Rank transition: ranking juist slechter na optimalisatie!

Oh nee! Na het optimaliseren van je pagina zie je geen stijging maar juist een daling! Wat moet je nu doen? Alles maar weer terugzetten zoals het was, alle nieuwe backlinks verwijderen/disavowen, nog meer optimaliseren of er toch maar afblijven?

Het antwoord: Dat ligt eraan!  Lees wat Rank transition is!

rank-transition

Zal Google het optimaliseren van je website juist belonen of bestraffen?

Natuurlijk zou jij dat willen, gewoon even een pagina optimaliseren en gelijk op nummer 1 komen in Google. Zou je het dan ook eerlijk vinden als jouw concurrent de dag erna zijn pagina optimaliseert en jouw van de troon stoot?

Oneerlijk toch?

Om alles een beetje in goede (eerlijke) banen te leiden gebruikt Google algoritmes om te zien of er geprobeerd wordt de zoekresultaten te beïnvloeden. Ja, dat lees je goed. Google wil niet dat je iets doet om hun zoekresultaten te beïnvloeden. Althans, dat zeggen ze. Daarom proberen ze jou wel eens om de tuin te leiden door juist jouw posities te beïnvloeden. Een omgekeerde wereld dus!

Tijdens het lezen van het patent omtrent dit fenomeen (Rank transition) schoot mij een heel grappig voorval binnen van lang geleden. Iets uit mijn schooltijd.

Tijdens het overhandigen van alle toetsresultaten had de leerkracht nog 2 jongens niet naar voren geroepen. Hij vroeg zich namelijk af wie van de 2 nu eigenlijk Rachid was. Het was namelijk het geval dat de leerkracht nog 2 toetsen in zijn hand had, allebei met de naam Rachid. De ene knul had zo goed zijn best gedaan met spieken dat hij zelfs de naam had overgeschreven! Om van je stoel te vallen!!!

Waarom deze anekdote? Niet alleen omdat ik na 20 jaar nog steeds van mijn stoel val, maar omdat het mij aan dit voorval deed denken. Google wil namelijk niet dat je vals speelt, en Google wil al helemaal niet dat je daarvoor ook nog eens beloont zou worden. Wat zou jij dan doen als ze jouw zoekresultaten willen beïnvloeden? Een lager cijfer geven toch, in de hoop dat je niet meer zal spieken!

The delayed and/or negative response to the rank-modifying spamming may cause the spammer to take other measures to correct it. For example, for a delayed response, the spammer may subject the document to additional rank-modifying spamming (e.g., adding additional keywords, tiny text, invisible text, links, etc.). For a negative response, the spammer may revert the document and/or links to that document (or other changes) to their prior form in an attempt to undo the negative response caused by the rank-modifying spamming..

Alles in een notendop: First Rank, Second Rank, Target Rank en Transition time

Het wordt nu een beetje saai, maar hou vol... dit maakt het fenomeen een stuk begrijpelijker.

In het patent worden verschillende voorbeelden gegeven die invloed kunnen hebben op de rankings van een bepaald document over een bepaalde tijd. Er wordt in beschreven dat een document (pdf/pagina/document) een first rank kan ontvangen en daarbij ook een 2e rank (Target rank) die nog niet actief is. De tijd die er bestaat tussen de eerste rank en de tweede rank (target rank) is de transition time.

Het zou dom zijn van Google om elke pagina die geoptimaliseerd wordt gelijk bovenaan te zetten, toch? Ik hoop dat je het daar wel mee eens bent. En tegelijkertijd wordt deze transitie tijd benut om te zien of er niet teveel gesleuteld of gespamd wordt. Het spammen wordt op deze manier geprobeerd tegen te gaan. Maar of dat ook werkt?

Zodra het document tijdens de transition time nogmaals wordt bewerkt of juist meer (back)links ontvangt kan het zijn dat het document juist daalt in de zoekresultaten in plaats van te stijgen. Deze negatieve Rank Transition kan 20 dagen duren voor het zich stabiliseert tot zelfs 70 dagen in het geval van links. Zo wil de zoekmachine bekijken of je alle aanpassingen terug gaat draaien binnen de transitie tijd zodat je gewoon weer terug ben bij af....  (Je First rank).

Zakken in de zoekresultaten is niet het enige dat er kan gebeuren maar een schommeling van de posities kan een ander fenomeen zijn tijdens deze transition time. In mijn idee doen ze dat om 2 redenen:

  1. Wanneer je een daling ziet zul je hopelijk alles weer terugzetten zoals het was.
  2. Wanneer je een schommeling ziet zul je nog meer dingen aan gaan passen tijdens de transition time zodat Google je nog beter in de gaten kan houden en nog meer schommelingen of negatieve rankings kan geven. Alleen maar om jouw alles weer terug te laten draaien.
rank-transition

Dus verder gaan met optimaliseren of toch wachten? Mijn advies

Het ligt eraan wat je precies gedaan hebt, en hoe, en voor wie. Als jij zeker van je zaak bent, en je weet dat het een positieve uitwerking moet gaan krijgen, dan kun je gewoon rustig achterover leunen op je stoel met je handen over elkaar.  Gewoon even een lekker kopje koffie gaan drinken.

Weet je echter niet zoveel van zoekmachine optimalisatie (SEO) dan kun je beter even achter je oren krabben. Misschien heb je maar wat dingetjes uitgeprobeerd die je hebt gelezen op een blog van 2010. In dat geval kun je ook achterover leunen op je stoel, maar zonder resultaat.  Het zou slimmer zijn om je optimalisatie aan de hand van data te doen in plaats van op gevoel!! Data gedreven SEO!

An exemplary rank transition function consistent with the principles of the invention may introduce time-based dynamics into a conventional ranking algorithm. As a result, changes in the input parameters do not result in an immediate change in the new rank. Instead, the rank associated with a document may vary over time in response to a change in the input parameters.

Vertel dit aan de toezichthouder, ondernemer of manager!

Na 2 maanden optimaliseren tikt jouw manager of klant je op de vingers.. Waar blijven de resultaten?

Ik hoop dat je nu een antwoord kan geven, en de tekst kan laten zien aan jouw opdrachtgever, hetzij jouw manager, hetzij je klant. SEO is geen quick fix. En soms duurt het even voor het effect heeft.

Daarnaast is het ontzettend interessant om te weten dat er een transition period bestaat voor elke pagina. Dit betekent niet dat elke pagina ook een Target Rank heeft die hoger ligt dan de First Rank (huidige positie), maar het verklaart wel een hoop dat optimalisatie niet altijd direct effect heeft, vooral niet als je een pagina over een tijdbestek van enkele dagen of weken aanpast. Je kunt ook het stuk lezen dat Bill Slawski lang geleden heeft geschreven over Rank Transition.

Nog een laatste woord van waarschuwing

Alhoewel patenten ontzettend interessant kunnen zijn, wil het nog niet zeggen dat Google echt alle informatie die in er in staan ook daadwerkelijk gebruikt! Maar het kan zeker een tipje van de sluier oplichten! Bekijk het patent hieronder.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.
Scroll naar top