Wat zijn long tail keywords

Wat zijn long tail Keywords?

Longtail keywords zijn langere zoekwoorden die misschien minder vaak worden gezocht, maar die over het algemeen een hogere conversie hebben omdat ze specifieker zijn. Ze sluiten vaak beter aan bij wat de gebruiker daadwerkelijk zoekt.

Wat is het verschil met een normaal keyword?

Een normaal keyword is een zoekopdracht of zoekwoord die mensen intypen in een zoekmachine om iets te vinden. Een long tail keyword betekent NIET dat het ook daadwerkelijk een langere zin is.. waar wat dan wel?

Waarom is een zoekwoord onderzoek belangrijk?

Jij wilt toch graag gevonden worden voor relevante zoek opdrachten? Dan is een zoekwoorden onderzoek super belangrijk. Wanneer jij gevonden wordt op het zoekwoord waar de meeste mensen op zoeken dan heb je dus ook meer kans op klanten!

Maar pas op.

De Long-tail keywords

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

Een keyword kan zowel bestaan uit 1 woord of een reeks woorden. Wanneer het om meerdere woorden gaat spreken we van long-tail keywords….dacht je misschien. Dat is niet helemaal waar.

Het gaat om de zoekvolume!

De woorden die het meest gebruikt worden tijdens het zoeken worden ook wel de Fat Head genoemd, terwijl de woorden waar minder op gezocht wordt de long tail genoemd.

Verder kun je in de bovenstaande afbeelding (bron: https://moz.com/blog/illustrating-the-long-tail) dat er ook wordt gepraat over de chunky middle, oftewel de stevige midden.

Dus op zich is het wel te begrijpen dat langere zoekopdrachten ook automatisch in de long-tail terecht komen, maar het woord long-tail betekent eigenlijk dus niet dat het ook daadwerkelijk langer is!

Hoe langer de zoekopdracht wordt, des te makkelijker het is om dan op de eerste pagina te komen. Ook is het dan veel duidelijker waar de webpagina over gaat. Stel dat je alleen “Slaapmasker” intypt, terwijl je een nieuw slaapmasker wilt kopen voor je vrouw. De zoekresultaten zullen er dan niet zo uitzien als je had gehoopt, oftwel, zoals jouw intentie was. Dus hoe specifieker de zoekopdracht wordt, des te eenvoudiger het voor een zoekmachine is om de juiste pagina te tonen! Maar ook voor jou om beter vindbaar te zijn.

Het grootste probleem hierbij is dat Google behoorlijk irritant kan zijn. In sommige gevallen laat Google gewoon de zoekresultaten zien van een overkoepelende zoekopdracht. Bij bovenstaande voorbeeld zie je dat Best slaapmaker voor vrouwen helemaal niet de juiste zoekresultaten laat zien.

Hoe moet je long-tailKeywords toepassen op je website?

Voordat ik er dieper in ga wil ik je alvast 1 belangrijke tip geven,  en dat is deze:

Gebruik 1 onderwerp per pagina!

Ik kan het niet sterk genoeg benadrukken, dat je niet meerdere pagina’s moet hebben die eigenlijk 1 en hetzelfde proberen te zeggen. Nu ga ik je in het kort uitleggen waar je op moet letten bij het kiezen van keywords.

De eerste stap:

Probeer jezelf de volgende vragen te stellen als je een idee hebt waar je op gevonden wil worden:

  1. Wat laat Google (of een andere zoekmachine) nu zien als ik dit zoekwoord intyp?
    (Als je ziet dat de resultaten een hele andere richting opgaan dat jij op je webpagina zou willen laten zien, moet je je afvragen of je dat wil Denk bijvoorbeeld maar aan de zoekterm Autogarage, terwijl jij garages (autostallingen) wilt gaan verhuren voor auto’s, en de eerste paar pagina’s vol staan met auto garages die auto’s repareren.)
  2. Wat voor soort resultaten staan er.
    (Google kan heel goed bijhouden welke resultaten worden gewaardeerd door bezoekers en welke niet. Zo kan de zoekmachine dus heel goed weten welke resultaten er moeten worden laten zien)
  3. Op welke positie sta jij op dit moment.
  4. Kan een zoekmachine begrijpen dat mijn pagina met dat zoekwoord weergegeven moet worden?

De tweede stap:

  1. Kies een pagina op je website die je graag voor dit zoekwoord zou willen laten zien. Als je nog geen pagina hebt kun je het beste de bovenstaande vragen eerst doornemen om te kijken welke woorden je kan gebruiken.
  2. Doe zoekwoord onderzoek om te zien hoeveel mensen er gemiddeld zoeken naar dit woord of zin. Gebruik hier bijvoorbeeld Google Ads keyword planner, Google Trends, Google zoekmachine zelf, en eventueel 3rd party tools zoals Ahrefs, Kwfinder, SEMrush etc.
  3. Bekijk de concurrentie op de eerste pagina om te zien waarom zij worden gewaardeerd en probeer dit beter te doen.

De derde stap: (snel)

  1. Zonder dat ik al te diep er op in ga, wil je de keywords op de belangrijkste plaatsen op je pagina hebben staan.
    1. Titel
    2. URL
    3. H1
    4. Body content

De vierde stap: (uitgebreid)

  1. Pas de keywords toe op de juiste plaatsen op de pagina die invloed hebben op de zoekresultaten.
  2. Gebruik hiervoor POP (PageOptimizer Pro) als je weet waar je voor wilt gaan, en wie je concurrentie is.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.