Waarom klopt mijn Meta Omschrijving niet in Google? 

Heb je daar ook wel eens last van? Dat je zelf kijkt naar de zoekresultaten en je ziet dat niet de juiste Meta Omschrijving getoond wordt? Zou dat kunnen komen omdat jij iets vergeten bent? Of dat je alles niet goed hebt ingevuld? 

Er kunnen meerdere redenen voor zijn!

Meta Description in WordPress

Standaard wordt de meta omschrijving uit de tekst van jouw pagina geplukt. Maar met behulp van plugins kun je toch een zelf bedachte meta omschrijving invullen. De meest gebruikte plugins hiervoor zijn SEO plugins. Meet bekende in Nederland is natuurlijk Yoast SEO. 

Maar er zijn nog veel meer SEO plugins die je kunt gebruiken en die misschien nog wel uitgebreider zijn dan Yoast. Zelf gebruik ik op de meeste website SEOpress PRO, simpelweg omdat die veel uitgebreider is en de PRO versie op meerdere websites geïnstalleerd kan worden zonder extra kosten. 

Meta Omschrijving in Yoast

Aangezien Yoast nog steeds de meest gebruikte SEO plugin is zal ik me daarop concentreren. Onder elke pagina en blog verschijnt er een speciaal scherm waar je de titel, meta omschrijving en eventueel een Focus keyword in kan vullen. Zoals ik heb uitgelegd in een vorige blog hoef je niet naar de kleurtjes in Yoast SEO te kijken. Maar waar je wel naar moet kijken zijn de velden Titel en Meta Omschrijving. Dit zijn namelijk precies de 2 dingen die Google laat zien in de zoekresultaten (samen met de URL). En daar gaat het bij jou fout. 

Een goed ingevulde Meta Omschrijving is natuurlijk belangrijk omdat je daarmee bezoekers kan trekken naar je site. Want zoekers in Google klikken liever op een interessante titel en meta omschrijving dan een niet ingevulde titel en meta omschrijving die automatisch wordt ingevuld door Google. 

Controleer of de Meta Omschrijving is ingevuld

Het eerste wat je moet controleren is de Meta Omschrijving van jouw pagina. Is die volledig ingevuld? Heb je niet per ongeluk een foutje gemaakt? 


Controleer de broncode

Als je Meta Omschrijving gewoon goed ingevuld is kun je nog naar de broncode van de pagina kijken. Hier moet je dezelfde meta omschrijving terug kunnen zien. Als dat niet het geval is kan er nog iets anders aan de hand zijn. 

Zo bekijk je de broncode: 

  1. Ga naar de betreffende pagina toe op je site (dus niet in het WordPress dashboard)
  2. Gebruik de toetscombinatie: Ctrl+U 
  3. Of klik met de rechtermuisknop op de pagina en kies voor Paginabron Weergeven

Vervolgens kun je in de broncode zoeken naar description. (Gebruik daarvoor de toetscombinatie voor: Ctrl+F) Nu zou je precies dezelfde tekst moeten zien die jij hebt ingetypt in het Meta Description veld. Het komt maar zelden voor dat de tekst die is opgeslagen in het Meta Description veld niet in de paginabron te zien is. Maar mocht dit toch wel het geval zijn, dan zou ik met een WordPress specialist contact opzoeken. 

Wat er nog meer fout kan gaan

De meest voorkomende problemen als het gaat om een verkeerde meta omschrijving in Google zijn de volgende: 

1-Google is nog niet langsgeweest / vergeten de URL inspectie tool te gebruiken

Veel mensen die niet veel met SEO bezig zijn weten niet dat je zelf Google langs kan laten komen op jouw site. Je kunt in Googles Search Console met de URL inspectie tool aangeven dat de pagina gewijzigd is, zodat googlebot die nogmaals kan bekijken en herindexeren. 

Doe je dit niet, dan zal de wijziging natuurlijk ook niet in Google te vinden zijn. Google pakt namelijk alle gegevens uit hun eigen bibliotheek (cache) en niet live van de site! Dit is ontzettend belangrijk om te onthouden. Zodra jij een pagina hebt geoptimaliseerd of geupdate, moet je even aan Google vertellen om even langs te komen! 

url inspectie tool in Google

2-De cache laat nog steeds de oude gegevens zien

Om je website snel te laten laden kun je gebruik maken van een caching plugin. Het is aan te raden om hier gebruik van te maken want dit kan voor sommige website een ontzettend groot verschil uitmaken qua snelheid. Als je gebruik maakt van zo een plugin, dan kan het voorkomen dat Google nog de informatie leest vanuit jouw cache. 

Met caching maakt de plugin als het ware een foto van de pagina en laat deze aan de bezoekers zien. Deze pagina is dan puur opgebouwd uit HTML en hoeft niet de gegevens uit de database te laden zodat de bezoeker sneller de pagina kan bekijken. 

Het probleem hiermee is echter dat je de cache wel even moet legen (purge cache) om de oude cache weg te halen en te vervangen met de nieuwe versie. Doe je dit niet, dan zal Google nog steeds de oude versie zien en daardoor ook de oude Meta Omschrijving. Het is daarom aan te bevelen om na elke wijziging de cache te legen voor die pagina. 

3-Vergeten de wijzigingen op te slaan

Dit kan iedereen overkomen. Net zoals het vergeten te legen van de cache zoals ik hierboven vertelde. In principe kom je hier nagenoeg gelijk achter als je de broncode bekijkt. De broncode zou dan namelijk nog de oude informatie laten zien. Sla je niet op, dan kun je het ook niet zien. 

4-Het kan zijn dat je per ongeluk een dubbele meta omschrijving hebt

Dit komt heel weinig voor, maar toch ben ik het ook wel eens tegengekomen. Een dubbele meta omschrijving op de pagina. Dit was namelijk ontstaan door het toevoegen van Schema. Tijdens het toevoegen werd ook de Titel en Meta Description toegevoegd aan de Schema, waardoor Google de verkeerde Meta Omschrijving pakte. Zoals ik zei komt dit weinig voor, maar dit kan wel een optie zijn als je er maar niet achter komt waarom Google toch een andere omschrijving laat zien. 

5-Je zoekt met het verkeerde zoekwoord in Google.  

Hier heb je misschien nog niet bij stilgestaan, maar Google neemt regelmatig zelf een stuk tekst van jouw pagina die volgens hen relevanter is. Als dit gebeurt is dat gelijk een waarschuwing voor je.

Als je bijvoorbeeld jouw pagina focust op 1 zoekwoord en je de zoekresultaten bekijkt voor dat zoekwoord, dan kan het zijn dat Google zelf een andere meta omschrijving pakt. 

Hier kun je 2 dingen controleren. 

Ga naar de URL van de pagina toe, en vul voor de pagina: site: 

De URL komt er dan zo uit te zien: site:https://rankify.nl/blog/waarom-klopt-mijn-meta-omschrijving-niet-in-google

Als het goed is moet je nu wel de juiste Meta Omschrijving zien. 

Een andere manier is om te zoeken op een ander zoekwoord. Het kan namelijk zijn dat Google dan een andere meta omschrijving laat zien. Probeer het zoekwoord langer te maken, of gewoon helemaal hetzelfde als jouw titel van de pagina.

De oplossing: 

De oplossing voor dit laatste probleem is de meta omschrijving aan te passen. Als de Meta Omschrijving goed is ingevuld maar niet juist wordt vertoond betekent dit dat je niet goed jouw meta omschrijving hebt ingevuld. Bekijk daarom welke woorden de zoekmachine dik drukt in jouw Meta omschrijving in de zoekresultaten en voeg deze toe in je Meta Omschrijving. Eigenlijk moet je sowieso altijd je target-keyword terug laten komen in je Meta omschrijving om dit tegen te gaan. 

Het kan zelfs zo belangrijk zijn dat Google jouw website op en neer laat bouncen voor het belangrijkste zoekwoord voor die pagina. Dat is zonde omdat je op het ene moment dus lager rankt dan op het andere moment. Niet dat dit altijd voorkomt, maar dit gebeurt wel. 

Lukt het niet? Of heb je hulp nodig met jullie SEO?

Lukt het niet om het probleem op te sporen? Staat de titel overigens niet correct in Google? Dan kan er iets serieus mis zijn. Schroom niet en neem contact op. Of laat gewoon je gegevens achter. Wij nemen dan z.s.m. contact met jullie op.

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.