SEO Ruler review: Gratis keyword tool voor iedereen

Ben jij ook op zoek naar het gouden ei in de berg van gratis online SEO tools? Misschien heb ik die wel voor je gevonden. Tenminste als jij op zoek bent naar een gratis zoekwoorden tool. SEO Rule Pro is een gratis tool voor zoekwoorden onderzoek. 

Het is gratis en wordt elke paar weken geupdate! 

Begin met de juiste zoekwoorden te kiezen.

De juiste zoekwoorden kiezen is van essentieel belang. Ze maken namelijk het verschil tussen een bezoeker en een converteerder. Je moet je zoekwoorden koppelen aan jouw target doelgroep. Neem maar even het voorbeeld van een winkel met herenschoenen. Als de site gevonden wordt op het algemene zoekwoord schoenen, dan is het vrijwel zeker dat een groot aantal bezoekers van het andere geslacht zijn en daardoor niet converteren. Ze zullen terug bouncen naar Google en vervolgens naar de concurrent gaan. Dit is een slecht teken voor Google en gaat jouw ranking beïnvloeden, maar het is ook niet goed voor jouw conversies.

Vergeet dat niet.

De juiste zoekwoorden kiezen heeft ook te maken met jouw concurrentie. Als de website nieuw is kun je beter zo specifiek mogelijk targeten om kans te maken op bezoekers. Je kunt zoals in bovenstaand voorbeeld veel beter op nette schoenen heren suede proberen te ranken dan herenschoenen in het algemeen. Je moet per zoekopdracht kijken naar de concurrentie en het landschap in de zoekresultaten. Staan er advertenties bovenaan, video’s, afbeeldingen, een kaart etc. Gebruiken de concurrenten listiclles, product pagina’s, informatieve pagina’s, long-form content? Dit hoor allemaal thuis in het zoekwoorden onderzoek. 

Waar ga jij beginnen met jouw zoekwoorden onderzoek? Je kunt Google Ads keyword Planner gebruiken, maar die geeft niet altijd voldoende data. Vooral bij langere zoekopdrachten komen er geen bruikbare getallen uitrollen. Ze is voornamelijk gemaakt voor adverteerders en niet voor SEO. Alleen woorden waarop je kunt adverteren staan in de lijst. 

Vandaag wil ik even stilstaan bij een nieuwe gratis tool, namelijk SEOruler. 

SEOruler

SEOruler is een gratis zoekwoorden onderzoekstool. De maker Pablo Rosales is een actieve gebruiker in de Facebook groep SEO Signals Lab. Daar deelt hij zijn SEO technieken en zijn gratis tools. Naast de website heeft SEOruler ook een Google Chrome Extension. Deze extension (SEO Ruler Extension) wordt inmiddels al gebruikt door meer dan 2000 personen. 

De website SEOruler.pro geeft net als de Google keyword planner allerlei suggesties. Veel meer dan Google Ads zelfs. Maar vandaag wil ik vooral even stilstaan bij de werking van hun website en dan voornamelijk de zoekwoorden tool, genaamd Quick Suggest. 

Quick Suggest

Alhoewel de tool voornamelijk voor Engelse zoekwoorden is gemaakt kun je het ook prima gebruiken voor Nederlandse woorden. Helaas mis je daardoor wel enkele standaard functionaliteiten, maar die kun je in veel gevallen handmatig vervangen. 

Stap 1 – Selecteer eerst de juiste taal en het land.

Je kunt in elk veld gewoon typen, dat gaat sneller dan te scrollen

Stap 2 – Vul je zoekwoord in


Stap 3 – Selecteer de juiste modifiers

De modifiers staan standaard allemaal geselecteert. Omdat ze bedoeld zijn voor Engelse termen kun je er een paar uitzetten: Comparisons, Questions, Post en Pre. 

En druk vervolgens op de groene knop: Suggest

Stap 4 – kopieer of download de data

Je kunt kiezen om de gegevens te downloaden als CSV of de gegeven te kopiëren naar het klembord. Dit is natuurlijk afhankelijk van je workflow. Als je al een spreadsheet open hebt staan werkt het sneller om Copy Data te gebruiken en eenvoudig de gegevens in je spreadsheet plakken. Maar je kunt ook kiezen om te downloaden als een CSV bestand en later de bestanden 1 voor 1 te gebruiken. 

De volgende stappen zijn helemaal afhankelijk van jouw persoonlijke workflow. 

Handmatige modifiers

De modifiers die standaard worden gebruikt zijn Engelstalig. Dit zijn hulpwoordjes die gebruikt worden in combinatie met de zoekterm. Denk aan woordjes als: When, What, And, Like, Versus, VS, Or, On, To etc. Zulk soort toevoegsels zijn superhandig om long-tail keywords te vinden. 

Gelukkig heeft SEORuler ook de optie om handmatige modifiers toe te veogen. Deze worden Custom Modifiers genoemd. Vul hier jouw favoriete hulp woordjes in. Je kunt ook even spieken bij de engelstalige versie. Enkele voorbeelden: 

  • Wat
  • Waar
  • Hoe
  • vs
  • of
  • Beste
  • 2020
  • Nieuwste
  • Slechtste
  • Top
  • Reviews

Klik op de groene knop Add Modifier als je een woordje toevoegt. Klik vervolgens op de groene knop Suggest, bovenaan de pagina. De tool gaat dan opnieuw de zoekwoorden bekijken met jouw modifiers. 

Extra: 

Als je een modifier toevoegt moet je nog wel even op Suggest klikken om de tool opnieuw te draaien. Wanneer je grijze balkjes ziet betekent dat de tool aan het draaien is of nog moet gedraaid worden. Als je rode velden ziet, betekent dat simpelweg dat er geen suggesties zijn.

Conclusie SEORuler

Met SEO ruler krijg je honderden zoeksuggesties binnen enkele minuten. En dat allemaal uit een gratis bruikbare tool. Helaas kleven er voor Nederlandse gebruikers wel een paar kleine nadelen aan. Allereerst krijg je bij sommige zoekwoorden Engelstalige suggesties te zien. Dit gebeurt voornamelijk met woorden die ook voorkomen in de Engelse taal zoals zoekwoorden met camera, marketing of computer. Daarnaast mis ik ook nog de zoekvolume mogelijkheid. Natuurlijk kun je die eenvoudig controleren met de lijstjes die je kunt downloaden, maar dat is toch weer een stap extra. 

De kracht van de tool zit voornamelijk in de mogelijkheid in de custom modifiers. Je kan hier zelf enkele modifiers aan toevoegen om meer ‘gericht’ zoekwoorden te vinden. Dit gaat een stap verder dan bijvoorbeeld Yoast Suggest. 

Ga naar de SEO ruler Pro website

Hulp nodig bij het verbeteren van jouw vindbaarheid?

Neem contact op of laat je gegevens hieronder achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.