Maak je website SEO proof in 1 dag met deze 5 tips

Je hebt een website, maar de website is nog niet goed vindbaar in Google. Dat is misschien wel 1 van de meest belangrijke vraag voor bedrijven. Gratis gezien worden in Google zonder te hoeven betalen voor die verdraaide advertenties. 

Met deze tips ga je jouw website SEO proof maken en maken dat je meer zichtbaar wordt in de zoekmachines. 

Zo maak je zelf jouw website SEO Proof


Geen budget om jouw SEO uit te besteden? Maak dan zelf jouw website SEO proof.

Wat is SEO proof? Een SEO proof website is een site die de basics van SEO goed voor elkaar heeft. Titels en kopteksten staan allemaal goed ingevuld, evenals de techniek van de website die goed klopt. Een website die er klaar voor is om goed gevonden te worden in Google.

Tip 1: los de problemen van je website op

Voor de meeste bedrijven is hun website een statisch ding. Het staat online en voor de rest wordt er niet veel naar gekeken. Als er al naar wordt gekeken is het misschien het updaten van informatie.

En dat is zonde. 

Want hoe langer een website online staat, des te vaker je te maken krijgt met problemen. Het oplossen van website problemen is in mijn opzicht 1 van de belangrijkste stappen in het optimaliseren en SEO proof maken van je site. Dit heeft echt de hoogste prioriteit voor je maar naar iets anders gaat kijken. Je kunt daar een SEO analyse voor laten uitvoeren, maar je kan dit ook zelf doen. Ten minste, als je SEO kennis hebt.  

Je kunt daar ‘gratis’ software voor gebruiken zoals Sitebulb, Website Auditor en Screaming Frog. De gratis versie van deze desktop tools geven je een beperkt aantal mogelijkheden, maar meestal zijn ze wel voldoende voor kleinere websites. De enige uitzondering is Sitebulb. Je krijgt hier automatisch een 14 dagen proefversie van. Vandaar dat ik deze zou aanbevelen omdat je de volledige tool kunt gebruiken om jouw site problemen op te lossen. Je hebt dan 14 dagen de tijd om ze op te lossen. Dit moet wel voldoende zijn!

Er zijn ook enkele online tools die je hierbij helpen, en geven enkele handige tips. Dit zijn onder andere: https://sitechecker.pro/ , seobility.net en seotesteronline.com. Van deze 3 geef ik de voorkeur aan sitechecker.pro omdat die naar meerdere pagina’s kijkt en een handiger overzicht gebruikt. 


Het maakt dus niet zoveel uit welke tool je gebruikt, als je de problemen maar oplost. Je kunt heel goed gebruik maken van meerdere tools op meerdere momenten. Op die manier kun je echt alle problemen oplossen. Veel van deze tools laten alleen de eerste 10 fouten zijn waardoor je de tool sowiezo meerdere malen moet laten draaien tijdens het oplossen van jouw website problemen. 

  1. Zijn alle titels ingevuld en zijn ze uniek (een titel dit te lang is hoeft geen probleem te zijn persé, maar meerdere pagina’s met dezelfde titel kan wel een probleem zijn)
  2. Zijn alle meta omschrijvingen ingevuld en zijn ze uniek (niet belangrijk voor algemene voorwaarden etc maar wel voor je belangrijkste pagina’s)
  3. Hebben alle pagina’s een H1
  4. Maken alle pagina’s gebruik van een H2
  5. Zijn er 404 errors te vinden op de site? Verwijder de links die naar een kapotte pagina verwijzen 
  6. Zijn er veel 301 redirects te vinden op de site?
  7. Welke pagina’s zijn orphan pages? Probeer deze te gebruiken bij je interne linking
  8. Worden er pagina’s geindexeerd die dat niet zouden moeten? Lees dan ook ons blog: indexatie problemen.

Als bonus tip zou ik willen wijzen op een super handige tool, namelijk hexometer. Hexometer werkt ongeveer hetzelfde als bovenstaande tools, maar het grote verschil is dat hij continue scant. Elke dag bezoekt hij de website om te zien of er fouten zijn. De tool is gratis en voor weinig geld kun je ook de volledige versie gebruiken. 

Hieronder is een voorbeeld van een klant die na een Google update de bezoekersaantallen zag verdubbelen, mede door het oplossen van meerdere website problemen. De bovenstaande tools worden alleen optimaal benut door iemand die hier dagelijks mee bezig is, maar je kunt er als leek zeker veel problemen mee oplossen en hoger scoren. 

Tip 2: Optimaliseer je titels en meta omschrijvingen. 

Hierboven heb je kunnen zien dat het oplossen van problemen de eerste stap is om jouw site SEO proof te maken. De tweede stap waarmee je snel vooruitgang kan boeken is het optimaliseren van al je titels en met omschrijvingen. 

Wanneer jouw webpagina’s gevonden worden op de eerste pagina van Google, maak je pas kans de meeste klikken te krijgen. Je titel en meta omschrijving (Title and Meta Description) is het enige wat een potentiele bezoeker kan zien in Google. Als jij de titel optimaliseert zodat het er uitdagender, interessanter uitziet, maak jij meer kans op een klik. Dit verhoogt de CTR naar je website en brengt je meer bezoekers.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je de juiste zoekwoorden heb in je titel, en in de juiste volgorde. 

Voorbeeld: canon mg4250 printer kopen

Met deze titel zul je weinig bezoekers krijgen. Vandaar dat dit zoekresultaat ook niet op pagina 1 te vinden is. 

Met de volgende titel maak je wel meer kans op bezoekers! Daarnaast heeft de titel de juiste zoekwoorden gebruikt waardoor je hoger kan scoren in Google. 

Tip 3: Update oude en verouderde content

Niets is er zo makkelijk als even een oude pagina opfrissen. Met het opfrissen van een pagina laat je Google eigenlijk weten: deze pagina is vernieuwd, bekijk hem alstublieft even, en her-indexeer hem aub. 

In WordPress kun je eenvoudig een plugin installeren die alle posts een nieuwe datum geven, maar dit zal niet altijd werken. Het beste kun je even de content even aanpassen en misschien hier en daar het huidige jaartal toevoegen. Dat dit werkt hebben ze bij Authority Hackers getest met een veelbelovend resultaat. 

Daarnaast helpt het vernieuwen van de pagina ook om de laatste gewijzigde datum te tonen in de zoekresultaten. Ik weet niet hoe vaak jij kijkt naar de datum in de zoekresultaten, maar een oude datum kan ook afschrikken en daardoor een klik missen. Bekijk dit zoekresultaat maar eens voor de query: hoe schrijf je een cv? Ik zou eerder op een pagina klikken die een recentere datum heeft dan zo een super oude pagina van jaren geleden. 

Tip 4: Breid je website uit met lange informatieve artikelen

Met de bovenste 3 tips zul je het snelst de verschuivingen in Google kunnen merken. Alleen is het nog de vraag hoeveel pagina’s je eigenlijk op je site hebt staan. Grote concurrenten hebben vaak grote websites. Om er achter te komen hoeveel pagina’s ze eigenlijk in Google hebben staan kun je het volgende doen. 

  1. Zoek 1 van de belangrijkste zoekwoorden in jouw branche. 
  2. Klik op de eerste zoekresultaat die je ziet. 
  3. Ga naar de adresbalk en verwijder alles achter de domeinnaam
  4. Zet het woordje site: voor het domein en druk op enter

Nu kun je zien hoeveel pagina’s Google heeft geïndexeerd voor dat domein. Doe hetzelfde ook eens voor je eigen website en zie het verschil. 

Om meer bezoekers te krijgen kun je gaan concentreren op meer behulpzame pagina’s en het liefst met meer inhoud. Lange pagina’s maken meer kans om hoog te scoren en voor meer zoekwoorden. Zodra je op nummer 1 staat voor een zoekwoord met een hoog zoekvolume, maak je kans om op honderden andere zoekwoorden gevonden te worden. Veelal zijn het gerelateerde zinnen en vragen die deze pagina laten zien.

De voordelen van long-form content zijn 

  1. Je kan het onderwerp heel goed belichten en daarmee je specialisme laten zien
  2. Je kunt gevonden worden voor heel veel gerelateerde zoekwoorden en daardoor meer bezoekers krijgen
  3. Langere content maakt meer kans op backlinks

Lange content hebben gemiddeld meer backlinks dan korte pagina’s

bron: https://blog.hubspot.com/marketing/seo-social-media-study

Tip 5: Ga op pad om je content te snoeien

Fruitbomen snoeien kan resulteren in rijpere en betere vruchten. Hoe minder takken en vruchten aan de boom des te meer voeding er naar de overgebleven vruchten kunnen gaan. 

Datzelfde kun je zeggen over een website. De voeding kunnen backlinks zijn die verwijzen naar je website. Hoe meer backlinks (voeding) er naar minder pagina’s staan, des te hoger deze kunnen ranken. 

Dit lijkt nu net helemaal tegen de voorgaande tips in te druisen. 

En daar heb jij een punt. En daarom wil ik hier even bij extra bij stilstaan. 

Allereerst is het verstandig om alleen pagina’s te updaten die er toe doen en pagina’s toe te voegen die jij nog niet had maar wel kans geven op meer bezoekers. Tijdens het content prunen bekijk je juist of de pagina’s het waard zijn om te vernieuwen. Als ze het niet waard zijn, hoef je er ook geen tijd aan te besteden.

Je kunt dus prima kiezen om bepaalde pagina’s te verwijderen of te redirecten en tegelijkertijd pagina’s te updaten en nieuwe pagina’s toe te voegen. 

Dit is standaard voor een SEO strategie, en er is niets raars aan. Het is zelfs aan te bevelen om jouw website zo optimaal mogelijk te maken, en daar zijn deze 3 dingen onderdeel van. 

Droge takken die te weinig voeding krijgen zijn net als pagina’s zonder bezoekers. Als er pagina’s bestaan die gaan over iets waar niemand meer naar zoekt, is het misschien verstandig om er iets mee te doen. Je kunt er voor kiezen om de pagina te redirecten naar een vergelijkbare pagina. Maar je kunt ook de pagina simpelweg verwijderen. 

Om tot de beslissing te komen of je een pagina wilt verwijderen, updaten of redirecten heb je data nodig. Alleen met data kun je deze beslissing maken. Bekijk hiervoor de gegevens in Google Analytics en Google Search Console om te zien wat je ermee wilt doen. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het aantal vertoningen in Google 
  • Het aantal klikken vanuit Google
  • Het aantal sessies vanuit Analytics
  • Het aantal backlinks
  • Het aantal conversies
  • Het bounce percentage 
  • Snelheid van de pagina
  • Grootte van de pagina (in combinatie met afbeeldingen, video bestanden etc)

Aan de hand van deze gegevens kun jij beslissen wat je met de pagina wilt doen. Dat is helemaal aan jou om te kiezen. 

Het inhuren van een SEO specialist kan hier enorm bij helpen omdat die de gegevens sneller kan interpreteren en tips kan geven wat je met de pagina’s kunt doen. Als je hulp nodig hebt om jouw SEO op orde te krijgen, neem dan een specialist in de hand.

Hulp nodig?

Bekijk onze SEO diensten, of neem contact op om de mogelijkheden te bespreken

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.