SEO hulp nodig?

Het online landschap verandert met de week. Nieuwe features, nieuwe mogelijkheden. En dat brengt je tot de vraag: heb ik SEO hulp nodig? 

Meegaan met de tijd

Elke paar maanden komt Google uit met een nieuwe zoekfunctie of wordt het zoekalgoritme op de schop genomen. Ranking posities van bedrijven kunnen dan fluctueren en mensen zonder SEO kennis weten niet wat er aan de hand is. Het hoeft niet altijd een ‘verslechtering’ te zijn van de zoekposities, het kan ook zijn dat er nieuwe functies zijn toegevoegd. Zonder het bestaan van deze functies mis je misschien mogelijkheden meer bezoekers te krijgen. Want als je kans maakt op een ‘speciale’ featured snippet, waarom zou je die kans niet aangrijpen? En dat is alleen mogelijk als je weet wat er mogelijk is! 

En dat is nog maar 1 voorbeeld. Maar het aantal wijzigingen die Google per jaar doorvoert zijn er in de duizenden. Natuurlijk kun je niet elke vernieuwing waarnemen, maar meegaan met de tijd is daarom cruciaal voor ondernemingen bij wie hun online aanwezigheid belangrijk is. 

Hoe groot is de concurrentie? 

Hoe groter de concurrentie is, des te belangrijker wordt jullie online aanwezigheid. Dit geldt ook voor ondernemingen die iets minder ‘afhankelijk’ zijn van hun online aanwezigheid zoals restaurants. 

Als de onderneming voornamelijk offline gebeurt, zoals een restaurant of café dan hoeft in sommige gevallen niet zoveel nagedacht te worden over SEO. Maar hoe groter de concurrentie is, ook in een offline werkomgeving, des te belangrijker SEO wordt. Een restaurant in een dorp van 10.000 inwoners heeft veel minder concurrentie dan een restaurant in hartje Amsterdam. 

Wil je toch goed gevonden worden met veel concurrentie, dan kun je niets anders dan een specialist inhuren. Als je het zelf probeert op te pakken of je SEO door een ‘neefje’ te laten doen kan vergaande gevolgen hebben. Gevolgen die nog maanden kunnen duren en jouw onderneming in de problemen brengen. 

Wat is het doel van jullie website?

Niet elke website is hetzelfde. Dat moet ik toegeven. Niet elke website is namelijk zo afhankelijk van hun online aanwezigheid en online verkopen als een webshop. Als je een webshop hebt zonder SEO, dan klopt er iets niet. Als je een lokale tandarts bent in een dorp, dan zul je waarschijnlijk al vol zitten en geen SEO nodig hebben. 

Maar hoe meer jouw doel afhankelijk is van het internet, des te belangrijker SEO wordt voor de onderneming. 

SEO als neurochirurgie

Een van de controversiële SEO specialisten op YouTube gebruikt deze analogie regelmatig in zijn video’s. En alhoewel dit misschien wel een beetje ver gaat, snap ik zijn argument wel. Hij zegt: als je een operatie nodig hebt aan je hersenen, dan wil je toch ook niet door een huisarts geholpen worden? Het argument voor een SEO specialist is dat je geen generalist zoekt, maar een specialist. Dat geldt natuurlijk voor elk vak en elk beroep. Hoe belangrijker het doel is, des te belangrijker de specialist wordt. 

Een SEO specialist is misschien niet geheel vergelijkbaar met een neurochirurg, maar SEO wordt wel steeds moeilijker. Het wordt meer een meer een expertise. Gelukkig kun je al een heel eind komen door de basis gewoon goed te hebben. Maar wil je echt het verschil maken, dan heb je een partij nodig die de puntjes op de i zet. Het is niet alleen nodig te weten welke nieuwe mogelijkheden er zijn in de zoekresultaten, het is ook belangrijk om de ervaring en kennis om te zetten in actiepunten. 

De concurrent is jullie een stap voor

Veel ondernemers laten hun keuzes afhangen van de kosten zonder te denken aan de concurrentie. Elke maand dat jij wacht met het inzetten van SEO wordt het verschil groter. En vergeet niet dat hoe langer je wacht het verschil niet lineair groeit, maar exponentieel. 

Dit betekent dat een SEO traject op d’n duur veel sneller zal gaan groeien. Een mooie grafiek is de volgende. Hoe verder je op de X as zit, des te sneller de lijn stijgt. 

AFBEELDING:exponentieel

Hoe langer je SEO uitstelt hoe groter het verschil met de concurrentie kan worden. Jij weet misschien niet waar de concurrent mee bezig is. Jij weet misschien ook niet of zij al bezig zijn met SEO of online marketing in het algemeen. 

Laat de keuze die je maakt dus niet alleen afhankelijk zijn van de kosten, maar onthoud dat je soms geen andere keuze hebt. Of je laat de concurrenten continue bezoekers en klanten wegsnoepen, of je neemt zelf een SEO bureau in handen om hen voor te zijn. 

Want het omgekeerde is ook waar. 

Hoe eerder jij begint met SEO en hoe meer tijd je erin steekt, hoe groter het verschil gaat worden met de concurrent. 

Het mes snijdt dus aan 2 kanten. Aan de ene kant zal de concurrent groeien en jij niet. Aan de andere kant kun jij boven de concurrentie uitkomen als zij niet snel genoeg actie ondernemen. 

Blijf ook op de hoogte en volg onze GMB posts

Hulp nodig?

Neem contact op of laat je gegevens achter. We nemen z.s.m. contact met jullie op. 

Veelgestelde vragen

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.