Hoger in Google komen?

hoger-in-google-

Je wilt graag hoger in Google komen, maar hoe je dat eigenlijk? Om goed gevonden te worden in Google moeten we Google beter gaan begrijpen, zowel hoe de zoekmachine werkt en de manier waarop resultaten worden gerangschikt.

Om bovenaan Google te komen heb je met SEO te maken, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Google wil namelijk aan zoekers het beste resultaat tonen op hun zoekopdracht. Lees snel de 11 tips die wel werken, en 4 tips die niet werken, speciaal bedoelt voor de beginnende SEO.

ZO kom je hoog in Google

Tip 1: Gebruik voor elke webpagina 1 onderwerp

Dit is waarschijnlijk 1 van de meest belangrijke tips om hoger in Google te komen! Laat deze zin goed op je inwerken, en onthoud hem heel goed. Gebruik 1 ondewerp per pagina!

Voordat je een nieuwe webpagina wil gaan maken moet je vooraf goed nadenken over het hoofdonderwerp. Wat is de kern van de pagina, wat is de hoofd zoekopdracht. Zodra je dat weet moet je kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat! Zo ja, dan is het in de meeste gevallen handiger om de bestaande pagina uit te breiden! Zo nee, ga dan naar de volgende tips.

Extra TIP: Een bestaande webpagina uitbreiden/updaten/vernieuwen zal sneller hoger komen in Google dan een nieuwe pagina!

Tip 2: Maak gebruik van zoektermen die mensen gebruiken, en op de juiste plaatsen!!

Er zijn een aantal plaatsen op jouw webpagina die je moet benutten met het zoekwoord van de pagina.

Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen oftewel keywords die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie. Je kunt hier medische bewoordingen gaan gebruiken voor artsen in opleiding, maar wil je een "normale zoeker" bereiken, gebruik dan simpele woorden zoals een koudje gevat, loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de officiele medische termen. Dit geld natuurlijk voor elke branche.

ENKELE GOUDEN REGELS OM SNEL HOGER IN GOOGLE TE KOMEN:

Als je weinig tijd hebt om diepgaande SEO te doen, maar wel kans wil maken om hoog te scoren moet je het hoofdonderwerp/keyword/zoekwoord in ieder geval op de volgende plaatsen op de website toevoegen:

  1. Titel: Gebruik het belangrijkste keyword van je webpagina in de titel. Dit is waarschijnlijk de Meest belangrijke plaats waar jij je keyword wil hebben staan..
    Titel gebruiken om hoger in GOogle te komen
  2. De H1. Gebruik voor de H1 titel van je webpagina ook je hoofdonderwerp, want deze is eigenlijk gelijk aan de titel van de pagina. Soms wordt de H1 ook wel de "Titel" genoemd.
  3. In de tekst op de pagina.
  4. Als een H4 tag (uit testen blijkt deze sneller opgepakt te worden dan een H2 of H3.
  5. In de afbeeldingen als Alternatieve tekst (Image Alt tag).

Tip 3: Maak lange(re) content!

Schrijf een berg van een blog.
Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je waarschijnlijk veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in Google, en je daarmee kan ranken in de zoekresultaten.

Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rangschikken van alle zoekresultaten.

Extra TIP: Content is geen king. In ieder geval niet als het over ranking gaat! Je kan zelfs met Lorem Ipsum op pagina 1 komen! Dus maak je niet al te druk om de spelfouten, alinea's en opmaak, als de bezoekers en zoekmachines maar tevreden zijn :--)

Tip 4: Optimaliseer navigatie en sitestructuur

Niet alleen de bezoeker houdt van een duidelijke navigatie, ook zoekmachines waarderen dit. Als je broodkruimels (breadcrumbs) kunt gebruiken op je website, gebruik ze dan ook. Helaas werkt het niet altijd even makkelijk met alle thema's van WordPress.

Probeer daarom gebruik te maken van een URL structuur die bezoekers kunnen begrijpen en zien en lezen waar ze op de website zich bevinden. Dus bijvoorbeeld: www.mijneigenwebsite.nl/hardloopschoenen/dames.html Dan weet je precies dat je nu naar de hardloopschoenen kijkt voor dames. Een goed overzichtelijk voorbeeld dat Google zelf geeft is dit:

Overzicht website structuur voor hoog in Google te scoren

Helaas is dit soms lastig met e-commerce websites uit te voren, waar het CMS systeem dit gedeeltelijk voor je invult, en dat is niet handig. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk generieke benamingen en nummers te voorkomen zoals /category/item10-30398df. Mijnwebwinkel is bijvoorbeeld een bekend systeem dat naar mijn inzicht niet goed met SEO werkt!

Extra TIP Link vanaf je homepage:

Als er 1 of enkele pagina's het belangrijkste voor de bezoekers of jou zelf zijn, link deze vanaf de homepage!

Extra TIP 2 HTML Sitemap:

Als je veel webpagina's op je website hebt staan is het aan te bevelen een HTML sitemap toe te voegen op je website, zodat bezoekers makkelijk alle inhoud van je website kunnen vinden.

Extra TIP 3 Gebruik tekst links:

Gebruik niet teveel plaatjes als links naar ander pagina's! Plaatjes zeggen namelijk niets over de inhoud van de pagina waar naar verwezen wordt! Google houdt van tekst, omdat ze geen foto's kan lezen. Gebruik dus zoveel mogelijk TEKST als je verwijst naar andere pagina's op je website, zodat de link "context" geeft.

Extra TIP 4 Ga niet te diep:

Gebruik geen navigatie waarbij je 10 keer moet klikken om bij een pagina te komen. De gebruiker moet met zo min mogelijk aantal klikken toch de hele inhoud van je site kunnen vinden.

Tip 5: Update je content!

Als je al een website hebt, met daarop veel informatie, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige inhoud te optimaliseren! Je kan al veel winnen als je content up-to-date houd. Stel dat je 5 jaar geleden een pagina over de 10 mooiste steden in Europa hebt geschreven, dan is het verstandig om die pagina nog eens goed te bekijken en de informatie waar nodig up te daten en op die manier nieuw leven in te blazen. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om met een 'oudere' pagina hoger te komen dan met een nieuwe.

vernieuw je content

Tip 6: Gebruik en ontvang gerelateerde links

Wanneer je linkt van de ene pagina naar een andere pagina op je eigen website, gebruik dan omschrijvende teksten als ankertekst (anchor text). In de tekst kan ik daarom veel betere een link maken naar de SEO Specialisten pagina met de tekst SEO specialist , dan met een tekst klik hier.

"Klik hier" wordt niet door Google gewaardeerd. Dit kun je overigens gewoon teruglezen in de Google Webmaster Guidelines die ze op hun website hebben staan. Probeer niet teveel tekst te selecteren en te gebruiken als link. Dit geld overigens ook voor backlinks. Dus als jij een link maakt naar een andere pagina, probeer de link dan omschrijvend te maken.

Lees ook het artikel over backlinks in ons woordenboek voor meer informatie.

inkomende link

Tip 7: Optimaliseer je snelheid!

In juli 2018 heeft Google de nieuwe Speed Update uitgerold. Het is nu NOG belangrijker om de snelheid van jouw website te optimaliseren. Als je SEO voor WordPress doet, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken.

  1. Optimaliseer je afbeeldingen! Dit doe je in 3 stappen.
    1. Gebruik de bestandsnaam die omschrijvend is, dus hardloopschoenen.jpg in plaats van img_0173.jpg
    2. Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen de afbeeldingen beneden de 100kb te houden. Indien je hoge resolutie nodig hebt, gebruik dan lage resolutie op de website, en een link naar de grote resolutie... bijvoorbeeld.
    3. Gebruik de juiste bestandstype. PNG bestanden zijn veel groter dan JPG bestanden. Daarom is het voor gewone afbeeldingen veel beter om .jpg te gebruiken.
    4. Gebruik een lazy loader. Vooral voor lange content met veel bestanden is dit aan te raden. Normaal zou een browser alle afbeeldingen laden als je naar de website gaat. Maar een lazy loader zal pas de afbeelding laden als je de afbeelding ook daadwerkelijk in je scherm krijgt bij het scrollen.
  2. Gebruik een caching plugin.
    1. Als je WordPress hebt, kun je gebruik maken van heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik zelf gebruik WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin. Een andere die in 2018 super populair is, maar veel kennis vereist is Swift Performance..
resultaat website snelheid voor cache
resultaat website snelheid na cache

Tip 8: Maak je website mobielvriendelijk!

Al vanaf de 2e helft van 2018 maakt Google gebruik van de Google Mobile First Indexing methode. Google bezoekt de de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en te ranken.

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van mogelijke bezoekers.

Gebruik de tool van Google zelf om meer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Google geeft aan dat de snelheid onder 5 seconden goed is, en langzamer dan 5 seconden slecht. Je zult met een langzame website ook bezoekers verliezen.

test-my-site-google-resultaat

Tip 9: Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf

Waar je ook bent, en hoe je ook zoekt, Google kijkt altijd of het nuttig is om lokale websites te laten zien. Als jij een website hebt voor je eigen bedrijf, doe er goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen.

Dus als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeut, dan wil jij met je fysiotherapie praktijk daar wel tussen gevonden worden. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals de afbeelding hieronder.

Google Mijn Bedrijf overzicht in de zoekresultaten

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt door jouw klanten uit te nodigen een review achter te laten. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen in de google maps.

Extra TIP Doe beter dan de concurrentie:

Kijk eens hoeveel bedrijven gebruik maken in jouw buurt van GOogle Mijn Bedrijf. En volg alle richtlijnen om jouw GMB lijst zo compleet mogelijk te maken. Dit kan alleen maar ten goede komen van jouw vindbaarheid.

Tip 10: Controleer je website op fouten

Ja.. die fouten kunnen zeker roet in het eten gooien!

Als voorbeeld kun je hier een probleem lezen die werd veroorzaakt door een bekende wordpress plugin, genaamd Yoast SEO.

Andere problemen die ik veel tegenkom zijn kappotte navigatie links. Links naar een pagina die niet meer bestaat. Meerdere H1 koppen op 1 pagina. Er wordt geen gebruik gemaakt van h2-h6 kopjes op de paginas. De meta description is leeg.

Download de gratis versie van Screaming Frog. https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ De software kan tot maximaal 500URI's controleren en geeft een overzicht van de mogelijkheden.

  1. Bekijk of er geen 404, 301 en 302 errors zijn.
  2. Controleer of er geen dubbele of missende Pagina Titels zijn.
  3. Kijk of er geen dubbele of missende Meta Descriptions zijn.
  4. Zie of elke pagina unieke h2's heeft

Screaming frog kan nog veel meer dan dit alleen, maar je kunt zo wel in het kort een goed overzicht krijgen van jouw website. En dat geeft een goed beel van de staat van je site.

SEO check http fouten

Tip 11: Promoot je website

Yes... eindelijk mijn website klaar.... nu nog wachten op bezoekers. Hoger komen in google gebeurt niet vanzelf.

Je kunt echter ook nadenken over de manieren waarop jij je klanten zou kunnen benaderen. Maakt jouw bedrijf veel gebruik van afbeeldingen? Kijk dan eens naar instagram of pinterest. Gebruiken veel concurrenten in jouw branche veel video materiaal, probeer eens wat videos te plaatsen op Youtube en Vimeo.

Maar denk ook aan andere social media kanalen, en zelfs websites in jouw branche. Misschien is er wel een drukbezochte website waar jij een artikel voor zou mogen schrijven!

promoot-je-content

Onzinnige TIPS.

Ik ga hier een aantal zinloze tips geven die "experts" nog steeds voorschrijven om hoger in Google te komen. Ik kan helaas niets anders dan keihard zijn hier, voordat er meer en meer mensen intrappen!!!

 

Onzin TIP 1: Spelling en Gramatica fouten


Content is King is het stokpaardje voor menig SEO. Ze gaan nog net niet zo ver dat ze vragen of je Neerlandicus bent, maar hoger scoren in Google heeft NIETS met spelfouten en grammatica te maken. Hoe weet ik dat? Anders had je deze tekst niet gelezen.

Ik heb enkele Engelstalige websites, waarvan ik voor tientallen zoekwoorden op #1 sta in Amerika, zonder dat ik super ben in Engels!

Onzin Tip 2: Gebruik de Disavow Tool in Search Console


De disavow tool kan gebruikt worden als je denkt dat bepaalde verwijzingen van websites naar jouw pagina's jouw vindbaarhied kunnen beinvloeden of niet mee geassocieerd wil worden.

Gelukkig is Google al een stuk slimmer geworden en kan bepaalde SPAM op 1 kilometer afstand ruiken. John Mueller van Google heeft al meermalen gezegd dat duidelijke SPAM automatisch wordt uitgefilterd, zoals links vanaf 9orno5rafische websites.

Het is dus onzin om te zeggen dat je de disavow tool moet gaan gebruiken om hoger te komen. In veel gevallen kun je zelfs je ranking beschadigen. Dus doe dit alleen als je precies weet wat je doet.

Onzin TIP 3: Gebruik minimaal 3% Keyword Density


Ik probeer hier even wat milder te zijn, maar Keyword Density is geen ranking factor...   Je kan een keyword density hebben van 3% en op pagina 99 staan. Maar je kan ook een keyword density van 10% hebben op plek 1.
Waarom ik hier wat milder ben, is dat het idee achter Keyword Density wel belangrijk is, maar niet in de zin zoals veel mensen het promoten.

Je moet namelijk de keyword density (terwijl ik dat liever anders noem) per ranking factor op je pagina controleren, en niet de hele pagina pakken en daar op los gaan! En daarnaast moet je ook nog eens aan je backlinks denken...hint hint hint TIP.. TIP..

Ik snap dat je nog steeds niet begrijpt wat ik zeg, tot je begrijpt wat het betekend. Het idee Keyword Density komt voort uit de gedachte dat het belangrijk is dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in verhouding tot de rest van de tekst op je pagina 3% in de tekst mag/moet voorkomen. Dus als je 100 woorden in een tekst hebt, zou dat dus betekenen dat je maar maximaal 3 maal het zoekwoord mag noemen. In de bekende Yoast plugin van WordPress (wat ik een super handige plugin vindt, maar niet voor deze reden) zie je dat dit een onderdeel is van een groen balletje. Kijk daar dus niet naar.

Uit vele testen blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Zoek maar eens op "rode schoenen". Zalando staat redelijk goed maar heeft 0 keer het exacte woord "rode schoenen" in de tekst...

Onzin TIP 4: Gebruik 300 woorden voor je tekst


Installeer de Yoast plugin, en en maak pagina's met meer dan 300 woorden. Onzin.

Doe maar eens een zoekopdracht in Google en bekijk het aantal woorden dat er op 1 pagina staan.

Extra TIP: de beste manier om hoger te komen is om je concurrentie te kennen. Ranken zij allemaal met 3000 woorden, dan kun jij het wel vergeten met je tekst van 300 woorden.

Wat zou bovenaan in Google kosten?

Gratis #1 in Google komen is (on)mogelijk! Als je het tenminste zelf doet en daar tijd voor neemt, en je geen geld rekent voor je eigen tijd. Het grootste 'probleem' is dat veel ondernemers niet begrijpen dat het tijd kost om hoger te komen.

Rankify gebruikt verschillende pakketten. Van SEO Coachting, naar een maandelijks pakket.

Hulp nodig om Hoger in Google te komen?

Invalid Email