Hoe werkt SEO?

Voor sommige blogs kan het een jaar duren voor ze op de 1e pagina terecht komt in Google. Voor anderen kost het maar 1 dag.. wat is het verschil?

Dit heeft alles te maken met SEO

Search Engine Optimization

Laten we beginnen met een korte uitleg: Wat is SEO?

SEO staat in het (Amerikaans) Engels letterlijk voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we over: zoekmachine optimalisatie. SEO is dus niets anders dan het optimaliseren van een webpagina zodat zoekmachines deze laten zien in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord of keyword.

Wat is SEO en SEA? Organische zoekresultaten vs betaalde resultaten

Bekende zoekmachine zoals Google, Duckduckgo, Bing en Yahoo proberen de meest relevante zoekresultaten te tonen voor een zoekopdracht. En dat doen ze door middel van controleren van honderden “signalen” die met webpagina’s te maken hebben.  Deze organische zoekresultaten worden weergegeven onder de advertenties en in sommige gevallen, onder Google Maps, Google Nieuws en Google Shopping.

Surfer SEO is 1 van de beste SEO tools die je niet mag missen.

Met Surfer SEO scoor je hoger in Google, zonder backlinks!

overzicht soorten zoekresultaten

Daarom is de opzet van een website ook erg belangrijk, zoals een duidelijke navigatie, voldoende tekst en het gebruik van de juiste woorden op de juiste pagina.

Daarom moet jij de content op jouw website relevant maken voor bezoekers! SEO Bureau’s zoals Rankify helpen met het optimaliseren van de content.

SEO marketing: Hoe weet Google nu welke pagina hij moet tonen?

Een zoekmachine gebruikt verschillende (intelligente) manieren om de gegevens te verzamelen van miljarden websites die op het internet te vinden zijn.
Google gebruikt hiervoor de benamingen crawlen, indexeren en rangschikken. In het Engels is dit: crawling, indexing and ranking.

Aan de hand van de verzamelde gegevens van zowel het bekijken van  de inhoud van de pagina, de links op en naar de pagina , en het gedrag van bezoekers, proberen de algoritmes te bepalen welke pagina er op welke plaats getoond moet worden. Ook heeft de locatie waar de bezoeker zich bevind hier een grote invloed op.

Algemene Optimalisatie tips:

  1. Weet wie je klanten zijn!
  2. Weet waar mensen op zoeken!
  3. Weet wat mensen willen lezen!
  4. Weet hoe je een lezer aan kan sporen actie te ondernemen.
  1. Probeer duidelijk te krijgen wie je bezoekers zijn.
    Denk bijvoorbeeld aan de leeftijd, maar ook hoe zij op het internet surfen. Gebruiken ze voornamelijk een desktop oplossing of juist een mobiel. In veel gevallen is er veel mobiel verkeer waardoor je vooral moet letten op een optimaal werkende Mobiele website.
    TIP: Met WordPress heb je al eenvoudig een website die goed op desktop als laptop kan werken. Dit wordt ook wel responsive design genoemd.
  2. Als je Google Analytics installeert kun je zien welke pagina’s ze bekijken. Maar met Google Search Console kun je ook nog eens zien waar mensen precies op zoeken.
    Een voorbeeld uit de praktijk is dat een pagina geoptimaliseerd was met vooral woorden in het meervoud, terwijl de meeste mensen zochten op enkelvoud, en dit eenvoudig aanpassen hielp de pagina enkele plaatsen hoger op pagina 1.
  3. Met Google Analytics kun je zien welke pagina’s het meest bekeken zijn, maar ook hoe lang ze op de pagina zitten. Je kan dan zien welke pagina’s het interessantst zijn. Een hulpmiddel hierbij is om software te installeren met heatmaps zo kun je eenvoudig zien welke plekken op de pagina bekeken worden. In sommige gevallen komen de meeste lezers niet verder dan de eerste paar alinea’s.
  4. Als je koffiezet apparaten verkoopt en je hebt een mooie blog over de lekkerste koffiebonen of de beste manier van koffiemelk maken zonder een call-to-action, dan mis je iets. Probeer daarom met bijvoorbeeld knopjes of links mensen ergens naartoe te sturen of actie te ondernemen.
    Dit valt eigenlijk onder het onderwerp Conversion Rate Optimization, oftewel CRO. Conversie optimalisatie. Dus eigenlijk toch weer een vak apart :–)

En nu? SEO kennis

Bekijk de volgende onderdelen voor je gaat beginnen met het opzetten van een pagina.

  1. Hoofdonderwerp (allesomvattend zoekwoord, bijvoorbeeld SEO WordPress)
  2. Sub onderwerpen (dus de kleinere kopjes)
    gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google Suggest, Google trends of Mensen zoeken ook… in Google of gewoon de keyword planner… maar je kunt ook andere tools gebruiken, maar die kosten geld!)
  3. Bekijk welke websites met welke informatie op pagina 1 staan. Als dit allemaal grote jongens zijn zoals Amazon, Coolblue, Bol.com, Mediamarkt, Kieskeurig, Beslist dan wordt het van te voren al lastig om daar tussen te komen mits je veel tijd en energie hebt… en misschien wat geld voor advertenties etc…
  4. Kijk naar de User Intent.. Als jij een review hebt over een product en op de 1e pagina staan alleen maar websites van winkels, dan kun je beter richten op een long-tail keyword, dus bijvoorbeeld Review dit of dat.
    Wat voor soort pagina’s staan er.. wat doen mensen er. Staan er veel Vergelijkingssites, dan wil jij ook een vergelijking doen.
  5. Gebruik een tool zoals Moz backlinks om te zien hoeveel links de andere webpagina’s hebben die op de 1e pagina staan. En kijk hoeveel moeite het zou kosten ook zoveel backlinks te ontvangen. Hebben de andere pagina’s geen directe links, dan is het misschien de moeite waard om te kijken of dat een focus kan zijn.
  6. Gebruik Adwords Keyword planner of Kwfinder om te zien welke zoekopdrachten relatief zijn aan jouw hoofdonderwerp. Bekijk welke webpagina’s hiervoor op de 1e pagina staan (gebruik die ook als subkopjes/paragrafen).
  7. Gebruik pageoptimizer om te zien hoeveel woorden je nodig hebt om gelijk te zijn aan alle andere websites op pagina 1. Deze tool kost geld, maar voor de paar tientjes zeker waard.
  8. Maak de pagina met de koppen die je hebt gekozen. Begin bij de titel en de H1 kop, die beiden zo goed als gelijk moeten zijn. Gebruik Page Optimizer Pro om te zien hoeveel kopjes je nog moet toevoegen, of de keywords/zoekwoorden op de juiste plek staan.
  9. Laat de pagina indexeren door Google en wacht…
  10. Gebruik Google Search Console om te zien op welke zoekwoorden de pagina getoond wordt en analyseer of je nieuwe zoekwoorden kan gebruiken of juist de pagina kan verbeteren door te focussen op een (totaal) ander keyword. Vooral voor technische begrippen is het soms goed om te zien

Wil je weten hoe je WordPress websites optimaliseert? Lees dan 1 van de volgende blogs:

Marco's expertise is ook te vinden op:

Frankwatching logo
Marketingfacts logo
Emerce logo
Marco

100% SEO Marco Logmans is een SEO specialist (Zoekmachine optimalisatie). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten gaan.