Hoger in Google komen. 

Je wilt hoger in Google komen, maar hoe?

Ik ga je helpen hier een antwoord op te geven met veel tips en tricks.

Om goed gevonden te worden in Google moeten we Google beter begrijpen, zowel hoe de zoekmachine er uitziet met zijn verschillende onderdelen, als de manier waarop resultaten worden gerangschikt.

Om bovenaan Google te komen heb je met SEO te maken, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Google wil namelijk aan zoekers het beste resultaat tonen op hun zoekopdracht.

ZO kom je hoog in Google

Tip 1: Gebruik voor elke pagina 1 onderwerp

Dit zal waarschijnlijk een van de grootste pijlers zijn van jouw vindbaarheid! Laat deze zin goed op je inwerken en onthoud die als de verjaardag van je partner!

Zodra je een nieuwe pagina wilt gaan maken moet je je vooraf gaan bedenken wat het hoofdonderwerp is van de pagina. Dan moet je gaan kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat. Zo ja, is het misschien handig om die bestaande pagina uit te breiden. Zo nee, ga dan naar de volgende tips.

Extra TIP: Een bestaande pagina uitbreiden zal sneller hoger komen in Google dan een heel nieuw artikel schrijven!

Tip 2: Maak gebruik van zoektermen die mensen gebruiken, en op de juiste plaatsen!!

Er zijn een aantal plaatsen op een pagina die jij moet benutten met het onderwerp van de pagina.

Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen oftewel keywords die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie. Je kunt hier medische bewoordingen gaan gebruiken voor artsen in opleiding, maar wil je een "normale zoeker" bereiken, gebruik dan simpele woorden zoals een koudje gevat, loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de jofficiele medische termen. Dit geld natuurlijk voor elke branche.

DE GOUDEN REGELS:

Probeer het hoofdonderwerp/keyword in ieder geval op de volgende plaatsen op de website toe te voegen:

  1. Titel: Gebruik het belangrijkste keyword waar de hele pagina over gaat in de titel. Dit is waarschijnlijk de Meest belangrijke plaats waar jij je keyword wil hebben staan.
    Titel gebruiken om hoger in GOogle te komen
  2. De H1. Gebruik voor de H1 titel van je pagina ook je hoofdonderwerp, want deze is eigenlijk gelijk aan de titel van de pagina. Soms wordt de H1 ook wel de Titel genoemd.
  3. Eventueel in de overige kopjes zoals H2, H3 en H4 als synoniemen
  4. In de afbeeldingen als Alternatieve tekst (Image Alt tag).

Tip 3: Maak lange(re) content!

Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je waarschijnlijk veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in Google.

Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rankgschikken van alle zoekresultaten.

Extra TIP: Content is geen king. In ieder geval niet als het over ranking gaat! Je kan zelfs met Lorem Ipsum op pagina 1 komen! Dus maak je niet al te druk om de spelfouten, alinea's en opmaak, als de bezoekers en zoekmachines maar tevreden zijn :--)

Tip 4: Optimaliseer navigatie en sitestructuur

Niet alleen bezoekers houden van een goede navigatie, ook zoekmachines waarderen dit. Als je broodkruimels (breadcrumbs) kunt gebruiken, gebruik ze. Als ten minste je website het toelaat en jij weet hoe je ze moet toepassen. Helaas werkt het niet altijd even makkelijk en duidelijk met alle thema's van WordPress.

Probeer daarom gebruik te maken van een URL structuur die bezoekers kunnen begrijpen en zien waar ze op de website zich bevinden. Dus bijvoorbeeld: www.mijneigenwebsite.nl/hardloopschoenen/dames.html Dan weet je precies dat je nu naar de hardloopschoenen kijkt voor dames. Een goed overzichtelijk voorbeeld dat Google zelf geeft is dit:

Overzicht website structuur voor hoog in Google te scoren

Helaas is dit soms lastig met e-commerce websites, waar het CMS systeem dit gedeelteijk voor je invult, en dat is niet handig. Probeer in ieder geval zoveel mogelijk generieke benamingen en nummers te voorkomen zoals /category/item10-30398df.

Extra TIP Link vanaf je homepage:

Als er 1 of enkele pagina's het belangrijkste voor de bezoekers of jou zelf zijn, link deze vanaf de homepage!

Extra TIP 2 HTML Sitemap:

Als je veel pagina's op je website hebt staan is het aan te bevelen een HTML sitemap toe te voegen op je website, zodat bezoekers makkelijk alle inhoud van je website kunnen vinden.

Extra TIP 3 Gebruik tekst links:

Gebruik niet teveel plaatjes als links naar ander pagina's! Plaatjes zeggen namelijk niets over de inhoud van de pagina waar naar verwezen wordt! Google houdt van tekst, omdat ze geen foto's kan bekijken. Gebruik dus zoveel mogelijk TEKST als je verwijst naar andere pagina's op je website, zodat de link "context" geeft.

Extra TIP 4 Ga niet te diep:

Gebruik geen navigatie waarbij je meer dan 4 of 5 kliks diep pas bij een pagina komt. Je wilt dat gebruikers met zo min mogelijk klikken toch bij de inhoud komen.

Tip 5: Update je content!

Als je al een website hebt, met daarop veel informatie, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige inhoud te optimaliseren! Je kan al veel winnen als je content op-to-date houd. Stel dat je een pagina met de 10 mooiste steden in Europa hebt gemaakt 5 jaar geleden. Dan is het verstandig om die pagina nog eens goed te bekijken en de informatie waar nodig up te daten of toe te voegen en nieuw leven in te blazen. Het is namelijk makkelijker met een 'oudere' pagina hoger te komen dan met een nieuwe.

vernieuw je content

Tip 6: Gebruik en ontvang gerelateerde links

Wanneer je links van de ene pagina naar een andere pagina op je eigen website, gebruik dan omschrijvende teksten waar de link van wordt gemaakt. In de tekst kan ik daarom veel betere een link maken naar de SEO Specialisten pagina met de tekst SEO specialist , dan met een tekst klik hier.

Klik hier wordt niet door Google gewaardeerd. Dit kun je overigens in hun best practises lezen die ze op hun website hebben staan. Probeer niet teveel tekst te selecteren en te gebruiken als link. Dit geld overigens ook voor backlinks. Dus als jij een link maakt naar een andere pagina, probeer de link dan te omschrijven.

Lees ook het artikel over backlinks voor meer informatie.

inkomende link

Tip 7: Optimaliseer je snelheid!

In juli 2018 heeft Google de nieuwe Speed Update uitgerold. Het is nu NOG belangrijker om jouw website voor snelheid te optimaliseren. Als je SEO voor WordPress doet, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken.

  1. Optimaliseer je afbeeldingen! Dit doe je in 3 stappen.
    1. Gebruik de bestandsnaam die omschrijvend is, dus hardloopschoenen.jpg in plaats van img_0173.jpg
    2. Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen de afbeeldingen beneden de 100kb te houden. Indien je hoge resolutie nodig hebt, gebruik dan lage resolutie op de website, en een link naar de grote resolutie... bijvoorbeeld.
    3. Gebruik de juiste bestandstype. PNG bestanden zijn veel groter dan JPG bestanden. Daarom is het voor gewone afbeeldingen veel beter om .jpg te gebruiken.
    4. Gebruik een lazy loader. Vooral voor lange content met veel bestanden is dit aan te raden. Normaal zou een browser alle afbeeldingen laden als je naar de website gaat. Maar een lazy loader zal pas de afbeelding laden als je de afbeelding ook daadwerkelijk in je scherm krijgt bij het scrollen.
  2. Gebruik een caching plugin.
    1. Als je WordPress hebt, kun je gebruik maken van heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik zelf gebruik WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin. Een andere die in 2018 super populair is, maar veel kennis vereist is Swift Performance..
resultaat website snelheid voor cache
resultaat website snelheid na cache

Tip 8: Maak je website mobielvriendelijk!

In de 2e helft van 2018 gebruit Google de Google Mobile First Indexing methode. Hier bezoekt de zoekmachine de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en ranken.

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van mogelijke bezoekers.

Gebruik de tool van Google zelf om weer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Op een mobiele telefoon met 3G moet hij onder de 5 seconden laden. Op desktop binnen 2 seconden.

test-my-site-google-resultaat

Tip 9: Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf

Waar je ook bent, en hoe je ook zoekt, Google kijkt altijd of het nuttig is om lokale websites te laten zien. Als jij een website hebt voor je eigen bedrijf, doe er goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen.

Dus als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeut, dan wil jij met je fysiotherapie praktijk daar wel tussen gevonden worden. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals de afbeelding hieronder.

Google Mijn Bedrijf overzicht in de zoekresultaten

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt door jouw klanten uit te nodigen een review achter te laten. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen in de google maps.

Extra TIP Doe beter dan de concurrentie:

Kijk eens hoeveel bedrijven gebruik maken in jouw buurt van GOogle Mijn Bedrijf. En volg alle richtlijnen om jouw GMB lijst zo compleet mogelijk te maken. Dit kan alleen maar ten goede komen van jouw vindbaarheid.

Tip 10: Controleer je website op fouten

Ja.. die fouten kunnen zeker roet in het eten gooien!

Als voorbeeld kun je hier een probleem lezen die werd veroorzaakt door een bekende wordpress plugin, genaamd Yoast SEO.

Andere problemen die ik veel tegenkom zijn kappotte navigatie links. Links naar een pagina die niet meer bestaat. Meerdere H1 koppen op 1 pagina. Er wordt geen gebruik gemaakt van h2-h6 kopjes op de paginas. De meta description is leeg.

Download de gratis versie van Screaming Frog. https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ De software kan tot maximaal 500URI's controleren en geeft een overzicht van de mogelijkheden.

  1. Bekijk of er geen 404, 301 en 302 errors zijn.
  2. Controleer of er geen dubbele of missende Pagina Titels zijn.
  3. Kijk of er geen dubbele of missende Meta Descriptions zijn.
  4. Zie of elke pagina unieke h2's heeft

Screaming frog kan nog veel meer dan dit alleen, maar je kunt zo wel in het kort een goed overzicht krijgen van jouw website. En dat geeft een goed beel van de staat van je site.

SEO check http fouten

Tip 11: Promoot je website

Yes... eindelijk mijn website klaar.... nu nog wachten op bezoekers.

Je kunt echter ook nadenken over de manieren waarop jij je klanten zou kunnen benaderen. Maakt jouw bedrijf veel gebruik van afbeeldingen? Kijk dan eens naar instagram of pinterest. Gebruiken ze in jouw branche best wat video materiaal, probeer eens wat videos te plaatsen op Youtube en Vimeo.

Maar denk ook aan andere social media kanalen, en zelfs websites in jouw branche. Misschien is er wel een drukbezochte website waar jij een artikel voor zou mogen schrijven!

promoot-je-content

Onzinnige TIPS.

Ik ga hier een aantal zinloze tips geven die "experts" nog steeds voorschrijven om bovenaan in Google te komen. Ik kan helaas niets anders dan keihard zijn hier, voordat er meer en meer mensen intrappen!!!

 

Onzin TIP 1: Spelling en Gramatica fouten


Content is King is het stokpaardje voor menig SEO. Ze gaan nog net niet zo ver dat ze vragen of je Neerlandicus bent, maar hoger scoren in Google heeft NIETS met spelfouten en grammatica te maken. Hoe weet ik dat? Anders had je deze tekst niet gelezen.

Ik heb enkele Engelstalige websites, waarvan ik voor tientallen zoekwoorden op #1 sta in Amerika, zonder dat ik super ben in Engels!

Onzin Tip 2: Gebruik de Disavow Tool in Search Console


De disavow tool kan gebruikt worden als je denkt dat bepaalde verwijzingen van websites naar jouw pagina's jouw vindbaarhied kunnen beinvloeden of niet mee geassocieerd wil worden.

Gelukkig is Google al een stuk slimmer geworden en kan bepaalde SPAM op 1 kilometer afstand ruiken. John Mueller van Google heeft al meermalen gezegd dat duidelijke SPAM automatisch wordt uitgefilterd, zoals links vanaf 9orno5rafische websites.

Het is dus onzin om te zeggen dat je de disavow tool moet gaan gebruiken om hoger te komen. In veel gevallen kun je zelfs je ranking beschadigen. Dus doe dit alleen als je precies weet wat je doet.

Onzin TIP 3: Gebruik minimaal 3% Keyword Density


Ik probeer hier even wat milder te zijn, maar Keyword Density is geen ranking factor...   Je kan een keyword density hebben van 3% en op pagina 99 staan. Maar je kan ook een keyword density van 10% hebben op plek 1.
Waarom ik hier wat milder ben, is dat het idee achter Keyword Density wel belangrijk is, maar niet in de zin zoals veel mensen het promoten.

Je moet namelijk de keyword density (terwijl ik dat liever anders noem) per ranking factor op je pagina controleren, en niet de hele pagina pakken en daar op los gaan! En daarnaast moet je ook nog eens aan je backlinks denken...hint hint hint TIP.. TIP..

Ik snap dat je nog steeds niet begrijpt wat ik zeg, tot je begrijpt wat het betekend. Het idee Keyword Density komt voort uit de gedachte dat het belangrijk is dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in verhouding tot de rest van de tekst op je pagina 3% in de tekst mag/moet voorkomen. Dus als je 100 woorden in een tekst hebt, zou dat dus betekenen dat je maar maximaal 3 maal het zoekwoord mag noemen. In de bekende Yoast plugin van WordPress (wat ik een super handige plugin vindt, maar niet voor deze reden) zie je dat dit een onderdeel is van een groen balletje. Kijk daar dus niet naar.

Uit vele testen blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Zoek maar eens op "rode schoenen". Zalando staat redelijk goed maar heeft 0 keer het exacte woord "rode schoenen" in de tekst...

Onzin TIP 4: Gebruik 300 woorden voor je tekst


Installeer de Yoost plugin, en en maak pagina's met meer dan 300 woorden. Onzin.

Doe maar eens een zoekopdracht in Google en bekijk het aantal woorden dat er op 1 pagina staan.

Extra TIP: de beste manier om hoger te komen is om je concurrentie te kennen. Ranken zij allemaal met 3000 woorden, dan kun jij het wel vergeten met je tekst van 300 woorden.

Bovenaan in Google kosten?

Bovenaan Google komen gratis is (on)mogelijk! Als je het tenminste zelf doet en daar tijd voor neemt, en je geen geld rekent voor je eigen tijd. Het grootste 'probleem' dat veel kleinere bedrijven niet begrijpen dat het tijd kost om hoger te komen. En al helemaal als je voor elk zoekwoord bovenaan wilt komen.

Rankify gebruikt verschillende pakketten. Wil je maar 1 pagina hoger krijgen, dan kan dat. Wil je een doorlopend abonnement voor het beste resultaat, dan kan dat ook. Wij hebben verschillende SEO abonnementen en mogelijkheden.

Altijd bovenaan Google

Ik ga hier zo nog even verder op in, maar dit is een rare gedachte. Dit zou dus inhouden dat je altijd op plek 1 zou kunnen en zal blijven staan. Dat is net zoiets als zeggen dat jouw auto de snelste van de stad is. Ja, dat kan, maar morgen is er waarschijnlijk iemand die sneller kan. En overmorgen wil iemand anders nog een snellere auto. Dus altijd bovenaan is niet te garanderen. Maar zoals ik net zei, kom ik daar hier op terug.

 BONUS: 10 Reden waarom het onmogelijk is om altijd voor 100% op de eerste positie te komen en te blijven:

Hier nogmaals een uitleg waarom dat onmogelijk is.

  1. Zoekresultaten zijn regio of plaatsgebonden! Wanneer jij zoekt voor een autogarage, dan zal Google al gauw doorhebben dat jij in een bepaalde regio zit en de relevante garages in de buurt laten zien. Dus op #1 staan in jouw buurt betekent niet dat je ook op #1 staat in een andere buurt, plaats of regio.
  2. Ten tweede werkt Google met gepersonaliseerde zoekresultaten. Dit betekent dat website die je al eerder hebt bezocht nu automatisch hoger in de zoekresultaten komen. Dit is een hulpmiddel van de zoekmachine voor jou als gebruiker.
  3. Zoekwoord, zoekterm of zin? Het is eenvoudiger om op langere zoektermen bovenaan te komen. Hoe minder woorden de zoekopdracht bevat, hoe moeilijker het wordt of onmogelijk wordt.
  4. Ten vierde is het apparaat dat je gebruikt ook van invloed. Een mobiele telefoon gebruikt andere factoren om een website te rangschikken dan een desktop. Dit was al actief maar nog sterker vanaf juni 2018. Een groot verschil is bijvoorbeeld de mobiele snelheid van de website, die minder belangrijk was bij een desktop.
  5. Ten vijfde is ook de datum of tijdstip van invloed! Denk bijvoorbeeld maar aan nieuwsartikelen! Wanneer jij over een bepaald onderwerp hebt geschreven en het is een hot topic, dan heb je heel veel kans dat de zoekresultaten kunnen verschillen van uur tot uur. En dan hebben we het niet eens over seizoensgebonden producten en diensten zoals zomer, winter of kerst.
  6. Ten zesde zijn er onderwerpen waarmee je nooit op nummer 1 zou kunnen komen. Medische websites worden namelijk redelijk goed en handmatig gefilterd door Google medewerkers! Je zou namelijk niet willen dat Pietje Knor de kippenboer jou gaat vertellen hoe bepaalde medicijnen werken.
  7. De concurrentie zit waarschijnlijk niet stil. De dag dat je een mooi artikel over een nieuw product op het internet plaatst kan het binnen 1 maand wel ver-tien-dubbelen. En misschien doen zij wel reclame spots op TV, Radio en drukbezochte websites.
  8. Als achtste zijn er nog de zoekmachines zelf die regelmatig updates uitrollen. Deze updates kunnen bepaalde factoren zowel meer als minder waarde geven. Een goed voorbeeld is het gebruik van https (SSL certificaat) dat sinds april 2018 nog meer waarde heeft gekregen.
  9. Google test welke websites er op welke positie horen, dit noemen ze ook wel eens soort a/b testen. Ze doen dit door af en toe een pagina hoger te zetten en dan de signalen te meten en te vergelijken met de andere websites in de resultaten. Dit wordt ook wel eens de Google Dance genoemd. Zodra ze duidelijker kunnen zien welke website de sterkste gebruikers signalen hebben, zullen de verschuivingen een beetje tot rust komen.
  10. Als laatste noem ik nog de downtimes van servers, fouten van website bouwers en gewoonweg menselijke fouten zoals het per ongeluk instellen van een no-index op bepaalde pagina`s, het verwijderen van een pagina etc.

Hulp nodig om Hoger in Google te komen?