KWfinder review: De 5 grootste problemen met deze tool

Je vindt al genoeg positieve en lovende reviews over KWfinder, maar ze zijn geschreven door mensen die de tool niet of nauwelijks hebben gebruikt. KWfinder lijkt een populaire SEO tool te zijn in Nederland, maar na bijna 1 jaar de tool gebruikt te hebben is het tijd voor iets anders.

Laten we eerst even kijken naar de voordelen van de tool, om niet gelijk super negatief over te komen. Dat doen we uitgebreid daarna wel.

De 2 bekende voordelen van Mangools

Wanneer je zoekt naar een all-in-one SEO tool, denk je waarschijnlijk eerst aan de grote jongens; Ahrefs, Moz, SEMrush en Majestic. Maar wanneer je voor het eerst met SEO begint zul je wel even met je oren klapperen als je ziet hoe duur die eigenlijk zijn. Wanneer je prijzen ziet, begrijp je eigenlijk pas hoeveel waarde alle tools van Mangools zijn, waar KWfinder er eentje van is.

1-De prijs

Bij de meeste SEO software krijg je korting wanneer je voor een heel jaar vooruit betaald. In de meeste gevallen is dat gelijk aan 2 maanden gebruiken van de software. Dit zijn de prijzen die je betaald wanneer je per jaar vooruit betaald. De maandelijkse prijzen zijn dus inclusief korting. Ik heb ze even gerangschikt op prijs van goedkoop naar duur. Ik heb het dan niet over de mogelijkheden van de verschillende software uiteraard! Mangools heeft overigens wel elk jaar een Black Friday deal, waarmee je ongeveer nog eens 30% korting krijgt. Dan wordt het in principe nog wel iets leuker. Ahrefs heeft eigenlijk nooit een speciale deal.

En nogmaals, maar nu met de prijzen met een maandelijks abonnement. Je ziet dat Majestic nu de goedkoopste is. Je moet wel onthouden dat de andere 3 alleen prijzen in dollars laten zien, en niet in Euro’s.

Je kan zelf de prijzen vergelijken bij alle aanbieders:

2- Lokale gegevens

Een ander voordeel van KWfinder is het gebruik van lokale data. Veel tools gebruiken landelijke data om de zoekvolume te bepalen en de Keyword Difficulty Score, maar KWfinder gaat een stapje verder en gaat kijken naar de zoekresultaten op lokaal niveau. En dat gaat zelfs tot op de diepte van een dorp, en niet alleen gemeente of provincie.

Dat waren 2 interessante dingen die KWfinder wel heeft. Maar deze blog gaat voornamelijk om de problemen met de tool. Helaas zijn dat er meerdere, waardoor ik deze tool niet aan kan bevelen. Als het echt nodig is om de goedkoopste optie te kiezen, kun je soms niet anders, maar dan zou ik ook zeker SEO Powersuite in gedachten houden. Vaak kun je niet meer met 1 tool uit de voeten, en heb je er meerdere nodig.

De grootste nadelen

Wanneer je zoekwoorden onderzoek doet vindt ik het persoonlijk belangrijk om veel ideeën te krijgen, ook relevante zoekwoorden, waar je zelf misschien niet zo aan had gedacht. Daarnaast is het zoekvolume natuurlijk belangrijk, en een of andere moeilijkheidsgraad. Die informatie wil je zo snel mogelijk kunnen downloaden en aan een spreadsheet toevoegen om daar het werk af te maken. En daar zit nu gelijk de eerste crux.

De Keyword Difficulty score mist bij veel zoektermen

Als voorbeeld heb ik even het volgende zoekwoord gebruikt: schutting zetten. Het is zoekwoord met ongeveer 250 zoekvolume en je krijgt 700 zoekwoord ideeen met het Premium en Agency plan. 700 zoekwoorden is in principe al weinig, maar dat is een ander nadeel!

Waar ik het hier over wil hebben is het missen van de KD score. Deze score moet aangeven hoe makkelijk, of hoe moeilijk het is om voor dit zoekwoord te scoren. Bij ontzettend veel zoekwoorden mist deze data. Je kan dus niet in 1 keer alle 700 zoekwoorden downloaden (of 200 bij een Basic plan) en die aan een spreadsheet toevoegen. Je mist dan de KD score. Hieronder zie je bij veel woorden een vergrootglas staan. Daar moet je op klikken om de KD score te zien. Erg jammer moet ik zeggen.

Alle KD data moet je handmatig opvragen

In principe zou het nog niet zo erg zijn dat je deze data mist, als je bijvoorbeeld een batch zou kunnen maken, en die data in 1 keer opvragen. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij Moz ook. Daar kun je een hele lijst met zoekwoorden aan toevoegen, en na een tijdje is de lijst klaar en zie je zoekvolume, difficulty score etc. Maar KWfinder heeft deze optie niet. Je moet dus elk woord dat geen KD data heeft, handmatig aanklikken om nieuwe data te krijgen.

Als dat nog niet het ergste is, moet je ook nog eens enkele seconden wachten op de vernieuwde score. Als je geluk hebt is dat 2 seconden, maar het komt regelmatig voor dat hij vastloopt en dat je 5 of meer seconden moet wachten voor elk zoekwoord. Weet je hoe lang het duurt om dat op te zoeken? De tool gebruikt elke klik als een SERP lookup. Voor jouw Basic plan kun je dat maar 100 keer doen, voor Premium 500 keer, en voor Agency 1200 keer. En ik moet heel eerlijk zijn. Dat zijn er niet veel. Enkele uurtjes zoekwoorden onderzoek doen kom ik al aan die 500 handmatige zoekopdrachten.

Screen Recording 2020-10-07 at 03.30.50.41 PM.gif

Oude KD data

Wanneer je geluk hebt, en jouw concurrenten ook dezelfde software gebruiken, KWfinder in dit geval, dan zal er inderdaad meer data zichtbaar zijn. Maar er is nog 1 probleem. De KD data die je ziet kan namelijk 1 of 2 jaar oud zijn. Je moet daarom ook bij bestaande KD scores toch nog even handmatig de score laten herberekenen. En dat is kost dus ook veel meer tijd en moeite. Waarom laten ze dat niet gewoon toe in een Batch. Ik snap dat dit hun business model is, en dat dit de manier is om limieten toe te voegen. Toch is het jammer dat je dit niet in een batch kunt doen.

Hieronder zie je een zoekwoord dat bijvoorbeeld in 2019 voor het laatst is geüpdatet. Dat is meer dan 1 jaar geleden. Er kan veel gebeurt zijn binnen 1 jaar. Gelukkig was het verschil met een verse herberekening niet schokkend, maar het kan zeker voorkomen dat er een verschil in zit van 10 of meer punten.

De 24 uur lookup

Een van de grootste problemen is denk ik dit wel. Omdat je maar 100 (Basic) of 500 (premium) credits hebt voor de SERP lookups zit je er soms al snel door heen. Op zich is dat nog niet zo erg als je bijvoorbeeld de volgende ochtend gewoon weer verder zou kunnen gaan. FOUT!

Je kan dus helemaal niet verder gaan de volgende ochtend. Als je ’s middags begint met je zoekwoorden onderzoek, gaat de teller lopen. Stel dat je om 14:00 die middag gaat beginnen, en je bent om 16:00 uur door al je credits heen. Dan moet je dus tot morgen 14:00 wachten voor je de tool pas weer kan gaan gebruiken. Dat is echt niet slim. Ik heb al deze dingen al aangekaart bij Mangools, maar ze hebben er nog geen aandacht aan besteed denk ik.

700 zoekwoord ideeën

Voor elk zoekwoord dat je opgeeft krijg je 700 rijen met gerelateerde zoektermen. Soms is dit voldoende, maar vaak dus niet. Dit is trouwens een harde limiet. Alleen de Basic optie heeft er zelfs maar 200. Premium en Agency hebben beide een limiet van 700. En dat is in sommige gevallen best wel aan de lage kant. Zelf gebruik ik vaak filters om nog veel gedetailleerder te zoeken, maar dat filter past hij alleen toe op die 700 zoekwoorden.

Concurrentie zoekwoorden analyse

Een manier die ik vaak gebruik om aan zoekwoorden te komen is ook om te kijken op welke zoekwoorden de huidige top pagina’s allemaal ranken. Op die manier kom je nog wel eens tot leuke ontdekkingen. En dat doe je dus door de URL in te voeren (of het domein) in de tools, zodat zij een overzicht kunnen geven met zoekwoorden waarvoor de pagina allemaal rankt.

In dit geval heb ik een Engelse pagina gebruikt, omdat dit ook een voorbeeld was voor een onderzoek. Zoals je kunt zien zit er een groot verschil tussen de verschillende tools. En natuurlijk is het afhankelijk van het zoekwoord, maar ik kom dit met grote regelmaat tegen bij KWfinder. Niet handig dus.

Wat gaat Mangools hier aan doen?

Na ongeveer 10 maanden Mangools gebruikt te hebben, heb ik mijn Auto-renewal van mijn abonnement uitgezet. Al redelijk snel kreeg ik een berichtje van hun support afdeling met de vraag of ik weg ging, en waarom. Ik heb ze uitgelegd dat deze problemen er zijn, en ze vertelden dat er ergens in 2020 of 2021 een flink update komt met meer zoekwoorden etc. Helaas ga ik daar niet op wachten, want wie weet wat er dan nog steeds mis is.

Veelgestelde vragen over KWfinder

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo