SEO website laten maken: zonder SEO = Dom!

In de wereld van online marketing kom je de gekste dingen tegen. Bedrijven die tienduizenden euro’s uitgeven aan een nieuwe website waarvan de SEO belabberd is. Of het toepassen van SEO nadat de website online staat. Brrr.

Je zult het wel herkennen!

Een nieuwe SEO website laten maken? Of eerst maken en dan SEO?


Wat zou jij doen? 

Je huidige website is inmiddels aan vervanging toe omdat het systeem al dateert uit 2010. 

Denk jij dan aan het inhuren van een SEO specialist? Of het inschakelen van een SEO bureau? 

Ik denk het niet, helaas! 

Veel bedrijven, en misschien ook jij wel, gaan op zoek naar een ‘bekende webbouwer of webdesigner’. Daar laten ze dan hun website voor duizenden euro’s vernieuwen. 

Maar wat krijg je daarvoor? 

Een website die ‘SEO vriendelijk’ is? Of een totaal geoptimaliseerde website waarbij elke pagina geoptimaliseerd is voor de zoekmachines en gebruikers? 

Enige nuance is natuurlijk op zijn plaats. 

Niet elke website hoeft 100% geoptimaliseerd te zijn. Maar in 9 van de 10 gevallen wil je wel meer dan alleen ‘een mooie website’. Vooral als je producten verkoopt of in de dienstverlening werkzaam bent. Je website staat online, en dan is het redelijk vanzelfsprekend dat je ook gevonden wilt worden. 

Hoge rankings in Google komen echt niet vanzelf! En al helemaal niet door een mooie website.

Waarom het een slecht idee is om SEO toe te passen NA het bouwen van een nieuwe website? Google!


Een tijd terug zat ik met een medewerker van de PR/marketing persoon van een middelgroot Accountants onderneming met meerdere vestigingen. Toen ik het rapport liet zien met alle problemen van de website, werd al snel duidelijk dat de eigenaar van de onderneming hier niet blij mee zou zijn. De website was namelijk net vernieuwd voor tienduizenden euro’s.

Er is uiteraard een verschil tussen het ‘vernieuwen’ en het bouwen van een compleet nieuwe website met een nieuwe domeinnaam. Het accountantskantoor had dus een hele nieuwe website gebouwd zonder aan SEO te denken.

SEO = search engine optimization, en niet : make my website beautiful again

Marco Logmans



Maar in beide gevallen is het toepassen van SEO bij de ontwerpfase al super belangrijk. Zoekmachine optimalisatie begint al bij dag 1 dat de website live gaat. De zoekmachine moet de hele website goed kunnen crawlen en indexeren. Hierbij is een zoekwoorden onderzoek eigenlijk net zo belangrijk. De content moet goed zijn, zodat de seo teksten vloeien verlopen. Dit kun je zelf doen, maar daar gaat heel veel tijd in zitten en vergt veel SEO kennis. Je kan ook een SEO cursus volgen, maar ook daar gaat tijd in zitten. Een cursus is trouwens heel goed om te volgen, laat me dat even benadrukken.

Maar toch: vraag om SEO hulp, waardoor er een SEO plan gemaakt kan worden voor het bouwen van een nieuwe website door een SEO bureau of SEO specialist. Zo een samenwerking zal de beste resultaten opleveren.

Bij een nieuwe website wil je wel dat alles goed staat voor je live gaat. Dat er geen indexatie problemen kunnen ontstaan door het verkeerd gebruik van de noindex of nofollow tags, filters, paginated pages enz. Maar ook dat er redirects goed staan vanaf de oude site (indien die er was).

Hier een voorbeeld van een nieuwe klant waarbij dit probleem duidelijk zichtbaar is. Deze heeft een duidelijk indexatie probleem. 


Dat is te vergelijken met het bouwen van een snelle auto door een designer!

Lees die zin nog maar eens. 

En denk daar even over na. 

Designers van websites zijn gefocust op het design, niet op de indexeerbaarheid en vindbaarheid in Google. Je laat het bouwen van een snelle auto toch ook niet over aan een designer, net zo min laat je het bouwen van een goed presterende website over aan een webdesigner. 

De nadruk ligt op ‘goed presterende website’ voor zoekmachines. 

Moet je dan alles perfect en helemaal klaar hebben voor je live gaat? Jouw online marketing moet op orde zijn, het hoeft niet perfect te zijn.


Een website is nooit perfect en is nooit af. Maar je kan de website wel SEO proof maken.

Wat je in ieder geval wel wilt hebben is een goede basis waar alles klopt en alles goed staat. Er moeten geen onnodige problemen zijn. De website moet bijvoorbeeld snel laden op een mobiele telefoon en er moet niets mis gaan met de indexeerbaarheid. (Denk bijvoorbeeld maar aan websites die nog op noindex staan).

Dus om het kort te houden: De basis moet minimaal goed staan voor je live gaat. Nog beter is dat de website optimaal is voor hij gelanceerd wordt.

Je kunt de website natuurlijk nog verder uitbreiden nadat hij gelanceerd is. 

Er moet bijvoorbeeld echt een zoekwoorden onderzoek gedaan zijn die gebruikt wordt voor de opbouw van de website.

Doe je geen zoekwoorden onderzoek vooraf, dan kun je net zo goed geen website bouwen!

De zoekresultaten komen echt niet vanzelf met een nieuwe website.

Hulp nodig tijdens het bouwen van een nieuwe website?


Om verkeer te krijgen via de zoekmachines heb je een gedegen SEO strategie nodig. Daarbij kun je denken aan het volgen van een uitgebreide SEO checklist, maar ook een samenwerking met een SEO specialist, of jouw SEO volledig uitbesteden

Bij een nieuwe website komt ook de vraag, welk CMS je gaat gebruiken. Veel ‘dure bureaus’ gebruiken hun eigen CMS, en daar ziet je dan voorgoed aan vast. Alleen dat bureau kan de website bewerken. Het gaat in veel gevallen echt niet alleen om de content, maar ook op de techniek.

Bij de livegang van de website moet je dus maken dat mensen de website weten te vinden. Dat gebeurt natuurlijk via de zoekmachines, maar gebruik hier ook social media voor, de vriendenkring, de kennissenkring, de klantenkring, de ondernemersvereniging, sportvereniging en ga zo maar door. Hoe meer bezoekers naar de website gaan vanaf dag 1 des te sneller dat Google de website vertrouwt en hoger kan laten zien in de zoekresultaten.

Ben jij op zoek naar iemand die het meeste uit jouw nieuwe website haalt? 
Neem dan even contact op door te mailen naar: info@rankify.nl of laat je gegevens hieronder achter.

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF