De 7 beste SEO linkbuilding tips voor 2020, strategies, tips en technieken.

Als je goede backlinks hebt, maak je meer kans om hoog te scoren in Google. Met linkbuilding probeer je dus backlinks te krijgen zodat jij hoger in Google kan komen. Toch is dat niet de enige reden van linkbuilding, omdat het ook te maken heeft met bekendheid en branding. 

Voor je gaat beginnen met linkbuilding moet je wel content hebben die linkwaardig is. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je wel een website hebt met content waar iemand naartoe zou willen linken. 

Daarnaast hoef je geen honderden euro’s per jaar uit te geven aan linkbuilding tools zoals Ahrefs of Moz. In veel gevallen kun je het ook gratis doen. 

7 Link building technieken 

Niet alleen wij zeggen dat links belangrijk zijn, maar Google hint daar ook telkens op. Zo zeggen ze bijvoorbeeld in hun uitleg over Linkuitwisselingsprogramma’s dat links invloed hebben op jouw rankings. En met name om links die Pagerank doorgeven. Het is daarom geen geheim dat Google backlinks gebruikt als rankingfactor waarmee websites hoger in de zoekmachines scoren. 

Vergeet echter niet dat je alleen linkbuilding doet om hoger in Google te scoren, maar ook om meer bekendheid te krijgen en meer bezoekers, cq klanten/opdrachtgevers. Daar staan andere linkbuilding tips vaak niet bij stil. Ook lees je regelmatig dat no-follow links geen waarde hebben voor Google. En dat is ook niet helemaal juist. 

Er is dus genoeg waar je aan moet denken als je wilt gaan linkbuilding. 

Even een kleine opsomming waar backlinks goed voor zijn: 

  • Rankings
  • Als bron van bezoekers
  • Bekendheid (branding)

Als laatst wil ik nog zeggen dat het juist goed is dat backlinks naar verschillende pagina’s op je site verwijzen dan alleen maar naar je homepage. Op die manier ontvangen pagina’s veel meer waardepunten die deze pagina’s hoger in de zoekmachine kunnen krijgen.

Tip 1: Gastbloggen voor andere websites

Met gastbloggen schrijf je een blog die je niet op je eigen website plaatst maar op die van een ander. In de tekst kun je dan een backlinks plaatsen die verwijst naar een pagina op jouw website. Helaas kost dit wel wat meer tijd dan gewoon een linkje vragen of kopen, maar het bouwt ook meer bekendheid op. 

In veel gevallen vinden grotere websites het niet erg dat je een blog voor hen schrijft, maar wel als je het puur en alleen om de backlink te doen is. Daarom is het verstandig om eerst een relatie op te bouwen met de eigenaren van de website, en pas misschien na enkele gastblogs een link toe te voegen. 

Daarnaast zie je vaak dat gastbloggers een speciale onderschrift krijgen. Zie bijvoorbeeld dit onderschrift van marketingfacts. Hier staat vaak de naam en soms ook de bedrijfsnaam. Beiden zijn in dit geval een link.

Deze backlink zal niet zo waardevol zijn voor mijn rankings, omdat de ankertekst de bedrijfsnaam is, en de URL van de homepage gebruikt. Toch geven dit soort links wel waarde door, plus het ‘verbind’ jouw site met een andere well-established website in de branche. Dit in tegenstelling tot bad-neighborhood-links.

Je kunt dit soort websites vinden door te zoeken in Google op je branche +gastblog, schrijf voor ons, of gastbloggers. 

Ga door de lijst met websites om te zien of jij daar een gastblog voor wilt schrijven. Neem vervolgens contact op om te zien of het mogelijk is, en of er richtlijnen aan verbonden zijn. Onthou dat het niet alleen om backlinks gaat voor rankings, maar ook voor je bekendheid in de branche.

Backlinks via gastbloggen zijn goed voor bekendheid (branding) en rankings.

Tip 2: Reageer op forums en in Facebook groepen (community building)

De kracht van deze tip wordt echt flink onderschat. 

Dit is echt een ontzettend waardevolle tip voor kleine of beginnende websites! 

Als bonus tip zou ik jou zelfs kunnen adviseren om een nieuwe FB groep of Forum te beginnen zodra je jezelfs op een nieuwe markt wil gaan richten. Denk bijvoorbeeld maar aan drones van een paar jaar geleden of de elektrische scooters. Zodra jij als online marketeer of website eigenaar een nieuwe markt in wilt gaan stappen, is het misschien wel verstandig om zelf een groep op te richten en actief te zijn. Natuurlijk wordt dit veel lastiger als de markt al langer bestaat. Maar nog steeds komen er nieuwe markten vrij die nog geen of weinig bekendheid geniet. 

Wat ik met deze tip niet bedoel, is om even snel lid te worden van een forum en de eerste de beste keer een link naar jouw website te plaatsen. Dat is juist niet handig. Dat heeft het tegenovergestelde effect van waar ik op wil wijzen. Natuurlijk mag je zoiets dat doen, maar dat heeft geen langdurig effect. Daarnaast zal jouw account geblokkeerd kunnen worden en je link worden verwijderd. 

Dat heeft dus het tegenovergestelde effect van de reden van mijn tip. Deze communities zijn juist de plek waar jij je eerste ‘volgers’ kan krijgen. Mensen die jou kennen en straks ook jouw website of product/dienst. Forums en FB groepen zijn juist de plaatsen waar jij loyale volgers kan krijgen, die op hun beurt weer jou meer bekend maken. Je kan zelfs zo goed en uitgebreid antwoorden formuleren en lijstjes maken dat jouw ‘thread’ (draadje) vast gepint worden bovenaan de lijst, die je later weer kunt gebruiken om te linken naar jouw site. 


Zie dit voorbeeld waar mijn thread al een half miljoen keer bekeken is, en in de thread links staan naar 1 van mijn websites. 

forum thread met veel bezoekers

Met deze informatie in je achterhoofd is het misschien nog beter om lid te worden en bekendheid te krijgen in de community voor je een nieuwe website, software of nieuwe dienst lanceert. 

Zelf heb ik dit al meerdere keren zien gebeuren in online Marketing groepen en in hobbymatige groepen.  Behulpzame personen starten hun eigen software of website, en hebben gelijk een een bereik van 10.000 of meer potentiële bezoekers, klanten of gebruikers. En dat niet alleen, omdat jij op die manier een community opbouwt om jouw product of dienst heen, zullen deze mensen ook eerder geneigd zijn jouw product of dienst te promoten. 

Daar zit de kracht van forums en groepen. Dit zijn gratis backlinks en gratis verspreiding van je naam en faam. 

Een van onze buitenlandse klanten maakt veel gebruik van Quora, waardoor ze duizenden extra bezoekers krijgen naar hun website: 

overzicht met quora bezoekers

Ten slotte wil ik deze tip afsluiten met nog een laatste bonustip. Deze groepen en communities zijn ook een bron van nieuwe content! Zelf heb ik al meerdere keren een forum thread kunnen gebruiken om te kiezen waar ik over moest schrijven met veel succes.

Backlinks op forums en communities zijn goed voor bekendheid, bron van bezoekers en rankings.

Tips 3: Gebruik alle sociale media kanalen

Dit is ook zo een super eenvoudige tip om snel backlinks te krijgen. De meeste sociale media platformen geven jou de mogelijkheid om een link naar jouw website toe te voegen. 

Daarnaast kun jij op deze manier jouw merknaam vastleggen. Als jij de @rankify niet pakt, doet iemand anders dat wel. 

Begin allereerst bij de bekendste sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, maar vergeet ook geen LinkedIn en andere platformen in jouw branche. 

Ook al heb je nog weinig of geen volgers, toch kun jij daar backlinks op maken. Ook in je posts zoals op Twitter. 

Backlinks van sociale media zijn goed voor: bron van bezoekers

Tip 4: Vraag om een backlink van leveranciers, sponsoren, collage ondernemers, bedrijven, belangenbehartigers en distributeurs

Ik gooi ze gewoon even op 1 hoop. Sommige linkbuilding tips geven ze apart weer, maar dat vind ik onnodig. 

De eenvoudigste manier om backlinks te krijgen is door erom te vragen. 

Dit werkt vooral goed voor webwinkels, maar ook voor bedrijven in de dienstverlening. Je kunt zelfs een link krijgen van jouw universiteit of opleiding waar je bent afgestudeerd.

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat een bepaald merk allerlei winkels op hun website hebben staan die hun producten verkopen. Dan hoef je alleen even contact op te nemen om te vragen of ze jouw website er tussen willen zetten. Dit zijn super relevante backlinks.

Hoe je hier achter komt is redelijk eenvoudig. Je hoeft alleen goed na te denken met wie jij samenwerkt of waar jij je spullen vandaan geleverd krijgt. Je kunt ook jouw concurrenten even door een backlink tool halen om te zien waar zij allemaal genoemd worden.

Welke apparatuur of software gebruik of verkoop je? Waar komt die vandaan? 

Voorbeelden: 

Dit soort backlinks zijn het eenvoudigst te maken door 1 telefoontje of emailtje.

Backlinks van andere bedrijven in jouw branche zijn goed voor: bekendheid, rankings

Tip 5: Schrijf testimonials en vraag om testimonials (reviews)

Het schrijven van testimonials werkt 2 kanten op. Aan de ene kant kun je als bedrijf vragen aan jouw klanten of cliënten om een review te schrijven. Dit kun je laten doen op websites zoals Trustpilot, Telefoonboek, Cyclex etc. Maar je kunt ook bedrijven vragen die zelf een website hebben en daar een review op te plaatsen. 

Je zou een klant een product of dienst kunnen leveren in ruil voor een artikel op hun website. Dit is een bekende manier om mensen aan jouw merk te verbinden. Misschien is het nog beter om juist een influencer hiervoor in de armen te nemen. Die hebben vaak al een grote groep volgers, die weer een bron van bezoekers en backlinks kunnen worden. 

Aan de andere kant kun jij juist een diepgaande review of vergelijking schrijven over een product dat jij verkoopt en daarna aan de leverancier of fabrikant vragen om naar jouw artikel te linken. 

Dit is een van de manieren die ik persoonlijk gebruik voor mijn affiliate marketing websites. Met een diepgaande review met goede foto’s en informatie kun je eenvoudig een fabrikant overhalen om naar jouw website te linken. 

Daarnaast is het op deze manier ook mogelijk om een relatie op te bouwen met de fabrikant waardoor je misschien insider informatie krijgt. Daarnaast zul je misschien toegang kunnen krijgen tot prototype producten en daarover schrijven, die jou dan weer backlinks op kunnen leveren omdat mensen graag naar nieuwe en onbekende product reviews linken. 

Backlinks d.m.v. reviews is goed voor: bekendheid, rankings en bron voor bezoekers

Tip 6: Maak een gratis tool

Dit is geen eenvoudig opgave moet ik zeggen, maar werkt wel ontzettend goed. Ook dit heb ik meerdere keren succesvol voorbij zien komen. Ik moet hier bijvoorbeeld denken aan Keywords Everywhere en Ubersuggest. Waarbij Ubersuggest het iets slimmer heeft aangepakt, maar dat is ook niet raar met zo een groot budget. 

Afijn.

Mensen houden van gratis software waardoor ze ook zo snel populair worden. Zoals ik hierboven al zei is Ubersuggest hier een goed voorbeeld van. Neil Patel nam de tool over voor meer dan 100.000 dollar en hield de tool gratis voor gebruikt, tot begin 2020 toen de tool beperkt gratis bruikbaar was, en betaald werd. 

Wees daarom altijd op je hoede als je gratis tools tegenkomt. In 99 van de 100 gevallen is dit alleen bedoeld om bekendheid te maken en loyaliteit op te bouwen. Jij bent het product, en niet andersom.  Na enkele maanden of jaren moet je niet verbaasd zijn dat je ‘opeens’ moet inloggen.

Als je een tool gaat maken, hoeft het alleen maar klein en simpel te zijn. Iets dat mensen kan helpen een pain point op te lossen. Bouw een website waar jouw tool gevonden en of gebruikt kan worden. Dat is de plek waar alle backlinks naar toe verwijzen. 

Gratis tools delen is goed voor: rankings, bezoekers en branding

Tip 7:  Unlinked brand mentions

Hoe meer bekendheid jij, of je website geniet, des te vaker wordt er over je gepraat. Het komt regelmatig voor dat mensen over je praten maar geen link plaatsen naar je site. 

1 van Rankify’s klanten heeft een CEO die vaak wordt gevraagd om op universiteiten te spreken in Amerika. Hier worden dan meldingen van gemaakt op de website van de universiteit, maar niet altijd met een verwijzing naar de website van de klant. Als we deze namen kunnen omzetten in links, kan dit ten goede komen van de website.  

Dezelfde CEO wordt regelmatig gevraagd om als gast op te treden in bepaalde podcasts, tot en met Search Engine Journal toe. Deze podcasts worden dan verspreid op de website van de podcaster en op social media, maar vaak zonder een verwijzing naar de website. Zo hebben we een handjevol websites gevonden die wel vermelding maken van onze klant, maar zonder backlink. Nu zijn we in het proces om deze brand mentions aan te laten passen met backlinks naar de site. Je kan dit een beetje vergelijken met link injecties oftewel niche edits.

Je kunt eenvoudig in Google zoeken naar je bedrijfsnaam of de naam van de CEO/eigenaar. Zodra je een website hebt gevonden waar de naam wordt vermeld, maar geen link naar de site, hoe je alleen maar even contact op te nemen. 

Een andere manier is om gebruik te maken van speciale software die continue het web afzoekt naar merknamen zoals Awario, Brand mentions, Hootsuite, Social mentions etc.. Het voordeel hiervan is dat je niet zelf hoeft te zoeken, maar je ze automatisch in je email ontvangt om er mee aan de slag te gaan. Daarnaast is het volgen van je merknaam ook goed voor customer satisfaction. 

Een voorbeeld van de brandmentions tool die ik gebruik: 

Hulp nodig bij het verkrijgen van jouw backlinks? 

Neem contact op om jouw linkbuilding strategy te bekijken.

Veelgestelde vragen over linkbuilding

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF