Semrush geeft onderzoeksresultaten vrij voor de sterkste ranking factoren voor 2017-2018 in Google.

Search Engine Roundtable berichtte op 14 november 2017 dat Semrush de onderzoeksresultaten had vrijgegeven voor de (in hun ogen) sterkste ranking factoren.

Wat is Semrush?

Semrush Logo

SEMrush is een van de bekendste alles-in-één SEO software die gemaakt is om SEO-ers en bedrijven te voorzien van zoekmachine data om betere beslissingen te nemen in hun marketing strategieeen.

De software biedt verschillende analysetools en onderzoeksrapporten om jouw te helpen bij het optimaliseren van je SEO en marketing in het algemeen. Zo kun je bijvoorbeeld Concurrentie analyses doen, en backlink analyses.  Ze hebben data van miljoenen zoekwoorden en websites. De software is beschikbaar vanaf $99 per maand.

Wat hebben ze getest?

Alhoewel hun tests en data analyses niet nieuw zijn, hebben ze nu toch een eental nieuwe factoren ingecalculeerd. Zo testten ze voorheen de resultaten per domein! Terwijl ze nu vooral hebben gekeken naar de zoekresultaten per URL.

Ze hebben een data set van ongeveer 600.000 zoekwoorden/zinnen uit verschillende landen opgenomen met de eerste 100 zoekresultaten die Google had toegewezen. En met deze data zijn ze 17 verschillende Ranking Criteria langs gegaan. Daarnaast hebben ze 4 categorieen gebruikt om de resultaten te analyseren. De eerste groep zijn de websites met een Heel Hoog bezoekers aantal, hoog, medium en laag. Wanneer er een substantieel verschil werd gezien tussen de Long-tail keyword en korte zoekwoorden hebben ze dat er bij gezet.

Lijst met getest ranking factoren:

  1. Direct traffic: Directe website-bezoeken waarbij bezoekers niet via de zoekmachine de website bezoeken
  2. De totale Tijdsduur die op de site is doorgebracht
  3. Aantal pagina’s per sessie
  4. Bouncepercentage
  5. Totaal verwijzende domeinen
  6. Totaal aantal backlinks
  7. Totaal verwijzende IP’s
  8. Totale do-follow backlinks
  9. Lengte van de content op de pagina
  10. Websitebeveiliging (HTTPS)
  11. Totaal aantal verschillende ankerteksten (anchor)
  12. Keywords in ankertekst
  13. Keywords in body van de tekst
  14. Keyword density  (% zoekwoorden per pagina)
  15. Keyword in titel
  16. Keyword in meta description
  17. Video op pagina

De resultaten zijn volgens hen in precies de bovengenoemde volgorde:

Result of semrush test ranking factoren

Wil je de hele test zelf downloaden als PDF, ga dan naar hun website: https://www.semrush.com/ranking-factors/

Wat Semrush dus denkt dat de belangrijkste factoren zijn hebben alles te maken met de Customer Experience, User Intent, User Satisfaction. Als jij een SEO bureau bent, of freelance, dan zeggen zij dat jij het meest op die dingen moet focussen. En het aantal backlinks zijn daarom niet de belangrijkste bron voor #1 posities, net zo min als de Keywords op verschillende plaatsen.

Mijn vragen zouden dus zijn:

  1. Hoe kan Semrush Direct Traffic controleren van 600.000 zoekwoorden en de dan nog eens de eerste 100 resultaten.
    1. Hebben zij dan een integratie me AL die websites?
    2. If so, door een Google Anlytics koppeling?
  2. Waar zou Google dan deze gegevens vandaan halen om een positie 1 te geven?
    1. Als jij geen Analytics hebt geinstalleerd op je website, kan Google toch NOOIT zien of iemand direct naar jouw site toegaat!?
    2. Of zouden ze (iets in) Google Chrome hiervoor kunnen gebruiken?
      1. Maar wat als gebruikers Firefox gebruiken of Edge, of Safari?

Al met al, genoeg om over na te denken.