Hoe controleer je of de Schema markup werkt?

hoe controleer je schema markup

Dat toevoegen van Schema helpt bij het verbeteren van je indexatie en rankings moge nu duidelijk zijn. Maar hoe controleer je of de schema markup wel goed gegaan is? 

Heb je de vorige blogs gemist, kijk dan nog even naar: waarom Schema markup belangrijk is, en hoe je Schema markup aan je WordPress website toevoegt

Hoe weet je of er een fout in je gestructureerde data zit?


Het aantal Schema typen groeit nog steeds. Er komen meer en meer schema types in de omloop die worden geaccepteerd door de grote zoekmachines; Bing, Yahoo, Google en Yandex.

Maar het gebeurt ook regelmatig dat een bepaald type Schema niet meer wordt geaccepteerd, of dat een bepaald type Schema gewijzigd is. Maar hoe kom je er nu achter dat je een probleem hebt?

Daar moet je een Google account hebben in Google Search Console (vroeger: Google Webmaster Tools). In deze tool koppel je jouw website aan een Gmail account.

Als je geen Google Search Console gebruikt moet je misschien maar weer even terug naar het begin van zoekmachine optimalisatie. Begin altijd met het verifiëren van jouw website in Google Search Console en voeg Google Analytics toe aan je site, voor je verder met SEO gaat bezighouden.

Maar zodra je een website hebt geverifieerd in Google Search Console, is dat ook de manier waarop Google met jou communiceert.

Al is het automatisch.

Doordat jouw Gmail (of email met G-suite account) gekoppeld is aan een bepaald domeinnaam, komen alle foutmeldingen binnen op jouw email adres.

Als er iets mis is met gestructureerde data op jouw site, dan krijg je gewoon een e-mailtje van hen. Deze emailtjes zien er ongeveer zo uit:

Hierboven is de email met Schema Markup problemen onderstreept.
Hieronder is de inhoud van de email die je krijgt als er een probleem is met de gestructureerde data voor producten. Dit is voornamelijk een webshop probleem, of een probleem waar men product reviews schrijft.

Wat is de beste manier om je schema.org markup te controleren?


Zodra je weet wat er aan de hand is kun je de betreffende foutmelding verder onderzoeken in Google Search Console.

Het rode gedeelte is afhankelijk van de types Schema je hebt toegevoegd aan je site. In onderstaand voorbeeld zie je dat deze website Veelgestelde vragen, Producten, Zoekvak voor Sitelinks en Video’s heeft. Dit verschilt dus per website.

Zodra je de foutmelding ziet kun je er op klikken om een overzicht te krijgen van pagina’s waar dit probleem aanwezig is.

Pak 1 van de URL’s om het probleem te controleren. Ga vervolgens naar Google Tool voor gestructureerde gegevenstest (Structured data testing tool).  https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=nl

Vul de URL in om te zien of de gestructureerde data problemen heeft, en waar ze zich bevinden.

Je kan eventueel ook het codefragment controleren voor ze op de website is toegepast. Het kan namelijk zijn dat je deze Schema gestructureerde data automatisch aanpast op de hele site, dan is het verstandiger om de code apart te testen. Dat gebeurt ook in dezelfde tool hierboven, maar dan in het kopje: Codefragment.

Als je nogmaals de URL wilt testen druk je eenvoudig op de knop Nieuwe Test rechtsbovenin.

DE GOOGLE STRUCTURED DATA TESTING TOOL IS INMIDDELS GESTOPT EN VERVANGEN DOOR de RICH RESULTS TOOL

https://search.google.com/test/rich-results?

Oplossing laten valideren door Google


Als er een probleem was die je hebt opgelost hoef je nog maar 1 ding te doen.

Laat de URL nogmaals controleren in Google Search Console. Dit gebeurt helaas niet direct, dus je moet misschien nog een tijdje wachten. Maar zodra de Structured Data Testing tool jou groen licht gaf, mag je er vanuit gaan dat het gewoon klopt.

Helaas zijn er in het verleden meerdere meldingen vanuit Google Search Console verstuurt die onnodig waren. In veel gevallen was dit niet aan Schema gerelateerd. Een simpele druk op de knop: Oplossing valideren resulteerde al in het verdwijnen van de foutmelding.

Ga daarom niet paniekerig doen als je een foutmelding van Google Search Console krijgt.

Hulp nodig bij het implementere van Schema Structured Data?


Laat dan even een berichtje achter. We nemen z.s.m. contact o.

Veelgestelde vragen

Bij sommige Schema opties kun je gewoon in de zoekresultaten kijken. Staan daar niet de sterren die jij wilde zien, dan klopt er misschien iets niet. 

Daarnaast kun je de Rich Results Test gebruiken in Google.....

Ja, het is belangrijk om schema te gebruiken op jouw website. Het helpt de zoekmachines jouw content beter te begrijpen. Het helpt daarnaast ook om meer zichtbaarheid in de zoekresultaten te krijgen. 

Dat kan op verschillende manieren. Door een plugin te installeren, handmatig in te stellen of via Google Tag Manager. Bekijk hier de opties: https://rankify.nl/blog/schema-org-markup-toevoegen-wordpress/

Benieuwd wat Rankify voor jouw bedrijf kan betekenen?

Invalid Email
Marco

Over de auteur

Marco Logmans is een zoekmachine optimalisatie specialist (SEO). Hij houdt zich vooral bezig met on-page SEO, technisch SEO, website analyses, en houd er van om rankings van klanten door het dak te laten stijgen.

Marco's expertise is ook te vinden op:

frankwatching-logos
emerce-logo
marketingfacts-logo

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

SEO Software deals voor Black Friday en Cyber Monday

30-90% OFF