seo linkbuilding tips

7 SEO linkbuilding tips voor 2023

Met goede backlinks maak je meer kans om hoog in Google te scoren.

En de manier om aan deze links te komen, noemen we linkbuilding.

Toch moet je niet vergeten dat backlinks er niet alleen zijn om hoger te scoren. Nee, door meer backlinks te krijgen, wil je ook proberen het aantal bezoekers naar je website te verhogen. En daarnaast ook jouw merk bekendheid te vergroten (branding).

Dus voor je gaan beginnen met het zoeken naar mogelijkheden om backlinks te krijgen, moet je wel een website hebben die het waard is om te bezoeken, en een link te ‘verdienen’.

Want als je website de bezoekers echt helpt, zul je ook automatisch links krijgen, die je dus helemaal niet hoeft te kopen of te maken.

En met behulp van een aantal gratis tools kom je al heel ver.  

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

7 Simpele linkbuilding technieken die jij vandaag kan inzetten

Het is niet zo dat alleen SEO experts zeggen dat links belangrijk zijn. Het hele algoritme van de oude Google zoekmachine was daarop gebouwd. En nee, dat betekent niet dat Google er nu niet meer naar kijkt. Sterker nog, ze hinten er nog dagelijks op, maar dan met andere woorden. Wel eens van E E A T gehoord?

Een bijvoorbeeld is te vinden in hun uitleg over Linkuitwisselingsprogramma’s, waar ze toegeven dat backlinks invloed hebben op je rankings. Want dat is wat ze bedoelen met: ‘Pagerank doorgeven’. Het is daarom geen geheim dat Google nog steeds backlinks gebruikt als rankingfactor waarmee websites hoger in de zoekmachines scoren. Linkbuilden blijft daarom nog steeds belangrijk.

Linkbuilding is niet alleen om hoger in Google te scoren, maar ook om meer bekendheid te krijgen en/of meer bezoekers, klanten, of opdrachtgevers te krijgen.

Helaas staan andere linkbuilding tips op het internet hier meestal niet echt bij stil. Ook lees je regelmatig dat no-follow links geen waarde hebben voor Google. En dat is ook niet helemaal juist!!!!!

Even een kleine opsomming waar backlinks goed voor zijn: 

  • Rankings
  • Als bron van (nieuwe) bezoekers
  • Voor meer Bekendheid (en branding)

En als laatst wil ik nog even kwijt dat het juist goed is om backlinks naar verschillende pagina’s op je site te laten verwijzen en niet alleen maar naar je homepage. Op die manier ontvangen deze pagina’s meer ‘waardepunten’ zodat ze hoger in de zoekmachine kunnen scoren.

Gastbloggen voor andere websites

Met gastbloggen schrijf je een blog die je op een andere website plaatst. In de tekst kun je dan een backlinks plaatsen naar een pagina op je eigen website. Helaas kost dit veel meer tijd en moeite dan gewoon een linkje vragen of te kopen.

Grotere websites vinden het juist fijn om een blog te ontvangen die waarde toevoegt voor hun lezers. En die sites merken het wel of je het alleen doet voor een backlink of niet. Daarom is het verstandig om eerst een relatie op te bouwen met de eigenaar van een website, zodat ze het niet erg vinden om een link te acceptere in je gastblog.  

Daarnaast zie je vaak dat gastbloggers een soort handtekening krijgen onderaan de gastblog. Zie bijvoorbeeld dit onderschrift van Marketingfacts. Hier staat vaak de naam en soms ook de bedrijfsnaam. Beiden zijn in dit geval een link.

Deze backlink zal echter niet zo erg waardevol zijn voor mijn rankings, omdat de ankertekst gewoon de bedrijfsnaam is, en geen zoekwoord. En de URL verwijst ook gewoon naar de homepage. Maar dit soort links geven toch wel waarde door, en het ‘verbind’ jouw website met een andere well-established site in de branche. Dit in tegenstelling tot bad-neighborhood-links.

Je kunt dit soort websites vinden door te zoeken in Google op je branche +gastblog, schrijf voor ons, of gastbloggers. 

Hieronder een voorbeeld van de zoekopdracht:

Wat je nu gaat doen, is elke website bezoeken om te kijken of jij daar een gastblog voor zou kunnen en willen schrijven. Neem vervolgens contact op om te zien of het mogelijk is, en of er richtlijnen aan verbonden zijn.

Onthou altijd dat het echt niet alleen om Follow backlinks gaat voor rankings, maar dat je ze ook gebruikt voor jouw bekendheid in de branche, en vertrouwen opbouwt richting de lezers en eventuele klanten.

Daarnaast geven dit soort linkjes een positief beeld over jouw linkprofiel, omdat het niet alleen van die stomme startpagina’s gaat.

  • Backlinks via gastbloggen zijn goed voor bekendheid (branding) en rankings

Reageer op forums, LinkedIn, Reddit en in Facebook groepen (community building)

De kracht van deze tip wordt vaak onderschat omdat de meeste ‘linkbuilding tips’ dit juist afwijzen. 

Maar het is juist een ontzettend waardevolle manier voor kleinere of beginnende websites.

Enkele tips:

Begin je eigen groep

Als tip zou ik je kunnen adviseren om een nieuwe FB groep of Forum te beginnen vooral als die markt nog maar net bestaat. Hoe vaker jij mensen helpt in deze groep, hoe groter het vertrouwen wordt. Daardoor zal ook de groep met volgers sneller groeien, en is het ook niet raar om duidelijk te maken welke website van jou is.

Deze manier van community building is wel lastiger als de markt al lang bestaat, en er waarschijnlijk al veel van dit soort groepen zijn.. Maar dan zou je ook actief kunnen worden in die groepen!

Ik doe wel eens een zoekopdracht in Google, en zoek dan op product/dienst forum (bijvoorbeeld elektrische scooter forum). Google laat dan allerlei forums zien waar er gepraat wordt over deze producten of diensten. Als je het woordje Forum er niet achter plakt, zal Google echt hele andere zoekresultaten weergeven. Als het om producten gaat, zal Google ecommerce websites laten zien, en als het om diensten gaat, de websites van concurrenten.

  • Deel jouw kennis in verschillende online groepen en forums, en bouw zo vertrouwen op.

Wat ik met deze tip niet bedoel, is om even snel lid te worden van een forum en de eerste de beste keer een link naar jouw website te plaatsen. Dat werkt juist averechts. Niet doen dus.

Dit zal juist het tegenovergestelde effect kunnen hebben. Ik zeg niet dat het niet werkt om een paar extra bezoekers t te krijgen, maar het is geen langdurige strategie. Dit soort acties zullen al snel jouw account in gevaar brengen zodat ze geblokkeerd zal worden, en misschien daardoor als je posts (met backlinks) verliest. 

Deze communities zijn juist de plek waar jij je eerste ‘volgers’ kan krijgen. Mensen die jou kennen en straks ook jouw website of product/dienst zullen kopen of promoten. Forums en FB groepen zijn juist de plaatsen waar jij loyale volgers kan krijgen, die op hun beurt weer jou meer bekend maken. Je kan zelfs zo goed en uitgebreid antwoorden formuleren en lijstjes maken dat jouw ‘thread’ (draadje) vast gepind worden bovenaan de lijst, die je later weer kunt gebruiken om te linken naar jouw site.

Zie dit voorbeeld waar mijn thread al meer dan een half miljoen keer bekeken is, en in de thread links staan meerdere links naar 1 van mijn websites. Hierdoor krijg ik honderden extra bezoekers per jaar.

Met deze informatie in je achterhoofd is het misschien nog beter om lid te worden en bekendheid te krijgen in de community voor je een nieuwe website, software of nieuwe dienst begint. 

Zelf heb ik dit al meerdere keren zien gebeuren in online Marketing groepen en in hobbymatige groepen.  Behulpzame personen starten hun eigen software of website, en hebben gelijk een bereik van 10.000 of meer potentiële bezoekers, klanten of gebruikers.

En dat niet alleen.

Omdat je op die manier een community opbouwt om jouw product of dienst heen, zullen deze mensen ook eerder geneigd zijn om jouw product of dienst te promoten. 

Websites die al een autoriteit zijn in een branche, en dan een nieuw product of dienst leveren, doen het vaak gelijk beter doordat ze een grote groep volgers hebben.

Daar zit de kracht van forums en groepen.

Dit zijn gratis backlinks en gratis verspreiding van je name and fame, waarmee je op de lange termijn automatisch backlinks aantrekken. Veel mensen in de groep zijn namelijk lid van meerdere groepen, en schromen niet om jouw website/produkt daar te promoten als het interessant is, en jou als persoon mogen.

Een van mijn buitenlandse klanten maakt veel gebruik van Quora, waardoor ze duizenden extra bezoekers krijgen naar hun website: 

overzicht met quora bezoekers

Ten slotte wil ik deze tips afsluiten met nog een laatste tip, die niet zozeer gericht is op linkbuilding. Deze groepen en communities zijn ook een bron van nieuwe ideeën!

Zelf heb ik al meerdere keren een forum thread kunnen gebruiken om te kiezen waar ik over kon schrijven met veel succes.

Voordat je nieuwe content gaat schrijven, lees eens een paar nieuwe threads in de forums en chat groepen.

  • Backlinks op forums en communities zijn goed voor bekendheid, bron van bezoekers en betere rankings.

Gebruik sociale media kanalen (ook voor content ideeen)

Dit is ook zo een super eenvoudige tip om snel backlinks te krijgen. De meeste sociale media platformen geven jou sowieso de mogelijkheid om een link naar jouw website toe te voegen en daarnaast kun jij zo jouw merknaam vastleggen. Als jij je @merk niet pakt, doet iemand anders dat misschien wel. 

Tip: Begin bij de bekendste sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, maar vergeet daarnaast zeker geen LinkedIn en andere platformen als jouw doelgroep daar actief is.

Ook al heb je nog weinig of geen volgers, toch kun jij daar al linkbuilden. Ook in je posts/tweets zoals op Twitter, en het is ook aan te raden om tussen verschillende social media kanalen te linken. Ook met het zicht op meer ‘volgers’.

Wees behulpzaam in andere groepen, en deel goede tips en tricks, of geef dingen weg met giveaways. Zoveel dat je genoeg draagvlak hebt om ook eens af en toe jouw kanaal te promoten, or zelfs een link toe te voegen. Wees niet bang dat sommige linkjes op social media nofollow zijn, want dit is ook namelijk een belangrijke bron van community building, vertrouwen opbouwen, en bezoekers krijgen.

  • Backlinks van sociale media zijn goed voor: bron van bezoekers

Ja hoor, ik gooi ze gewoon allemaal op 1 hoop.

Sommige website met linkbuilding tips geven ze apart weer om een langere lijst te krijgen, maar dat vind ik onnodig. 

Ik weet maar al te goed dat het erg frustrerend kan zijn als je maar geen website kan vinden waar je een backlink van kunt krijgen. Een eenvoudige manier om backlinks te krijgen is door erom te vragen bij bekenden en partners. (Nee, ik zeg geen linkruil zoals je ziet op sommige website door een pagina te hebben met linkpartners en linkt naar elkaar of een startpagina). Dit soort backlinks werkt goed voor webwinkels, maar ook voor bedrijven in de dienstverlening. Je kunt zelfs een link krijgen van jouw universiteit (of opleiding) waar je bent afgestudeerd!

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een bepaald merk allerlei winkels op hun website hebben staan die hun producten verkopen. Dan hoef je alleen even contact op te nemen om te vragen of ze jouw website er tussen willen zetten. Dit zijn enorm relevante backlinks.

Hoe je hier achter komt is ook nog eens heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar even goed na te denken met wie jij samenwerkt of wie jouw producten levert (distributeur bijvoorbeeld). Je kunt ook even jouw concurrenten door een backlink tool halen om te zien waar zij allemaal genoemd worden.

Welke apparatuur of software gebruik of verkoop je? Waar komt die vandaan? 

Voorbeelden: 

  • Als onderaannemer kun je vragen om een backlink bij een bouwbedrijf waar je mee werkt
  • Als portretfotograaf kun je vragen om het bedrijf met portretfoto’s jouw website te delen als ze die delen op social media
  • Sommige (grote) bouwprojecten hebben een speciale website waar jij als metselaar, straatmaker, elektricien ook op genoemd mag worden
  • Als verkoper van een bepaald merk fiets zoals Gazelle: https://www.gazelle.nl/fietsenwinkel 
  • Als afgestudeerde fotograaf bij kabk: https://www.kabk.nl/alumni/bachelor-fotografie/2011-2020 

Dit soort backlinks zijn het eenvoudigst te maken door één telefoontje of emailtje.

  • Backlinks van andere bedrijven in jouw branche zijn goed voor: bekendheid, ranking

Schrijf testimonials en vraag om testimonials (reviews)

Het schrijven van testimonials werkt 2 kanten op.

Aan de ene kant kun je als bedrijf vragen aan jouw klanten of cliënten om een review te schrijven. Dit kun je laten doen op een site zoals Trustpilot, Telefoonboek, Cyclex etc. Maar je kunt ook bedrijven vragen die zelf een website hebben en daar een review op te plaatsen. 

Je zou een klant een product of dienst kunnen leveren in ruil voor een artikel op hun website. Dit is een bekende manier om mensen aan jouw merk te verbinden. Misschien is het nog beter om juist een influencer hiervoor in de armen te nemen. Die hebben vaak al een grote groep volgers, die weer een bron van bezoekers en backlinks kunnen worden. 

Deze review van mij over Cora SEO staat bijvoorbeeld op Seotoollab.com (Helaas is inmiddels de link verwijderd).

Aan de andere kant kun jij juist een diepgaande review of vergelijking schrijven over een product dat jij verkoopt en daarna aan de leverancier of fabrikant vragen om naar jouw artikel te linken. 

Dit is een van de manieren die ik persoonlijk gebruik voor mijn affiliate marketing websites. Met een diepgaande review met goede foto’s en informatie kun je eenvoudig een fabrikant overhalen om naar jouw website te linken. 

Daarnaast is het op deze manier ook mogelijk om een relatie op te bouwen met de fabrikant waardoor je misschien insider informatie krijgt. Daarnaast zul je misschien toegang kunnen krijgen tot prototype producten en daarover schrijven, die jou dan weer backlinks op kunnen leveren omdat mensen graag naar nieuwe en onbekende product reviews linken. 

  • Backlinks d.m.v. reviews is goed voor: bekendheid, rankings en bron voor bezoekers

Tip 6: Maak een gratis tool

Dit is geen eenvoudig opgave moet ik zeggen, maar werkt wel ontzettend goed. Ook dit heb ik meerdere keren succesvol voorbij zien komen. Ik moet hier bijvoorbeeld denken aan Keywords Everywhere en Ubersuggest. Waarbij Ubersuggest het iets slimmer heeft aangepakt, maar dat is ook niet raar met zo een groot budget. 

Afijn.

Mensen houden van gratis software waardoor ze ook zo snel populair worden. Zoals ik hierboven al zei is Ubersuggest hier een goed voorbeeld van. Neil Patel nam de tool over voor meer dan 100.000 dollar en hield de tool gratis voor gebruikt, tot begin 2020 toen de tool beperkt gratis bruikbaar was, en betaald werd. 

Wees daarom altijd op je hoede als je gratis tools tegenkomt. In 99 van de 100 gevallen is dit alleen bedoeld om bekendheid te maken en loyaliteit op te bouwen. Jij bent het product, en niet andersom.  Na enkele maanden of jaren moet je niet verbaasd zijn dat je ‘opeens’ moet inloggen en betalen.

Als je een tool gaat maken, hoeft het alleen maar klein en simpel te zijn. Iets dat mensen kan helpen een pain point op te lossen. Bouw een website waar jouw tool gevonden en of gebruikt kan worden. Dat is de plek waar alle backlinks naar toe verwijzen. 

  • Gratis tools delen is goed voor: rankings, bezoekers en branding

Tip 7:  Unlinked brand mentions (forums, podcasts, youtube)

Hoe meer bekendheid jij, of je website geniet, des te vaker wordt er over je gepraat. Doe daar iets mee.

Want het zal dan regelmatig voorkomen dat ze wel je naam noemen, maar geen linkje plaatsen naar je website.  

1 van Rankify’s klanten heeft een CEO die vaak wordt gevraagd om op universiteiten te spreken in Amerika. Hier worden dan meldingen van gemaakt op de website van de universiteit, maar niet altijd met een verwijzing naar de website van de klant. Als we deze namen kunnen omzetten in links, kan dit ten goede komen van de website.  

Dezelfde CEO wordt regelmatig gevraagd om als gast op te treden in bepaalde podcasts. Deze podcasts worden dan verspreid op de website van de podcaster en op social media, maar soms zonder een verwijzing naar de website. Zo hebben we een handjevol websites gevonden die wel vermelding maken van onze klant, maar zonder backlink. Nu zijn we in het proces om deze brand mentions aan te laten passen met backlinks naar de site. Je kan dit een beetje vergelijken met link injecties / niche edits, maar dan volledig white hat :–)

Je kunt eenvoudig in Google zoeken naar je bedrijfsnaam of de naam van de CEO/eigenaar. Zodra je een website hebt gevonden waar de naam wordt vermeld, maar geen link naar de site, hoe je alleen maar even contact op te nemen. 

Een andere manier is om gebruik te maken van speciale software die continue het web afzoekt naar merknamen zoals Awario, Brand mentions, Hootsuite, Social mentions etc.. Het voordeel hiervan is dat je niet zelf hoeft te zoeken, maar je ze automatisch in je email ontvangt om er mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het volgen van je merknaam ook goed voor customer satisfaction. 

Een voorbeeld van de brandmentions tool die ik gebruik: 

Bonus tip: registreer je merknaam op elk platform

Als je een unieke naam hebt, is het aan te raden, deze naam gelijk vast te leggen op alle social media, en video platformen die er bestaan. Op de meeste platformen kun je niet alleen je naam kiezen, maar ook een link toevoegen naar je eigen website. De grootste zoekmachine na Google is YouTube. Dus maak een YouTube account aan, en plaats wat filmpjes met een link naar jouw website.

Daarnaast zou ik aanraden om de volgende accounts aan te maken, om backlinks te krijgen

  1. Facebook
  2. Twitter
  3. YouTube
  4. Twello
  5. Vimeo
  6. etc.

Veelgestelde vragen over linkbuilding

  • Is linkbuilding toegestaan door Google?

    Niet alle vormen van linkbuilding zijn toegestaan door Google. Je moet onderscheid maken tussen white-hat en black-hat linkbuilding. De allerbeste linkbuilding tips zijn: focus op 1 of 2 linkbuilding technieken, en optimaliseer die.

  • Hoeveel manieren zijn er voor linkbuilding?

    Honderden. Maar dat betekent niet dat ze allemaal dezelfde waarde hebben in de ogen van Google. Ook hebben ze niet allemaal hetzelfde effect op jouw vindbaarheid.

  • Heb je nog simpele linkbuilding tips?

    Als je mij vraagt om simpele linkbuilding tips, dan houd ik wel van Brand Mentions. Dit kost weinig tijd, maar is wel weggelegd voor de grotere, en meer bezochte sites. Het werkt dus niet zo goed voor beginnende websites, alhoewel je de tool ook in kunt zetten op namen van concurrenten.

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.