hoger-in-google-

Hoger in Google komen?

Je wilt graag hoger in Google komen, maar hoe je dat eigenlijk? En hoe makkelijk is dat? Om goed gevonden te worden in Google moeten we Google beter gaan begrijpen, zowel hoe de zoekmachine werkt en de manier waarop resultaten worden gerangschikt.

Om organisch hoger te komen krijg je met SEO te maken, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. De zoekmachine wil namelijk het beste resultaat tonen aan mensen die zoeken. Lees snel de 11 gratis tips om hoger te komen en betere posities te krijgen in 2019. En 6 extra tips die niet werken! Lees ze allemaal!

Nog 1 extra tip voor je gaat optimaliseren: installeer/activeer Google Analytics en Google Search Console, zodat beiden goed werken voor je gaat beginnen met optimaliseren!

1 - Gebruik voor elke webpagina maar 1 onderwerp

Als je alles zou vergeten van deze hele pagina, probeer dan in ieder geval deze te onthouden!

Dit is waarschijnlijk 1 van de meest belangrijke tips om hoger te ranken in Google!

Voordat je een nieuwe webpagina wilt gaan maken moet je vooraf goed nadenken over het hoofdonderwerp. Wat is de kern van de pagina, wat is de hoofd zoekopdracht, waar zoeken mensen naar, wat zoekt een potentiële klant? Zodra je dat weet moet je kijken of er al een pagina op jouw website staat die over dit onderwerp gaat! Zo ja, dan is het in de meeste gevallen handiger om de bestaande pagina uit te breiden! Zo nee, ga dan naar de volgende tips.

Extra TIP: Een bestaande webpagina uitbreiden/updaten/vernieuwen zal sneller hoger komen in Google dan een nieuwe pagina!

2 - Maak gebruik van relevante zoektermen die zoekers gebruiken, en op de juiste plaatsen!

Wanneer je weet welke zoektermen je wilt gaan gebruiken, zijn er een aantal plaatsen op jouw webpagina die je kan benutten met het zoekwoord, die positief resultaat kunnen hebben op de vindbaarheid van dit artikel in de zoekresultaten. Deze zijn keer op keer getest en zullen zeker verschuivingen in de organische zoekresultaten tot gevolg hebben.

Gebruik hiervoor wel de juiste zoektermen oftewel keywords die mensen gebruiken als ze zoeken naar het thema waar jij over schrijft. Het is belangrijk om te weten wie jouw bezoekers zijn. Wat zoekt iemand. Denk bijvoorbeeld aan medische informatie. Je kunt hier medische bewoordingen gaan gebruiken voor artsen in opleiding, maar wil je een "normale zoeker" bereiken, gebruik dan simpele woorden zoals een koudje gevat, loopneus, of pijn in mijn hoofd, zonder de officiële medische termen. Dit geld natuurlijk voor elke branche.

Zoekwoord onderzoek:

Zoekwoord onderzoek is een van de belangrijkste onderdelen voor je een goed artikel kan gaan schrijven. Ten minste, als je wilt dat het artikel ook goed gevonden gaat worden, en met de juiste intentie. Enkele betaalde tools om zoekwoord onderzoek te doen zijn: Ahrefs, Moz Keyword explorer en Cognitive SEO. Deze keywordtools kosten helaas wel meer dan $100 per maand. Alhoewel ik er maar 3 heb genoemd, in werkelijkheid zal deze lijst wel een pagina lang kunnen worden.  Maar hoogstwaarschijnlijk zul je deze blog alleen lezen als je zelf met SEO begint.

Gelukkig zijn er ook goedkopere en zelfs gratis tools om jou te helpen hogere posities te bemachtigen.
Allereerst heb je natuurlijk Google Ads keyword planner. Als je een Gmail account hebt kun je die gratis activeren. PS. Als je geen actieve Google Ad campagnes hebt lopen zul je niet de exacte zoekvolumes kunnen bekijken, maar alleen de afgeronde getallen. Dus in plaats van een zoekvolume van 340 zie je dan 100-1000. Dat is erg jammer, en dat heeft Google expres gedaan. Google draait om en op geld.

Maar een nog beter alternatief dan keyword planner is Ubersuggest! Geweldige tool van Neil Patel.  De tool gebruikt eigenlijk de Adwords Planner in de achtergrond, maar zonder dat jezelf een account hoeft te hebben. Hij laat de exacte getallen zien, en het mooiste hieraan is eigenlijk dat het helemaal gratis is!!! Ubersuggest laat dus het exacte getal zien, met daarbij ook nog eens de moeilijkheidsgraad voor dat zoekwoord. Het geeft ook zoekwoord suggesties, dus woorden die je zelf niet had kunnen bedenken.

SEO Tip: Toch is de kans groot dat je ziet dat een bepaald zoekwoord te moeilijk is, probeer dan een longtail keyword te pakken met een veel lagere zoekvolume en lagere moeilijkheidsgraad. Op die manier kun je sneller bovenaan komen, en meer bezoekers ontvangen! Dus dat is misschien nog een betere manier.

 

Nog een andere handige gratis tool voor zoekwoord onderzoek is Answerthepublic.com. Deze gebruikt de Google's zoekopdrachten die gerelateerd zijn. Hier vul je een zoekwoord in, en je krijgt een heleboel vragen en zinnen terug die je zou kunnen gebruiken in je artikel. Dit worden ook wel een long tail zoekwoord genoemd.

ENKELE GOUDEN REGELS OM SNEL HOGER IN ZOEKMACHINES TE KOMEN:

Als je weinig tijd hebt om diepgaande SEO te doen, maar wel kans wil maken om hoger te scoren moet je het hoofdonderwerp/keyword/zoekwoord in ieder geval op de volgende plaatsen op de website toevoegen:

  1. Titel: Gebruik het belangrijkste zoekwoord van je webpagina in de titel. Dit is waarschijnlijk de Meest belangrijke plaats waar jij je keyword wil hebben staan. Maak de titel uitnodigend zodat mensen er op willen klikken!
    Titel gebruiken om hoger in GOogle te komen
  2. De H1. Gebruik voor de H1 titel van je webpagina ook je zoekterm, want deze is eigenlijk gelijk aan de titel van de pagina. Soms wordt de H1 ook wel de "Titel" genoemd.
  3. In de tekst op de pagina.
  4. Als een H4 tag (uit testen blijkt deze sneller opgepakt te worden dan een H2 of H3.
  5. In de afbeeldingen als Alternatieve tekst (Image Alt tag).

Zodra je dit allemaal gedaan hebt, vergeet dan niet in Google Search Console de optie Fetch and Render of in de nieuwe Search Console URL Inspectie uit te voeren en de pagina opnieuw te laten crawlen, om de pagina in Google te krijgen.

3 - Website bovenaan in Google met lange(re) content!

Schrijf een berg van een blog!?
Als je ergens in gespecialiseerd bent zul je waarschijnlijk veel over een onderwerp kunnen schrijven. En dat is wat Google wil, unieke content waar de bezoeker wat aan heeft. Probeer daarom de beste te zijn in 1 onderwerp waar je over schrijft, zodat jouw stukje content langer en beter is dan de resultaten die er nu te vinden zijn in Google, en je daarmee kan ranken in de zoekresultaten.

Google zal aan de bezoekers statistieken kunnen meten hoe bezoekers reageren op jouw content, en dat gebruiken als meetinstrument voor het rangschikken van alle zoekresultaten.

Extra TIP: Content is geen king. In ieder geval niet als het over ranking gaat! Je kan zelfs met Lorem Ipsum op pagina 1 komen! Dus maak je niet al te druk om de spelfouten, alinea's en opmaak, als de bezoekers en zoekmachines maar tevreden zijn :--)

5 - Update je content!

Als je al een website hebt, met daarop veel informatie, kijk dan eerst of het nuttig is de huidige inhoud te optimaliseren! Je kan al veel winnen als je content up-to-date houd. Stel dat je 5 jaar geleden een pagina over de 10 mooiste steden in Europa hebt geschreven, dan is het verstandig om die pagina nog eens goed te bekijken en de informatie waar nodig up te daten en op die manier nieuw leven in te blazen. Het is namelijk veel makkelijker en sneller om met een 'oudere' pagina hoger te komen dan met een nieuwe.

7 - Optimaliseer je snelheid!

In juli 2018 heeft Google de nieuwe Speed Update uitgerold. Het is nu NOG belangrijker om de snelheid van jouw website te optimaliseren. Als je SEO voor WordPress doet, kun je hier eenvoudig een paar plugins voor gebruiken.

  1. Optimaliseer je afbeeldingen! Dit doe je in 3 stappen.
    1. Gebruik de bestandsnaam die omschrijvend is, dus hardloopschoenen.jpg in plaats van img_0173.jpg
    2. Verklein de bestandsgrootte van de afbeeldingen. Als indicatie zou ik proberen de afbeeldingen beneden de 100kb te houden. Indien je hoge resolutie nodig hebt, gebruik dan lage resolutie op de website, en een link naar de grote resolutie... bijvoorbeeld.
    3. Gebruik de juiste bestandstype. PNG bestanden zijn veel groter dan JPG bestanden. Daarom is het voor gewone afbeeldingen veel beter om .jpg te gebruiken.
    4. Gebruik een lazy loader. Vooral voor lange content met veel bestanden is dit aan te raden. Normaal zou een browser alle afbeeldingen laden als je naar de website gaat. Maar een lazy loader zal pas de afbeelding laden als je de afbeelding ook daadwerkelijk in je scherm krijgt bij het scrollen.
  2. Gebruik een caching plugin.
    1. Als je een WordPress website hebt, kun je gebruik maken van heel veel caching plugins. Sommige zijn gratis, en sommige betaald. Ik zelf gebruik WP Fastest Cache in combinatie met A3 Lazy Loading. WP rocket is een hele bekende, maar betaalde plugin. Een andere die in 2018 super populair is, maar veel kennis vereist is Swift Performance..

Test je snelheid door gebruik te maken van een speed analyzer. Een gratis tool hiervoor is Webpagetest.org, en bekijk de waterval aan informatie om te zien welke onderdelen jouw website zo langzaam maken. Zet de instellingen op 3G fast, kies een Nederlandse server, en Emulate mobile browser met een Nexus 5. Probeer een Loadtime met deze instellingen onder 10 seconden te krijgen!

 

Zie hieronder een overzicht van een speedtest gedaan met tools.pingdom.com. Dit is een simpel desktop snelheidstool, maar niet te vergelijken met webpagetest. Met alle speed testing tools moet je de server selecteren die het dichtst bij je bezoekers staat. Anders zullen de getallen erg veel afwijken van wat de bezoekers zelf ervaren.

resultaat website snelheid voor cache
resultaat website snelheid na cache

8 - Maak je website mobielvriendelijk! 

Al vanaf de 2e helft van 2018 maakt Google gebruik van de Google Mobile First Indexing methode. Google bezoekt de de website in een mobiele browser en gebruikt die gegevens om te crawlen, indexeren en te ranken!

Heb je nog geen mobiel vriendelijke website? Dan mis je een groot deel van potentiële klanten. Want tegenwoordig zijn meer dan 70% van de zoekopdrachten gedaan op een mobiel apparaat.

Gebruik de tool van Google zelf om meer te weten te komen hoe jouw website presteert op mobiele apparaten: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl. Google geeft aan dat de snelheid onder 5 seconden goed is, en langzamer dan 5 seconden slecht. Je zult met een langzame website ook bezoekers verliezen.

test-my-site-google-resultaat

9 - Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf om lokaal hoger te ranken

Waar je ook bent, en hoe je ook zoekt, Google kijkt altijd of het nuttig is om lokale websites te laten zien. Als jij een website hebt voor je eigen bedrijf, doe er goed aan om een speciale Google Mijn Bedrijf pagina te krijgen.

GMB en SEO

Dus als men lokaal zoekt naar een bedrijf in jouw branche, zoals bijvoorbeeld fysiotherapeut, dan wil jij met je fysiotherapie praktijk daar wel tussen gevonden worden. Ben jij de enige in de buurt, dan heb je kans dat jij een mooi plekje aan de rechterzijde krijgt, zoals bijgaande afbeelding. Dit is een belangrijke plek om gevonden te worden.

Wanneer er meerdere bedrijven zijn die in jouw branche werken in de buurt, maak dan dat jij meer goede reviews hebt door jouw klanten uit te nodigen een review achter te laten. Zo zal je meer kans hebben bovenaan het lijstje te komen in de google maps door jouw tevreden klanten. En daardoor beter zichtbaar worden voor de lokale zoeker. Dus ranken in Google Maps kan soms nog belangrijker zijn dan ranken in de zoekmachine.. Allemaal afhankelijk van de industrie/product/dienst. Bovenaan staan in de maps kan dus veel voordeel opleveren.

Probeer daarom ook gebruik te maken van al je social media kanalen!

Helaas heeft Bing nog geen business locations geactiveerd voor de Nederlandse markt, maar zodra die worden geactiveerd kun je ook weer precies hetzelfde doen voor de bedrijfsgegevens in Bing, zodat je laat zien dat je er toe doet.

Extra TIP Doe het beter dan de concurrentie:

Kijk eens hoeveel bedrijven gebruik maken in jouw buurt van Google Mijn Bedrijf. En volg alle richtlijnen om jouw GMB lijst zo compleet mogelijk te maken. Dit kan alleen maar ten goede komen van jouw vindbaarheid in de Google Maps. Daarnaast is het altijd goed om eerst bij de concurrentie te kijken wat je allemaal nodig hebt om beter te ranken.

10 - Controleer je website op fouten

Ja.. die fouten kunnen zeker roet in het eten gooien! Zoekmachine optimalisatie zonder goed fundament van je website kun je wel vergeten. Dat is hetzelfde als een roeiboot met gaten. Een zeer duidelijk voorbeeld is het probleem die werd veroorzaakt door een bekende wordpress plugin, genaamd Yoast SEO. Daar werd in maart 2018 een problematische instelling gemaakt die ertoe leidde dat veel websites hun rankings zagen verdampen.

Andere problemen die we veel tegenkomen tijdens een SEO Scan (SEO Analyse) zijn kapotte navigatie links. Dit zijn hyperlinks naar een pagina die niet meer bestaat. Ander problemen zijn dat er meerdere H1 koppen worden gebruikt op 1 pagina. En daarbij wordt er vaak geen goed gebruik gemaakt van de H2-H6 kopjes op de website, en de Meta Description is helemaal leeg.

Om je website op fouten te controleren, en kun je de gratis versie van Screaming Frog downloaden . https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ De gratis versie van de software laat je tot maximaal 500URI's controleren. Enkele belangrijker onderdelen die je met Screaming Frog kan ontdekken zijn de volgende:

  1. Bekijk of er geen 404, 301 en 302 errors zijn.
  2. Controleer of er geen dubbele of missende Pagina Titels zijn.
  3. Kijk of er geen dubbele of missende Meta Descriptions zijn.
  4. Zie of elke pagina unieke h2's heeft
  5. Zijn alle pagina's met een SSL certificaat geïndexeerd of niet (https bedoel ik dan)

Screaming frog kan natuurlijk nog veel meer dan dit alleen, maar je kunt zo wel in het kort een goed overzicht krijgen van jouw website. En dat geeft een goed beeld van de staat van je website.

SEO check http fouten

11 - Promoot je website

Yes... eindelijk mijn nieuwe website klaar.... nu nog wachten op bezoekers. Ik moet je een geheimpje vertellen: Hoger komen in google gebeurt niet vanzelf.

Je kunt echter ook nadenken over de manieren waarop jij je klanten zou kunnen benaderen. Maakt jouw bedrijf veel gebruik van afbeeldingen? Kijk dan eens naar instagram of pinterest. Gebruiken veel concurrenten in jouw branche veel video materiaal, probeer eens wat videos te plaatsen op Youtube en Vimeo. Het is belangrijk om te weten wat andere websites doen die hogere plekken in de zoekmachines hebben. Gebruik Facebook, Twitter, LinkedIn etc!

Social Media Marketing
Maar denk ook aan andere social media kanalen, en zelfs websites in jouw branche. Misschien is er wel een drukbezochte website waar jij een artikel voor zou mogen schrijven!

Zodra je website goed rankt door goede content te hebben moet je ook niet vergeten om daarna ook te concentreren op conversie optimalisatie! Al heb je de beste pagina, als een bezoeker geen klant wordt of aankoop doet, heb je een kans gemist.

promoot-je-content

Onzinnige TIPS voor een hogere positie in Google.

Ik ga hier een aantal zinloze tips geven die "experts" nog steeds voorschrijven om met je site hoger in Google te komen. Ik kan helaas niets anders dan keihard zijn hier, voordat er meer en meer mensen intrappen!!!

 

Onzin TIP 1: Spelling en Gramatica fouten


Content is King is het stokpaardje voor menig SEO. Ze gaan nog net niet zo ver dat ze vragen of je Neerlandicus bent, maar hoger scoren in Google heeft NIETS met spelfouten en grammatica te maken. Hoe weet ik dat? Anders had je deze tekst niet gelezen.

Ik heb enkele Engelstalige websites, waarvan ik voor tientallen zoekwoorden op #1 sta in Amerika, zonder dat ik super ben in Engels! Dus hoger in Google komen heeft niets met spelling te maken.

Onzin Tip 2: Gebruik de Disavow Tool in Search Console


De disavow tool kan gebruikt worden als je denkt dat bepaalde verwijzingen van websites naar jouw pagina's jouw vindbaarheid kunnen beïnvloeden of niet mee geassocieerd wil worden.

Gelukkig is Google al een stuk slimmer geworden en kan bepaalde SPAM op 1 kilometer afstand ruiken. John Mueller van Google heeft al meermalen gezegd dat duidelijke SPAM automatisch wordt uitgefilterd, zoals links vanaf gekke websites.

Het is dus onzin om te zeggen dat je googles disavow tool moet gaan gebruiken als je bovenaan in google wil komen. In veel gevallen kun je zelfs je ranking beschadigen. Dus doe dit alleen als je precies weet wat je doet.

Onzin TIP 3: Gebruik minimaal 3% Keyword Density


Ik probeer hier even wat milder te zijn, maar Keyword Density is geen ranking factor an sich...   Je kan een keyword density hebben van 3% en op pagina 99 staan. Maar je kan ook een keyword density van 10% hebben en een hoge ranking hebben..
Waarom ik hier wat milder ben, is dat het idee achter Keyword Density wel belangrijk is, maar niet in de zin zoals veel mensen het promoten.

Je moet namelijk de keyword density (terwijl ik dat liever anders noem) per ranking factor op je pagina controleren, en niet de hele pagina pakken en daar op los gaan! En daarnaast moet je ook nog eens aan je backlinks denken...hint hint hint TIP.. TIP..

Ik snap dat je nog steeds niet begrijpt wat ik zeg, tot je begrijpt wat het betekend. Het idee Keyword Density komt voort uit de gedachte dat het belangrijk is dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in verhouding tot de rest van de tekst op je pagina 3% in de tekst mag/moet voorkomen. Dus als je 100 woorden in een tekst hebt, zou dat dus betekenen dat je maar maximaal 3 maal het zoekwoord mag noemen. In de bekende Yoast plugin van WordPress (wat ik een handige plugin vindt, maar niet voor deze reden) zie je dat dit een onderdeel is van een groen balletje. Kijk daar dus niet naar. Als je meer wilt weten over hoe je website hoog in Google kan komen met WordPress SEO, lees de blog.

Uit vele testen blijkt dat dit helemaal niet het geval is. Google maar eens op "rode schoenen". Zalando staat redelijk goed maar heeft 0 keer het exacte woord "rode schoenen" in de tekst...

Onzin TIP 4: Gebruik 300 woorden voor je tekst om hoog te scoren


Installeer de Yoast plugin, en en maak pagina's met meer dan 300 woorden. Onzin. Doe maar eens een zoekopdracht in Google en bekijk het aantal woorden dat er op 1 pagina staan.

Extra TIP: de beste manier om hoger te komen is om je concurrentie te bekijken op de eerste pagina. Weet wie het zijn. Onderzoek andere sites om een idee te krijgen wat zij doen.  Ranken zij allemaal met 3000 woorden, dan kun jij het wel vergeten met je tekst van 300 woorden.

Onzin TIP 5: Probeer zoveel mogelijk backlinks te krijgen


Wanneer iemand een verwijzing maakt naar jouw website kan dat een signaal zijn van interesse. Maar een backlink van de keukenboer naar de fysiotherapeut zal weinig invloed hebben, of zelfs genegeerd worden. Dus om allemaal links aan te maken op startpagina's etc kun je wel vergeten. Als ze al een beetje helpen, zal het niet lang meer duren voor ze genegeerd worden.

Extra TIP: probeer relevante links te verkrijgen op echte websites met echte bezoekers, en niet op startpagina's! Je kunt 100 links hebben, en toch met je website niet hoog in Google scoren, er zijn veel redenen waarom dat zo is. Wil je hogere in Google komen, dan moet je dit toch serieus gaan nemen.

Onzin TIP 6: Laat je SEO doen door een bedrijf die Google Partner is 


Om Google partner te worden hoef je niets van SEO te weten. Sterker nog, Google Partner kun je alleen worden als je genoeg geld in Google Ads steekt nadat je de Google Ads certificering volgt. Online marketing bureaus hebben vaak een Google Partner Badge die helaas door velen wordt aangezien als SEO deskundigheid. Ook al ben je Google Premier Partner. Organische zoekresultaten en website optimalisatie zijn geen onderdeel van de Google Ads training die je volgt! Ook al heb je alle certificaten gehaald, en niet genoeg geld besteed aan Google Ads, dan krijg je nog geen badge. Het heeft dus niets met SEO te maken. Je site zal geen hogere ranking in Google krijgen door deze weg in te slaan met een online marketing bureau.

Wat zou altijd bovenaan in Google kosten?


Gratis SEO en nummer 1 in Google komen is alleen mogelijk als je het zelf doet en daar tijd voor neemt, en je geen geld rekent voor je eigen tijd. Het grootste 'probleem' is dat veel ondernemers niet begrijpen dat het tijd kost om hoger te komen. Google geeft je niet binnen 1 maand de bovenste positie. Je kan ook een SEO cursus volgen voor je zelf gaat beginnen. Er zijn teveel factoren die komen kijken bij het optimaliseren om bij stil te staan.

Om hoger te komen kun je kiezen uit de verschillende mogelijkheden. Alle kennis is gefocust op Google SEO.

  • 1 op 1 Google SEO Coaching
  • SEO Training voor groepen
  • Website Analayses
  • Maandelijkse SEO abonnementen

Wil jij ook hoger in Google komen?

Hulp nodig om hoger te ranken? Laat het uitbesteden!

Laat je gegevens achter

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.