SEO in 2018: wat zeggen de experts
Wat zijn jouw strategieën voor SEO in 2018?
Rankify SEO Bureau heeft invloedrijke SEO-ers gevraagd naar tips en hun mening over het digitale Zoeklandschap van 2018. Hopelijk spoort het jou aan om iets nieuws te proberen of jouw strategieën aan te passen voor een succesvol nieuw jaar.
Marieke van de Rakt
Marieke van de Rakt is Manager Research & Strategy bij Yoast.com en heeft een PhD in Social Science.
“Een waardevolle tip voor 2018, zorg voor een goede interne linkstructuur. Links geven waarde door, dus pagina’s en posts waar veel naar gelinkt wordt hebben meer waarde voor Google. Door de juiste interne links toe te voegen zorg je er voor dat Google de relevantie van de pagina’s begrijpt, de relatie tussen pagina’s en de waarde van pagina’s. Op deze manier zal niet alleen Google je website beter begrijpen, maar ook je bezoekers. Een goede interne linkstructuur is hierdoor een belangrijke rankingfactor voor je pagina’s en posts!”
“Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.“
Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!
Kyle Roof
Kyle Roof is mede oprichter en Lead SEO van High Voltage SEO en de Lead SEO bij SIA. (SEO Intelligence Association).
Een belangrijk SEO onderdeel dat veel mensen missen is dat de On-Page SEO factoren afzonderlijk moeten worden gemeten en geïmplementeerd. De meeste mensen kijken naar pagina’s in hun geheel en maken beslissingen voor het optimaliseren die zijn gebaseerd op de hele pagina. Ze kijken dan naar een pagina en zeggen “deze pagina is te veel geoptimaliseerd” of “deze pagina is niet voldoende geoptimaliseerd.” Ze zullen dan de keywords voor veel van de On-Page factoren verhogen of verlagen.
Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat alle SEO factoren op de pagina zijn over-geoptimaliseerd of onder-geoptimaliseerd.
Wanneer aanpassingen worden gedaan zonder rekening te houden met de individuele factoren, zullen misschien sommige aanpassingen goed zijn, terwijl andere aanpassingen er nu juist voor kunnen zorgen dat ze buiten de acceptabele waardes vallen. Als je niet naar iedere factor afzonderlijk bekijkt, begrijp je niet dat een pagina zowel over-geoptimaliseerd als onder-geoptimaliseerd kan zijn op het zelfde moment! (screenshot antwoord Kyle)
Eric Enge
Eric Enge is een bekende keynote speaker op veel SEO conferenties. Hij is de CEO van Stone Temple in Massachusetts en werd “de 2016 US Search Personality of the Year”genoemd door de US Search Awards en “Search Marketer van 2016” bij de Landys Awards. Hij is co-auteur van het boek “The Art of SEO”, samen met Stephan Spencer, Rand Fishkin en Jessie Stricchiola.
Tip 1: Investeer meer in content van hoge kwaliteit. Een van de belangrijkste consequenties van de vooruitgang met “Machine learning” is dat Google steeds beter wordt in het evalueren van de kwaliteit van de inhoud op een pagina. Voor SEO’s betekent dit dat er veel mogelijkheden zijn door het uitbreiden van de inhoud op je website.MAAR dit is niet hetzelfde als eenvoudigweg er op los gaan. De inhoud die je schrijft, moet bij de allerbeste behoren binnen jouw branche/niche, of deze krijgt veel minder waarde van Google. Des te eerder je begint met dit proces, des te beter dit zal uitwerken op de lange termijn.
Waarschuwing: experimenteer veel om erachter te komen hoe dit het beste voor jou werkt. Als je tot nu toe nog niet hebt geprobeerd om je daar op te richten (produceren van hoge kwaliteit artikelen), kan het even duren voor je weet hoe je goede kwaliteit content schrijft. Tip 2: Leer hoe je “featured snippets” kan verdienen. Omdat er steeds meer zoekopdrachten worden ‘ingesproken’, zullen mensen gaan wennen aan het idee dat ze het antwoord eenvoudig krijgen dmv een stem. Deze “robot” stem leest het antwoord voor uit deze “featured snippets”. (Bekijk hoe je featured snippets kan krijgen in het artikel dat Eric over featured snippets heeft geschreven). Als het antwoord niet uit jouw “featured snippet” komt, dan zul je steeds minder “gevonden” worden.
Natuurlijk is de begeleidende tekst aanwezig die de gebruiker kan gebruiken om meer informatie te krijgen, maar voor een groot deel van de vragen zullen gebruikers tevreden zijn met die ene “mondelinge” reactie van Google. (screenshot antwoord Eric Enge)
Eric Lancheres
Eric Lancheres is een SEO die vooral bekend staat voor zijn Panda en Penguin update recovery in het verleden, en is een bekende gastspreker op events zoals SEO Rockstars, Traffic and Coversion en Internet Marketing Party. Zie www.mytrafficresearch.com voor meer informatie1. Creëer belachelijk goede content waardoor mensen vanuit zichzelf naar jou linken.
2. Creëer goede content en ga zelf aan de slag om je backlinks te krijgen.
Google wordt elk jaar slimmer en negeert meer en meer de `gedwongen backlinks’ waardoor optie 1 na verloop van tijd makkelijker wordt. De beste manier om te ranken in 2018 zal zijn door te proberen de beste content ter wereld te produceren (# 1) en als die methode niet automatisch links oplevert, forceer dan de links zelf door een combinatie van hoogwaardige gastblogs en links op bijvoorbeeld forums.
Wanneer je gastbloggen gebruikt, zoek dan naar sites die actieve bezoekers ontvangen en vermijd “nep gastblog websites” (PBN’s die op echte sites lijken)”. Je kunt controleren of deze websites echte bezoekers ontvangen met behulp van Ahrefs of SEMRush. (screenshot antwoord Eric Lanceres)
Tim Soulo
Tim Soulo is het hoofd van marketing en productstrategie bij Ahrefs. Ahrefs is een van de meest toonaangevende SEO-tools in de branche, aangedreven door big data.
Als we ons concentreren op het belangrijkste onderdeel van SEO, is mijn tip vrij duidelijk – maak jouw pagina het beste resultaat (objectief) voor een bepaalde zoekopdracht.Als we kijken naar de huidige trends in SEO, zou ik zeggen dat SEO’s meer aandacht zouden moeten besteden aan hoe de zoekresultaten voor hun doelzoekopdracht eruit zien:
– zijn er veel advertenties?
– zijn er “featured Snippets” & “People also ask” -vakken?(Deze zijn nog niet beschikbaar in Google.nl) (evenals andere SERP-functies)
– hoe opvallend zijn de “featured snippets” van de concurrenteie? Hoe maak je jouw “snippets” aantrekkelijker?
– zijn er AMP-pagina’s, recensies, sitelinks in de zoekresultaten voor jouw zoekopdracht?
Wat ik bedoel, Google experimenteert veel met hoe hun zoekresultaten eruit zien en geeft SEO’s hiermee allerlei nieuwe ’tools’ die ze kunnen gebruiken om hun aanwezigheid in de zoekresultaten te verbeteren.
Zorg ervoor dat je dat in 2018 in de gaten houdt. (screenshot antwoord Tim)
Matt Diggity
Matt Diggity is een diep gewortelde SEO en Marketing specialist. Hij runt Diggity Marketing, Diggity Links, Diggity Blog en Diggity Lab. 1) Bouw langzaam een site totdat deze uit de “Google sandbox” komt.
2) Begin met gematigde linkbuilding tot tekenen van autoriteit en vertrouwen beginnen te vertonen. Je merkt dit wanneer je nieuwe content maakt en deze binnen een week op pagina 1 of 2 wordt gerankt.
3) Zodra dat gebeurt kun je losgaan op meer inhoud en linkbuilding.
Het is een continu proces om te zien welke sites naar fase # 3 gaan en vervolgens die sites helemaal uit te bouwen. (screenshot antwoord Matt)
Ted Kubaitis
Ted Kubaitis heeft bijgedragen aan veel softwareoplossingen in de laatste 20 jaar. Hij is werkzaam geweest bij Microsoft, en heeft recent SEO Tool Lab opgericht. Hij heeft hier Cora SEO Software ontwikkelt waarmee je 500 verschillende SEO factoren kunt vergelijken met je concurrentie. Je kunt dan zien hoeveel deze factoren “correlate”” (samen hangen) met die van je concurrentie zodat je die aan kunt passen om hoger te ranken.
In 2018 is de sleutel “Efficient Advantage”. Dat betekent dat je de volgende dingen moet opnemen in jouw SEO-strategie:
- Je moet weten hoeveel jouw “SEO-finetuning” verschilt van die van jouw concurrenten met een hogere ranking.
- Je moet weten in hoe verre je de SEO factoren moet aanpassen/fine-tunen.
- Je moet kunnen weten op welk moment je moet stoppen met fine tuning van de SEO factoren in vergelijking met de specifieke “waardes” van je concurrentie.
- Je moet in staat zijn om het werk dat je in het ranken van een keyword moet gaan stoppen goed in te schatten op tijd en kosten.
- Je moet je inkomsten goed berekenen en toe kunnen wijzen aan al je kanalen, dus niet alleen Google, Yahoo en Bing.
- Vergeet niet te denken aan “syndicated search”, veilig zoeken (safe search) en andere zoekmachines die in sommige gevallen wel tot 40% van jouw organisch zoekverkeer kunnen uitmaken.
- Je moet je SEO-resultaten kunnen meten in omzet / conversies en groei.
- Je moet weten dat “keyword density” + het aantal woorden op een pagina (wordcount), alleen nauwkeurig kunen vergeleken worden per zoekwoord met de concurrentie. Voor andere zoekwoorden kan deze “keyword density” + aantal woorden op een pagina, veel te veel of juist veel te weinig zijn.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat je de keyword density van 1 zoekwoord mee kan nemen naar een ander zoekwoord. Zie deze afbeelding om het verschil te zien per buurt rond Seattle.
De zoekwoorden die jij wilt optimaliseren zijn niet de enige woorden waarop je zou moeten afstemmen. Wanneer je zoekt met Google, maakt Google alle relevante hits vet (in sommige browsers). Ze doen dit om je te laten zien hoe relevant deze resultaten zijn voor jouw keyword. Ik noem deze zoektermvarianten graag ‘overeenkomstige zoekwoorden’. Hieronder vallen enkelvoud en meervoudsvormen, vervoegingen, synoniemen, woordstammen en zelfs entiteitserkenning zoals de namen van prominente advocaten. Dit zijn de woorden die jouw pagina relevant maken voor een zoekwoord. Maak hier gebruik van. Zie de volgende afbeelding.
Uiteindelijk gaat “Efficient Advantage” “Efficiënt voordeel” om het meten van factoren. Je moet SEO factoren meten en gebruik maken van deze “data” om hoger dan jouw concurrentie te ranken. Sommige mensen gebruiken alleen “ideeën en manieren” van SEO’s die vorig jaar werkten, maar misschien niet meer vandaag de dag. Je moet weten wanneer je moet stoppen met fine tuning van backlinks. Je moet meten hoeveel een bepaald keyword inkomsten opbrengt en weten wanneer je over moet stappen naar een ander keyword die meer inkomsten genereert. Al sta je nummer 1 voor een zoekwoord, je hebt er niets aan zonder conversie. De enige resultaten die tellen moet reproduceerbaar zijn. De methode die je hanteert (niet nummers) voor 1 keyword moeten ook toegepast kunnen worden op een ander keyword. Het is prima om fouten te maken, zolang je er maar van leert en het goed hebt gedaan. Anders is het nooit OK om fouten te maken. (screenshot antwoord Ted)
Josh Bachynski
Josh Bachynski is een SEO specialist uit Canada. Hij is oa bekend van de White hat vs Black hat SEO show op youtube en is bezig met het maken van een film over SEO. Hij is ook te volgen op Twitter.
Heb betere semantische signalen dan alle anderen. Wat dat betekent, waar, en hoe het je dat moet doen, is de kunst en wetenschap van SEO 🙂 (screenshot antwoord Josh)
Charles Floate
Charles Floate is een black-hat SEO en internet marketing expert uit de UK.
Evalueer je OnPage voordat je naar links gaat kijken. OnPage-optimalisatie vereist slechts tijd in plaats van geld en heeft een aanzienlijk effect op de zoekresultaten. Dingen als titels en SSL zijn de afgelopen 2 jaar enorm in waarde toegenomen. Zorg ervoor dat u je OnPage perfect is voor je gaat kijken naar links. Je zult in 2018 helaas niet meer puur op links kunnen ranken. (screenshot antwoord Charles)
Marco Logmans
Marco Logmans is de SEO specialist bij Rankify SEO Bureau
Weet wat je eet, en meet wat je weet. Investeer niet al je geld in de laatste tools en software, maar leer van de masters van SEO, zoals de anderen op deze pagina. Meet de SEO factoren met “single variable tests”, of laat ze meten door iemand die daar in gespecialiseerd is. Blijf alhoewel bij de basics van On-Page SEO. Linkbuilding is daarnaast vooral in 2018 meer investeren in relaties ipv links an-sich.