezoekers je krijgt des te hoger het aantal klanten/cliënten/opdrachtgevers. En dat is precies de reden waarom je SEO doet, toch?

Daarnaast zal jouw website ook een naamsbekendheid opbouwen. Zodra je goed vindbaar bent zul je ook meer organische backlinks ontvangen. En hoe meer backlinks je ontvangt, des te hoger je in de zoekresultaten kan komen. 

Exponentiële groei

Als je de grafiek hierboven bekijkt zie je verschillende lijnen. De groene lijn is een expnentiele lijn. Dit betekent dat hoe verder je naar recht gaat, de sneller de lijn stijgt. Dit is ook een beetje hoe SEO werkt. In het begin zul je misschien maar een kleine stijging opmerken, maar hoe langer en meer je met een SEO traject bezig bent des te sneller kan het allemaal gaan. En dit heeft alles te maken met wat ik hierboven heb geschreven. Er komen meer mensen, je krijgt meer bekendheid, je ontvangt meer backlinks en dan gaat het hard.

Het geld is (tijdelijk) op

Je geld is op en je weet niet hoe je verder moet. Toch weet je hoe belangrijk SEO is voor jouw onderneming. Jouw branche is beland in een crisis. Belangrijke keuzes moet je snel maken, investeren of besparen. Het SEO bureau die je inhuurt betalen of jouw medewerkers? Dat zijn lastige keuzes. Het effect van SEO gaat namelijk gewoon door op het moment dat je stopt met jouw SEO abonnement. Jouw medewerkers zijn jouw rechterhand. Net zoals het voorbeeld hierboven gaat het effect van SEO pas echt zichtbaar zijn na enkele maanden.  

Er zijn hier echter wel weer nadelen aan verbonden. In branches waar de concurrentie sterk is zal de concurrentie jou in kunnen halen. Jij werkt namelijk niet meer aan je site terwijl de concurrent wellicht hard door gaat. Ze bouwen meer backlinks, meer content, meer social media aandacht etc.  Maar je kan het ook op een andere manier aanpakken. 

Wat kun jij doen?

Mijn tip: maak een afspraak met het SEO bureau dat zodra je weer geld hebt hen in kunt huren. Bespreek de stappen die jouw onderneming kunnen zetten om de tijd te overbruggen. Heb je een team die teksten kunnen schrijven? Heb je een team dat technisch onderlegd is? Bespreek met het SEO bureau welke werkzaamheden je wellicht in deze overbruggingsperiode over kan nemen. 

Nee, een SEO bureau of SEO specialist vervangen met je eigen team is niet mogelijk. Daar mist de kennis en ervaring voor. Maar je kunt wel een plan laten opstellen met een lijst van nieuwe pagina’s die je kan toevoegen. Later kan de SEO specialist deze verder optimaliseren voor SEO. Misschien zijn er manieren om meer sociale media aandacht ze krijgen. Welke bedrijven of websites ze kunnen benaderen voor eventuele samenwerken (en een backlink krijgen) etc. Er kan genoeg gedaan worden. Vooral wanneer het om online marketing voor het MKB gaat.

Het duurt te lang?

Wat duurt te lang? Wat waren de goals? Wat was jullie budget? Hoeveel uur is er gewerkt? Wat is er besproken met jullie SEO bureau? Zijn ze hun afspraken niet nagekomen? 

Hoe minder uur er gewerkt wordt per maand des te langer het duurt voor die grafiek gaat stijgen. In de meeste gevallen zullen de cijfers in het zwart staan binnen enkele maanden. Maar de grootste stijgingen zullen pas merkbaar worden na enkele maanden. Net zoals in bovenstaande grafiek met exponentiële groei gaat de groei pas echt doorzetten als de basis goed staat. 

Als voorbeeld neem ik een klant met 4-8 uur per maand werk. 

  1. Maand 1: Diepgaande SEO analyse (4-8 uur)
  2. Maand 2: Oplossen problemen (afhankelijk van de problemen) en instellen rapportages, goals, software, keyword mapping etc. 
  3. Maand 3: Optimaliseren bestaande content
  4. Maand 4: Verder gaan met optimaliseren bestaande content
  5. Maand 5: etc. 

Bovenstaande aanpak is voor kleinere ondernemingen met een beperkt budget. Met 4-8 uur werk kun je niet vanaf maand 1 resultaten zien. Zelfs in maand 3 zullen de verschillen minimaal kunnen zijn. Natuurlijk is dit afhankelijk van de branche en de kwaliteit van de website. Maar hoe minder uur er gewerkt wordt aan de optimalisatie des te langer het duurt voor je echte resultaten ziet. 

Als je meer wilt weten waarom SEO zo lang duurt raad ik je aan om onze blog te lezen: Waarom duurt SEO zo lang? 

Heb jij hulp nodig? 

Misschien zit jij er aan te denken te stoppen met jullie SEO bureau? Neem dan contact op om als derde en onafhankelijke partij te helpen met jouw beslissing. SEO hulp nodig? Laat dan jouw gegevens achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo