De meest voorkomende SEO problemen op websites

wat zijn de meest voorkomende SEO problemen?

Ook benieuwd wat de meest voorkomende SEO problemen zijn? Tijdens SEO analyses van allerlei soorten websites kom ik regelmatig dezelfde problemen tegen. Welke dit zijn ga ik je hier vertellen. 

Nummer 1: indexatie problemen. 

Het meest voorkomende probleem (en ook het ernstigste) dat ik tegenkom tijdens het analyseren van tientallen websites is het indexatie probleem. Keer op keer zie ik websites, en vooral WordPress websites, die honderden pagina’s hebben geïndexeerd maar in werkelijkheid maar 20 belangrijke pagina’s hebben. 


Dit komt niet alleen voor bij websites maar ook bij webshops. Ik kan haast wel zeggen dat het veel vaker voorkomt bij webshops dan bij websites. Je kunt van elke website in Google kijken hoeveel pagina’s Google denkt dat je hebt door een Site: search uit te voeren in Google. Zoek op site: gevolgd door je domeinnaam. Bijvoorbeeld. site:rankify.nl 

het aantal zoekresultaten van een website

Nu laat Google zien hoeveel zoekresultaten er in hun index staan. Als dit getal veel hoger is dan het aantal pagina’s op jouw site, is dit een teken van een mogelijk indexatie probleem. Bij veel websites, en vooral WordPress websites kom je de volgende problem vaak tegen: 

  1. Tientallen Author pagina’s worden geïndexeerd
  2. Tags worden geïndexeerd
  3. Archief pagina’s worden geïndexeerd
  4. Afbeeldingen worden geïndexeerd als normale pagina’s (Het Yoast SEO plugin probleem dat je nog steeds in 2020 tegenkomt)
  5. Filters in webwinkels die worden geïndexeerd 

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Nummer 2: het niet juist gebruiken van zoekwoorden 

Nummer 2 is het onjuist gebruiken van zoekwoorden. Hier heb je eigenlijk 2 soorten in: het overmatige gebruik en het onvoldoende gebruik. Veel websites die nooit met SEO bezig zijn missen de belangrijkste zoekwoorden op de juiste plaatsen. Die zijn dus flink onder-geoptimaliseerd. En aan de andere kant heb je juist mensen die het gebruik van de zoekwoorden op de verkeerde manier gebruiken. Die zetten bijvoorbeeld in elke titel van hun website het belangrijkste zoekwoord. 

In beide gevallen krijg je problemen. Als SEO specialist krijg ik het liefst te maken met het eerste probleem. Dan kun je per pagina gewoon de titels, meta omschrijve en de kopteksten optimaliseren voor de snelste winst. Het 2e probleem is vaak veel hardnekkiger en kan zelfs bij de zoekmachines een algoritmische penalty hebben opgeleverd. Wees daarom voorzichtig met het toepassen van je eigen SEO. Als je het toch wilt doen, begin dan met een website die niet zo belangrijk voor je is. 

Nummer 3: Het misbruiken van kopteksten

Dit heeft veel met nummer 2 te maken. Het verkeerd gebruik of helemaal geen gebruik maken van kopteksten. De eenvoudigste manier om relevant te worden gevonden voor een bepaalde zoekopdracht is door het juist gebruiken van H1-H4 kopteksten. 

Regelmatig kom ik websites tegen die helemaal geen H1 gebruiken of zelfs alle kopteksten in de tekst een H1 maken. Dit oplossen kan al zeer snel winst opleveren. Ook is het niet goed gebruiken van H2-H4 kopteksten een veelvoorkomend probleem. Zo worden ook allerlei onnodige kopteksten gebruikt. Zo kwam ik een webshop tegen die ongeveer 30 kopteksten had op de website, waarvan er misschien 10 te zien waren. De rest waren allemaal verborgen en hadden allerlei stomme namen zoals de eigenaar van de winkel. De website bouwers zeiden dat ze heel erg veel op SEO hebben gefocust, maar dan ben je maar een prutser. 

Nummer 4: Een missende 404 pagina, of nog erger, alle 404 errors worden doorgestuurd naar de Homepage. 

Heel moeilijk hoeft het niet te zijn. Een werkende 404 pagina op je website. Er zijn voldoende voorbeelden van leuke en goed werkende 404 pagina’s. Maar het minste dat je moet hebben is een echte 404 pagina die bezoekers krijgen bij het invullen van een verkeerde URL, of het klikken op een kapotte URL. Het is belangrijk dat je deze hebt zodat je dit kunt zien in je statistieken en de problemen op kunt lossen. Doe je dit niet en stuur je alle bezoekers naar de homepage, dan weet jij niet dat er een probleem is, en de bezoekers worden er gek van.

Daarnaast is het zo dat Google deze problemen als een soft 404 gaan zien wat weer gevolgen kan hebben voor de homepage en de rest van je site. Wanneer backlinks naar de kapotte URL’s verwijzen, komen die allemaal op de homepage terecht. Dit is zonde van de linkwaarde die je ontvangt. Je kunt veel beter de kapotte backlink doorsturen met een 301 redirect naar een overeenkomende pagina. 

Nummer 5: Interne links

Doorgaans genomen krijgt de homepage de meeste backlinks. De waarde van backlinks kun je doorgeven naar andere pagina’s op je site door interne links. Stel dat je homepage 100 links ontvangt, dan kan dit een heleboel waarde zijn. Als je dan op de homepage geen enkele interne link hebt naar jouw belangrijke artikelen, dan komen al deze punten in een volle emmer terecht. 

Het gebruik van interne links is daarom ontzettend belangrijk. Naast het doorgeven van linkwaarde kun je ook de bezoekers door je website laten lopen. Afhankelijk van de link kun je een bezoeker juist langer op je website laten rondhangen als je gebruik maakt van interne links. Zonde dus om geen gebruik te maken van interne links, en ook jammer als je geen gebruik maakt van juiste ankerteksten. Een ankertekst is namelijk ontzettend belangrijk in de ‘waarde’ van de interne link. Gebruik daarom zo min mogelijk knoppen met de tekst: klik hier of, lees meer, en gebruik ook geen afbeeldingen voor interne links. Soms ontkom je er helaas niet aan, maar let hier wel op als je aan het optimaliseren bent.

Nummer 6: Geen gebruik maken van Schema structured data

Elke dag worden er miljoenen nieuwe pagina’s toegevoegd aan het wereld wijde web. En sinds enkele jaren maken zoekmachines zoals Bing en Google gebruik van Schema gestructureerde gegevens. Hiermee kan een zoekmachine veel sneller zien waar de inhoud van de pagina over gaat. In testen van afgelopen jaren is meerdere keren bekend geworden dan het hebben van Schema goed is voor de vindbaarheid. Het helpt om Schema toe te voegen aan je website om hogere rankings te krijgen. 

Zelfgebouwde CMS systemen en website builders hebben deze mogelijkheid vaak niet. Lees daarom even goed de handleiding door van jullie website builder om te zien of ze Schema structured data kan toevoegen. Zo niet, dan zou ik serieus even nadenken of je nog wel op deze manier verder wilt met je website. Is je website custom made, dan kun je deze redelijk eenvoudig toevoegen. (als is het soms handmatig) maar dat is altijd nog beter dan geen gebruik maken van Structured Data. 

Nummer 7 Er wordt geen log bijgehouden van aanpassingen en de voortgang van SEO

Hoe vaak kom je het niet tegen: websites die jarenlang worden onderhouden, maar niemand weet wat er precies gebeurt is. Zijn er nieuwe pagina’s toegevoegd, welke zoekwoorden worden er getarget etc. Te vaak kom je dit soort problemen tegen. Je weet op d’n duur niet welke pagina’s er gebruikt worden voor welke zoekwoorden. Ook weet je niet wat er precies gebeurt is in een bepaalde maand. Het instellen van Google Analytics en Google Search Console moet bij het begin van een SEO traject zijn ingesteld. 

Als je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, maak dan dat je een lijst hebt met werkzaamheden die verricht zijn in elke maand. Zelf gebruik ik google docs, google sheets en Google Analytics. Als er site-wide dingen zijn aangepast zoals het toevoegen van Schema, dan vermeld ik dat het liefst ook in Google Analytics zodat je bij schommelingen kan zien wat er rond die datum is gebeurt. Daarnaast is het ook belangrijk om maandelijks een analyse te doen van wat er precies is gebeurt en wat de rankings zijn. Zijn er problemen ontstaan, dan moet je die oplossen. 

Ook is het controleren van je up-time een best-practice. Ik heb al meerdere problemen gevonden door het instellen van een ping en een performance monitor. Een gratis tool hiervoor is hexometer.com Hoe lang die nog gratis blijft is niet duidelijk. 

Nummer 8: Missen van basisonderdelen op een website

Nummer 8 is het missen van standaard pagina’s op een website. Zoals ik hierboven al vermelde is een werkende 404 pagina belangrijk om problemen op te lossen en backlinks door te verwijzen. Maar er zijn nog veel meer basisinstellingen en pagina’s die elke website gewoon moet hebben. Veel van deze basis onderdelen worden ook gewoon in de Google Webmaster Guidelines besproken. 

Elke website moet gewoon een contactpagina hebben en meerdere manieren om contact op te nemen. Denk bijvoorbeeld aan een contact formulier, een e-mail adres, telefoonnummer, chatbot etc. Maar ook dingen zoals Over Ons, Privacy Policy, Algemene Voorwaarden en bij een webshop: informatie over verzenden, retourneren etc. Het hebben van al deze onderdelen kan alleen maar ten goede komen van je vindbaarheid. 

Hier is een voorbeeld van een van onze klanten waar we allerlei problemen hebben opgelost en de standaard pagina’s hebben toegevoegd. Maar enkele pagina’s waren geoptimaliseerd toen deze boost zichtbaar werd na een Google update.

Nummer 9: Website die te langzaam laden

Om je website snelheid te testen zou ik webpagetest.org aanbevelen. Kies een server die dicht bij de locatie van je bezoekers zijn. Als je website vooral Nederlandse bezoekers ontvangt, kies dan een Nederlandse server. Kies vervolgens de snelheid: 3G Fast, en kies een mobiele browser. 

Met deze instellingen zou jouw website binnen 10-15 seconden moeten laden. Dit is de reden waarom ik deze instellingen gebruik. Als je Kabel snelheid gebruikt dan zal bijna elke website binnen enkele seconden laden, en zie je het verschil niet. Ook kun je dan de ‘problemen’ veel minder snel vinden. Doe dus een langzamere verbinding kiezen met een mobiele browser. 

Hoe langer de laadtijd is voor een pagina, des te meer mensen de pagina weer zullen verlaten voor hij klaar is met laden. Mensen hebben vaak niet het geduld om te wachten. Maak daarom dat je website lekker vlot laadt. Zelf gebruik ik Cloudways in combinatie met een Vultr server in Amsterdam voor mijn Nederlandse websites. Met deze opzet kun je tienduizenden bezoekers per maand ontvangen. Je hebt daar niet veel voor nodig. Maar maak altijd gebruik van een Caching systeem. Hetzij server-side of andere aan de website kant. 

Conclusie

Alhoewel ze niet perse in volgorde staan van impact, zijn dit wel even de top problemen die ik kon zien in mijn SEO analyses. Als ik nog wat dieper duik dan kan ik er nog wel een paar vinden. Maar dit zijn belangrijke problemen die je gewoon op orde moet hebben. 

Lees je dit allemaal, maar wil je liever hulp van een echte SEO specialist, neem dan even contact op. We helpen je graag hoger in Google komen.

Veelgestelde vragen

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.