SEO na het bouwen van een nieuwe website: Dom!

In de wereld van online marketing kom je de gekste dingen tegen. Bedrijven die tienduizenden euro’s uitgeven aan een nieuwe website waarvan de SEO belabberd is. Of het toepassen van SEO nadat de website online staat. Brrr.

Een nieuwe website maken


Wat zou jij doen? 

Je website is inmiddels aan vervanging toe omdat het systeem al dateert uit 2010. 

Denk jij dan aan het inhuren van een SEO specialist? Of het inschakelen van een SEO bureau? 

Ik denk het niet. 

Veel bedrijven, en misschien ook jij, gaan op zoek naar een ‘bekende webbouwer’. Daar laten ze hun website voor duizenden euro’s vernieuwen. 

Maar wat krijg je daarvoor? 

Een website die ‘SEO vriendelijk’? Of een totaal geoptimaliseerde website waarbij elke pagina geoptimaliseerd is voor de zoekmachines? 

Enige nuance is natuurlijk op zijn plaats. 

Niet elke website hoeft 100% geoptimaliseerd te zijn. Maar in 9 van de 10 gevallen wil je dat wel. Vooral als je producten verkoopt of in de dienstverlening werkzaam bent. Je website staat online, en dan is het redelijk vanzelfsprekend dat je ook gevonden wilt worden. 

Hoge rankings in Google komen echt niet vanzelf!

Waarom het een slecht idee is om SEO toe te passen NA het bouwen van een nieuwe website?


Er is een verschil tussen het ‘vernieuwen’ en het bouwen van een compleet nieuwe website met een nieuwe domeinnaam. 

In het laatste geval gaat er gelukkig minder fout. 

Maar in beide gevallen is het toepassen van SEO bij het ontwerpen super belangrijk. 

Of nog beter gezegd, is er een SEO plan gemaakt voor het bouwen van een nieuwe website, waarbij een SEO bureau of SEO specialist samenwerkt met de developers tot het beste resultaat.

Bij een nieuwe website wil je wel dat alles goed staat voor je live gaat. Dat er geen indexatie problemen kunnen ontstaan door het verkeerd gebruik van de noindex of nofollow tags, filters, paginated pages enz. Maar ook dat er redirects goed staan vanaf de oude site (indien die er was).

Hier een voorbeeld van een nieuwe klant waarbij dit probleem duidelijk zichtbaar is. Deze heeft een duidelijk indexatie probleem. 


Dat is te vergelijken met het bouwen van een snelle auto door een designer!

Lees die zin nog maar eens. 

En denk daar even over na. 

Designers van websites zijn gefocust op het design, niet op de indexeerbaarheid en vindbaarheid in Google. Je laat het bouwen van een snelle auto toch ook niet over aan een designer, net zo min laat je het bouwen van een goed presterende website over aan een webdesigner. 

De nadruk ligt op ‘goed presterende website’ voor zoekmachines. 

Moet je dan alles perfect en helemaal klaar hebben voor je live gaat?


Een website is nooit perfect en is nooit af. 

Maar wat je in ieder geval wel wilt hebben is een goede basis waar alles klopt en alles goed staat. Er moeten geen onnodige problemen zijn. De website moet bijvoorbeeld snel laden op een mobiele telefoon en er moeten geen problemen zijn met de indexeerbaarheid. 

Dus om het kort te houden: De basis moet minimaal goed staan voor je live gaat. Nog beter is dat de website optimaal is voor hij gelanceerd wordt.

Je kunt de website natuurlijk nog verder uitbreiden nadat hij gelanceerd is. 

Er moet bijvoorbeeld echt een zoekwoorden onderzoek gedaan zijn die gebruikt wordt voor de opbouw van de website.. 

Doe je geen zoekwoorden onderzoek vooraf, dan kun je net zo goed geen website bouwen!

Hulp nodig tijdens het bouwen van een nieuwe website?


Om verkeer te krijgen via de zoekmachines heb je een gedegen SEO strategie nodig. Daarbij kun je denken aan het volgen van een uitgebreide SEO checklist, maar ook een samenwerking met een SEO specialist. 

Ben jij op zoek naar iemand die het meeste uit jouw nieuwe website haalt? 
Neem dan even contact op door te mailen naar: info@rankify.nl of laat je gegevens hieronder achter.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.